tommib skrev:
Är det ok om jag köper materielen själv?
Varför tycker du att just den skall vara den första frågan?
Jag hade nog i så fall valt den som nummer två, eller tre eller nåt, men inte första. Sedan hade jag nog förhört mig om materialkostnader och eventuella påslag, innan jag ställt den frågan.

tommib
För att det är viktigt för mig. Den avslöjar också om elektrikern har som affärsmodell att lägga på orimligt mycket. De som inte har extrema påslag undrar varför, de som har det säger nej rakt av. Jag köper sällan precis allt själv, vissa saker är enklare att låta elektrikern fixa. Då vill jag veta att jag inte betalar 500% mot vad det kostar i butik.

Frågan avslöjar också den allmänna inställningen hos elektrikern, om det är ok att jag hjälper till och gör saker eller om vederbörande bara blir sur. Det är också viktigt för mig.

Timpriset är förstås också viktigt. Det frågar jag sen, om det inte redan framgått från elektrikerns hemsida (vilket det borde göra).

• Gilla
mr_bygg och 1 till
  • Laddar…
Själv tycker jag inte det är en fråga som är en bra inledning på ett förtroendefullt samarbete, och precis som du skriver, den generar en direkt motfråga från den elektriker man vill samarbeta med. Det är liksom lite att gå över ån efter vatten. Det är därför jag hellre skulle börja med att förhöra mig mer direkt kring vilka villkor elektrikern jobbar utifrån.

Jag instämmer inte heller i att det avslöjar om elektrikern lägger på orimligt mycket, eller inte. Jag kan mycket väl tänka mig många andra anledningar till att en elektriker som mycket väl skulle kunna tänkas erbjuda mig bättre priser än jag själv skulle kunna ordna, trots påslag, inte vill arbeta med det material jag köper in. Det kan ju vara material av dålig kvalitet som gör hans jobb mycket svårare osv.

Müssli skrev:
Jag och andra elektriker jag känner till har väldigt många återkommande kunder, därför antar jag att de flesta är nöjda med priserna eller åtminstone vad man får för pengarna. Annars vore ju kunderna rätt korkade om de kom tillbaka.
Jag brukar tanka på samma bensinstation oftast. Tror du verkligen att man av det kan dra slutsatsen att jag anser deras bensin prisvärd?

thomasx skrev:
Så, vad rekommenderar du att första frågan skall vara?
Om företaget kan ta på sig arbetet jag behöver hjälp med.
Nästa fråga borde rimligtvis vara: När kan ni utföra det?

Sen kommer frågorna om priser, hur länge arbetet väntas ta osv.

Jag har väldigt många gånger blivit skickad till privatkunder för att "kolla på jobb" för att sen kunna lämna offert. När jag kommit fram till kunden som förklarar att h*n vill byta ett vägguttag eller liknande litet jobb så försöker jag förmedla att detta är mycket billigare om jag löser nu direkt på 15min istället för att jag ska lägga 30min på en offert och sen skicka ut en gubbe som har 60min resa dit tur och retur.

Min poäng är att så länge man klarat av att bygga ett förtroende med öppna kort så tjänar båda parter på detta och elektrikern kanske till och med prutar lite extra hos grossisten när han handlar material eller varför inte dra åt skruvarna i centralen när "han ändå är där".

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och i det läget som R_Strandberg tar upp där den utförande hantverkaren kan hämta rätt sak i bilen direkt och lösa ett jobb tycker jag att ett högt påslag är helt OK då det i detta läge har ett stort mervärde för kunden.
Men i dagens läge har vad jag förstått allt vanligare att en hantverkare åker till en leverantör för att köpa allt inför varje jobb och då tar de säkert redan betalt för restiden och tiden det tar att handla. Och då ska inte kund behöva betala mer än hantverkaren får på sin faktura då kunden faktiskt har betalat för tiden som lagts ner på inköpet.

Ska man byta ett eluttag har man nog sagt det redan i telefon och inte att man vill att elektrikern ska komma å räkna på ett jobb?

