36 452 läst ·
265 svar
36k läst
265 svar
Förekommer påslag på material på 300, 500 eller 1000%?
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
En rolig anekdot:lars_stefan_axelsson skrev:Ja, fast nu pratade ju Ibgu om materialpriserna inte arbetskostnaden. Jag tror även jag att materialpriserna är annorlunda mot företag. Där kan man inte komma undan med överpriser på samma sätt om man inte levererar något mervärde. T ex av typen "Produktionen måste igång nu!" Vid planerade arbeten där man ju har seriösa anbudsförfaranden och är vana vid att kolla vad man kan göra själv och till vilket pris, så kan man naturligtvis inte köra med 1000% påslag på materialet.
Större kunder har dels bättre förhandlingsposition eftersom de handlar för större summor och därför är värda mer. Dessutom så är större kunder dessutom mera kompetenta. Dvs besitter beställarkompetens och går därför inte att "lura" hur som helst.
En rörmokarkompis till mig jobbade på astras industri i Södertälje. Under sommaren ville de ha en maskin installerad, men han skulle gå på semester. De bad honom om ett bud för att göra detta trots semester, så det gjorde han.
Han utförde 16 timmar arbete, fick skriva 5 veckors arbetstid där, samt att firman fick 2500kr/timme under arbetet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Japp, det där är en välkänd variant av militärens "hurry up and wait". Dvs ibland finns det oändligt med tid och pengar, ibland inga alls. "Vi har inte tid att göra det rätt, men vi har tydligen tid att göra om det..."Fjojtmehmet skrev:En rolig anekdot:
En rörmokarkompis till mig jobbade på astras industri i Södertälje. Under sommaren ville de ha en maskin installerad, men han skulle gå på semester. De bad honom om ett bud för att göra detta trots semester, så det gjorde han.
Han utförde 16 timmar arbete, fick skriva 5 veckors arbetstid där, samt att firman fick 2500kr/timme under arbetet.
Beroende på om/hur hög chef det är som klantat sig så finns det motsvarande mera pengar för att sopa problemet under mattan så fort som möjligt...
Just det där behöver dock inte vara klanteri (inte på det sättet i alla fall).
Om du har en maskin som är kritisk för produktionen av din mest lönsamma produkt, eller till och med en strategiskt viktig produkt, så finns det gott om pengar.... Titta på t.ex. crackern i Stenungsund och fundera på vad ett driftstopp där kostar.
Vi har en lightvariant av det, i och med beordrat arbete (jo, jag kan bli beordrad att jobba och kan inte tacka nej med mindre än uppsägning), det ersätts med dubbel tid. Nu händer det i stort sett aldrig att man faktiskt blir tvingad, någon ställer alltid upp och tar det (med samma ersättning förstås) men principen är lite trist.
Om du har en maskin som är kritisk för produktionen av din mest lönsamma produkt, eller till och med en strategiskt viktig produkt, så finns det gott om pengar.... Titta på t.ex. crackern i Stenungsund och fundera på vad ett driftstopp där kostar.
Vi har en lightvariant av det, i och med beordrat arbete (jo, jag kan bli beordrad att jobba och kan inte tacka nej med mindre än uppsägning), det ersätts med dubbel tid. Nu händer det i stort sett aldrig att man faktiskt blir tvingad, någon ställer alltid upp och tar det (med samma ersättning förstås) men principen är lite trist.
Åh, fan, måste man gå 5 år i högskola för att bli fullbetald elektriker, sen när då?Fjojtmehmet skrev:
För det kan väl inte vara så att du menar att innan civilingenjören ens hunnit tjäna sin första krona, och istället dragit på sig hundratusentals kronor i studieskulder, har en elektriker redan hunnit bli fullbetald?
Hur lång tid tar det för en civilingenjör att bli fullbetald, tror du?
Och sedan betala av sina studieskulder?
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nej naturligtvis inte. Om det alltid var klanteri så kunde man ju inte använda metoden för att dölja sina misstag...tommib skrev:
Men poängen med modernt driftsunderhåll är att man inte skall ha något annat än planerade uppehåll. Crackern i Stenungsund skall underhållas löpande och planerat på ett sådant sätt att den inte kan få några oplanerade bortfall. Annat än i extrema fall. Detta visar sig nämligen bli mycket billigare.
Alla branscher är dock inte lika bra på det här. En stor skillnad i tillgängligheten för våra kärnkraftverk och de utomlands är t ex att i Sverige så tillåter inte ekonomerna (som är chefer) att man har rätt reservdelar på lager i rätt mängd, eftersom man ser att det binder kapital, men inte förstår konsekvenserna vid driftstopp (eftersom man inte är ingenjörer). Utomlands är det på många ställen tvärtom.
MEN, nu börjar vi väl bli lite mer än lovligt OT... Så jag stannar där.
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 868 inlägg
Handlade TEK-123 kanalunderdel + lock på gross.
Företaget omsätter 6 miljoner årligen.
Hade blivit 100kr billigare på nätet, mot att jag får vänta ett par dagar för att butiken skall få hem dom, samt att någon mupp skall frakta hem det hit.
I mitt fall är det värt att kliva in i butik och hämta det från hylla, för den hundringen extra.
Tror ni det hade vart möjligt att sälja detta stycke plast för 300, 500 eller 1000% påslag? När tom Installatörspriset är högre än konsumtpriset.
Jag är rätt tveksam till det, om det vore till privatperson.
Hade blivit 100kr billigare på nätet, mot att jag får vänta ett par dagar för att butiken skall få hem dom, samt att någon mupp skall frakta hem det hit.
