Demmpa skrev:
Själva påslaget ska täcka lite hanteringskostnad,
Under förutsättning att kunden inte redan betalar för all tid...

Ja, jag har ju påtalat det ett antal gånger, att det med jämna mellanrum dyker upp trådar här på forumet med folk som blivit lurade med massiva påslag. Vissa, som tydligen inte läser forumet så ofta, hävdar ändå envist att det inte förekommer eller inte är vanligt, några belägg för de påståendena har vi dock inte sett, annat än att "Jag har aldrig sett det".

Så kom då idag ännu en tråd, med ännu en konsument, som blivit lurad på duktiga överpriser och saltning.

https://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/281725-saltad-el-faktura.html

thomasx skrev:
Ja, jag har ju påtalat det ett antal gånger, att det med jämna mellanrum dyker upp trådar här på forumet med folk som blivit lurade med massiva påslag. Vissa, som tydligen inte läser forumet så ofta, hävdar ändå envist att det inte förekommer eller inte är vanligt, några belägg för de påståendena har vi dock inte sett, annat än att "Jag har aldrig sett det".

Så kom då idag ännu en tråd, med ännu en konsument, som blivit lurad på duktiga överpriser och saltning.

[länk]
Sen får man ju komma ihåg att de som trots allt är nöjda inte har något behov av att skriva av sig på forum. Det blir lätt snett om man tror att de som skriver på forum representerar alla kunder.

Det var väl ett onödigt påhopp thomas. Du kanske kan peka på det inlägg som säger att det inte förekommer. Om ockerpriser är vanligt eller ovanligt har inget visat. Du visar bara på att det just förekommer.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Müssli skrev:
Sen får man ju komma ihåg att de som trots allt är nöjda inte har något behov av att skriva av sig på forum. Det blir lätt snett om man tror att de som skriver på forum representerar alla kunder.
Det är det nog bara du som tror att någon tror, i så fall, tror jag. Framförallt är det ingen som ens har varit i närheten av att påstå något sådant. Bara ännu ett icke-argument i försök att förminska det problem som med jämna mellanrum tas upp av olika drabbade här på forumet.

Bo.Siltberg skrev:
Det var väl ett onödigt påhopp thomas. Du kanske kan peka på det inlägg som säger att det inte förekommer. Om ockerpriser är vanligt eller ovanligt har inget visat. Du visar bara på att det just förekommer.
Onödiga påhopp, bo, har det funnits gott om i den här tråden. Tyvärr är det ju så att det är frekvent förekommande att när någon tar upp problem med hantverkare börjar påhoppen hagla, här i forumet. Det finns väldigt gott om inlägg med alla möjliga olika argument som försöker ge sken av att det inte förekommer eller är ovanligt. Vad gäller påhopp så har väl de flesta gott nog raderats av våra kära admins. Men detta var inget påhopp, och verkligen inte onödigt, tvärtom.

Och mycket riktigt, när en tråd kommer upp med just detta problem, är din reaktion att reagera emot att det lyfts fram.

Det har lagts fram en hel del bevis för att ockerpriser inte är något ovanligt. Men inte ett enda för motsatsen. Det är ett faktum.

Men bara för att ännu en gång överbevisa dig, bo, så kan vi väl ta trådens inlägg nr #3 som exempel

"Som projektledare för ett av nordens största installations företag så måste jag få fråga vart du har fått det befängda påslaget 500 - 1000% ifrån?

mot privat kund så ligger påslaget på 15-20%

allt annat är ren och skär lögn."

allt annat är ren och skär lögn, bo, eller?

Redigerat:
Undanflykter och gnäll över det faktum att man påvisar det faktiska problemet är den omedelbara reaktionen när man just påvisar att det faktiska problemet inträffar mitt i debatten.
Det säger inte så lite.

thomasx skrev:
Det är det nog bara du som tror att någon tror, i så fall, tror jag. Framförallt är det ingen som ens har varit i närheten av att påstå något sådant. Bara ännu ett icke-argument i försök att förminska det problem som med jämna mellanrum tas upp av olika drabbade här på forumet.
Ta ett djupt andetag och läs mitt inlägg en gång till.

Det är ju du som tolkar in saker i det jag skriver. Min mening är bara att skapa lite balans i klagosången, det är lätt att glömma att de flesta är nöjda med elektrikernas priser. Jag försöker inte alls förminska någons problem, tvärtom tycker jag det är för jävligt att kunder blir lurade.

Dock får jag känslan av att du har taggarna utåt så fort en elektriker svarar eller ens försöker förklara hur det kan gå till, oavsett vad vi skriver...

Müssli skrev:
Ta ett djupt andetag och läs mitt inlägg en gång till.

Det är ju du som tolkar in saker i det jag skriver. Min mening är bara att skapa lite balans i klagosången, det är lätt att glömma att de flesta är nöjda med elektrikernas priser.
Hoppsan. När vi här på forumet påstår att det inte är ovanligt med folk som är missnöjda, då får vi duktigt på pälsen och för höra alla möjliga argument och påhopp om hur fel vi har, och det efterlyses bevis.

Så jag har en stilla undran, hur sjutton kan du veta att de flesta är nöjda med elektrikernas priser?

Müssli skrev:
Dock får jag känslan av att du har taggarna utåt så fort en elektriker svarar eller ens försöker förklara hur det kan gå till, oavsett vad vi skriver...
Och jag upplever det motsatta, att så fort man nämner att det finns rötägg i hantverkarbranschen, så får man räkna med att bli rejält påhoppad. Eller, som i ditt fall, det kommer en massa överslätande inlägg som helt bortser från problemet.

Du såg en konsument som blivit utsatt för överpriser. Du påstår att du tycker att det är för jävligt att folk blir lurade. Men när du de facto ser någon som har blivit lurad, då skriver du inte att du tycker att det är för jävligt, då skriver du istället att de flesta är nöjda.

Och sen vill du att man ske se mellan raderna att du tycker det är för jävligt.
Ursäkta, men, hallå eller?

DU kanske skulle ta och läsa mitt inlägg, konsumenten jag länkades inlägg, samt därefter ditt eget inlägg, en gång till, efter att du tagit tänkt efter lite.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Müssli skrev:
Min mening är bara att skapa lite balans i klagosången, det är lätt att glömma att de flesta är nöjda med elektrikernas priser.
Vad bygger du detta på? Rent önsketänkande kan jag tro. Jag känner inte en enda som tycker att svenska hantverkare som jobbar vitt är prisvärda. Inte undra på att t.ex. polska hantverkare är populära.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag och andra elektriker jag känner till har väldigt många återkommande kunder, därför antar jag att de flesta är nöjda med priserna eller åtminstone vad man får för pengarna. Annars vore ju kunderna rätt korkade om de kom tillbaka.
Därför antog jag att de flesta var nöjda. Det kanske är fel, vad vet jag.

--> thomasx Vi ligger så långt ifrån varandra i detta så jag ser ingen mening med att fortsätta diskussionen. Vi kommer bara hamna ännu längre ifrån varandra, kanske kul för andra att läsa men det ger inte mig något.

Müssli skrev:
Jag och andra elektriker jag känner till har väldigt många återkommande kunder, därför antar jag att de flesta är nöjda med priserna eller åtminstone vad man får för pengarna. Annars vore ju kunderna rätt korkade om de kom tillbaka.
Tja, just de kanske är nöjda, vad vet jag. Men tycker du att de är tillräckligt många för att representera "de flesta"?

Å andra sidan, du tycker de vore korkade om de kom tillbaka, ifall de inte var nöjda med priserna. Vem menar du att de skulle anlita, om de inte var nöjda med priserna? Vem är billigare än dig och de elektriker du känner?

Jag känner egentligen inte för att ge mig in i denna tråd men ska försöka lämna några tips som väldigt många av mina eventuella kunder gjort.

Första frågan är i 99% av fallen:
Vad tar ni i timmen?

När det är frågan som jämför firmor emellan så blir det tyvärr andra marginaler som höjs.

Försök istället få en komplett bild över vad elektrikern kommer att kosta och vad du kan förvänta dig av den pengen.
I den pengen ligger oftast timpengen, materialkostnaden, reseersättning/framkörningsavgift, minsta debitering m.m.

Det är enda sättet att köra öppna kort och hitta bra hantverkare.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R_Strandberg skrev:
Jag känner egentligen inte för att ge mig in i denna tråd men ska försöka lämna några tips som väldigt många av mina eventuella kunder gjort.

Första frågan är i 99% av fallen:
Vad tar ni i timmen?

När det är frågan som jämför firmor emellan så blir det tyvärr andra marginaler som höjs.

Försök istället få en komplett bild över vad elektrikern kommer att kosta och vad du kan förvänta dig av den pengen.
I den pengen ligger oftast timpengen, materialkostnaden, reseersättning/framkörningsavgift, minsta debitering m.m.

Det är enda sättet att köra öppna kort och hitta bra hantverkare.
Så, vad rekommenderar du att första frågan skall vara?

tommib
thomasx skrev:
Så, vad rekommenderar du att första frågan skall vara?
Är det ok om jag köper materielen själv?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.