36 452 läst ·
265 svar
36k läst
265 svar
Förekommer påslag på material på 300, 500 eller 1000%?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Var någonstans påstår han att det inte hänt?thomasx skrev:
Jag kan komma med lite färskare data, om det nu tillför något till tråden. Jag tycker ju om er kära forumkollegor, och tycker inte ni ska behöva bli upprörda/bråka över saker som jag som "slutkomsument", och många med mig skriver under på, d.v.s. att det kan vara vanligt med våldsamma materialpåslag.f91jsw skrev:Det finns i runda slängar 10000 elektriker med allmän behörighet i Sverige. Om man ska ha på fötterna när man påstår att det inte är "vanligt" bör man väl ha statistik från åtminstone runt 10% av dessa, dvs runt 1000 elektriker.
Åt andra hållet är det givetvis lika svårt att få fram statistik som stöder att det ÄR vanligt med överpriser. Men det tycks vara rätt många här på forumet som har personlig erfarenhet av fenomenet. Jag har anlitat kanske fem olika elfirmor under årens lopp och i ett fall tog de ut överpriser, kabel som kostade ca 5 ggr mer än i konsumenthandeln. Jag vägrade betala och förhandlade ner fakturan så att påslaget åtminstone inte var mer än runt 50%. Mitt intryck i det fallet var att de hade satt i system att förutsätta att kunderna hade noll koll och bara snällt betalade. Detta var dock innan alla priser fanns enkelt att se på internet.
Jag har själv under de senaste tre årens lopp anlitat lite olika firmor för el och vvs-jobb i mitt hus, och haft ännu fler offertförfrågningar ute (innan jag hittade guldkornen av hantverkarna - de som man får hålla hårt i!).
Två vvs-firmor och tre elektriker lämnade "offertunderlag" för projekt på löpande räkning där materialpriserna som billigast var "ahlsells prislista" - 10%. I princip alla företagen började med att föreslå ahlsells prislista + 10% påslag, men efter mycket diskussion gick med på 10%-rabatt istället. (Tur man inte gick på det!). Värt att notera är att timpenningen i alla fall var rimlig, ca 450:-/tim + moms, så det var inte uppenbart så att de var underbetalda och var tvungna att ta in det på materialet.
Så i mitt fall har vi alltså 5 hantverksföretag som varierar i storlek från "litet bolag med 2 anställda" till "det stora bolaget", men som alla körde samma visa. Jag var nästan benägen att ge upp tills jag hittade två hantverkare som är verkliga guldkorn, de tar netto + 10%, har vettig timdebitering och framförallt gör ett bra jobb. Så nu behöver jag inte längre tänka på att ordna offerter mm, eftersom jag kan lita på att det blir bra och prisvärt.
Det tog dock en hel del tid och effort att hitta dessa, något som jag tror de flesta konsumenterna inte orkar med, och därmed får acceptera att betala ett överpris.
Sidnot: Jag vill inte bidra till ett flame war, och förstår mycket väl att företagare måste tjäna pengar, så misstolka inte vad jag skrivit till att "hantverkare ska jobba gratis". Jag har som sagt nu hittat bra folk som jag mer än gärna anlitar med vad jag tror är ett ömsesidigt förtroende.
Jag tog in en halv stor elfirma från södra Stockholm när det skulle bli trefas i bostadsrätten. Utan att ens titta tillbaka på fakturan (tog allt på löpande räkning) så kommer jag ihåg att vissa saker låg ca 500% högre än vad jag själv hade köpt det för på t.ex. Elbutik. Sedan så var andra saker inte alls samma påslag på och när servicen var så exemplarisk och mer än vad de behövde så betalade jag glatt ändå.
Sedan för er som inte tror på detta så får ni gärna lämna eran firmas kontaktuppgifter så kanske jag använder er nästa gång jag behöver hjälp.
Sedan för er som inte tror på detta så får ni gärna lämna eran firmas kontaktuppgifter så kanske jag använder er nästa gång jag behöver hjälp.
15% påslag på installatörsnetto körde vi rakt av när jag jobbade som elektriker.
Ibland lånar jag kundnumret när jag behöver hämta ut grejor på stående fot och inte kan beställa från nätet och det är ofta som nätbutikerna har lägre priser faktiskt.
Men kollar man omsättningen på Elbutik AB som förra året låg på cirka 50 miljoner (Och då installerar dom ingenting) och jämför med en normal elfirma med 6-8 anställda omsätter dom kanske 6 miljoner varav det mesta är arbete.
Då behöver man ju inte ha masters i företagsekonomi för att hajja att en nätbutik kan få betydligt bättre rabatter och pressa priserna och därmed ge bättre pris direkt till konsument. Flera gånger jag beställt från en nätbutik har mina eller delar av mina prylar kommit i en Elektroskandia kartong, så dom jobbar ju mot samma aktörer som installatörer gör, med skillnaden att dom har bättre förutsättningar att förhandla priserna.
Grossarna konkurerar ju med varandra, ingen vill ju förlora ett företag som omsätter 50 miljoner till en konkurent, det går ju säkert 20-30 mindre firmor för att komma upp i samma försäljningssiffror som för t.ex en kund som Elbutik.
Ibland lånar jag kundnumret när jag behöver hämta ut grejor på stående fot och inte kan beställa från nätet och det är ofta som nätbutikerna har lägre priser faktiskt.
Men kollar man omsättningen på Elbutik AB som förra året låg på cirka 50 miljoner (Och då installerar dom ingenting) och jämför med en normal elfirma med 6-8 anställda omsätter dom kanske 6 miljoner varav det mesta är arbete.
Då behöver man ju inte ha masters i företagsekonomi för att hajja att en nätbutik kan få betydligt bättre rabatter och pressa priserna och därmed ge bättre pris direkt till konsument. Flera gånger jag beställt från en nätbutik har mina eller delar av mina prylar kommit i en Elektroskandia kartong, så dom jobbar ju mot samma aktörer som installatörer gör, med skillnaden att dom har bättre förutsättningar att förhandla priserna.
Grossarna konkurerar ju med varandra, ingen vill ju förlora ett företag som omsätter 50 miljoner till en konkurent, det går ju säkert 20-30 mindre firmor för att komma upp i samma försäljningssiffror som för t.ex en kund som Elbutik.
Redigerat:
Oj, Elbutik omsätter 50 miljoner. Ja, då förstår man att de kan hålla priser som Ahlsell måste ligga 500% över, för Ahlsell omsätter ju bara 22 miljarder.KjellTimell skrev:
:banghead:
Jag jobbar med prissättning, och de exempel som beskrivs i tråden är inget ovanligt. Tvärtom.
Väldigt få bolag har en plan för hur de skall arbeta med sina priser för att både ha högt kundförtroende och höga ekonomiska resultat.
Dessutom försvåras kedjan av mellanhänder som har andra incitament än ursprungsleverantören, och ibland inte ens vet vad de säljer eller varför...
Väldigt få bolag har en plan för hur de skall arbeta med sina priser för att både ha högt kundförtroende och höga ekonomiska resultat.
Dessutom försvåras kedjan av mellanhänder som har andra incitament än ursprungsleverantören, och ibland inte ens vet vad de säljer eller varför...
Är du på riktigt? Vart får du dina 500% ifrån? Bruttopriset? Bruttopriset är ju en ihopfantiserad summa och ingen riktig firma jobbar på bruttopriser. Som jag skrev om firman jag tidigare jobbade på, så tog vi 15% påslag på installatörsnettot, dvs vårt riktiga pris vi betalade + 15%.thomasx skrev:
Med tanke på att det endast är en handfull människor som "vittnar om flera hundra % påslag" så anser jag detta vara en mer eller mindre icke fråga då det alltid finns rötägg eller lyckosökare oavsett vilken Bransch man tittar på.
Det är ju dessutom inte helt sällan man oftast hör från folk på nätet som har en dålig erfarenhet, inte många gånger man ser trådar där ett företag hyllas.
Ahsell är en grossist precis som Elektroskandia, dom jobbar direkt mot tillverkare/leverantörer eller svensk agentur.
Medans Elektriker jobbar mot grossisterna du jämför en av Sveriges största grossister som säljer mycket mer är el, med en butik som med största sannolikhet handlar från grossister. Det du skall jämföra med är elektrikerns installatörsnetto med elbutiks priser för att få något vettigt att jämföra med.
Och där kan man se att elbutik har bättre priser än en normalstor el-firma. Varför? Jo för dom har större muskler och större delen av deras omsättning är material som i sin tur är rabattbrevsgrundande mot elfirman som omsätter en bråkdel, men som i övrigt fakturerar 500kr/h för arbetet, bilkostnader, instrument etc.
Vore ju precis som att jag presenterar dom "priser" jag har direkt från tillverkare på KNX grejor med listpriser från en gross, eller t.om svenska agenturen. Priserna jag har på dom specifika grejorna är allt från gratis, till samma pris som Elektroskandia betalar. Men vad tillför en sådan prisjämförelse egentligen? Ingenting, för man tittar på olika punkter i näringskedjan.
Jag tror det är så att elfirmorna är bekväma och köper sina produkter från svindyra Ahlsell eftersom kunden tar kostnaden. Men som prismedveten konsument så anser man det som svindyrt eller ekonomiskt oansvarigt mot kunden.
Ahlsell har troligen större lager och fler fysiska butiker än elbutiker online. Snabbt och enkelt för elfirmor men dyrt för kunden.
Ahlsell har troligen större lager och fler fysiska butiker än elbutiker online. Snabbt och enkelt för elfirmor men dyrt för kunden.
nåt som kostar 100:- i ahlsells prislista ger elfirman ett pris på 10:- med 90% rabatt.
säljer man det sen till kunden enligt ahlsells prislista på 100:- så är det ett påslag på 1000%
inget konstigt med det, och förekommer frekvent
dock brukar ju elfirman vara "generös" och ge 10-20% rabatt på ahlsells pris.
det hamnar på på 80-90:- för kunden...
således är ju påslaget BARA 800-900%
men elfirman har ju inte 90% på allt, utan brukar väl ligga på 50-80% rabatt generellt
DOCK så får ju elfirman tillbaka pengar från tex ahlsell varje månad i form av bonus baserat på omsättning, ca 10% även där, och detta är omöjligt för kunden att känna till.
säljer man det sen till kunden enligt ahlsells prislista på 100:- så är det ett påslag på 1000%
men elfirman har ju inte 90% på allt, utan brukar väl ligga på 50-80% rabatt generellt
DOCK så får ju elfirman tillbaka pengar från tex ahlsell varje månad i form av bonus baserat på omsättning, ca 10% även där, och detta är omöjligt för kunden att känna till.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Bekväma och bekväma, antingen beställer jag allt material från elektroskandia utan att jämföra priser mot andra firmor, eller så får kunden betala för min arbetstid när jag sitter och jämför. Det tar rätt lång tid att jämföra vara för vara så det lär inte bli billigt i längden.DanielF skrev:Jag tror det är så att elfirmorna är bekväma och köper sina produkter från svindyra Ahlsell eftersom kunden tar kostnaden. Men som prismedveten konsument så anser man det som svindyrt eller ekonomiskt oansvarigt mot kunden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Man tjänar ju mer på 10% påslag på 1000kr än på 100kr 
Därmed finns det inte heller något incitament till att köpa det billigare.
Därmed finns det inte heller något incitament till att köpa det billigare.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Om din fantasi stämde skulle ju elektriker och VVS:are tillhöra den absoluta eliten i Sverige. Skulle man kunna köra med såna påslag skulle man vara miljonär efter första året!camaro1969 skrev:nåt som kostar 100:- i ahlsells prislista ger elfirman ett pris på 10:- med 90% rabatt.
Kanske dags att alla utbildar sig till elektriker/VVS:are?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag är helt med på det resonemanget, men jag förvånar mig över att elfirmor inte köper åtminstone "bulkvaror" till lägsta pris. Alltså, om vi antar att en firma gör av med ex. 10 000 m av en kabeltyp per månad, varför inte köpa det på en nätbutik, om de är billigare? Gäller det 10 LED spottar till en köksrenovering så är jag helt med på att en prissökning inte är lönsam, ifall tiden + risk för leveransstrul, skall prissättas.SueCia skrev:
Och jag frågade elektrikern (han som debiterade 300% över elbutik) om varför han inte handlade på nätbutik. "elbutik.se är alldeles för dyra, jag betalar mycket mindre hos min grossist".
Ahlsell ligger på min lista av skurkföretag. En hantverkare som handlar via dem hamnar också där. Deras affärside är om inte direkt kriminell djupt oetiskt och kan väl liknas med banker som lånar ut till ockerränta. Ha listpriser och sen lämna upp till 80 - 90% rabatt på denna kan inte kallas seriöst.
Undrar om Erik Adielsson (En av landets topptravkuskar) verkligen vet vilket företag han gör reklam för, själv verkar han ju riktigt helylle.
Undrar om Erik Adielsson (En av landets topptravkuskar) verkligen vet vilket företag han gör reklam för, själv verkar han ju riktigt helylle.