thomasx skrev:
Om man läser på ordentligt om denna statistik, kommer man att finna att civilingenjörens medellön, är betydligt högre enligt statistiken, än vad den är i praktiken. Det kan låta lite konstigt, men har att göra med en mindre skara som tjänar ofantliga summor, och som fortfarande kommer med i statistiken, och därför drar upp beloppen. Det finns en del skrivet om detta.

Bara så ni vet 😉
Just. Mycket bra påpekande. Medellönen säger inte så mycket för yrken där man räknar med lönen för exv. Leif Johansson (civ.ing. Chalmers) som en i mängden.

Så det är mycket mera illustrativt att se på medianlönen för civilingenjörer. (Det är det generellt sett när man jämför löner).

Det samma gäller naturligtvis även elektrikerna där det finns ett antal (oftast elektriker och ledande montörer på lite större ackordsjobb ) som ligger betydligt över medellönen. Troligen inte lika mycket som hos civilingenjörerna men ska kanske tas i beaktan när man pratar om elektrikerlöner.
Ps
Som jag så många ggr tidigare MÅSTE man skilja på päron och äpplen. Den lön som vissa företagare kan ta ut brukar vara nått helt annat än vad den anställde yrkesmannen (elektrikern) får ut.
Och ja det är lön är alltid inklusive dom ackord och ev tillägg.
Och jag tycker att vi inte drar in skatten för då kommer vi att få en än mer komplex uträkning då skatten inte enbart beror på lön utan även tex på skulder mm mm. Företagare betalar ju nästan alltid betydligt mindre i skatt än en löntagare i alla fall för dom pengar som han disponerar privat.

Redigerat:
Den här tråden spårar. Jag anser också att vissa jobb bör betala tillräckligt så att samhället har kontroll över sin framtid. Alltså, lärare, läkare, forskare och utvecklare samt entrepreneurer.

All "förvaltning" kan över tid inte ha högre löner eftersom man då eroderar sitt ide och humankapital.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, det är klart att man på allvar kan jämföra den. Eftersom vi idag vet att stillhet och enformighet är farligare för kroppen än rörelse så är det inte självklart så att kontorsarbete skulle vara säkrare ur förslitningssynpunkt än många andra typer av arbete. (Jag känner t ex personligen många fler programmerare med förslitnings/överbelastningsskador som påverkat deras möjlighet att arbeta, än jag gör elektriker...)

Men det är svårt att hitta någon bra statistik, och just de arbetsmoment som du nämner är dåliga sådana. Det vet vi. Men nu är det också långtifrån alla elektriker som har ett sådant enformigt jobb.

En intressant betraktelse jag hittade vad dock en jämförelse mellan gymnastiklärare och lärare i teoretiska ämnen. Man hittade där ingen direkt skillnad i frekvens vad gällde förslitningsskador, men de satt på olika ställen i kroppen, och gymnastiklärarna hade också arbetsskadeproblematiken, som inte de andra lärarna hade.

Kontorsjobb är döden för kroppen...
Skillnaden är att en kontorsarbetare kan förebygga och förhindra många av de skador man lider av ett sådant jobb.
Det kan inte en grovarbetare på samma sätt.

Grovarbetaren mår klart bättre kroppsligt (givet varierande uppgifter) men sliter tyvärr ut sig snabbt vilket inte går att kompensera för med träning utöver arbetet. Även om träning utöver givetvis ger fördelar så bidrar även det i än högre grad till att man kan bli utsliten i förtid.

Givet att ingen av dina känningar har väldigt speciella förutsättningar så handlar deras åkommor att dom är för lata/ointresserade för att ta hand om sin kropp.

Royen skrev:
Skillnaden är att en kontorsarbetare kan förebygga och förhindra många av de skador man lider av ett sådant jobb.
Det kan inte en grovarbetare på samma sätt.
Och ändå så kommer jag ihåg att när jag var på mitt första civ.ing. jobb på SKF så fick gubbarna på stora lager styrketräna på arbetstid. Just för att förebygga skador.

Jag fick vackert pallra mig till gymmet på min egen fritid.

