SueCia skrev:
Min ståndpunkt i hela tråden har varit att det FINNS firmor med rejäla påslag men att det inte är VANLIGT, ...
Om det inte är vanligt kan du då förklara varför grossisterna kan ha prislistor där de lämnar ca. 80% rabatt till sina kunder. Den enda logiska anledningen att erbjuda sådana rabatter jag kan se är att kunderna i sin tur kan lura sina kunder att listpriset är det ordinarie priset. Och har man från som det verkar alla grossister ett sådant system så lär det vara väldigt vanligt att slutkunderna luras.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
lbgu skrev:
Om det inte är vanligt kan du då förklara varför grossisterna kan ha prislistor där de lämnar ca. 80% rabatt till sina kunder. Den enda logiska anledningen att erbjuda sådana rabatter jag kan se är att kunderna i sin tur kan lura sina kunder att listpriset är det ordinarie priset. Och har man från som det verkar alla grossister ett sådant system så lär det vara väldigt vanligt att slutkunderna luras.
Jag tror att de flesta är helt överens om att elgrossisternas listpriser är helgalna. Vi i branschen skrattar också åt dem men jag vet INGEN som fakturerar listpris till kund.

Ett bra undantag är Malmbergs, som jag iof nästan aldrig handlar hos. De har butikspriser (där privatkunder också får handla) och företagspriser. Företagen får 37% rabatt och kan därför lägga på så de matchar butikspriset om de vill och trots det tjäna hyfsat på materialet. En helt ok affärsidé om du frågar mig.

(Det finns säkert firmor som kan förhandla sig till ännu bättre rabatter hos Malmbergs också.)

Müssli skrev:
Jag tror att de flesta är helt överens om att elgrossisternas listpriser är helgalna. Vi i branschen skrattar också åt dem men jag vet INGEN som fakturerar listpris till kund.
du har inte hört talas om hantverksdata?

ett program som ahlsell har där elfirmorna skapar sina kundfakturor. (säkert fler än ahslell men jag har bara haft med dem att göra)
och vet ni vad det smidigaste är? jo prislistan är alltid uppdaterad så den förs automatiskt över på kundfakturorna, ENLIGT LISTPRIS.

sedan kan rabatter utgå...

http://www.hantverksdata.se/Produkter/Entreoffice/Ahlsell-Office/

Redigerat:
Fast Malmberg med 37% rabatt, om firman sedan gör pålägg tillbaka upp till samma listpris, så ger det drygt 50% påslag, Visserligen mycket mindre än 1000% påslag, men fortfarande inte ett acceptabelt materialhanteringspåslag.

S
camaro1969 skrev:
jag har inte varit med i tråden från första början.

jag visade ett enkelt exempel på hur det går till i verkligheten.

du hoppade på mig med att det var fantasi.

nu får du förklara lite närmare hur jag fantiserat ihop detta, annars tycker jag du ska vara tyst!
Undrar fortfarande hur du kan påstå att du inte är intresserad av hur vårat företag gör, när det var du som tog upp det till att börja med. Känns lite som att du inte vet vad du själv skriver.

Redigerat:
SueCia skrev:
Undrar fortfarande hur du kan påstå att du inte är intresserad av hur vårat företag gör, när det var du som tog upp det till att börja med. Känns lite som att du inte vet vad du själv skriver.
Vad ditt företag gör är ganska ointressant för debatten, eftersom debatten handlar om företag som har orimliga påslag, och ditt företag, enligt dig, inte har det.

Att du sedan tar det som någon inteckning för att det inte är vanligt med orimliga påslag visar mest bara på din okunskap om världen utanför din egen bubbla.

S
lbgu skrev:
Antaganden och falska slutsatser är allt du har att komma med.
Varför listpriset är så högt vet jag inte, men som jag sagt hela tiden har JAG inte träffat någon hantverkare som fakturerar baserat på listpris. INGEN av firmorna vi konkurerar med fakturerar baserat på listpris.
Det är DU som kommer med ett påstående om att det skulle vara vanligt, då ligger det på dig att bevisa det.

S
thomasx skrev:
Vad ditt företag gör är ganska ointressant för debatten, eftersom debatten handlar om företag som har orimliga påslag, och ditt företag, enligt dig, inte har det.

Att du sedan tar det som någon inteckning för att det inte är vanligt med orimliga påslag visar mest bara på din okunskap om världen utanför din egen bubbla.
Jag är fortfarande nyfiken på hur du resonerar när du säger att du inte är intresserad av hur vårat företag gör. När det var du som tog upp vårat företag från första början. Du inser att du har målat in dig själv i ett hörn va?

Sen använder jag inte vårt företag, eller ens våra konkurenter som bevis på att det är ovanligt, jag ifrågasätter era grundlösa påståenden om att det skulle vara vanligt när ni vägrar lägga fram annat än en enstaka faktura som enbart visar rabatten installatören fått från grossist, inte vad han fakturerade mot kund sen.

SueCia skrev:
Tycker du ska ta och nyktra till!
Jag skrev att jag inte är intresserad av hur ert pluttföretag gör, ska jag upprepa mig igen?

Nu ska du svara på vad du menar med att jag fantiserar.

Jag har rensat i tråden nu. Sluta tjafsa och diskutera sakligt, tack.

• Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Fast Malmberg med 37% rabatt, om firman sedan gör pålägg tillbaka upp till samma listpris, så ger det drygt 50% påslag, Visserligen mycket mindre än 1000% påslag, men fortfarande inte ett acceptabelt materialhanteringspåslag.
Klart det är acceptabelt när kunderna handlar till det priset i butiken. Där är vi inte överens.

camaro1969 skrev:
du har inte hört talas om hantverksdata?

ett program som ahlsell har där elfirmorna skapar sina kundfakturor. (säkert fler än ahslell men jag har bara haft med dem att göra)
och vet ni vad det smidigaste är? jo prislistan är alltid uppdaterad så den förs automatiskt över på kundfakturorna, ENLIGT LISTPRIS.

sedan kan rabatter utgå...
Nej, jag har inte hört talas om Hantverksdata. Du skriver ju själv att det baseras på listpris och sedan kan kan rabatt ges. Rabatt på listpris är inte samma sak som listpris.
På orten där jag jobbar umgås småskuttarna rätt mycket, vi hjälper varandra osv. Jag kan säga att av de ca: 10 firmorna är det ingen som fakturerar listpris, hur det ser ut i övriga landet har jag ingen aning om.
Några har 30-50% påslag på inpris beroende på hur stort belopp det gäller, lägre procent på höga inköpspriser givetvis. Själv kör jag som sagt inte med påslag på inpris men jag använder inte listpriset hellre. Listpriset är ett skämt som aldrig borde användas.
Jag tror att listpris kom till för att grossisterna ska kunna skryta med stora rabatter till oss, inte för att listpriset ska användas till slutkund. Om Elektroskandia tar 800 kr listpris för ett uttag och Storel tar 600 kr listpris får jag ju "bättre" rabatt hos Elektroskandia. Därför tror jag listpriserna är så löjligt höga, det har inget med slutpris till kund att göra.

Müssli skrev:
Själv kör jag som sagt inte med påslag på inpris men jag använder inte listpriset hellre. Listpriset är ett skämt som aldrig borde användas.
Om du inte kör med påslag så fakturerar du alltså ditt inpris direkt till kund, det är ju föredömligt. För du subventionerar väl knappast materialet?

Har en kompis som jobbat på stora elfirmor, han gjorde större jobb, typ bygge/ombyggnad av fabrikslokaler, när han räknade på ett jobb så la han anbudet så det i princip bara gick runt, sen stod det i avtalen att all material för tilläggsjobb gick enligt listpris givetvis med en fet rabatt på kanske 20%, de jobben gick alltid med bra vinst..

K
Snudd på alla AF-delar (Administrativa Föreskrifter) som jag läst, som ligger till grund för kontraktshandlingar regleras ÄTA med installatörsnetto + 10-15% på material i större upphandlingar. Att som beställare avtala listpris minus 20% är som att skjuta sig själv i foten faktiskt.

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Alla installationsföretag jag jobbat emot/med kör med "interna rabattbrev" mot kund i förhållande till mängden jobb; precis som grossister.
Visserligen är dessa företag otroligt stora, jag vet inte hur skuttarna gör.

För mig känns det rimligt att få bättre pris på material från entreprenören om jag köper tjänster för 40miljoner än för 10kkr

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.