Jag behöver byta en blandare i mitt kök och fick besked att nya regler om "säker vatten" från årsskiftet kräver att man då måste installera läckagelarm samt vattenbrytare. Första frågan är om detta stämmer utan undantag? Var kan jag läsa mer om detta och vad mer exakt är det för prylar man måste installera? Kan ngn ge en fingervisning om vad merkostnad för detta kan bli (bor i Stockholm)? Tack.

M Magnyz skrev:
Jag behöver byta en blandare i mitt kök och fick besked att nya regler om "säker vatten" från årsskiftet kräver att man då måste installera läckagelarm samt vattenbrytare. Första frågan är om detta stämmer utan undantag? Var kan jag läsa mer om detta och vad mer exakt är det för prylar man måste installera? Kan ngn ge en fingervisning om vad merkostnad för detta kan bli (bor i Stockholm)? Tack.
Om du bor i villa får du själv installera vilken blandare du vill i ditt kök, om du har ett försäkringsbolag som kräver läckagelarm och vattenbrytare kan du ju överväga att byta bolag.

F fribygg skrev:
Om du bor i villa får du själv installera vilken blandare du vill i ditt kök, om du har ett försäkringsbolag som kräver läckagelarm och vattenbrytare kan du ju överväga att byta bolag.
Jag bor i lägenhet. Jag har inte fått informationen ovan från mitt försäkringsbolag utan från en hantverkare.

M Magnyz skrev:
Jag bor i lägenhet. Jag har inte fått informationen ovan från mitt försäkringsbolag utan från en hantverkare.
Bor du i bostadsrätt kan du ju höra med föreningen.

Hade inspektion genom försäkringsbolaget och fick höra att det rekommenderas och ger 500 kronor i rabatt på årspremien men inget om att det skulle vara ett krav.

nya regler i "säkert vatten" kommer hela tiden men det finns inget krav att man ska uppdatera sig hela tiden. Då skulle ju alla få renovera bad och wc varje år typ...........En blandare kan man naturligtvis byta om den gamla är trasig utan att för den sakens skull ändra nåt annat.
Sen kan ju försäkringsbolag ha egna "krav" eller ja att man får rabatt om man har div skydd men det är ju en annan sak.........

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nya regler i "säkert vatten" kommer hela tiden men det finns inget krav att man ska uppdatera sig hela tiden. Då skulle ju alla få renovera bad och wc varje år typ...........En blandare kan man naturligtvis byta om den gamla är trasig utan att för den sakens skull ändra nåt annat.
Sen kan ju försäkringsbolag ha egna "krav" eller ja att man får rabatt om man har div skydd men det är ju en annan sak.........
Du säger "En blandare kan man naturligtvis byta om den gamla är trasig" ... om jag läser på länken som postades ovan så står det följande:

"Projekterings- och installationsarbeten som startats efter den 1 januari 2026 ska utföras enligt Branschregler Säker Vatteninstallation 2026:1"

Och dessa regler säger att det måste finnas ett aktivt skydd mot vattenskador i kök. Frågan blir väl då om ett byte av läckande kran är ett installationsarbete eller inte?

men det avser sannolikt nybyggnation eller helrenoveringar där man avser att renovera så det uppfyller nya villkor. Annars skulle man ju inte kunna byta en enda sak i någon äldre installation typ..........det blir ju lite konstigt. Kranen på handfatet läcker och nej tyvärr vi får inte byta den utan du lär blåsa ut hela skiten.

Ossian K Olsson
M Magnyz skrev:
Jag tolkar inte reglerna som att du behöver en vattenbrytare.

Vattentät insats eller uppsamlande tråg ska ha fuktsensorsom är kopplad till läckagebrytare, vattenfelsbrytare eller vattenlarm som bryter tappvattentillförseln eller larmar om ett läckage.”

Således kan du klara dig med ett uppsamlande tråg (vilket jag tycker alla ska ha) samt ett sånt här vattenlarm

https://www.clasohlson.com/se/House...l48alfbTOJMvJWAXT7lEfuO3rD-xHcAxoCnQ4QAvD_BwE

• Gilla
Magnyz
  • Laddar…
Har precis ringt själv till "Säker vatten" och kan nu svara på min egen fråga. Byte av läckande kran är en installation och om jag anlitar en auktoriserad vvs-firma för detta jobbet så måste det också installeras ett aktivt skydd för vattenläckage. Med andra ord så kan man inte bara byta kranen. Exakt vad som krävs för att uppfylla kravet på aktivt skydd återstår dock att reda ut. Det kanske inte behöver innefatta ngn avancerad kostsam installation.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag tolkar inte reglerna som att du behöver en vattenbrytare.

Vattentät insats eller uppsamlande tråg ska ha fuktsensorsom är kopplad till läckagebrytare, vattenfelsbrytare eller vattenlarm som bryter tappvattentillförseln eller larmar om ett läckage.”

Således kan du klara dig med ett uppsamlande tråg (vilket jag tycker alla ska ha) samt ett sånt här vattenlarm
Jag tror du har rätt. Det står ju "...eller vattenlarm".

M Magnyz skrev:
Har precis ringt själv till "Säker vatten" och kan nu svara på min egen fråga. Byte av läckande kran är en installation och om jag anlitar en auktoriserad vvs-firma för detta jobbet så måste det också installeras ett aktivt skydd för vattenläckage. Med andra ord så kan man inte bara byta kranen. Exakt vad som krävs för att uppfylla kravet på aktivt skydd återstår dock att reda ut. Det kanske inte behöver innefatta ngn avancerad kostsam installation.
Det är väl klart att branschorganisationen som inför branschreglerna svarar att de gäller för såväl nyinstallation såväl som ett byte. Det är ju ett sätt för deras medlemmar att få fler och större jobb.

Men ska reglerna uppfyllas räcker inget billigt vattenlarm från Clas Ohlson utan det ska vara ett av 2 som för nuvarande är godkända.

• Gilla
Magnyz
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det är väl klart att branschorganisationen som inför branschreglerna svarar att de gäller för såväl nyinstallation såväl som ett byte. Det är ju ett sätt för deras medlemmar att få fler och större jobb.

Men ska reglerna uppfyllas räcker inget billigt vattenlarm från Clas Ohlson utan det ska vara ett av 2 som för nuvarande är godkända.
Det har du rätt i. Det står längre fram i säkert vatten

Läckagebrytare, vattenfelsbrytare och vattenlarm ska vara

godkända enligt ”CR 139 – Certifieringsregel för typgodkännande av Läckagebrytare, Vattenbrytare och Vattenlarm”.”

M Magnyz skrev:
Byte av läckande kran är en installation och om jag anlitar en auktoriserad vvs-firma för detta jobbet så måste det också installeras ett aktivt skydd för vattenläckage. Med andra ord så kan man inte bara byta kranen.
Byt kranen själv, att anlita en auktoriserad firma för detta har de själva ju gjort onödigt kostsamt så de vill nog inte ha privatkunder..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.