P
elpaco elpaco skrev:
Och vad byter du till 2019? :)
Det har jag inte bestämt mig för ännu. Kanske nya A6 Avant men jag vill gärna provköra först.

Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Lexen drog 0.85 landsväg, ganska bra för en 4 liters V8, Tiguanen drar 0,75 på samma sträcka. Det sura kommer när man ska byta kamrem på V8:an... :)
Absolut bra prestation av en sådan stor bil med såpass motor!

Men det är ändå avsevärt mkt mer än vad tex passaten drar. Körde hem i söndags Borås-Landskrona (ca 25 mil) med bagaget fullt, 2 kids samt sambo, låg i 130-140 hela sträckan o snitta 0.59L/mil. Då kör jag dessutom på 19" med 255or (y) så driftkostnade inkl allt (service/soppa etc.) kan omöjligt vara högre för mig även om den för den delen kanske inte är lägre :thinking:

Ang. Service kostnad för 4motion med DSG så ligger 3000mila servicen på ca 3800kr och 6000mila på precis under 8000kr. Det är iaf de priserna jag betalat (y)

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Y
Jag halkade in på en BMW 730d -2014 som var snygg, men ack så dyr, samt sedan. Så fann jag M550d -2013 kombin påminde lite som också hade rediga säten som jag inte sett i andra BMWs, men även den med galet högt pris, och alldeles för många hästkrafter (dvs dyr skatt..)

Är BMW som Volvo som låser alla sina delar, eller kan man plocka säten från M550 och sätta i en vanlig 520?

Så vitt jag vet så går det att flytta sätena, dock finns ju inte el och sådant fördraget och brukar behöva kompletteras.

Och de sätena du sett är med 99% säkerhet de ortopediska, de finns även till 520 (y)

Y
Vad är det som skiljer 520d och M550d 2013 års modell?

Förutom att det är stor motor i den ena. Nu har jag inte jämfört bilder intill varandra men förstaintrycket var att M550d såg finare ut både invändigt och utvändigt (fast kanske är samma), fast det måste vara något mer än vad jag ser på bild med tanke på M550d är drastiskt dyrare.

Största skillnaden är som du själv säger motorn. 520d har en 184hk(?) 4a och m550d har en 3 liters sexa med trippelturbo på 370(?)hk.

Sen är ju m550d en m-bil så det är en hel del som skiljer, kan även sätta en femma på att den i sig är mer välutrustad i grundutförande.

Kan man då få en 520d som är som en m550d exkl motorn vill säga?? Ja, det skulle jag påstå! Så säten etc går att få även i 520d :)

Det kan vara bra att veta att sport och komfortstolarna i BMW ändrades radikalt typ 2013. De nya är mycket tunnare stoppning i och hårdare. Dock så fick sportstolarna justerbar bredd i samband med ändringen. Jag har haft sportstolar i min 5-serie och fick gå på komfort för att få ungefär samma komfort som de gamla sportstolarna hade. Hade komfort i gamla X5an och de nya komfortstolarna inte lika sköna som de gamla. :(

Det skiljer dock lite mer än motorn mellan M550d och en 520d. Ex bromsar och vissa tillval går inte att få på en 520 hur mycket du än betalar.

Y Yrrol skrev:

Är BMW som Volvo som låser alla sina delar, eller kan man plocka säten från M550 och sätta i en vanlig 520?
Vad menar du att Volvo gör?
På BMW är det väldigt mycket som passar kors och tvärs.

Så är det väl för de flesta biltillverkare. Av ren lättja. Och kanske självbevarelsedrift.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Så är det väl för de flesta biltillverkare. Av ren lättja. Och kanske självbevarelsedrift.
Lättja? Man försöker aktivt standardisera så mycket som möjligt så att man får så få varianter som möjligt men ändå kan montera olika utrustning för att hålla nere produktionskostnaden. Absolut är det självbevarelsedrift. Vore en aning opraktiskt och dyrt om man hade tre olika bottenplattor bara för att de tre olika stolarna har olika fästen t.ex.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Fast jag tror inte det var det som åsyftades, utan det är mer kommer stolen fungera elektriskt sett utan att "programmeras in".

13th Marine 13th Marine skrev:
Fast jag tror inte det var det som åsyftades, utan det är mer kommer stolen fungera elektriskt sett utan att "programmeras in".
På en nyare bmw måste i princip allting som är elektriskt kodas in.

Det går inte att byta från tex standardstolar till komfortstolar. Eller går och går. Klart det går men det är inte plug and play som det var förrut. Kabelstammar , div moduler måste bytas och programmering måste göras. Köp bil med rätt stolar från början.

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
På en nyare bmw måste i princip allting som är elektriskt kodas in.
Som jag misstänkte.

Jag hade tur att SIDen i min Saab 9-3SS inte behövde giftas in, vad jag förstår så behövs det med resten av mittkonsollen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.