Och det är inte så att jag missunnade dem det. Även fast det tjänade mycket mera än jag. Men som det stog i en av referenserna, dessa problem är uppmärksammade inom många sektorer med tunga fysiska arbeten. En stor del av de skadade (kanske tom flertalet) är dock, främst, kvinnor inom kontorsarbete. Och man har inte alls haft samma fokus på deras situation som man haft på exv. industriarbetares. Kroppen kräver allsidighet, och om man sitter still vid ett skrivbord, eller håller armarna över huvudet hela dagen verkar spela mindre roll för om man blir skadad. Det verkar mest spela roll för hur man blir skadad.

Själv så har jag höj-sänkbart skrivbord både på jobbet och hemma, och jag åker också upp och ner som en jojo. Men det hjälpte inte för jag lyckades ändå pajja mig på ett annat arbetsrelaterat moment. Dock ett som inte dyker upp i statistiken, och eftersom mitt arbete inte ställer samma fysiska krav, så fick jag hanka mig fram istället. Som så många andra.

Har aldrig varit med om något jobb förutom brandman och liknande där du faktiskt får träna på arbetstid.

Jag misstänker att på den tiden du var aktiv (ursäkta om jag nu är ute och seglar) i SKF så var det inte så allmänt känt som nuförtiden att ett kontorsjobb sliter på det vis vi nu i princip alla vet?

Kroppen kräver belastning och rörelse. Skador och utslitning kommer i vilket fall, men när, var, hur och allvarligheten i dom går att påverka.

Har givetvis ingen koll på din skada men ett höj och sänkbart skrivbord hjälper inte mot förslitningsskador i nån vidare grad i de vanliga rygg, axlar, handleder, armbågar m.m problemen som kontorsarbetare brukar dra på sig.

Jag skulle säga att fokus finns inte över huvud taget på varken Industri arbetaren eller kontorsarbetarens fysik.
Att Skanska osv har uppvärmning på morgonen är ju fint, men det är knappast något som förebygger några förslitningsskador.

Individen borde själv intressera sig mer för att bibehålla kroppens funktioner, arbetsgivaren kan givetvis försöka uppmuntra det och försök få arbetsmoment till att bli så ergonomiska som möjligt men jag anser att man själv ska ta ansvaret för sin kropp.

Diagram på en webbsida som jämför livslön efter utbildning för olika yrken, inklusive sjuksköterska, lärare och civilingenjör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom den här tråden redan havererat har jag också ett bidrag. Sjuksköterskor har nog rätt äckligt på jobbet ibland. Många lärare ådrar sig hörselskador som en sorts förslitning. En sjuksköterska får en något bättre livslön än den som enbart har gymnasieutbildning. Detta gäller dock inte lärare . Ingen av dessa kategorier kommer dock upp i en elektrikers livslön misstänker jag. ( går inte att se på sidan jag hämtat infon ifrån: http://www.saco.se/vara-fragor/lon-och-livslon/livsloner-for-olika-utbildningar/). Och innan sommarlovskortet dras så kan vi nu påminna om att alla som vill arbeta i skolbranschen(rektor eller lärare) kan börja imorgon dag på,i princip, valfri skola....

Kan som exempel nämna pris på RJ45 Patchkabel 0,3m.
Listpris mot privatkund 45:- inkl moms (när vår leverantör säljer till privatkund vilket de gör i stor utsträckning)
Vårt pris 5:- inkl moms
ca 90%rabatt

Hårddisk SATA 500GB
Listpris mot privatkund 745:- inkl moms
Vårt pris 729:- inkl moms
ca 2% rabatt

Samma leverantör och samma kund så det varierar stort vilken rabatt det är på olika varor
Svårt att ge listpris -10% på hårddiskar.

Handlat privat via en bekant på en större elfirma som använt en stor grossist och kan ge följande exempel, Totalt var min beställning på ca 1300 0inkl moms:

- flexrör 16 med 2*rj45 15.50:-/ m exl moms, listpris 56:-, elbutik20:- Rabatt mot listpris 72%
- flexrör6 mfk3G1,5 5,5:-m exl moms, listpris 22, elbutik 9:- Rabatt mot listpris 75%
- FK 1,5 1,05:-/m listpris 3,5 , elbutik 1,4:- Rabatt mot listpris 70%
- Strömställare trend d-trapp 87:-, Listpris 189, elbutik 130:-Rabatt mot listpris 54%
- Flexrör 16, 1,89/m, listpris 6,20 elbutik 3:- Rabatt mot listpris 70%

Jag är helt övertygad att ingen inblandad gick med förlust i denna affär men troligtvis gjorde de ingen jättevinst heller. Dessutom har elfirman en "pay-back" varje kvartal som är procent på omsättningen.

