Så är det. Men de flesta ändringar är inte aktivt låsta, det handlar ju bara om att de måste ha lite info om sina kompisar för att fungera ihop eftersom flera moduler samarbetar på ett annat sätt idag än förr.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det hade ju gått att lösa med lite smartare kod ;)

13th Marine 13th Marine skrev:
Det hade ju gått att lösa med lite smartare kod ;)
Det är just det smarta man lagt in i koden...

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Med smart kod hade man inte behövt programmera in andra delar utan de detekteras automagiskt.

Men det är troligtvis inte önskvärt då det dkulle generera mindre verkstadsbesök ;)

Men nu är vi ganska offtopic.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
hsd
Det smarta är att kunden måste in på verkstad för omprogramering, det gäller ett säkra inkomsterna till återförsäljarna

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Både och. För att självdiagnosen och därmed förenliga åtgärder vid fel (och insamling av fel för senare felsökning) ska fungera behöver bilen veta lite om bilens konfiguration och utrustning. Autodetektion räcker inte, även om det fungerar på vissa saker.

Finns kablar och program på nätet för att fixa det mesta själv.
Carly är tex nått till BMW där man kan göra mycket.

dof dof skrev:
Det går inte att byta från tex standardstolar till komfortstolar. Eller går och går. Klart det går men det är inte plug and play som det var förrut. Kabelstammar , div moduler måste bytas och programmering måste göras. Köp bil med rätt stolar från början.
Det är just detta som stör mig frenetiskt. Att ställa in allt elektroniskt är billigt i tillverkning men kostar enormt för bilägaren för man måste in till verkstan för det.
Min lösning är att köra gamla bilar. En bil runt 2000 ger hyfsat med funktioner utan att överdriver. Man slipper onödiga menyer.
Jag har en 2004 som går finfint, är extremt komfortabel, nästan felfritt, och milkostnaderna är minimala tack vare inget restvärde.
Men jag raggar inte med den. Det behövs inte.

• Gilla
Gavel och 1 till
  • Laddar…
Kan du utveckla lite vad du menar med att man måste in till verkstaden hela tiden? Menar du själva kodningen eller att det blir mycket fel på elektroniken?

Så länge bilen är ny går det bra men redan då den blir några år brukar verkstadsbesöken komma tätt eftersom man inte kan reparera elektroniken hemma med vanliga verktyg. Försök ta bort den trasiga motorstyrboxen och sätta dit en ny som du skruvade loss själv och köpte för 300 kronor på skroten så får du se!

Sedan brukar det bli ännu fler problem då elektroniken får spatt av vanliga mer eller mindre mekaniska reparationer. Pröva att lyfta ur motorn för renovering...... eller svetsa några rosthål...... eller bara byta en bunt kablar som har brunnit. Somliga bilar tål inte ens att stå strömlösa då man kopplar bort batteriet några dagar medan man reparerar någonting.

Dessutom brukar varje elektronikrelaterat verkstadsbesök för andra bilägare kosta ungefär samma pengar som 5-10 års reparationer och underhåll på mitt gamla skrälle med mekanisk strömfördelare och handchoke och stötstänger och ABS-fria bromsar.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag har haft det du kallar moderna bilar i 25 år, har aldrig haft någon av dom på verkstad för problemen du beskriver.

Jag ser datafieringen som något positivt. Om något börjar strula så är det en fördel att koppla datorn till bilen och läsa sensorvärden i realtid etc.

Byta en bunt kablar som brunnit? Är det något som brukar hända på gamla bilar?

Tycker det är synd att glorifiera användadet av gamla trafikfarliga skitbilar som borde strimlats till småbitar förra årtusendet. Att det är ett billigt sätt att ha bil, det är solklart, men där slutar också alla fördelar.

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
K
H heimlaga skrev:
Så länge bilen är ny går det bra men redan då den blir några år brukar verkstadsbesöken komma tätt eftersom man inte kan reparera elektroniken hemma med vanliga verktyg. Försök ta bort den trasiga motorstyrboxen och sätta dit en ny som du skruvade loss själv och köpte för 300 kronor på skroten så får du se!

Sedan brukar det bli ännu fler problem då elektroniken får spatt av vanliga mer eller mindre mekaniska reparationer. Pröva att lyfta ur motorn för renovering...... eller svetsa några rosthål...... eller bara byta en bunt kablar som har brunnit. Somliga bilar tål inte ens att stå strömlösa då man kopplar bort batteriet några dagar medan man reparerar någonting.

Dessutom brukar varje elektronikrelaterat verkstadsbesök för andra bilägare kosta ungefär samma pengar som 5-10 års reparationer och underhåll på mitt gamla skrälle med mekanisk strömfördelare och handchoke och stötstänger och ABS-fria bromsar.
Problemet med resonemanget är bara att mycket av elektroniken är kopplad till bilens säkerhet som t ex ABS-bromsar, antisladd, autobroms, airbags o s v. Det finns väldigt få bilägare som vill vara utan dessa livsviktiga säkerhetsfunktioner bara för att kunna byta motorstyrboxen eller en kabelstam själva om 15 år.

/Krille

• Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
Det är ju så att det är säkrare även för alla andra som vistas i trafiken också. Tekniken räddar liv, och gör personskador mindre allvarliga.

Det är inte förarnas förtjänst att antalet döda och allvarligt skadade ständigt minskar.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Dataprogrammen ni pratar om finns ju att tillgå för oss privatpersoner också, inte gratis men betar sig ju fort om man tycker man är inne hela tiden för sådana jobb. Kanske ligger i gråzonen men fortfarande bara beställa från nån sida.

Fyrhjulingarna började ju få sånt här 8-10 år sedan och jag har originalprogramvaran i en garage PC med betald licens för ett specifikt märke, sen att jag har en statiskt datum i datorn så licensen inte går ut är ju en annan sak ;)

Jag tycker el/datafieringen har tillfört jättemycket och hade själv inte velat vara ifrån det.

I mina ögon så är även mycket sånt komfort, inte bara hur sköna säten det är eller hur tyst den är.

I vår passat har vi tex:
Köassistent, den är guld värt de gånger man hamnar i köer!
Döda vinkel varnare
Adaptiv farthållare
Fjärrstyrd dieselvärmare
Automatlåda
Bluetooth
Android auto, ger tillgång till både Spotify och waze direkt på skärmen
Lane assist
360 parkeringssensorer + backkamera
Elbaklucka
Front assist, dvs bromsar själv för hinder.
Kurvstrålkastare

Alla dessa funktionerna bidrar otroligt mkt till den övergripande komforten. Visst är det mkt som kan strula men som det är idag så fungerar allt finfint!

Sittkomforten är absolut viktigt men jag tycker alltså att allt "lullull" runtomkring också är viktigt ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.