SueCia skrev:
Blir mer o mer sugen på att köra egen firma när du beskriver det så glamouröst :D
Nu hänger jag inte med? Får du mer frukost om du kör egen firma? Det är rimligtvis mest anställda som sitter och fikar utan tanke på att kunden betalar tiden när de hämtar material. Sen förstår jag inte alls vad det glamorösa ligger i att fika på kundens bekostnad. Självklart finns det säkert många firmor som drar av den tiden och inte debiterar den till kund men övriga kan man ju fundera hur de tänker.

S
mr_bygg skrev:
Nu hänger jag inte med? Får du mer frukost om du kör egen firma? Det är rimligtvis mest anställda som sitter och fikar utan tanke på att kunden betalar tiden när de hämtar material. Sen förstår jag inte alls vad det glamorösa ligger i att fika på kundens bekostnad. Självklart finns det säkert många firmor som drar av den tiden och inte debiterar den till kund men övriga kan man ju fundera hur de tänker.
Var inte seriös, men det är så många i den här tråden som får elektriker att framstå som höginkomsttagare, detta samtidigt som man kan sitta hos grosist o äta och sedan fakturera kunden och bli rik. Så fungerar det givetvis inte i de flesta firmor även om rötäggen finns. Vi har en takfirma här med 2 anställda som alltid arbetar ihop som mer eller mindre är kändisar för att dom spenderar stora delar av arbetsdagen på macken vid fikabordet, så visst finns latmaskar överallt.

Återigen har tråden en rubrik för höga påslag på material. Inga klagomål på inneffektiva eller slösiga företagare

Håller med föregående talare och har raderat personangrepp.

Skysodan skrev:
Återigen har tråden en rubrik för höga påslag på material. Inga klagomål på inneffektiva eller slösiga företagare
Visst, men det är ju så att alla dessa elektriker som smörjer kråset på bjudfrukostar dagarna i ända och samtidigt kraftigt överfakturerar kunderna för att kunna sko sig själva till rikedom och ett glamouröst leverne, är direkt kopplat till det rubriken i tråden handlar om. En ganska naturlig utveckling av tråden, och ett ämne som har varit aktuellt i den ett bra tag, så varför inte nu helt plötsligt?

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
SueCia skrev:
Var inte seriös, men det är så många i den här tråden som får elektriker att framstå som höginkomsttagare, detta samtidigt som man kan sitta hos grosist o äta och sedan fakturera kunden och bli rik. Så fungerar det givetvis inte i de flesta firmor även om rötäggen finns. Vi har en takfirma här med 2 anställda som alltid arbetar ihop som mer eller mindre är kändisar för att dom spenderar stora delar av arbetsdagen på macken vid fikabordet, så visst finns latmaskar överallt.
Självklart finns det massor med seriösa firmor som varken har provocerande höga påslag eller anställda som exempelvis äter frukost på kundens tid. Jag har absolut inget problem med att någon tjänar riktigt bra med pengar så länge det bygger på en affärsmodell som kombinerar bra vinst med nöjda kunder.

Det som blir knepigt är när man som hantverkare tror att kunden inte har någon rätt att vara missnöjd med den prismodell som man använder sig av och att det är kundens fel om kommunikationen inte fungerat.

Det som är lite förvånande är att många hantverkare av någon outgrundlig anledning försvarar tvivelaktiga beteenden här på forumet. En bra jämförelse är friåkarna inom taxibranschen som lever på okunniga kunder som inte begriper att kolla upp priset innan. Seriösa taxiåkare skyr dom som pesten men av någon anledning så finns det inte samma åsikt hos vissa hantverkare som påstår sig vara seriösa mot de hantverkare som utnyttjar kundernas okunskap.

• Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
Har just fått en faktura från en elfirma baserad i södra Stockholm.

Exempel: 7 st ROT-dosor, 829 kronor inkl moms.

Pris hos elbutik.se 29 kr/st dvs 203 för 7.

Vad tror ni att elfirman betalar hos Ahlsell? En tia?

Ridå.

Det beror på vilken dosa som används den billigaste kostar ca 20:- och den dyraste ca 100:- dom mest använda ligger runt 40-50:- + moms.

S
politby skrev:

Ridå.
Har du jämfört exakt samma dosa?

Förövrigt tror jag elektrikern betalar minst summan hos elbutik, men är det samma dosa så är det vidrigt mkt påslag.

Jag håller med SueCia. Många lirare utnyttja kundens aningslöshet och lyckas för att de flesta kunder vill jag påstå upptäcker inte ens hur de blivit lurade.
Du får se det såhär: varje ROT-dosa han fakturerar på detta vis ger honom en drink i baren i Phuket! Du betalar.

Mikael_L
politby skrev:

Ridå.
Jag tror firman betalar runt 25-50:- + moms. Jag kollade häromdagen vad ABB's nya ROT-dosa kostade jämfört med den jag annars brukar använda. ABB's gick på lite drygt 30 +moms om jag inte nu minns fel och var lite billigare än den jag brukar använda. Så nu tänkte jag köra med ABB ett tag och prova om jag är fortsatt nöjd med den.

Edit:
Jag tycker att firman alla gånger borde klarat sig med ca 500:- inkl moms och ändå tjänat hyfsat på materialet. Om dom nu inte av någon outgrundlig anledning har köpt någon fantastiskt exklusiv och dyr dosa.

Redigerat:
Visst är det ett sjukt resonemang!

Jag har personligen aldrig förstått hur detta har uppkommit, det liknar rent och skärt mygel!
Entreprenören skall ha betalt för arbetet som är gjort, samt skäligt pålägg för administration och inköpsomkostnader.

När jag byggde hus med en liten byggfirma stipulerades i kontraktet:
Beställaren erhåller samtliga rabatter som XXX har från underleverantörer.
Vi förbehåller oss rätten att lägga på 7% på materialkostnaderna.
Kopior av originalverifikaten skall finnas tillgängliga för beställaren i byggpärmen på arbetsplatsen.
Öppen kalkyl tillämpas.
Dessutom angavs en specificerad summa som "administration",
och en fast arbetskostnad.

Och jag tror att jag har varenda faktura, som kan hänföras till mitt bygge.
Varför skulle entreprenören smussla med sådant.
Det luktar bedrägeri för mig (naiv som jag är), om man gör annorlunda.

• Gilla
magnetens och 4 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Förövrigt tror jag elektrikern betalar minst summan hos elbutik,
alla får väl handla hos elbutik?
även elektrikern

KnockOnWood skrev:
Visst är det ett sjukt resonemang!

Jag har personligen aldrig förstått hur detta har uppkommit, det liknar rent och skärt mygel!
Entreprenören skall ha betalt för arbetet som är gjort, samt skäligt pålägg för administration och inköpsomkostnader.

När jag byggde hus med en liten byggfirma stipulerades i kontraktet:

Dessutom angavs en specificerad summa som "administration",
och en fast arbetskostnad.

Och jag tror att jag har varenda faktura, som kan hänföras till mitt bygge.
Varför skulle entreprenören smussla med sådant.
Det luktar bedrägeri för mig (naiv som jag är), om man gör annorlunda.
detta låter som ett väldigt bra upplägg. MEN

entreprenören har säkert flera leverantörer, och kanske olika avtal med dessa.

får han då ett sådant jobb kanske en möjlighet är att påtala för leverantören att nu vill jag flytta över rabatten till en årsbonus istället... så den blir omöjlig att spåra.

bara en tanke, vet inte om det praktiseras.

SueCia skrev:
Har du jämfört exakt samma dosa?

Förövrigt tror jag elektrikern betalar minst summan hos elbutik, men är det samma dosa så är det vidrigt mkt påslag.
Svar ja.

Och dosan var bara ett exempel. Vad sägs om Wago toppklämma 221-2 100st, 960 kr inkl moms, 400 kr hos eldirekt.se?

Vad kostar dessa i inköp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.