Vi diskuterar materialpåslag är på X% men någon annanstans det också är höga påslag är inom klädes/sportutrustningsbranschen. Vid REOR händer det ju att de ger 50% på allt och sen halva reapriset på det , NÅN som tror att de säljer med förlust?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
elmont skrev:
Medel lön civilingengör 2015, offentligt anställd 44820:-, privat 50740:-. ingångslön ca 30000:-http://www.sverigesingenjorer.se/rattlon
Medellön elektriker ca 30 000:- ingångslön min 13 394:-
[länk]
Den skillnader betalar rätt fort studielånet SAMT att elektrikern troligen har betalat en rätt stor del av vad utbildningen kostar (via skatten)
Tror du inte att civilingenjören också har betalat sin utbildning via skattsedeln, många gånger om? Det tar längre tid än du tror att återbetala studielånet. Precis som l_s_a säger så är det inte förän i medelåldern man kommer ikapp.

Läkare ska vi inte prata om. Vår utbildning är svindyr pga all praktik.

Men efter medelåldern är det ren vinst eller hur?
Skulle det vara så dåligt ekonomiskt kan man ju undra varför någon över huvud taget pluggar till civilingenjör och läkare.
Skippa skitsnacket om att det inte är ekonomiskt lönsamt. Jag har själv barn med lång utbildning och hög inkomst som börjar komma in i medelåldern. Jag kan garantera att dom har en mycket bättre ekonomisk situation än vad jag hade vid samma ålder trots att jag jobbade som elektriker.

Med tanke på vart tråden är på väg är jag väldigt förvånad över att inte alla tar tillfället i akt och blir elektriker.
Vi tjänar hur mycket som helst, åker och fikar på betald arbetstid och har knappt några förslitningsskador. Ett toppenjobb! :thumbup:

• Gilla
Skysodan och 1 till
  • Laddar…
mape17 skrev:
Vi diskuterar materialpåslag är på X% men någon annanstans det också är höga påslag är inom klädes/sportutrustningsbranschen. Vid REOR händer det ju att de ger 50% på allt och sen halva reapriset på det , NÅN som tror att de säljer med förlust?
Ja. Eftersom det är bättre att bara gå några % förlust än att gå 100% förlust som det blir om dom inte kommer sälja kläderna alls utan att dom slängs.

Vår ICA-butik halverar priset på varor som närmar sig "bäst före"-datumet, och ja dom går back på dom varorna, jag känner den ena av ägarna av butiken. Dom säljer hellre varorna med lite förlust än att dom behöver slänga varorna.

S
Müssli skrev:
Med tanke på vart tråden är på väg är jag väldigt förvånad över att inte alla tar tillfället i akt och blir elektriker.
Vi tjänar hur mycket som helst, åker och fikar på betald arbetstid och har knappt några förslitningsskador. Ett toppenjobb! :thumbup:
Eller hur, alla skulle ha oändligt med pengar och friska kroppar utan skador :)

Den som tror att en civilingingejör inte gör mycket annat än kontorsarbete åtta till fem om dagarna, vet inte mycket om vad en civilingenjör kan ägna dagar, kvällar och nätter åt, veckodagar som helger.

Det kan också vara värt att notera att Sverige har bland de sämst betalda ingenjörerna i västvärlden. Jag känner en kille som var anställd i ett svenskt bolag, som blev uppköpt av ett tyskt för några år sedan. I samband med det skedde en lönerevision och han fick nästan dubbel lön enbart baserat på hans utbildning, efter företagets tyska policy.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Det kan också tilläggas att det ofta är billigare att hyra in en elektriker, än en civilingenjör. Det är ju något att fundera över. Och någon lön utgår inte om civilingenjören reser för kundens räkning utanför normal kontorstid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.