I mitt fall är det värt att kliva in i butik och hämta det från hylla, för den hundringen extra.
Tror ni det hade vart möjligt att sälja detta stycke plast för 300, 500 eller 1000% påslag? När tom Installatörspriset är högre än konsumtpriset.
Jag är rätt tveksam till det, om det vore till privatperson.
@kjelltimell
Vad menar du? Alla mina hantverkare ger mig priset utan den där 75% iga rabatten. Att man kan köpa samma sak på bauhaus till halva priset eller som du säger på nätet för ytterliggare 100 sek ner. Det är väl det hela tråden handlar om?
Vad menar du? Alla mina hantverkare ger mig priset utan den där 75% iga rabatten. Att man kan köpa samma sak på bauhaus till halva priset eller som du säger på nätet för ytterliggare 100 sek ner. Det är väl det hela tråden handlar om?
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 868 inlägg
@Skysodan
Postade den för att ge perspektiv på en normal elfirmas inköpspris och som en bekräftelse på det jag skrev tidigare att installatörspriset många gånger är högre än konsumentpriserna, när många verkar tro att elektriker handlar för halva nätbutikspriset och lägger på upp till 1000%.
Jag står kvar vid min erfarenhet från när jag jobbade som elektriker att vi och dom firmor man träffade genom jobbet var seriösa och tog inte ut några fantasipengar.
Kanalen i exemplet ovan hade kostat 1500kr till kund, min fråga/nyfikenhet är om det hade gått att kränga denna kanalen till för upp till 13.000kr?
Postade den för att ge perspektiv på en normal elfirmas inköpspris och som en bekräftelse på det jag skrev tidigare att installatörspriset många gånger är högre än konsumentpriserna, när många verkar tro att elektriker handlar för halva nätbutikspriset och lägger på upp till 1000%.
Jag står kvar vid min erfarenhet från när jag jobbade som elektriker att vi och dom firmor man träffade genom jobbet var seriösa och tog inte ut några fantasipengar.
Kanalen i exemplet ovan hade kostat 1500kr till kund, min fråga/nyfikenhet är om det hade gått att kränga denna kanalen till för upp till 13.000kr?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Vad är en TEK-123 kanalunderdel?KjellTimell skrev:@Skysodan
Skälet till att jag frågar är att det ju naturligtvis är så att det är skillnad på mängdmateriel och specialgrejjor. Där de senare är dyrare. Att man ens tar in den är mest för att ha ett komplett sortiment. Jmf Byggmax som har som idé att istället inte ha ett komplett sortiment... Det är inte på de sakerna man tjänar några pengar. Det gör man på volymprodukterna (de som inte är "loss leaders"). "Vi tar igen på gungorna vad vi förlorar på karusellen" för de av er som är gamla nog...
Lägg hellre upp vad du får för pris på ett vanligt vägguttag/brytare. Det är där jag sett de stora rabatterna (dvs 80%-90% eller så). Ja, dvs jag har som kund aldrig sett de rabatterna, men jag har sett elektrikernas rabattpriser.
säljer du det för listpris så har du ju gjort drygt 350% om ja räknar rätt... så det stämmer ju med trådens rubrukKjellTimell skrev:Handlade TEK-123 kanalunderdel + lock på gross.
Jag är rätt tveksam till det, om det vore till privatperson.![]()
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 868 inlägg
TEK-123 är väl en av Sveriges mest använda fönsterbänkskanaler, används på kontor där man monterar uttag, datauttag etc. Så det är ju på inga vis någon specialprodukt.
INKA är motsvarande kanal fast i aluminium, TEK-123 är typ samma kanal fast i plast.
Jag köper dessvärre det mesta direkt från leverantör (Albrecht Jungs sortiment samt KNX prylar), det är standardprylar som jag behöver på studs såsom slang, kabel, klammer och som i det här fallet en fet kanal och fartygsränna jag köpte.
Ska se om jag har något kvitto hemma från tidigare köp, så kan jag lägga upp det också. Om jag inte minns fel så var klammer faktiskt dyrare än konsumentbutiker, och det borde ju ses som en "standardgrej".
INKA är motsvarande kanal fast i aluminium, TEK-123 är typ samma kanal fast i plast.
Jag köper dessvärre det mesta direkt från leverantör (Albrecht Jungs sortiment samt KNX prylar), det är standardprylar som jag behöver på studs såsom slang, kabel, klammer och som i det här fallet en fet kanal och fartygsränna jag köpte.
Ska se om jag har något kvitto hemma från tidigare köp, så kan jag lägga upp det också. Om jag inte minns fel så var klammer faktiskt dyrare än konsumentbutiker, och det borde ju ses som en "standardgrej".
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Japp. Och som vi sagt tidigare så är affären mot företag annorlunda mot den mot privatpersoner.KjellTimell skrev:
Jag känner ingen som har dylika kanaler hemma...
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 868 inlägg
Vilka är alla dessa "många" som tror att elektriker handlar för halva nätbutikspriset? Det kan jag inte påminna mig att någon enda har sagt. Kan det vara så att du blandar ihop saker och ting, eller kan du hänvisa till några som har påstått detta?KjellTimell skrev:
Ja, det förefaller mig uppenbart att du har blandat ihop saker och ting. Kanalen i exemplet ovan kostar 3650 ink moms enlig listpris, och det är vad jag och vissa andra menar att vissa kunder blir debiterade, och det motsvarar ett påslag som närmar sig 300%. Att det finns exempel som "bara" ger påslag på 300% bevisar inte på något vis att det inte finns värre exempel, tvärtom visar det snarare att just det som vi påstår är en realitet.KjellTimell skrev: