Inga problem. Bara slänga in en annan från reserv :)

kamilenski skrev:
Jag ska försöka låta bli att pressa min fina röv mot handdukstorken :D

P.s. 20 A diazed
Foto på det? Eller kanske inte, nu när jag tänker efter.

Vet du inte hur en diazed ser ut?

Hmm

Nej då, dvärg ska klara ett "oändligt" antal kortslutningar. Men om kortslutningsströmmen är nära skyddets kortslutningsbrytförmåga Icn så kan dvärgen får lite ändrade egenskaper, dock aldrig sluta fungera som skydd. Standarden säger ingenting om begränsad livslängd, men det får ju gå sönder på så vis att det bryter och inte går att slå till igen. Vid kortslutning drar en solenoid en påle som slår till brytmekanismen - vilket borde vara en ganska snäll mekanisk mekanism vid måttliga strömmar. Reklamvideon var antagligen gjort med snuskigt höga strömmar - tiotals kA? Då är det troligen betydligt vanligare att dvärgar ger upp pga långvarig överlast, och detta pga värmen som sakta smälter insidan.

Åter till kamilenski's svetsövningar. Jag ser två tänkbara orsaker till:

1. JFBn ser kortslutningsströmmen som en störning. Det handlar ju inte om personskydd längre vid felströmmar på några hundra ampere. T.ex överspänningsskydd ska kunna sättas på en JFBs lastsida utan att den löser vid nedslag.

2. Lite mer långsökt... Det framgår inte av tekniska data för denna JFB om den är självförsörjande eller kräver en spänning från nätet för att fungera. Antag att den är spänningsberoende. Enligt standarden ska den då fungera ned till 85 V. Frågan är nu vilken spänning JFB får över sig när utgången är kortsluten, med förutsättningen att det är TN-C fram till JFBn.

2x15 meter FK1.5 ger 0.36 Ω, dvs detta är i stort lika med den belastning som JFBn ser mellan L-N. Detta ger att om kortslutningsströmmen är lägre än 85 / 0.36 = 236 A så får inte JFBn tillräcklig spänning för att kunna lösa!? Mer allmänt ska ledningssystemet efter JFBn har en impedans som är minst 58% av impedansen i nätet före JFBn. Kan det verkligen va så?? Kanske därför dom flesta JFBer idag är spänningsoberoende...

Om du tyckte det var kul att svetsa kamilenski så kanske du kan prova en annan fas :cool: JFBn borde ta sin driftspänning från en av faserna enbart.

Bo.

Ledsen. Men jag tänker inte köpa en ny JFB :)

Men du kan testa själv ;)

Ska jag beskriva hur man gör ? :D

Redigerat:
Ser inget konstigt med att JFB inte löser ut, eftersom dvärgen löser ut mycket snabbare vid så hög ström, och det tror jag gäller de flesta dvärgbrytare gör

JFB ska ju skydda mot farliga felströmmar för människor/djur och generalkortis är ju inte möjlig att få igenom kroppen om man inte är av metall -typ robot :P

1. Nu är problemet löst då. JFB fungerar som den ska.
2. En billigt dvärg är mycket snabb.
3. Man är inte i metall.

Således inga problem med att dö p.g.a. röven slickade spänningsförande handdukstork :D

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Reklamvideon var antagligen gjort med snuskigt höga strömmar - tiotals kA?
Jag börjar bli nyfiken, var hittar jag denna video?

Mikael_L skrev:
Jag börjar bli nyfiken, var hittar jag denna video?
+1 ?

kamilenski skrev:
1. Nu är problemet löst då. JFB fungerar som den ska.
2. En billigt dvärg är mycket snabb.
3. Man är inte i metall.

Således inga problem med att dö p.g.a. röven slickade spänningsförande handdukstork :D
Jag är fortfarande lite skeptiskt. Utan att ha läst allt ovan; har du provat med ett motstånd av lämplig storlek mellan fas och jord i den berörda gruppen? Dvs som ger en felström av storleksordningen 100-200mA?

Jag kunde med min felaktiga grupp svetsa fk till jordblecket när den inte fungerade, men med bytt kabel så kan jag inte det längre, den löser "direkt". Och jag har 10A diazed (och en billig jfb). Samma med resistorer, förr så eldade jag upp dem, nu så löser jfb:n (jag har snygga "oscilloskop"-grafer i den andra tråden).

På den filmen använder dom en testström på 6 kA, vilken troligen är lika med dvärgens kortslutningsbrytförmåga Icn, åtminstone den anonyma av dem...
Så höga kortslutningsströmmar har vi inte i bostäder.

lars_stefan
Jag testade via en 60W lampa. Orkar inte räkna ut strömmen. Men gissar på 500mA?

Vem känner för att räkna?
P=U*I, I=P/U=60W/240V=250mA.
När tråden är kall är ingångsresistansen kanske 50% högre. Då blir strömmen kanske 150mA för en 60W lampa. Då får man gå ner till 15W lampa som kommer att motsvara en 40-45mA belastning.

Vad säger NI?

Redigerat:
elmont skrev:
Om du lovar att inte sprida ut det så ska jag tala om att det har en gång hänt att en elektriker har gjort fel, så det är inte omöjligt att det har hänt igen...
Va fan säger du!? Kan elektriker göra fel??? :O:x:rolleyes:

Rrrrr skrev:
Va fan säger du!? Kan elektriker göra fel??? :O:x:rolleyes:
Var det inte DIG han menade ? :wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.