48 781 läst ·
222 svar
49k läst
222 svar
Förslag på bil med mycket hög komfort?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Man behöver inte räkna upp lull-lull, se på serviceintervaller och bränsleförbrukning, motorstyrka , automatlådor så är ju det bättre än vad bilarna hade före elektronikboxar
Problem finns och är dyrbara när en box felar men det beror mest på att de är utbyte som gäller med våldsamma överpriser
Ett par bekanta har råkat ut för det , en Opel där boxen dog efter en tids stillastående, en BMW där boxen dog vid en kort parkering
Problem finns och är dyrbara när en box felar men det beror mest på att de är utbyte som gäller med våldsamma överpriser
Ett par bekanta har råkat ut för det , en Opel där boxen dog efter en tids stillastående, en BMW där boxen dog vid en kort parkering
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Nu tog du la i så det nästan blev ränder i kallingarna?T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan la ha nytta av dem även om man kan fickparkera? Jag har inga som helst bekymmer med att parkera utan sensorer men det gör ju inte att jag inte tycker det är bekvämt? Senast idag hade jag nytta av backkameran då jag behövde backa till släpet som var för tungt för att flytta med handkraft. Så istället för att springa å in o ut o korrigera min backning då den mer eller mindre behövde vara på millimetern rätt så använde jag kameran. Då slapp jag även få märken i stötfångaren
Anledningen till varför jag rabbla upp lullull är för att jag tycker man ska ta det i beaktning också! Det finns många system som hjälper en och även om man anser sig själv vara en bra bilförare så gör dessa system knappast en sämre. Man är inte alltid 100% på alerten men då finns det faktiskt funktioner som är det
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Softclose, avbländade speglar, 4-zons AC, front och topview kamera är väl min krav på bilar idag? 
Rediga kärlar backar mot släp med förbundna ögon och använder the force (känd från storfilmer som star wars), inga jävla kameror här inte!J Jarlsgård skrev:Nu tog du la i så det nästan blev ränder i kallingarna?
Man kan la ha nytta av dem även om man kan fickparkera? Jag har inga som helst bekymmer med att parkera utan sensorer men det gör ju inte att jag inte tycker det är bekvämt? Senast idag hade jag nytta av backkameran då jag behövde backa till släpet som var för tungt för att flytta med handkraft. Så istället för att springa å in o ut o korrigera min backning då den mer eller mindre behövde vara på millimetern rätt så använde jag kameran. Då slapp jag även få märken i stötfångaren
Anledningen till varför jag rabbla upp lullull är för att jag tycker man ska ta det i beaktning också! Det finns många system som hjälper en och även om man anser sig själv vara en bra bilförare så gör dessa system knappast en sämre. Man är inte alltid 100% på alerten men då finns det faktiskt funktioner som är det![]()
Nå sådär svårt är det faktiskt inte. Flickvännen är faktiskt bättre än jag på att backa exakt....... men någon sensor eller kamera har jag aldrig känt behov av........ utom då jag backade med en 82ans Ford Transit och en liten kärra som inte syntes varken i backspeglarna eller i bakrutan...... fast jag löste det med att rigga upp en stående ribba i varje bakhörn på kärran och sedan gick det som en dans. Betydligt billigare än en kamera
Suck.
Bara för att man kan utan så betyder inte det att man inte kan uppskatta det.
Men jag vet inte, kanske är jag som är under 30 och uppskattar teknik som det är fel på
Men ni macho karlar, då antar jag att ni inte har servo på era heller? Muskelservo går ju finfint! Eller varför startmotor.. Slår vad om att ni vevar igång bilen! Likaså har svartvit tv hemma för färg är överskattat?
Eller går ner till bäcken och fångar en öring var morgon till frukost som ni sedan steker över öppen eld?
Jag uppskattar iaf hjälpsystemen jag har i bilen och jag kan köra bil!
Bara för att man kan utan så betyder inte det att man inte kan uppskatta det.
Men jag vet inte, kanske är jag som är under 30 och uppskattar teknik som det är fel på
Men ni macho karlar, då antar jag att ni inte har servo på era heller? Muskelservo går ju finfint! Eller varför startmotor.. Slår vad om att ni vevar igång bilen! Likaså har svartvit tv hemma för färg är överskattat?
Eller går ner till bäcken och fångar en öring var morgon till frukost som ni sedan steker över öppen eld?
Jag uppskattar iaf hjälpsystemen jag har i bilen och jag kan köra bil!
Nu när ni är inne på bilar med hög komfort. Tipsa mig gärna en bil som passar en familj på 5, varav två sitter i bakåtvända barnstolar.
Vår nuvarande bil är en Toyota verso med 7säten. Vi är ute efter en bil antigen med 7säten och att man med lätthet kan ta sig in till de två bakersta sätena. Eller en 5sitsig bil där de tre baksätena är separata.
Vår nuvarande bil är en Toyota verso med 7säten. Vi är ute efter en bil antigen med 7säten och att man med lätthet kan ta sig in till de två bakersta sätena. Eller en 5sitsig bil där de tre baksätena är separata.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Seat Alhambra eller kusinen Sharan. Nya BMW 5-serie kan ha 3 stolar i bredd bak.JLyck skrev:
Nu när ni är inne på bilar med hög komfort. Tipsa mig gärna en bil som passar en familj på 5, varav två sitter i bakåtvända barnstolar.
En begagnad Mercedes R klass?JLyck skrev:
Sex eller sju säten beroende på årsmodell.
Vi köpte nyligen en 9-5 07:a och den har de mest bekväma säten jag någonsin suttit i.
Vi har en volvo v70 -04 med två bakåtvända bilstolar och en framåtvänd. Alla tre bredvid varandra i baksätet..JLyck skrev:
Fungerar bra. Jag tycker bussar är så fula så det var mitt enda krav när frugan berättade om nummer 3... ;-)
Beroende på budget såklart. Men Sharan/Alhambra, Multivan eller V-Klass.JLyck skrev:
tobbias
Jag tycker bussar är så fula så det var mitt enda krav när frugan berättade om nummer 3... ;-)
"Får inte din förbaskade unge plats, blir det abort. För någon ful buss accepterar jag inte!"
Du var då mig en riktig tuffing! Det är alltför få av oss kuvade män som vågar stå upp och kräva våra mänskliga rättigheter!
Staffan
Jag tycker bussar är så fula så det var mitt enda krav när frugan berättade om nummer 3... ;-)
"Får inte din förbaskade unge plats, blir det abort. För någon ful buss accepterar jag inte!"
Du var då mig en riktig tuffing! Det är alltför få av oss kuvade män som vågar stå upp och kräva våra mänskliga rättigheter!
Staffan
Haha, nä, det var nog mer en utgravering av hur mycket som stod på spel när jag försökte få in stolarna bredvid varandra i bilen ;-) Inte på något sätt ett bevis på att jag har någon stake som vågar stå upp mot förtrycket.. ;-) (OBS - disclaimer-, detta är ironiskt. Jag älskar kvinnor och vill bara göra en rolig poäng av att i vissa frågor så har man mindre att säga till om. )Staffan2000 skrev:
tobbias
Staffan