Hejsan.
Efterfrågar tips på vad jag ska sätta in för värmekälla i mitt atterfallshus. I nuläget så är det bara likt en friggebod, inget indraget vatten eller avlopp (ingen plan på att göra det i närtid heller).
Det kommer användas som hemmakontor, lättare gym och gäststuga när man får besök (bäddsoffa).
Tittade på luftvärmepump, men tyckte det var lite dyra pengar. Hur står sig ett elelement för ytan? Klarar den värma upp det?
Fann detta exemplet som såg tjusigt ut. Mill Invisible panelelement med WiFi, 1500W
Länk - https://shorturl.at/LITHm
Vad har ni för rekommendationer?
Info om huset
Tvåglasfönster, isolerat 45mm.
Efterfrågar tips på vad jag ska sätta in för värmekälla i mitt atterfallshus. I nuläget så är det bara likt en friggebod, inget indraget vatten eller avlopp (ingen plan på att göra det i närtid heller).
Det kommer användas som hemmakontor, lättare gym och gäststuga när man får besök (bäddsoffa).
Tittade på luftvärmepump, men tyckte det var lite dyra pengar. Hur står sig ett elelement för ytan? Klarar den värma upp det?
Fann detta exemplet som såg tjusigt ut. Mill Invisible panelelement med WiFi, 1500W
Länk - https://shorturl.at/LITHm
Info om huset
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Vi byggde en friggebod, 15 kvm, i somras. 70mm timmer i väggarna, 90mm takisolering, 145 mm i golv. Så rätt oisolerad.Buffelkantarellen skrev:
Hejsan.
Länk - [länk]
Info om huset
Tänkt som förråd och gäststuga.
Vi kör två elemenet. Ett äldre oljefyltl som basvärme (hålla det över nollan - typ 6-9 grader), och ett nyare billigt konvektorelement för att "boosta" om man skall vara däruppe eller ngn skall sova över.
Jag har också satt in en solarventi, som faktiskt ger en del tillskott, dock mest på höst/vår förstås. Sist när det var minus 12 ute så recikulerade den dock inneluften och värmde från ca 10 grader till 18 i inblåset - så lite effekt har den. Dock är ju antalet soliga vinterdagar rätt få...
Funkar rätt bra. Det drar lite el förstås okcså; 950 kWh har vi gjort av med i vinter. Men då har vi haft ett par gäster där och har nu börjat förodla inför växtsäsongen (med både växtlampor och värmematta) så värmen är lite högre än vad den behöver annars.
Men installation av en LLVP hade nog gått på iaf 8-12 kkr för pump+installation, så det tar ett tag att spara in. Det ena element hade vi och det andra kostade 350 kr, så vi har 10000 att bränna el på s.a.s, det blir ju ett par års förbrukning. Vi får se om vi uppgraderar insolering/värmekälla i framtiden.
Luft/luftvärmepump. Du kommer tjäna in den på sin livslängd och kommer kunna ha varmt och gott när du jobbar.
Du lär behöva nånstans mellan 70-100 w/m2 för att hålla värmen. Dvs räkna med minst 3 st 1000 W element.
Du borde kunna hitta en bra pump från välkänt märke för under 20 000:- inst och klart.
Du lär behöva nånstans mellan 70-100 w/m2 för att hålla värmen. Dvs räkna med minst 3 st 1000 W element.
Du borde kunna hitta en bra pump från välkänt märke för under 20 000:- inst och klart.
•Buffelkantarellen skrev:
Hejsan.
Länk - [länk]
Info om huset
Räkna ut värmebehovet för 20 C inne och -10 ute, således dT 30 C.
Ditt hus har 6 ytterytor, 4 väggar, golv och tak
Mät dessa ytor storlek och isolertjovklek.
Mät upp dörr- och fönsterutor.
Värmeåtgång är beroende av effektbehov, temperaturvariationer och tid.
Börja med att beräkna effektbehov vid viss temperaturskillnad inne- ute, lämpligen vid årets kallaste dygn du vill kunna ha varmt. Halveras temp-skillnaden så halveras värmebehovet.
Bestäm u-värden för golv, väggar och tak enligt 3,6 : cm isolering (förenklad formel för hyfsat resultat)
Ex 3,6 : 4,5 = 0,8 u-värde
Alternativt lämna uppgifter här och räkna fram effektbehovet vid t ex -10 ute (dT 30).
