Sovjet skrev:
Det står ovan.
Men är inte AA12 bara materialet ? Då har jag missförstått.

Det är det och konsumentköplagen står i deras avtal. Samt att jag har rätt att häva avtalet om leveransen försenas mer än 8 månader.

Sovjet skrev:
Det är det och konsumentköplagen står i deras avtal. Samt att jag har rätt att häva avtalet om leveransen försenas mer än 8 månader.
Men levererades det inte efter 8 veckors försening ? Resten verkar ju bero på entreprenören ? Förstår egentligen inte alls.

Jo, jag vet inte riktigt vad som menas med dröjsmål i det här fallet. Huset levererades, men med så många fel att jag fortfarande efter nästan ett år inte kan använda det. Det kommer troligen att kunna användas om en månad eller två men då har det gått nästan ett år. Alla dessa saker beror på entreprenören.

Det har levererats men inte i användbart skick.

Sovjet skrev:
Jo, jag vet inte riktigt vad som menas med dröjsmål i det här fallet. Huset levererades, men med så många fel att jag fortfarande efter nästan ett år inte kan använda det. Det kommer troligen att kunna användas om en månad eller två men då har det gått nästan ett år. Alla dessa saker beror på entreprenören.
Såhär står det i AA12 enligt nedan, därför undrar jag vad du har för avtal med entreprenören ?

Villkoren är avsedda för köp, där även visst monteringsarbete på byggplatsen som exempelvis
stommontering, kan ingå. När arbetena på byggplatsen utgör den övervägande delen av
säljarens åtagande ska dock entreprenadavtal, Allmänna bestämmelser för
Småhusentreprenader, ABS, och inte köpeavtal användas.

Deras avtal hänvisar bara till AA12. Inget annat.

Sovjet skrev:
Leverans av stomme och eventuell stommontering blev försenad med 8 veckor. Allt annat arbete (som t ex badrummet) omfattas inte av AA12. Därför måste du kunna tala om ifall du har ett muntligt avtal för att färdigställa huset utöver leveransen och stommonteringen, eller om ni har något annat skriftligt avtal.

Om det är muntligt är det per definition Konsumenttjänstlagen och då måste du ta hjälp av en jurist för att bedöma om du har rätt att häva avtalet. Troligen har du ingen rätt till vite, men heller ingen skyldighet att betala mer än det du redan har betalat. Men för att få veta vad du är skyldig att betala bör du också göra en besiktning, så en oberoende part får värdera det som är utfört och vad du har rätt att hålla inne, baserat på vad som återstår och de fel som finns.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det är det jag är ute efter. Om jag inte har skyldighet att betala mer än det jag redan gjort alltså 40 % av köpesumman. De kommer att göra klar huset så en besiktning ger nog inte så mycket, utan det är den långa förseningen jag menar borde ligga till grund för att inte betala mer än jag gjort.

Avtalet gäller leverans av hela huset med all utrustning, badrum, kök, säng.

Sovjet skrev:
Avtalet gäller leverans av hela huset med all utrustning, badrum, kök, säng.
Låter konstigt att använda AA12 i så fall.

Skit samma. Om dom blir klara om någon månad är du skyldig att betala hela avtalssumman. Det jag syftade på var om du avser att häva avtalet och pengar kan du hålla inne för det jobb som inte är utfört och/eller vad det kostar att åtgärda felen. Och en besiktning är helt avgörande, eftersom du inte själv har rätt att avgöra hur mycket du har rätt att hålla inne.

Men i det här fallet låter det som att du inte avser att häva avtalet? Iså fall har du alltså inte rätt att hålla inne 60 % pga försening, eftersom du inte har haft vite inskrivet i avtalet. När jobbet är klart, besiktat och huset är utan fel ska också du fullgöra ditt åtagande.

De har ju inte fullgjort åtagandet att leverera i tid? De har levererat ett hus som inte går att använda på ett år. Kan det verkligen vara rimligt att hela avtalssumman ska betalas då?

Jag skulle vilja häva avtalet, men har väl inte rätt till det eftersom de har för avsikt att göra klart huset.

Sovjet skrev:
De har ju inte fullgjort åtagandet att leverera i tid? De har levererat ett hus som inte går att använda på ett år. Kan det verkligen vara rimligt att hela avtalssumman ska betalas då?
Hade ni skrivit ett riktigt avtal och avtalat om vite hade du haft rätt till det.
Som sagt; ta råd av jurist exakt vilka dina rättigheter och skyldigheter är innan du gör nåt.

Och hur var det med rätt till skadestånd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.