36 452 läst ·
265 svar
36k läst
265 svar
Förekommer påslag på material på 300, 500 eller 1000%?
Nej, jag uttrycker mig väldigt klantigt ser jag...thomasx skrev:
Jag menar att jag inte kör med ett fast procentuellt påslag på mitt inköp. Jag har alltså samma pris ut på ett vägguttag även om jag köper det billigare någonstans.
rabatt på listpris och listpris är i princip samma sak.Müssli skrev:Klart det är acceptabelt när kunderna handlar till det priset i butiken. Där är vi inte överens.
Nej, jag har inte hört talas om Hantverksdata. Du skriver ju själv att det baseras på listpris och sedan kan kan rabatt ges. Rabatt på listpris är inte samma sak som listpris.
På orten där jag jobbar umgås småskuttarna rätt mycket, vi hjälper varandra osv. Jag kan säga att av de ca: 10 firmorna är det ingen som fakturerar listpris, hur det ser ut i övriga landet har jag ingen aning om.
Några har 30-50% påslag på inpris beroende på hur stort belopp det gäller, lägre procent på höga inköpspriser givetvis. Själv kör jag som sagt inte med påslag på inpris men jag använder inte listpriset hellre. Listpriset är ett skämt som aldrig borde användas.
Jag tror att listpris kom till för att grossisterna ska kunna skryta med stora rabatter till oss, inte för att listpriset ska användas till slutkund. Om Elektroskandia tar 800 kr listpris för ett uttag och Storel tar 600 kr listpris får jag ju "bättre" rabatt hos Elektroskandia. Därför tror jag listpriserna är så löjligt höga, det har inget med slutpris till kund att göra.
du utgår ju från listpriset och sätter en rabatt på 10-20% för att det ska se snyggt ut på kundfakturan.
om du läser mitt exempel igen:
inpris 100:- -90% =10:- / utpris 100:- - 20% = 80:-
detta ger 800% påslag trots att kunden fått 20% rabatt.
och då har vi inte räknat med den månatliga återbetalningen från grossisterna märkt "bonus" som elfirmorna får, så inköpspriserna blir uppskattningsvis ytterligare 10-15% billigare
Men vad är ett skäligt påslag? Det är ju inte riktigt så att en elektriker, målare eller snickare eller bilmekaniker för den delen har några andra kostnader för materialet än att köpa in dem i lagom mängd över tid.
Man har inga utvecklingskostnader, inga testkostnader eller marknadsföringskostnader och med rätt kvalitet har man glest mellan reklamationerna. Man har egentligen bara lagerkostnader, om man köpt in mer än man förbrukat.
Kanske ett fast pris med materielpåslag per uppdrag vore det mest ärliga? Och sedan i stort sett inköpspris.
Som jämförelse, mina kunder erbjuds bl. a. SaaS, Software as a Service, dvs vi hanterar allt. Om våra priser på disk, bandbredd och annan bulk skulle skilja sig åt fel håll skulle vi få höra det och antingen tappa affärer eller få gå ner i pris.
När det gäller kompetens är läget ett annat, där finns inga alternativ och priset är betydligt högre.
Man har inga utvecklingskostnader, inga testkostnader eller marknadsföringskostnader och med rätt kvalitet har man glest mellan reklamationerna. Man har egentligen bara lagerkostnader, om man köpt in mer än man förbrukat.
Kanske ett fast pris med materielpåslag per uppdrag vore det mest ärliga? Och sedan i stort sett inköpspris.
Som jämförelse, mina kunder erbjuds bl. a. SaaS, Software as a Service, dvs vi hanterar allt. Om våra priser på disk, bandbredd och annan bulk skulle skilja sig åt fel håll skulle vi få höra det och antingen tappa affärer eller få gå ner i pris.
När det gäller kompetens är läget ett annat, där finns inga alternativ och priset är betydligt högre.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag har rensat bort ytterligare personangrepp, med följdinlägg.
/moderator
/moderator
Taget ur verkligheten gällande listpriser & priser till kund, inte inom el/VVS utan byggvaror.
I maj/juni tittade vi på ytterdörrar, sidoljus & innerdörrar, vi tog priser gällande några Swedoor-dörrar.
Började med att kolla på Swdoors hemsida och där hade dom skrivit ut "rekommenderat pris från", var till några fysiska butiker bla Bauhaus och deras pris till kund var Swedoors listpriser (dom tittade i prislistepärmen från Swedoor). Var inne till lokala bygghandlaren där fick vi 15% rabatt mot riktpriset (så fort man begär "offert" från bygghandlaren så får man alltid 10-20% rabatt, det gäller alla). Kollade även priset hos bygghemma.se och där låg priset nästan exakt samma som hos lokala bygghandlaren, men på bygghemma så tillkom frakt på ca 400kr, vet ej om det var per produkt eller per beställning.
Det slutade med att vi beställde dörrarna hos lokala bygghandlaren.
Jag misstänker att lokala bygghandlaren har ganska bra marginal på dörrarna även fast vi fick 15% rabatt.
I maj/juni tittade vi på ytterdörrar, sidoljus & innerdörrar, vi tog priser gällande några Swedoor-dörrar.
Började med att kolla på Swdoors hemsida och där hade dom skrivit ut "rekommenderat pris från", var till några fysiska butiker bla Bauhaus och deras pris till kund var Swedoors listpriser (dom tittade i prislistepärmen från Swedoor). Var inne till lokala bygghandlaren där fick vi 15% rabatt mot riktpriset (så fort man begär "offert" från bygghandlaren så får man alltid 10-20% rabatt, det gäller alla). Kollade även priset hos bygghemma.se och där låg priset nästan exakt samma som hos lokala bygghandlaren, men på bygghemma så tillkom frakt på ca 400kr, vet ej om det var per produkt eller per beställning.
Det slutade med att vi beställde dörrarna hos lokala bygghandlaren.
Jag misstänker att lokala bygghandlaren har ganska bra marginal på dörrarna även fast vi fick 15% rabatt.
Garanti på själva materialet har man även mot nätbutiken, så där är det ingen direkt skillnad.KjellTimell skrev:
Gällande arbetstiden som ett eventuellt garantijobb tar så bör/ska den kostnaden ligga på timkostnaden
Fast om du köper materialet själv och ett uttag går sönder, då kommer ju inte den elektriker som installerade det komma hem till dig och byta ut det utan kostnad då denne inte lämnar garanti på material som du skaffat själv.
Men om du köper material av en elektriker och ett uttag går sönder som täcks av garantin, då skall elektrikern åka ut till dig och kostnadsfritt ersätta dig med ett nytt uttag.
Det är så jag resonerar.
Jag kan inte tycka det är rimligt att en elektriker skall ha med eventuella garantiärenden på kundens material i sina timpriser.
Men om du köper material av en elektriker och ett uttag går sönder som täcks av garantin, då skall elektrikern åka ut till dig och kostnadsfritt ersätta dig med ett nytt uttag.
Det är så jag resonerar.
Jag kan inte tycka det är rimligt att en elektriker skall ha med eventuella garantiärenden på kundens material i sina timpriser.
Redigerat:
hur ofta händer det att uttag går sönder och måste bytas ut på garantin?KjellTimell skrev:Fast om du köper materialet själv och ett uttag går sönder, då kommer ju inte den elektriker som installerade det komma hem till dig och byta ut det utan kostnad då denne inte lämnar garanti på material som du skaffat själv.
Det är så jag resonerar.
1 på 10000?
12%, rapporterade Finndjävel (tror jag det var) att man kommit fram till i Finland, och det låter ju rimligt.niklasn skrev:
I det senare fallet har man kapitalkostnaden också, men jag utgår ifrån att man returnerar det material som inte använts, utom i fall då det är en vara med stor omsättning, men då försvinner ju i praktiken kapitalkostnaden också.niklasn skrev:
Egentligen är det väl bara reklamationsdelen som bör utgöra grund för påslag. Och i grund och botten är nog den så pass låg, vad gäller materialet, att den skulle kunna bakas in i timpriset utan att timpriset påverkades mer än ytterst marginellt. Och därmed torde man kunna sälja materialet vidare utan påslag.
Men, varför göra det, när man kan tjäna sig en extra hacka. För till syvende och sist är det nog enbart det det handlar om, och sedan att försöka hitta så många "rumsrena" argument som möjligt för att maximera påslagen.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det kommer ständigt upp från branschen som ett försvar för höga påslag, att man tar ett garantiansvar.
Jag skulle inte anlita en elektriker som ser garantiansvar som en betungande kostnad. jag förväntar mig en kvalitet där behovet av garantiåtgärder blir försumbar. En elektriker som anser att han måste lägga på 300% på ett uttag för att täcka garantikostnaden förefaller ju räkna med att behöva byta varenda uttag han installerar minst en gång på garantin.
Jag vet inte vad elbranschen anser som ett normalt felutfall, men om mer än 1% av företagets kostnader består av garantiåtaganaden så är något allvarligt fel.
Jag skulle inte anlita en elektriker som ser garantiansvar som en betungande kostnad. jag förväntar mig en kvalitet där behovet av garantiåtgärder blir försumbar. En elektriker som anser att han måste lägga på 300% på ett uttag för att täcka garantikostnaden förefaller ju räkna med att behöva byta varenda uttag han installerar minst en gång på garantin.
Jag vet inte vad elbranschen anser som ett normalt felutfall, men om mer än 1% av företagets kostnader består av garantiåtaganaden så är något allvarligt fel.
För att ta från Byggsvängen så kan jag säga att det ofta, vid mindre jobb (värde upp till säg 5-10 miljoner) förekommer fakturapris +12%.
Detta mest för att det är materialet det tjänas mest pengar på. Arbetstimmar är ofta +-0.
Sedan finns det ett otal andra modeller med årsbonusar, bakrabatter osv osv osv.. Men ja, det kan jag skriva en bok om,.
Detta mest för att det är materialet det tjänas mest pengar på. Arbetstimmar är ofta +-0.
Sedan finns det ett otal andra modeller med årsbonusar, bakrabatter osv osv osv.. Men ja, det kan jag skriva en bok om,.
Kan det inte vara så att Lagen om offentlig upphandling kan vara en bidragande orsak. Jag tänker att kravet på tex ramavtal är så hårt pressat vad gäller timpris att ingen klarar sig på det. Då finns räddningen i materiel inköpen och dessa listpriser.
Tankar utan att ha koll på LUF.
Tankar utan att ha koll på LUF.
Exakt! Installatören har inga direkta kostnader som kan kopplas till materialet, utan kostnaden installatören har vid garantiåtaganden är kopplade till timkostnaden. Alltså behövs det inga påslag på materialet för att täcka eventuella garantiåtaganden.KjellTimell skrev:Fast om du köper materialet själv och ett uttag går sönder, då kommer ju inte den elektriker som installerade det komma hem till dig och byta ut det utan kostnad då denne inte lämnar garanti på material som du skaffat själv.
Det är så jag resonerar.
Om jag köpt materialet själv och fått det installerat av en installatör och materialet går sönder så kan jag antingen byta materialet (tex uttag) själv (nödvändig kännedom) eller så ringer jag in en installatör för att koppla bort uttaget sedan reklamerar jag uttaget till affären, när jag får ett nytt tillbaka så ringer jag installatören igen för att åter installera uttaget. Kostnaderna jag får är mer timkostnader om jag anlitar installatör för demontage & montage.
underbart att du tar dig tiden att förklara så pass noggrant så de flesta troligen förstårDemmpa skrev:Exakt! Installatören har inga direkta kostnader som kan kopplas till materialet, utan kostnaden installatören har vid garantiåtaganden är kopplade till timkostnaden. Alltså behövs det inga påslag på materialet för att täcka eventuella garantiåtaganden.
Om jag köpt materialet själv och fått det installerat av en installatör och materialet går sönder så kan jag antingen byta materialet (tex uttag) själv (nödvändig kännedom) eller så ringer jag in en installatör för att koppla bort uttaget sedan reklamerar jag uttaget till affären, när jag får ett nytt tillbaka så ringer jag installatören igen för att åter installera uttaget. Kostnaderna jag får är mer timkostnader om jag anlitar installatör för demontage & montage.
Påslag på materialpriset.
Installatörens materialpris till slutkund bör vara inköpspris plus några procent.
Själva påslaget ska täcka lite hanteringskostnad, eventuellt lite lagerkostnad.
Resterande kostnader installatören har bör ligga på timpriset.
Resterande kostnader kan vara tex administrativa kostnader, fordon, verktyg, mm.
På jobbet skulle jag tippa på att vi har minst 70% rabatt i snitt hos dom el/VVS-grossister som vi handlar hos. Vi är både installatör och slutkund på en och samma gång, allt material som köps in används lokalt på företaget.
Installatörens materialpris till slutkund bör vara inköpspris plus några procent.
Själva påslaget ska täcka lite hanteringskostnad, eventuellt lite lagerkostnad.
Resterande kostnader installatören har bör ligga på timpriset.
Resterande kostnader kan vara tex administrativa kostnader, fordon, verktyg, mm.
På jobbet skulle jag tippa på att vi har minst 70% rabatt i snitt hos dom el/VVS-grossister som vi handlar hos. Vi är både installatör och slutkund på en och samma gång, allt material som köps in används lokalt på företaget.