471 läst ·
13 svar
471 läst
13 svar
Verktyg för attefallshus och förråd - vad hade ni prioriterat?
Hej!
Jag skulle gärna vilja ha lite råd från er som har mer erfarenhet av byggprojekt än jag själv.
Jag har redan en del verktyg hemma, men det mesta är sånt jag köpt för finsnickeri. Till exempel för att bygga garderober, hyllor och liknande. Det jag har idag är bland annat:
Nu planerar jag några projekt i trädgården: först ett attefallshus, sedan ett cykelförråd och kanske även ett mindre förråd längre fram.
Eftersom tanken är att bygga själv (med lite hjälp) funderar jag på vilka verktyg som faktiskt är värda att köpa in. Jag har en lista på sånt jag själv tänkt på, men eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av just den här typen av byggande vore jag väldigt tacksam för input kring vad som ger mest nytta för pengarna.
Det jag funderat på är:
En bonus är också om verktygen jag köper funkar bra även för framtida snickeriprojekt inomhus, när utomhusbyggandet väl är klart.
Jag tänker själv att eftersom jag redan har en bra sänksåg så kanske bordssåg känns lite överflödigt för detta, håller ni med?
Även en planhyvel är kanske onödigt då man mest köper färdigdimensionerat virke?
Tacksam för alla tips och erfarenheter.
Jag skulle gärna vilja ha lite råd från er som har mer erfarenhet av byggprojekt än jag själv.
Jag har redan en del verktyg hemma, men det mesta är sånt jag köpt för finsnickeri. Till exempel för att bygga garderober, hyllor och liknande. Det jag har idag är bland annat:
- sänksåg
- överhandsfräs
- diverse skruv- och borrmaskiner
- slipmaskiner
- japanska handsågar
- stämjärn
Nu planerar jag några projekt i trädgården: först ett attefallshus, sedan ett cykelförråd och kanske även ett mindre förråd längre fram.
Eftersom tanken är att bygga själv (med lite hjälp) funderar jag på vilka verktyg som faktiskt är värda att köpa in. Jag har en lista på sånt jag själv tänkt på, men eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av just den här typen av byggande vore jag väldigt tacksam för input kring vad som ger mest nytta för pengarna.
Det jag funderat på är:
- rotationslaser med avvägningsstång
- lång rätskiva eller långt vattenpass
- kap- och gersåg
- multiverktyg
- bordssåg
- planhyvel
- elektrisk handhyvel
En bonus är också om verktygen jag köper funkar bra även för framtida snickeriprojekt inomhus, när utomhusbyggandet väl är klart.
Jag tänker själv att eftersom jag redan har en bra sänksåg så kanske bordssåg känns lite överflödigt för detta, håller ni med?
Även en planhyvel är kanske onödigt då man mest köper färdigdimensionerat virke?
HejO oddan skrev:Hej!
Jag tycker ändå att jag är ganska duktig på finsnickeri. Jag jobbar långsamt, är noggrann och lägger gärna tid på detaljer, så slutresultatet brukar oftast bli bra. Däremot har jag betydligt mindre (ingen) erfarenhet av den här typen av större byggprojekt.
- sänksåg
- överhandsfräs
- slipmaskiner
- japanska handsågar
- stämjärn
Det jag funderat på är:
Jag fattar såklart att man inte behöver köpa allt, även om det är lätt att vilja det. Men vad hade ni satsat på i första hand? Är det något annat ni tycker att jag borde ha som jag inte tänkt på?
- kap- och gersåg
- multiverktyg
- bordssåg
- planhyvel
- elektrisk handhyvel
Ett tips som du nog inte vill ha är.
Köp det du behöver när du behöver det för att lösa en uppgift, köp inte för att ha den när du behöver det.
//Johan
Vad ska hyvlarna göra för attefallshuset? Tycker spontant de nog kommer ner till pass i ditt finskickeri.. Men klart att de även går att använda om du sågar virket själv osv. Annars är dom nog tämligen överflödiga.
Laser, vattenpass och en bra såg (cirkel med snabbvinkel eller kapger). Sen är det bara börja bygga
Laser, vattenpass och en bra såg (cirkel med snabbvinkel eller kapger). Sen är det bara börja bygga
Produkter som diskuteras: "snabbvinkel"
Snabbvinkel MRS Speed Square Hultafors
Mät och markera vinklar snabbt
215 kr inkl moms
Läs mer
Jag håller med dig i den inställningen. Men nu har jag ju faktiskt en uppgift att lösa, att bygga ett attefallshus. Jag gillar att göra informerade och planerade inköp och inte behöva akut sticka iväg till byggaffären (har dessutom ingen bra i närheten) och köpa något när jag har svärfar här för att hjälpa till att bygga, dessutom på ett ganska tight schema.The_Lexx skrev:
Jag vill vara förbered med allt innan han kommer.
Jag har sett många byggare som använder elektrisk handhyvel för att ta bort några mm på en regel för att det ska bli helt jämn och fint. Både på t.ex. altanreglar, men även takreglar.K kniv skrev:Vad ska hyvlarna göra för attefallshuset? Tycker spontant de nog kommer ner till pass i ditt finskickeri.. Men klart att de även går att använda om du sågar virket själv osv. Annars är dom nog tämligen överflödiga.
En grön 360 graders multilinjelaser hade jag köpt istället för en rotationslaser om du inte ska sätta ut grund för någon större maskinhall.
Den kan du använda inne också.
Kap- och gersåg tycker nog jag är av de mest använda verktygen.
Och multiverktyget brukar gå hett. Hur bra man än är på att mäta så blir det ofta fel ändå.
En rätskiva som är 3 meter tycker jag är bra ibland. Om man vill markera på en skiva eller kolla ett bräde.
Inte riktigt samma användningsområde som ett vattenpass, men brukar använda ett kort pass på brädet ibland.
Nu verkar alla köpa Evolution-sågen på Amazon som säljs för drygt 3000 kr ibland.
Om du har ett snickeri måste en bordssåg vara nästan ett måste-köp.
Den kan du använda inne också.
Kap- och gersåg tycker nog jag är av de mest använda verktygen.
Och multiverktyget brukar gå hett. Hur bra man än är på att mäta så blir det ofta fel ändå.
En rätskiva som är 3 meter tycker jag är bra ibland. Om man vill markera på en skiva eller kolla ett bräde.
Inte riktigt samma användningsområde som ett vattenpass, men brukar använda ett kort pass på brädet ibland.
Nu verkar alla köpa Evolution-sågen på Amazon som säljs för drygt 3000 kr ibland.
Om du har ett snickeri måste en bordssåg vara nästan ett måste-köp.
Definitivt kap- och gersåg. Har nog aldrig sett snickare bygga utan. Och ett bord till den. Laser är nog bra att ha. Jag föredrar långt vattenpass. Köpte precis 2 meter själv. Antar att du har en bra hammare. Sen är det bara att köra. Finns såklart mycket man kan köpa men med en bra grund skulle jag börja. Går alltid att komplettera om det blir stopp. Tänker bättre det än att bara köpa för att det kanske skulle kunna dyka upp behovet.O oddan skrev:Hej!
Jag tycker ändå att jag är ganska duktig på finsnickeri. Jag jobbar långsamt, är noggrann och lägger gärna tid på detaljer, så slutresultatet brukar oftast bli bra. Däremot har jag betydligt mindre (ingen) erfarenhet av den här typen av större byggprojekt.
- sänksåg
- överhandsfräs
- slipmaskiner
- japanska handsågar
- stämjärn
Det jag funderat på är:
Jag fattar såklart att man inte behöver köpa allt, även om det är lätt att vilja det. Men vad hade ni satsat på i första hand? Är det något annat ni tycker att jag borde ha som jag inte tänkt på?
- kap- och gersåg
- multiverktyg
- bordssåg
- planhyvel
- elektrisk handhyvel
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Har man en sänksåg med kort skena så klarar man sig fint utan kap/ger.D DanielSt81 skrev:Definitivt kap- och gersåg. Har nog aldrig sett snickare bygga utan. Och ett bord till den. Laser är nog bra att ha. Jag föredrar långt vattenpass. Köpte precis 2 meter själv. Antar att du har en bra hammare. Sen är det bara att köra. Finns såklart mycket man kan köpa men med en bra grund skulle jag börja. Går alltid att komplettera om det blir stopp. Tänker bättre det än att bara köpa för att det kanske skulle kunna dyka upp behovet.
Från en som har byggt två hus och nyss en attefallare.
Två skruvdragare
Cirkelsåg
Sticksåg
Kap och gersåg (Mest för panel. Cirkelsågen gör resten enkelt och den använder jag mest)
120cm vattenpass men 60cm räcker gott och väl. Köpte ett 2m när jag skulle bygga men de har jag aldrig använt.
Ett gäng bitsatser då de blir snabbt slitna
Spik och dykertpistol är dyrt men underlättar nå fruktansvärt, kan dock vara värt att bara hyra dom.
1 vanlig stege och 1 förlängningsbar
2m trappstege
Kritsnöre
Räcker med en bra korslaser för mindre 30kvm attefallsgrund, husgrund så rotation. Hade hyrt eller köpt beggat.
Lite tvingar i olika storlekar om man bygger ensam
Sänksåg är fint men en Kreg styrskena och cirkelsåg funkar utmärkt, har kört på det i alla byggen.
Två skruvdragare
Cirkelsåg
Sticksåg
Kap och gersåg (Mest för panel. Cirkelsågen gör resten enkelt och den använder jag mest)
120cm vattenpass men 60cm räcker gott och väl. Köpte ett 2m när jag skulle bygga men de har jag aldrig använt.
Ett gäng bitsatser då de blir snabbt slitna
Spik och dykertpistol är dyrt men underlättar nå fruktansvärt, kan dock vara värt att bara hyra dom.
1 vanlig stege och 1 förlängningsbar
2m trappstege
Kritsnöre
Räcker med en bra korslaser för mindre 30kvm attefallsgrund, husgrund så rotation. Hade hyrt eller köpt beggat.
Lite tvingar i olika storlekar om man bygger ensam
Sänksåg är fint men en Kreg styrskena och cirkelsåg funkar utmärkt, har kört på det i alla byggen.
Köpte en Bosch gll 3-80 laser med mottagare, är guld värt till mindre mark projekt ute,
Sist jag byggde Attefallare räckte det med:
- Cirkelsåg
- Vattenpass (120 cm)
- Snörslå
- Lod
- Snabbvinkel
- Måttband och tumstock
- Smygvinkel
- Hammare och skruvdragare.
Det var ju rätt lätt ordnat men då hade förstås grävaren långpass och rotationslaser så när resten skulle på plats så var det ju liksom bara att stapla på.
- Cirkelsåg
- Vattenpass (120 cm)
- Snörslå
- Lod
- Snabbvinkel
- Måttband och tumstock
- Smygvinkel
- Hammare och skruvdragare.
Det var ju rätt lätt ordnat men då hade förstås grävaren långpass och rotationslaser så när resten skulle på plats så var det ju liksom bara att stapla på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden