S
thomasx skrev:
Just precis, KUNDEN betalar din tid. Till nätbutiken betalar kunden INGEN tid. Ändå är nätbutiken billigare. Sug på den karamellen en stund.
Oj den var svårknäckt hörru. Kan det vara så att nätbutiken säljer mer material än vad vår firma gör o därför har lägre priser. Det betyder fortfarande ingenting när det gäller diskussionen om 500% påslag.

S
camaro1969 skrev:
vilken fantasi pratar du om?

sköter redovisning åt flertalet inom branschen och ser detta i princip varje dag.

är du ett nättroll? eller försvarar du bara de oskäliga prislistorna?

EDIT: här har du det svart på vitt din j*kla pajsare!
bild i inlägg #40
Är du alltid såhär arg? Jag är inget troll. Jag försvarar inte heller oskäliga påslag, det ENDA jag säger är att det inte är vanligt.

Vad har bilden i inlägg 40 bevisat? Ser ut att vara en enda beställning. Menar du att EN beställning är tillräckligt för att säga att skyhöga påslag är vanliga?

Då räcker det med en enda krock med en Volvo för att bevisa att alla som kör Volvo krockar? Logik är inte din starka sida va?

Jag förkastar oskäliga prispåslag precis som alla andra här inne gör, så den tråden kan du släppa på en gång.

SueCia skrev:
Logik är inte din starka sida va?
Med vilken logik kan du påstå att det inte är vanligt? Har du statistik baserad på en signifikant andel av alla fakturor från elfirmor i landet?

Självklart inte. Det är lika oseriöst att påstå att det inte är vanligt som att påstå att det är vanligt. Du kan helt enkelt inte veta.

SueCia skrev:
Är du alltid såhär arg? Jag är inget troll. Jag försvarar inte heller oskäliga påslag, det ENDA jag säger är att det inte är vanligt.

Vad har bilden i inlägg 40 bevisat? Ser ut att vara en enda beställning. Menar du att EN beställning är tillräckligt för att säga att skyhöga påslag är vanliga?

Då räcker det med en enda krock med en Volvo för att bevisa att alla som kör Volvo krockar? Logik är inte din starka sida va?

Jag förkastar oskäliga prispåslag precis som alla andra här inne gör, så den tråden kan du släppa på en gång.
jag kan lägga upp hur många fakturakopior som helst som visar rabatter, men tänker inte lägga den tiden för att visa dig det, du verkar inte vilja tro på det ändå. kan det vara så att du själv i ditt företag inte lyckats få några rabatter alls hos grossisterna?

S
camaro1969 skrev:
jag kan lägga upp hur många fakturakopior som helst som visar rabatter, men tänker inte lägga den tiden för att visa dig det, du verkar inte vilja tro på det ändå. kan det vara så att du själv i ditt företag inte lyckats få några rabatter alls hos grossisterna?
Vi har massor med rabatter, säkert 90% på vissa saker. Det du vägrar få in i huvudet är att vi fakturerar baserat på inköpspris och inte listpriset. Att hantverkare har rabatter på listpris är väl självklart redan från början?

Jag har typ 25 + 20 % rabatt på Dahl på vvs prylar (är inte rörmokare ) och dom priserna är istortsett samma som rinkabyrörs priser förutom att Dahl priserna är exkl moms, handlar på Dahl för att det är närmast, lägger på ca 10 - 15 % på mitt inköpspris.

Får en del fakturor från rör firmor och där är det alltid 10 - 15% rabatt, om det inte är så att dom läser in Dahl / Ahlsell s prislistor så kan man ju fundera varför nästan alla lämnar rabatt.... och varför lämna 10-15% om man lägger på motsvarande summa på sitt inköpspris... då förlorar dom ju pengar på varje pryl ;)

Mikael_L
Finndjävel skrev:
Uttaget du jämför med från Ahlsell har separat brunntändning. Samma uttag på eldirekt kostar 228kr inlusive moms så skillnaden är endast ungefär 10 procent.
[länk]
Det tror jag inte.
e-numret syns ju där: 1820021
Och det är ju ett vanligt renova, som på t.ex. elbutik.se kostar 143:- inkl moms
http://www.elbutik.se/product.html/renova-vagguttag-2-vags-jordat-utan-ram

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det tror jag inte.
e-numret syns ju där: 1820021
Och det är ju ett vanligt renova, som på t.ex. elbutik.se kostar 143:- inkl moms
[länk]
Du har rätt.

Personligen tycker jag det är korkat att lägga på % på inköpt material.
Då tjänar man ju mer på att köpa in materialet dyrt.
30% påslag på 100 kr ger mindre i vinst än 30% påslag på 120 kr...

• Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Egentligen underligt att det inte finns nån reglering av påslag på detta i Sverige med tanke på hur mycket ni brukar gilla regler och marknadsinskränkningar:D

I Finland borde det vara så att det finns reglerat att hantverkare endast får ha ett "skäligt" påslag på material och annat som inte räknas som företagets "primärverksamhet". Vad som är ett skäligt påslag har nån gång konstaterats vara 12 procent av marknadsdomstolen. Hur bra det fungerar i praktiken är svårt att veta.

Egentligen tycker jag det är helt fel väg att gå när man försöker lappa ett dåligt fungerande system med mera regler. Problemet i grunden tror jag har uppstått ifrån att det finns för mycket regler och licenskrav som hantverkare kan gömma sig bakom. Hade marknaden varit friare och tillåtit mera konkurrens så hade antagligen de flesta rötäggen rensats bort. Nu blir det istället ett underskott på inhemska hantverkare som gör att de kan pressa upp priserna med resultatet av att det flödar in billig utländsk arbetskraft som inte har koll på nordiska förhållanden.

Men åtminstone den erfarenhet jag har av hantverkare i Finland är att väldigt få skulle salta materialet. Där jag tidigare arbetade med återförsäljning var det ungefär två av tre hantverkare som hade oss att fakturera materialet till kunden direkt istället för att ta omvägen via hantverkaren. Liten ort där alla kände alla så hantverkarnas rykte var förstås viktigt.
Jag köpte förövrigt lite 5G2,5 mm2 kabel av en elektriker som jag inte känner speciellt bra för ett tag sen. Den gav jag 2€/m för vilket jag tyckte var helt okej, kan tilläggas att han tar från Ahlsell.

S
SueCia skrev:
Bekväma och bekväma, antingen beställer jag allt material från elektroskandia utan att jämföra priser mot andra firmor, eller så får kunden betala för min arbetstid när jag sitter och jämför. Det tar rätt lång tid att jämföra vara för vara så det lär inte bli billigt i längden.
Hur svårt kan det vara att hålla reda på materialpriser på produkter när det skiljer flera hundra procent? Efter nån månad måste man ha stenkoll på vart man beställer vad, speciellt frekvent använda produkter. Det är ju inte så att man måste hålla reda på strömbrytare som kostar 1kr mindre på den butiken istället för den andra.

Jag har jäkligt bra koll på byggvaror trots att jag inte ens jobbar med det. Så nä, antingen är man korkad eller lat om man påstår att det är svårt att ha koll på ett par eller tre butiker.

KjellTimell skrev:
Det är klart det finns, det jag menar och det du vägrar inse är att LÅNGT FRÅN alla är bluffmakare och saltar järnet. Men vill du sitta i din bubbla och få det till en byggahus-sanning så fine, gör det så gör det. :)
Jaså, nu låter det så. Du vänder kappan efter vinden. Alldeles nyss påstod du att

"ingen riktig firma jobbar på bruttopriser."

Men nu är det "klart det finns".

Jag däremot har aldrig påstått att alla gör det, som du nu helt plötsligt vill göra gällande.

Det mesta du skriver förefaller mig vara rent skitsnack, vilket visas rätt tydligt av ovanstående.

I skrivande stund har jag en dialog med min elfirma angående just påslag i samband med en större ombyggnation.
Fick först en faktura med posten: arbetsmaterial 28'+ moms vilket var högre än jag räknat med.
Bad att få den specad och då visade det sig att i princip allt låg med mellan 70 upp till 350% påslag mot eldirekt.
Här är några exempel:

Flexrör 16mm 18,20 per meter
Apparatdosa 65,80
Regeldosa dubelgips 129,9
Schneider VP2-dosa 78

Alla priser ovan är ex. moms.

I mitt fall uppskattar jag att totalsumman i runda slängar ligger 12'-15' över konsumentpris via webbutik eller annat.
Skulle inte ha problem om det varit en del 'inköpskostnader' alt. högre timpris då det för elektrikern ofta blir mer 'duttande', svårt att få till bra 100% beläggning om man arbetar mot renoveringskunder som mig. Men i mitt fall upplever jag att det blir orimligt. Arbetstiden ramlade in på knappt 40 timmar på kanske 7 besök.

Via snickerifirman har jag betalat närmare material på närmare 200'. Allt via icke-lågrisfirmor.
Där vet jag att firman lagt på procentuellt, men iom att dom har sin rabatt så blir det i slutändan runtomkring konsumentpris och där har jag såklart inga synpunkter.

Så mitt absoluta tips är att föra en diskussion i förväg.
Vi hade jobbat mot den 'sammanhållande' firman tidigare och tog felaktigt för givet att hela deras gäng prissatte på liknande sätt.
Ännu en lessons learned...

....glömde skriva att när jag jämförde priser så var det mot exakt samma fabrikat och modell - inte hifi mot lofi.

SueCia skrev:
Du bryr dig inte? De var ju DU som tog upp våra rabatter från första början.

1000% i marginal är inte vanligt, men du får tro det om du vill.

16 montörer så pluttfirma vet jag inte om det är.

Jag är ute i verkligheten varje dag medans du sitter på byggahus.se o beklagar dig.
jag har inte varit med i tråden från första början.

jag visade ett enkelt exempel på hur det går till i verkligheten.

du hoppade på mig med att det var fantasi.

nu får du förklara lite närmare hur jag fantiserat ihop detta, annars tycker jag du ska vara tyst!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.