7 770 läst ·
65 svar
8k läst
65 svar
Förklara det för mig! JFB.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Sedan är det ju faktiskt svårt att veta själv om en JFB faktiskt brukar hinna bryta ut vid en kortis, för det är ju väldigt sällan (läs: aldrig) man gör ett JFB-test genom att släppa på ström och skapa en generalkortis.
//Patrik
//Patrik
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 268 inlägg
Det beror ju på. När vi efterinstallerade jfb hemma så fick vi fixa åtmistone 3-4 "fusk" där man lagt jord/nolla på fel skena. På den tiden man inte hade jfb så var det ju inte *så* noga (det var ju inte så många år innan man inte ens hade separata skenor, så äldre elektriker hade ju upplevt införandet) och om en t ex kabel inte räckte så tog man den som var närmast.
Vid nyinstallation så låter det dock sämre.
Dock, en av mina första trådar här (om inte den första) handlade om just samma sak. Vi hade en grupp där jfbn inte löste, när vi kortslöt till jord. Jag hittade aldrig var det felet var. Gruppledningen är sedan dess utbytt och nu fungerar allt som det ska. Meggade tom den gamla kabeln, och hittade inga fel på den då heller (hade tyvärr inte tillgång till megger när den var monterad). Tråden: http://www.byggahus.se/forum/el/85603-varfoer-loeser-inte-min-jordfelsbrytare-ut.html
Vid nyinstallation så låter det dock sämre.
Dock, en av mina första trådar här (om inte den första) handlade om just samma sak. Vi hade en grupp där jfbn inte löste, när vi kortslöt till jord. Jag hittade aldrig var det felet var. Gruppledningen är sedan dess utbytt och nu fungerar allt som det ska. Meggade tom den gamla kabeln, och hittade inga fel på den då heller (hade tyvärr inte tillgång till megger när den var monterad). Tråden: http://www.byggahus.se/forum/el/85603-varfoer-loeser-inte-min-jordfelsbrytare-ut.html
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vilket budgetval av säkring... men den verkar ju lösa ut fort iallafall
Medlem
· Västerbottens län
· 18 061 inlägg
Det kanske är säkringen det är fel på, löser alldeles för tidigt.
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 918 inlägg
Uppenbarligen så funkar ju din jfb. En JFB skyddar dig inte mot att få en rejäl stöt, den skyddar så att du inte får den under en längre tid. Rent teoretiskt skulle jag tro att man kan dö eller få en brännskada även om uttaget du får en stöt i är skyddat av jfb. Det är bara så att sannolikheten blir väldigt låg.
Det är väl svårt att påstå bara sådär ...Rikard Ågren skrev:
Saxat från GARO-s säkringar:
60A räcker för att lösa en 10A B-dvärg på 4mS, det är ju ganska snabbt.

http://www.garo.se/produkter/nnormkomponenter/teknisk-info.html
http://download.hager.com/Hager.se/files_download/automatsakringar.pdf
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Din JFB ska tåla en kortslutningsström på 10 kA, och enligt standarden ska en JFB lösa vid felströmmar på hundratals ampere, och den ska då lösa inom 40 ms. Under denna tid får den givetvis svetsa dina kontakter så mycket den vill 
För att ta reda på vad som händer här behövs ett oscilloskop och en strömtång. Det kan helt enkelt vara så att din billiga dvärg alltid är snabbare. Det kan också vara så att JFBn inte klarar av att detektera stötströmmen pga dess branthet i kombination med att nätet kollapsar och spänningen sjunker (kanske bara svammel
). Din JFB är av typen AC som inte kan detektera likspänning om det kan spela in. Hur som helst tror jag att spänningen bryts tillräckligt snabbt (< 0.4 s), men kanske inte så snabbt som 0.04 s.
Det märkliga är dock att du inte bränt en huvudsäkring som du har i form av diazeder antar jag, och med rimlig storlek (< 25 A)? Tyder på att kortslutningsströmmen inte är speciellt hög.
Om detta är farligt i ett badrum tror jag icke. Om du blöter ned dig, kramar TM med röven dikt mot handdukstorken kanske du kan komma ned i en kroppsresistans som ger runt 0.5 A genom kroppen, och då dör du vid kortis i TM oberoende av hur snabbt en JFB löser. Kommer du upp i svetsströmmar genom kroppen så är du ganska unik. För mindre strömmar (mer normala kroppsvinklar) kommer troligen JFBn att lösa inom stipulerad tid utan att du dör (bara lite försmak i form av dödsryckningar
)
För att ta reda på vad som händer här behövs ett oscilloskop och en strömtång. Det kan helt enkelt vara så att din billiga dvärg alltid är snabbare. Det kan också vara så att JFBn inte klarar av att detektera stötströmmen pga dess branthet i kombination med att nätet kollapsar och spänningen sjunker (kanske bara svammel
Det märkliga är dock att du inte bränt en huvudsäkring som du har i form av diazeder antar jag, och med rimlig storlek (< 25 A)? Tyder på att kortslutningsströmmen inte är speciellt hög.
Om detta är farligt i ett badrum tror jag icke. Om du blöter ned dig, kramar TM med röven dikt mot handdukstorken kanske du kan komma ned i en kroppsresistans som ger runt 0.5 A genom kroppen, och då dör du vid kortis i TM oberoende av hur snabbt en JFB löser. Kommer du upp i svetsströmmar genom kroppen så är du ganska unik. För mindre strömmar (mer normala kroppsvinklar) kommer troligen JFBn att lösa inom stipulerad tid utan att du dör (bara lite försmak i form av dödsryckningar
En liten varning nu bara... Visst är väl automatsäkringar bara konstruerade för att tåla tre kortslutningar?
Du har nu kortslutit denna grupp två gånger, vilket betyder att säkringen kanske borde bytas ut. Speciellt om det handlar om en budgetmodell.
Någon postade nyligen en länk till en reklamvideo för lite dyrare säkringar, filmad med höghastighetskamera. Där fick man med all önskvärd tydlighet se hur pass mycket skada säkringarna tar av kortslutningar (blixtar, eldsflammor, plastbitar och annat slog ut från säkringen vid kortslutningsögonblicket)
Du har nu kortslutit denna grupp två gånger, vilket betyder att säkringen kanske borde bytas ut. Speciellt om det handlar om en budgetmodell.
Någon postade nyligen en länk till en reklamvideo för lite dyrare säkringar, filmad med höghastighetskamera. Där fick man med all önskvärd tydlighet se hur pass mycket skada säkringarna tar av kortslutningar (blixtar, eldsflammor, plastbitar och annat slog ut från säkringen vid kortslutningsögonblicket)