36 452 läst ·
265 svar
36k läst
265 svar
Förekommer påslag på material på 300, 500 eller 1000%?
Det är även i den här tråden lite konstigt när man pratar om elektrikern timmlön och det som företaget debiterar, det finns ingen direkt koppling. Möjligen hos den minoritet som är enmansföretag men den stora majoriteten av elektriker är vanliga lönearbetare med en helt vanlig anställning.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Håller med. Med tanke på de timtaxor som uppenbarligen kan tas i större städer så är det rätt anmärkningsvärt att det inte är vanligare med egenföretagare där. Det skulle ju lätt gå att klara sig hyfsat på att jobba halvtid som egenföretagare med de timtaxorna + lite användande av listpriser mot kund.Finndjävel skrev:
Det finns nog rätt gott om dem även i storstäderna. Men de har säkert så mycket jobb att de "flyger under radarn", sedan ska man också komma ihåg att det är många som inte vill vara sina egna, utan arbeta "smärtfritt" under andras ledning.lbgu skrev:Håller med. Med tanke på de timtaxor som uppenbarligen kan tas i större städer så är det rätt anmärkningsvärt att det inte är vanligare med egenföretagare där. Det skulle ju lätt gå att klara sig hyfsat på att jobba halvtid som egenföretagare med de timtaxorna + lite användande av listpriser mot kund.
Detsamma gäller mig, men alla är inte som du och jaglbgu skrev:
Vissa vill inte ha ansvaret, andra tycker att allt det administrativa är för betungande och en del tycker att det är en helt perfekt tillvaro när det är någon annan som hela tiden pekar med hela handen och talar om vad som ska göras, osv osv.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Min chef som sitter och jämför priser och kör med så lågt påslag att vi knappt gör någon vinst på materialet. Nu ska jag förklara för han att alla vanliga bolag fakturerar listpris så vi kan börja göra det vi med.Müssli skrev:
Har ni mest företagskunder eller privatpersoner? Jag kan tänka mig att listpriser inte funkar lika bra mot mer professionella kunder då de oftast har bättre koll än privatpersoner och sålunda inte låter sig luras lika lätt.SueCia skrev:
Ibgu... Nu är du helt ute o cyklar.
Anledningen till de höga priserna är att de flesta jobben är mot just företag. Då betalas ingen arb. avgift eller moms på det beställda arbetet. När en privatperson ska köpa samma tjänst till samma pris måste hen jobba en vecka för att kunna betala elnisses räkning för en dag.
Kan man inte bara ta timtaxa vad man tycker man är värd och material till den kostnad som det har? (Ink. lagerhållning och inköp av det)?
Anledningen till de höga priserna är att de flesta jobben är mot just företag. Då betalas ingen arb. avgift eller moms på det beställda arbetet. När en privatperson ska köpa samma tjänst till samma pris måste hen jobba en vecka för att kunna betala elnisses räkning för en dag.
Kan man inte bara ta timtaxa vad man tycker man är värd och material till den kostnad som det har? (Ink. lagerhållning och inköp av det)?
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Problemet är att om det skulle funka på det sättet skulle många hantverkare ta 1800/timme.Skysodan skrev:Ibgu... Nu är du helt ute o cyklar.
Jag tycker inte att det är oresonligt att det kostar så pass mycket med en elektriker, tar ju lika lång tid att bli full betald elektriker som civilingenjör.
Fast med (låg) lön under större delen av tiden, istället för studielån.Fjojtmehmet skrev:
Det tar lång tid att tjäna ihop den skillnaden, lite drygt en miljon kronor i inkomst vs lån som skiljer dessa två vid en ålder av 22 år.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, fast nu pratade ju Ibgu om materialpriserna inte arbetskostnaden. Jag tror även jag att materialpriserna är annorlunda mot företag. Där kan man inte komma undan med överpriser på samma sätt om man inte levererar något mervärde. T ex av typen "Produktionen måste igång nu!" Vid planerade arbeten där man ju har seriösa anbudsförfaranden och är vana vid att kolla vad man kan göra själv och till vilket pris, så kan man naturligtvis inte köra med 1000% påslag på materialet.Skysodan skrev:Ibgu... Nu är du helt ute o cyklar.
Större kunder har dels bättre förhandlingsposition eftersom de handlar för större summor och därför är värda mer. Dessutom så är större kunder dessutom mera kompetenta. Dvs besitter beställarkompetens och går därför inte att "lura" hur som helst.
Mmm men priskänsligheten är lägre när det gäller beställning av ex. elektriker eller renov.för ett ftg. Finns ju såklart företag som upphandlar det med inköp osv. Men de stora flertalet behöver nog bara bygga till eller renovera o då kör man.
Materialprispåslag eller timlön är bara ett sätt att få in degen. Men att vara transparent skulle väcka anstöt. Dvs kräva 1800sek/h.
Sen är ju byggbranchen rätt välgödd nu. Gång på gång konstateras det att ju större bygge. Desto högre m2 pris. Är ju en illavarslande övergödningssignal.
Materialprispåslag eller timlön är bara ett sätt att få in degen. Men att vara transparent skulle väcka anstöt. Dvs kräva 1800sek/h.
Sen är ju byggbranchen rätt välgödd nu. Gång på gång konstateras det att ju större bygge. Desto högre m2 pris. Är ju en illavarslande övergödningssignal.
Redigerat: