36 452 läst ·
265 svar
36k läst
265 svar
Förekommer påslag på material på 300, 500 eller 1000%?
Tja, jag är läkare och ligger på ca 270kr/tim (före skatt). Slänger vi på sociala avgifter (30%) så blir det ca 350 kr/tim. Så kostnaden för mig passerades sen länge. Naturligtvis har sjukhuset massa overheadkostnader också. Mer än elektrikern sannolikt....
lite mer info tack, är du anställd och har 270:- timmen?tommib skrev:
gissar att du har 100:- mer i timmen än snittet av anställda elektriker. vilket innebär ca 17000:- mer i månaden än en elektriker, vilket jag tycker är helt rimligt.
En viss skillnad finns dock hos läkarn. Du har pensionsavsättningar. Samt att du har lön 100% av en månad. Samt trygg anställlning. Man får jämföra med en hyrläkare. Att en hantverkare ska tjäna mer än en som har 7-8 års utb. är inte rimligt över tid.
Anställda elektriker tjänar omöjligt 17k före skatt. Busschafförer tjänar 25k
Anställda elektriker tjänar omöjligt 17k före skatt. Busschafförer tjänar 25k
Jag har i genomsnitt 45k/mån när man räknar in jourersättning. Slår man ut det på 168tim/mån så blir det siffrorna ovan. Troligen snittar jag lite mer än 168 timmar på en månad pga jour.
Jämför vi med hyrläkare så har de bättre betalt.
Det är riktigt att jag har en trygg anställning och månadslön, men jag har också en hel del obekväm arbetstid till skillnad från elektrikern.
Det är riktigt att jag har en trygg anställning och månadslön, men jag har också en hel del obekväm arbetstid till skillnad från elektrikern.
låter helt rimligt.tommib skrev:Jag har i genomsnitt 45k/mån när man räknar in jourersättning. Slår man ut det på 168tim/mån så blir det siffrorna ovan. Troligen snittar jag lite mer än 168 timmar på en månad pga jour.
men du kan inte jämföra en elektrikers PRIS på säg 550:-+ moms / timme med din lön per timme.
en hyrläkare får väl inte heller sin lön av sjukhuset utan från sin arbetsgivare, privat vårdföretag?
jag ligger vissa perioder på ca 1000:- timme som konsult, men jag har ungefär samma timpenning som en anställd elektriker i mitt lönekuvert
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Den enda som trollar här är du. Men jag ska svara på din fråga, jag är bara lite besviken över att aldrig ha fått svar på varför du först frågar hur min firma gör, när du sen får svaret så säger du att du inte är intresserad av hur min firma gör.camaro1969 skrev:
Men, det jag syftade på med fantasi var att du skrev att elektriker får 90% rabatt på en vara som kostar 100 kronor, och köper den för 10 kronor, här har du visserligen helt rätt, men det är samtidigt fullständigt irrelevant då varken företag eller kunder handlar efter listpriset på 100 kronor.
Det som är fantasi är att du skrev att "sen BRUKAR ju elektrikern bjuda på 10% rabatt på de 100 kronorna. Vilket är fullständig fantasi. Det HÄNDER att elektriker gör det, men det är fortfarande inte vanligt som du vill påstå. Snarade så har vi ett genomgående påslag runt 10-20% vilket skulle ge en kostnad för kund på 12 kronor istället för 10 kronor som jag köpte in varan för.
Om elektriker kunde ta betalt i listpris men köpa in 90% billigare så vidhåller jag att elektriker skulle tillhöra Sverges absolut bäst betalda yrkesgrupp, och så är det självklart inte.
Det skulle vara väldigt intressant nu om du för en gångs skull kunde bemöta mina argument med argument, och inte pajkastning.
Nja, många hyrläkare har egna företag som de fakturerar via. Sen vet jag också att det tillkommer avgifter, det var därför jag la till sociala avgifter. Pension tillkommer väl utöver det men är inte jättemycket. Den stora skillnaden är att jag hela tiden har 100% täckningsgrad och gör inga gratisjobb (lämna offerter mm).camaro1969 skrev:låter helt rimligt.
men du kan inte jämföra en elektrikers PRIS på säg 550:-+ moms / timme med din lön per timme.
en hyrläkare får väl inte heller sin lön av sjukhuset utan från sin arbetsgivare, privat vårdföretag?
jag ligger vissa perioder på ca 1000:- timme som konsult, men jag har ungefär samma timpenning som en anställd elektriker i mitt lönekuvert
Jag tycker dock att man kan jämföra, just för att det går utmärkt att justera för ovan nämnda variabler.
Anledningen till att jag kommenterade det hela är att det ofta kommer upp hur mycket elektriker tjänar och att en del tycker att det minsann inte är så dyrt att anlita hantverkare. Jo, det är svindyrt. Jag är välbetald och måste ändå arbeta ca tre timmar för att ha råd med en elektrikertimme.
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 868 inlägg
Och en elektriker får jobba 2-3 timmar för att ha råd att gå till en läkare, ja och då skjuter väl staten till en del pengar också
Och svaret man får är att "kom tillbaka om det inte blir bättre"
Sen verkar det med trådens mått sett vara vanligt* med privata kliniker som fuskar med antalet besök/behandlingar för att mjölka ur mer bistånd från skattebetalare.
*= Självklart förstår jag är det är ett försumbart antal kliniker som sysslar med detta och att det inte alls är vanligt.
*= Självklart förstår jag är det är ett försumbart antal kliniker som sysslar med detta och att det inte alls är vanligt.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Fast hur kan du då veta att det är ovanligt? Det är en sak att du i din firma inte gör det vilket är bra, men du har knappast en aning om hur andra gör. Eftersom det är moraliskt förkastligt att göra det så är det knappast något man säger till andra så de flesta som kör med listpriser mot kund förnekar nog det på samma sätt som folk regelmässigt förnekar att de gjort saker de skäms för. Sen har du egen firma vilket troligen innebär att du aldrig själv anlitar elektriker privat och på så sätt upptäcker ofoget.SueCia skrev:
Det sjuka är ju att grossisten kan ha ett listpris på 100 kr och sedan sälja det till sina kunder för 10 kr. Då det är rimligt att de vill ha lite marginal så kanske de betalar 7 kr när de köper in varan själva. Hur det går att försvara ett system där man sätter listpriset 100 kr på en vara som köpts in för 7 kr visar att något är väldigt skumt i branschen. Hur skulle det se ut om en livsmedelsgrossist hade ett listpris på 100 kr för en liter mjölk?
Jag har då aldrig lyckats hitta en elektriker som på förväg kommer debitera det han uppskattar. Jo om det är på offert.
Får en elektriker bara ut 70kr/h efter skatt... det var som fasen.
(200SEK i patientavgift)
Om man har sånna omkostnader som egenföretagare och i verkligheten debiterar ca 1000SEK/h (Startavgift, Lagerskötsel+ Feta påslag) samt 550SEK/h så är det ju sjukt ineffektivt att bara ha kvar 70 SEK.
Det är ju oftast inte det att man inte har pengarna att betala utan att det känns jävligt fult hanterat. Kan ju testa att ta hit 14 elektriker o ge offer nästa gång jag ska dra en liten tråd
Får en elektriker bara ut 70kr/h efter skatt... det var som fasen.
Om man har sånna omkostnader som egenföretagare och i verkligheten debiterar ca 1000SEK/h (Startavgift, Lagerskötsel+ Feta påslag) samt 550SEK/h så är det ju sjukt ineffektivt att bara ha kvar 70 SEK.
Det är ju oftast inte det att man inte har pengarna att betala utan att det känns jävligt fult hanterat. Kan ju testa att ta hit 14 elektriker o ge offer nästa gång jag ska dra en liten tråd
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Nu har jag raderat inlägg igen. Skärp er nu! Här diskuterar vi sakligt och är trevliga mot varandra.
/Moderator
/Moderator
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Vad sägs om att lägga sannolikheten för problemet på 20-80% ? Någon vill hävda ett snävare område? Vill vi hitta ett mer exakt värde som uppfyller definitionen på vanligt får väl någon försöka inhämta ett statistiskt säkert underlag för detta.
Sedan kan jag tycka det är fullt naturligt att många är missnöjda med priser i allmänhet.
Sedan kan jag tycka det är fullt naturligt att många är missnöjda med priser i allmänhet.