Jag jobbar som civiling (fast en annat utbildning) och där ingår bland annat: beräkningar, projektledning, internationella kundbesök, laboratorie-ingenjör, rapportskrivning på olika språk, gräva i hårdvaran, diskuterar budgetar, kivas med jurister, mm.
Jag får inte betalt för resor utanför kontorstid, offrar söndagar för att stryka skjortor och packa väskan och åka till flygplatsen. Utan ersättning.
Funderar på att börja elektrikerfirma och ta några tusen för att flytta uttag. Eller VVS:are.

• Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Scania?

Lite konstigt att man med så fin utbildning ska behöva så lång tid för att fatta vad man ska syssla med :cool:

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Lite konstigt att man med så fin utbildning ska behöva så lång tid för att fatta vad man ska syssla med :cool:
Förnekelse, kallas det... ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
elmont skrev:
Skulle det vara så dåligt ekonomiskt kan man ju undra varför någon över huvud taget pluggar till civilingenjör och läkare.
För att vi vill! Och det är av samma skäl som jag inte fortfarande är elektriker. Jag såg inte att det jobbet skulle vara tillräckligt stimulerande i längden. Det är fö av samma skäl som jag inte jobbar som civilingenjör heller längre. Inte tillräckligt utmanande och stimulerande.

Och då har jag i mitt nya jobb gått ner i lön. Det är fö inte bara jag, utan en stabil effekt både över tid och över världen. Den syns t ex väldigt tydligt i studieresultat statistiken från ingenjörsutbildningar. Ju bättre resultat desto högre medel/median-lön, upp till en högt liggande tröskel. Över den tröskeln så minskar lönen igen, eftersom det är betydligt fler inom det segmentet som stannar kvar i akademin.

Det är i stort sett ingen som jobbar för lönen som sådan. Dvs att man räknar stenhård marginalnytta och snabbt och enkelt skulle byta karriär för bättre ersättning. Tvärtom så arbetar folk för "autonomi, känslan av att man bemästrar uppgiften (mastery), och känslan av att man gör skillnad/nytta/finner mening (purpose)". All forskning visar tom att om man ökar belöningen för samma uppgift till en nivå som känns orimlig så minskar både prestanda och hur nöjd man är med arbetet.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Så vad jobbar Lars Stefan med då? ;)
Själv civ. ing o jobbar som det. Men kanske skulle knäcka extra som elektriker för att känna att man kan vara den ärliga elektrikern (göra skillnad). Och master eftersom jag är elektro ing ;) Det intelligenta hemmet kanske eller energibesparande lösningar (;

OCH jag undrar även varför så utbildade personer inte kan skilja mellan elektriker (som till absolut största delen är vanliga löntagare med en anställning) och elinstallatörer (som är egna företagare och som ofta anställer elektriker).
OCH eftersom man som civilingenjör kan ta ett jobb med lägre lön måste det väl vara rätt bra betalt trots alla studieskulder ?

Vem kan inte skilja? Jag struntar eg. i hur den som utför eljobb är organiserad. Jag ifrågasätter mentaliteten att försöka överdebitera genom massa påslag och påhittade kostnader. Jag har f.ö bara anlitat egen ftg. via rek. Men det spelar visst ingen roll.

elmont skrev:
OCH jag undrar även varför så utbildade personer inte kan skilja mellan elektriker (som till absolut största delen är vanliga löntagare med en anställning) och elinstallatörer (som är egna företagare och som ofta anställer elektriker).
Kan du vänligen presentera den officiella indelningen av titlarna elektriker och elinstallatör enligt ovan, så kanske vi kommer kunna svara på din fråga. Men utan den, är det såväl teoretiskt som praktiskt direkt omöjligt, vare sig man är civilingenjör, jurist eller språkvetare ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Skysodan skrev:
Så vad jobbar Lars Stefan med då? ;)
Bara att googla! :)

Mc renoveringar? ;)

S
Thomas_Blekinge skrev:
Jag jobbar som civiling (fast en annat utbildning) och där ingår bland annat: beräkningar, projektledning, internationella kundbesök, laboratorie-ingenjör, rapportskrivning på olika språk, gräva i hårdvaran, diskuterar budgetar, kivas med jurister, mm.
Jag får inte betalt för resor utanför kontorstid, offrar söndagar för att stryka skjortor och packa väskan och åka till flygplatsen. Utan ersättning.
Funderar på att börja elektrikerfirma och ta några tusen för att flytta uttag. Eller VVS:are.
Gör det! Vi har ju redan konstaterat att elektriker tillhör en majoritet bland svenska miljonärer.
Men du får tänka på att om du sadlar om till elektriker så kommer du få lov att jobba på riktigt.
Om du ska flytta ett uttag 20 meter och genom 3 rum så är det heller inga problem att ta några tusen för jobbet, så dina planer är definitivt genomförbara :).

Jag funderar själv på att sätta mig i skolbänken igen så jag kan sitta i en bekväm kontorsstol och tjäna mer än folk som arbetar fysiskt.

• Gilla
buspojken
  • Laddar…
SueCia skrev:
...så jag kan sitta i en bekväm kontorsstol och tjäna mer än folk som arbetar fysiskt.
För det första så tjänar du ju som sagt säkert bättre än det stora flertalet som sitter på kontorsstolar.

Och ta det från ett proffs. Det är långtifrån alla som är bekväma. Visst får man ett nytt vidunder från Kinnarps så är den helt OK, men det finns mycket gammalt halvtrasigt mög som blivit stående i något förråd som man gärna lurar på nyanställda. Så gräset är inte nödvändigtvis grönare på vår sida! :) Bara så att du vet... ;)

S
lars_stefan_axelsson skrev:
För det första så tjänar du ju som sagt säkert bättre än det stora flertalet som sitter på kontorsstolar.

Och ta det från ett proffs. Det är långtifrån alla som är bekväma. Visst får man ett nytt vidunder från Kinnarps så är den helt OK, men det finns mycket gammalt halvtrasigt mög som blivit stående i något förråd som man gärna lurar på nyanställda. Så gräset är inte nödvändigtvis grönare på vår sida! :) Bara så att du vet... ;)
Är övertygad om att det är ett VÄLDIGT fåtal civilingenjörer som tjänar mindre än 30000 i månaden efter 10 års yrkesverksamhet, lägger man därefter till att elektrikerns lön är "färdigklättrad" då så tror jag vi kan utesluta nästan alla civilingejörer för de är då fan inte färdigklättrade vid 30 000 kronor.

Varför har anställda elektriker blandats in, de elektriker som tjänar mycket är uppenbarligen de som kör eget och kan ta 500+ i timmen samt diverse materialpåslag. På firmor så får ofta inte den anställde se röken av de fantasisummor som dess chef fakturer för utfört arbete/material.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.