Q = A • u • dT Watt
där
Q = watt
A = kvm yta
u = u-värde (isolerförmågaj
dT = temperaturdifferens inne - ute
Rätlinjigt samband för andra temp-skillnader.
Redovisa ytor och isolertjocklek så kan jag kanske hjälpa till med betäknimgen
•
Hejsan.J Jochi skrev:•
Räkna ut värmebehovet för 20 C inne och -10 ute, således dT 30 C.
Ditt hus har 6 ytterytor, 4 väggar, golv och tak
Mät dessa ytor storlek och isolertjovklek.
Mät upp dörr- och fönsterutor.
Värmeåtgång är beroende av effektbehov, temperaturvariationer och tid.
Börja med att beräkna effektbehov vid viss temperaturskillnad inne- ute, lämpligen vid årets kallaste dygn du vill kunna ha varmt. Halveras temp-skillnaden så halveras värmebehovet.
Bestäm u-värden för golv, väggar och tak enligt 3,6 : cm isolering (förenklad formel för hyfsat resultat)
Ex 3,6 : 4,5 = 0,8 u-värde
Alternativt lämna uppgifter här och räkna fram effektbehovet vid t ex -10 ute (dT 30).
Q = A • u • dT Watt
där
Q = watt
A = kvm yta
u = u-värde (isolerförmågaj
dT = temperaturdifferens inne - ute
Rätlinjigt samband för andra temp-skillnader.
Redovisa ytor och isolertjocklek så kan jag kanske hjälpa till med betäknimgen
•
Detta är inte på millimetern, men någorlunda nära sanningen.
1.st ytterdörr 90x200
2.st högfönster 30x200
1st fönster 70x90
2st småfönster 40x90
Långsidorna är 6,5m
Kortsidorna är 3,4
Ej jag som byggt detta atterfallshus utan det fanns på tomten när vi köpte huvudbostaden. Men skulle gissa på bjälklag med isolering och sedan trägolv. Taket är ett sadeltak med cirka 1m "kallvind".
Planen en vacker dag är att satsa på en luft/luftvärmepump, men tycker de är lite väl dyra i pris just nu. Utifrån ett panelelement så ger de anvisning om att 1500W ska vara tillräckligt för 18-20m2, men det kanske då syftar på ett bättre isolerat utrymme än mina ynka 45mm mineralull.J Jan_G skrev:Luft/luftvärmepump. Du kommer tjäna in den på sin livslängd och kommer kunna ha varmt och gott när du jobbar.
Att börja med ett fast monterat elelement på 1500W verkar klokt, om det visar sej otillräckligt kan du ju alltid komplettera med ett mini FTX om du ska sitta och jobba mycket på hemmakontoret.
För en sällan använd gäststuga kan man ju tillfälligt komplettera med ett löst element/ värmefläkt/ kupevärmare för snabbare uppvärmning om nån ska bo en nyårsnatt.
För en sällan använd gäststuga kan man ju tillfälligt komplettera med ett löst element/ värmefläkt/ kupevärmare för snabbare uppvärmning om nån ska bo en nyårsnatt.
Tack för svar! Skulle du sikta på ett oljefyllt element eller panel/konvektor element? Placering önskas vara på ena kortväggen under fönstret.F fribygg skrev:Att börja med ett fast monterat elelement på 1500W verkar klokt, om det visar sej otillräckligt kan du ju alltid komplettera med ett mini FTX om du ska sitta och jobba mycket på hemmakontoret.
Ligger lösull på lilla nockvinden men oklart hur mycket.
Spelar ingen roll vilket elelement du väljer.Buffelkantarellen skrev:
Se till att ha minst 300mm isolering i tak om du ska ha det permanent uppvärmt, det är enklare och billigare än att köpa värmepump om investeringen i l/l vp känns betungande just nu.
Köp ett billigt konvektorelement på t ex Jula för ett par hundringar. Sätt på en sk smart plug på kontakten så ser du både om elementet orkar värma upp kalla dagar och hur mycket energi det går åt. 45 mm isolering låter lite klent i mina ögon.
Är det inte bättre att köpa en kvalitetsradiator avsedd för fast montage som kan sitta i Attefallarn de kommande 50åren?L Lennart 57 skrev:
Tulikivin är en eldstad, ingen radiator och 2ton täljsten är sannolikt helt ointressant i TS fall med en Attefallare på 20m2H Hybro skrev: