36 452 läst ·
265 svar
36k läst
265 svar
Förekommer påslag på material på 300, 500 eller 1000%?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast Ahlsell skiljer sig inte så mycket från övriga grossistföretag i El o VVS branschen.
Mycket möjligt att det saknas seriösa bolag i branschen. Att Ahlsell står på min svarta lista är för att jag råkat ut för dem. Som tur är så har de senaste hantverkarna jag anlitat köpt sina prylar hos den lokala bygghandeln utan att ha gett uppenbara överpriser.hempularen skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jag har raderat osakliga personliga påhopp. Diskutera sakligt, tack!
Vilket skitsnack! Eller har du några belägg för att ingen jobbar med AHlsells bruttopriser, och kan därmed bevisa att de bara i denna tråd som säger att de råkat ut för det ljuger! De är inte ensamma om du börjar leta på forumet!KjellTimell skrev:
Precis, och det är ju bara en handfull som vittnar om ruttna hantverkare i alla möjliga olika fall, så det är väl en ickefråga ocskå. Ändå är hantverkarna den grupp som får allra mest klagomål hos konsumentverket. Stoppa huvudet i sanden om du vill. Men det är rätt svårt att komma ifrån det faktum att det är ett ständigt återkommande ämne här på bygga hus, och, som så ofta, ingen rök utan eld.KjellTimell skrev:
Visa gärna någon tråd som tar upp en nätbutik som ligger flera hundra procent över normalpriset. Tills du kan visa mer än en handfull betraktar jag det som ett icke-problem...KjellTimell skrev:
Du har kanske inte förstått jämförelsen. Eftersom det finns elektriker som använder Ahlsells bruttoprislista som prislista mot kund, är jämförelsen helt relevant. Det är också så Ahlsells prislista är avsedd att användas.KjellTimell skrev:Ahsell är en grossist precis som Elektroskandia, dom jobbar direkt mot tillverkare/leverantörer eller svensk agentur.
Medans Elektriker jobbar mot grossisterna du jämför en av Sveriges största grossister som säljer mycket mer är el, med en butik som med största sannolikhet handlar från grossister. Det du skall jämföra med är elektrikerns installatörsnetto med elbutiks priser för att få något vettigt att jämföra med.
Sedan vänder du själv upp och ner på hela ditt egna resonemang när du påstår att en butik som köper av en grossist har lägre priser än grossisten.
Och här missar du i stort sett allting som påverkar priserna hos två olika typer av näringsidkare, nämligen en installatör och en nätbutik. Fundera en stund på vilka omkostnader respektive har, och hur de får täckning för dessa omkostnader. Då blir elinstallatörernas överpriser än mer tokiga.KjellTimell skrev:Och där kan man se att elbutik har bättre priser än en normalstor el-firma. Varför? Jo för dom har större muskler och större delen av deras omsättning är material som i sin tur är rabattbrevsgrundande mot elfirman som omsätter en bråkdel, men som i övrigt fakturerar 500kr/h för arbetet, bilkostnader, instrument etc.
I fallet med elprylarna är jämförelsen högst aktuell och relevant, eftersom de i bägge fallen är priser som presenteras för konsumenten. I praktiken borde installatörens priser ligga under nätbutikens, eftersom konsumenten inte bara betalar för prylarna i fallet med installatören, utan även för installatörens tid, vilket inte gäller för nätbutiken. Nätbutiken måste ha full täckning för såväl lagerkostnader som alla personalkostnader och den tid varje kund tar i anspråk, via de försålda artiklarna, utöver det pris nätbutiken själv betalar till grossisten. Installatören har inga av de kostnaderna att lägga på prylarna, eftersom de inte lagerför prylarna och tiden debiteras kunden.KjellTimell skrev:Vore ju precis som att jag presenterar dom "priser" jag har direkt från tillverkare på KNX grejor med listpriser från en gross, eller t.om svenska agenturen. Priserna jag har på dom specifika grejorna är allt från gratis, till samma pris som Elektroskandia betalar. Men vad tillför en sådan prisjämförelse egentligen? Ingenting, för man tittar på olika punkter i näringskedjan.
Just precis, KUNDEN betalar din tid. Till nätbutiken betalar kunden INGEN tid. Ändå är nätbutiken billigare. Sug på den karamellen en stund.SueCia skrev:
Fantasi? Hur var det nu med dina härskartekniker?SueCia skrev:
Om du tar en ordentlig titt på realinkomst på dylika hantverkare kontra många som läst på universitet i 3-5 år, så kommer du nog att upptäcka att - Ja, det kanske man skulle ha utbildat sig till. Så illa är det faktiskt i Sverige. Vi har bland de högsta "arbetarlönerna" i världen, samtidigt som vi har bland de lägsta "tjänstemannalönerna".
Redigerat:
Jag har aldrig varit med om att en installatör kan ge pris som ligger under närbutikens. I bästa fall har en elektriker lyckats matcha priset efter lite tjat. Och då äe jag ändå säker på att han tjänade på det ändå.
Ahlsells priser är ju ännu tokigare. Fick 50% rabatt på några grejer via en släkting som är rörmokare (via hans konto, fick se fakturan från ahlsells så han lurade mig inte) men upptäckte snart att jag kunnat köpa samma grejer för en tredje till en femtedel billigare hos rinkabyrör.
Ahlsells priser är ju ännu tokigare. Fick 50% rabatt på några grejer via en släkting som är rörmokare (via hans konto, fick se fakturan från ahlsells så han lurade mig inte) men upptäckte snart att jag kunnat köpa samma grejer för en tredje till en femtedel billigare hos rinkabyrör.
vilken fantasi pratar du om?SueCia skrev:
sköter redovisning åt flertalet inom branschen och ser detta i princip varje dag.
är du ett nättroll? eller försvarar du bara de oskäliga prislistorna?
EDIT: här har du det svart på vitt din j*kla pajsare!
bild i inlägg #40
Redigerat:
Fast om man beställer allt material från elbutik.se eller liknande(utan att jämföra) så slipper du sitta och jämföra, och hips vips samtidigt så har du sparat flera tusen kronor åt kunden.SueCia skrev:
Om man som elektriker verkligen vet att en prislista från elektroskandia är över lag väldigt mycket dyrare än en prislista från elbutik.se och ändå väljer den dyrare prislistan, då tycker jag det inte riktigt är fair play.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast med bilden har du visat att just det företaget har typ 75% rabatt. Det SueCia hävdar är att elfirmor sedan säljer med typ15% påslag på det rabatterade priset, medan många andra (även jag) hävdar att elfirmor ofta använder det högre priset, och tom. lägger påslag på det.
Hur det ligger till med just det företag som du visar på bilden vet vi ju inte.
det säljs till ahlsells prislista, fast ofta med 10-20% rabatt precis som jag skrev.hempularen skrev:Fast med bilden har du visat att just det företaget har typ 75% rabatt. Det SueCia hävdar är att elfirmor sedan säljer med typ15% påslag på det rabatterade priset, medan många andra (även jag) hävdar att elfirmor ofta använder det högre priset, och tom. lägger påslag på det.
jag som kund skulle givetvis aldrig acceptera det, utan möjligtvis elfirmans inköpspris +10-15%
för att täcka hanteringen. de får ju ändå bonus på omsättningen.
Redigerat:
Men det är fler än en på detta forum som har rapporterat om sådana påslag. Och fakturan visar tydligt på den rabattsats som Ahlsell ger, vilket onekligen lämnar en öppning för just den typ av påslag som rapporteras.hempularen skrev:Fast med bilden har du visat att just det företaget har typ 75% rabatt. Det SueCia hävdar är att elfirmor sedan säljer med typ15% påslag på det rabatterade priset, medan många andra (även jag) hävdar att elfirmor ofta använder det högre priset, och tom. lägger påslag på det.
Nu har det väl ändå brunnit i purjon?thomasx skrev:
Jag har inte belägg för att _INGEN_ jobbar mot bruttopriser, men det börjar bli en byggahus-sanning att _ALLA_ gör det. Vilket är skitsnack som bl.a du lobbar hårt för.
Ständigt återkommande är ju också att det är samma användare som diskuterar överpriser med referenser som sträcker sig tillbaka till Dackefejden. Så pröva du att dra upp huvudet ur sanden och se verkligheten istället, allt är inte bluff & båg.thomasx skrev:Precis, och det är ju bara en handfull som vittnar om ruttna hantverkare i alla möjliga olika fall, så det är väl en ickefråga ocskå. Ändå är hantverkarna den grupp som får allra mest klagomål hos konsumentverket. Stoppa huvudet i sanden om du vill. Men det är rätt svårt att komma ifrån det faktum att det är ett ständigt återkommande ämne här på bygga hus, och, som så ofta, ingen rök utan eld.
Varför skulle jag göra det?thomasx skrev:
Det är klart det finns, det jag menar och det du vägrar inse är att LÅNGT FRÅN alla är bluffmakare och saltar järnet. Men vill du sitta i din bubbla och få det till en byggahus-sanning så fine, gör det så gör det.thomasx skrev:
Nej Thomas, det är du som vrider upp och ner på saker (frivilligt eller ofrivilligt låter jag förbli osagt)thomasx skrev:
Det jag har sagt att du skall jämföra en butiks priser med en elektrikers inköpspris, inte med grossistens inköpspris eller med listpris. En butiks materialomsättning är så pass stor att dom får bättre rabatter på listpriset än vad en normal elektriker får, därför är det svårt för en elektriker att ens komma ner i nätbutikernas priset hur man än vrider och vänder på det.
Det är tydligt att butikerna har bättre priser än normala mindre elfirmor när butikernas priser oftast är lägre än elektrikerns egna inköpspriser, dvs sådana som privatpersoner anlitar.
Jag har börjat lessna på dig, så jag orkar inte svara på dennathomasx skrev:
Nej, du betalar även att få rätt grejor på studs, att få grejor utbytta på garanti med mera med mera med mera.thomasx skrev:I fallet med elprylarna är jämförelsen högst aktuell och relevant, eftersom de i bägge fallen är priser som presenteras för konsumenten. I praktiken borde installatörens priser ligga under nätbutikens, eftersom konsumenten inte bara betalar för prylarna i fallet med installatören, utan även för installatörens tid, vilket inte gäller för nätbutiken. Nätbutiken måste ha full täckning för såväl lagerkostnader som alla personalkostnader och den tid varje kund tar i anspråk, via de försålda artiklarna, utöver det pris nätbutiken själv betalar till grossisten. Installatören har inga av de kostnaderna att lägga på prylarna, eftersom de inte lagerför prylarna och tiden debiteras kunden.
I övrigt skrämmande att folk tror att elektriker är dom största bedragarna i svensk historia. jösses..
Nåja jag släpper ämnet, vill du leva i din bubbla att alla går på Ahsells bruttoprislista och vill blunda för verkligheten så gör det.
Redigerat:
Det skulle vara intressant att höra en vettig förklaring till att många grossistfirmor kör med en prislista där de sedan lämnar upp till ca. 80% rabatt till sina kunder. Det är ju rätt uppenbart att en sådan prislista saknar kontakt med verkligheten. Den enda logiska anledningen jag kan se är just att dessa priser kan vidareslussas till en ofta ovetande slutkund och så delar de övriga på vinsten av att slutkunden luras.
Om man jämför med dagligvaruhandeln så är ju grossisternas listpriser mycket lägre än vad priset på varorna är i butik. Detta är ju det normala med tanke på att grossisten är en sorts mellanhand. Har själv erfarenhet av att kunnat handla direkt hos livsmedelsgrossister några gånger. De priserna jag fick där (utan några särskilda rabatter) var ju rena drömmen och jag fyllde nästan en garderob med diverse torrvaror.
Om man jämför med dagligvaruhandeln så är ju grossisternas listpriser mycket lägre än vad priset på varorna är i butik. Detta är ju det normala med tanke på att grossisten är en sorts mellanhand. Har själv erfarenhet av att kunnat handla direkt hos livsmedelsgrossister några gånger. De priserna jag fick där (utan några särskilda rabatter) var ju rena drömmen och jag fyllde nästan en garderob med diverse torrvaror.