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
S
thomasx skrev:
Varför tycker du att just den skall vara den första frågan?
Jag hade nog i så fall valt den som nummer två, eller tre eller nåt, men inte första. Sedan hade jag nog förhört mig om materialkostnader och eventuella påslag, innan jag ställt den frågan.
Är det ens något att diskutera, vilken fråga man ställer först och sen 2:a? Det gör ju varken till eller från i vilken ordning du frågar saker..

I övrigt tycker jag det är roligt att se att diskussionen inte kommit någonstans över huvud taget på 8 sidor.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
Ska man byta ett eluttag har man nog sagt det redan i telefon och inte att man vill att elektrikern ska komma å räkna på ett jobb?
Instämmer.

Att fråga vilket arvode en hantverkare tar ut är dels en mycket naturligt fråga, och dels en fråga som faktiskt ger en del svar på hur seriös hantverkaren är. Det är en enkel fråga att ställa, och en relativt enkel fråga att besvara. Får man ett bra svar på den kan man sedan snabbt gå vidare med mer detaljerade frågor. Det kan ju kännas lite knasigt att börja med en utläggning på 15-20 minuter för att försöka förklara vilket jobb man vill ha utfört för att få besked om elektrikern kan ta det, och sedan tacka nej när man på den förhållandevis korta frågan får beskedet att de ska ha 800:-/h, inkl restid + milersättning.

SueCia skrev:
Är det ens något att diskutera, vilken fråga man ställer först och sen 2:a? Det gör ju varken till eller från i vilken ordning du frågar saker..
Det får du fråga han som tog upp vilken fråga man ställer först...

SueCia skrev:
I övrigt tycker jag det är roligt att se att diskussionen inte kommit någonstans över huvud taget på 8 sidor.
Mest tack vare inlägg som dina...

Redigerat:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
S
thomasx skrev:
Det får du fråga han som tog upp vilken fråga man ställer först...

Mest tack vare inlägg som dina...
Varför så hatisk över ett internetforum? :O

• Gilla
Finndjävel och 6 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Varför så hatisk över ett internetforum? :O
Hatisk? Jag?
Det är mest du som är hatisk tycker jag, du verkar ta alla chanser du får att ge dig på mig i alla möjliga trådar. Till och med för saker som andra skriver.

S
thomasx skrev:
Hatisk? Jag?
Det är mest du som är hatisk tycker jag, du verkar ta alla chanser du får att ge dig på mig i alla möjliga trådar. Till och med för saker som andra skriver.
Du tycker inte att du överreagerade med ditt senaste påhopp då?
Hur som helst, det lär få ett slut nu så, jag ber om ursäkt för de inlägg som du uppfattar som riktade mot dig.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
SueCia skrev:
Du tycker inte att du överreagerade med ditt senaste påhopp då?
Hur som helst, det lär få ett slut nu så, jag ber om ursäkt för de inlägg som du uppfattar som riktade mot dig.
Mitt påhopp? Med tanke på hur du burit dig åt i denna och andra trådar, är det mest bara beklämmande när du tar på dig offerkoftan, särskilt när det enda jag gjorde var att konstatera att det är inlägg som det du skrev som bidrar till att tråden inte går framåt. Inlägg helt utan bäring på någon sakfråga. Om du inte tycker att det är något att diskutera, vilken som är den första frågan, så scrolla vidare då, och låt de som tycker det är intressant diskutera det. Det finns inget värre än folk som ska tala om för andra vad de får och inte får diskutera. Scroll on, for crying out loud!

Om det är så att du inte riktar dig mot mig, när du replikerar mina inlägg med citat eller nämner mitt namn, kan det vara bra att nämna det, annars lär jag nog uppfatta det så.

Redigerat:
Jag tror att grundproblemet är att det är/varit för få elektriker på marknaden.

Då vill de ha ut mer pengar för sina jobb. Men istället för att vara transparent o kräva 1000sek/h. Vilket skulle sticka i ögonen då det är mer än många högt utbildade som läkare osv.

Så fifflar man på massa tillägg som är helt orimliga. Att det är i lag förbjudet att pilla själv gör det än mer ockersituation.

• Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.