Tråden kritiserar inte att elföretag lågavlönar sina anställda. Tråden kritiserar att elektriker ofta ska ha massa påslag på sina varor o tjänster som ingen normal människa kan förstå på annat sätt än att det är ocker.

SueCia skrev:
Är övertygad om att det är ett VÄLDIGT fåtal civilingenjörer som tjänar mindre än 30000 i månaden efter 10 års yrkesverksamhet, lägger man därefter till att elektrikerns lön är "färdigklättrad" då så tror jag vi kan utesluta nästan alla civilingejörer för de är då fan inte färdigklättrade vid 30 000 kronor.
Ber om ursäkt för OT.
Du borde se dig om efter en ny arbetsgivare. Jag har en god vän som har en elfirma, elinstallationsfirma, elektrikerfirma eller vad det nu skall kallas, som letar efter folk. Det är ännu ingen som har begärt mindre än 35000.

Och ska man jämföra löner bör man väl jämföra företagare mot företagare och löntagare mot löntagare eller?
Eller är det elföretagare som ska jämföras med anställda civilingenjörer ?

Mikael_L
-RB- skrev:
Ber om ursäkt för OT.
Du borde se dig om efter en ny arbetsgivare. Jag har en god vän som har en elfirma, elinstallationsfirma, elektrikerfirma eller vad det nu skall kallas, som letar efter folk. Det är ännu ingen som har begärt mindre än 35000.
Suecia bor i Dalarna enligt sin profil. Kanske inte riktigt samma löneläge där.

tommib
Kanske inte samma levnadsomkostnader heller (läs: boendekostnader).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
tommib skrev:
Kanske inte samma levnadsomkostnader heller (läs: boendekostnader).
Det hänger ju samman, som regel ... ;)

Tråden glider allt längre bort från sitt ämne. Men vi kan i alla fall summera det hela till att svaret på frågan i titeln är:

- Ja, det förekommer. :thumbdown:

;)

Redigerat:
  • Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Suecia bor i Dalarna enligt sin profil. Kanske inte riktigt samma löneläge där.
Så är det kanske. Men det gäller säkert för många yrkesgrupper.

tommib
-RB- skrev:
Så är det kanske. Men det gäller säkert för många yrkesgrupper.
Förutom sjukvårdspersonal, lustigt nog. Det är väldigt mycket bättre betalt i glesbygden, speciellt när man hoppar in som hyrläkare. Ordinarie löner för läkare är nog också i regel bättre, speciellt på underläkarsidan.

Intressant diskussion som återkommit ständigt under alla år som jag varit medlem här. Men jag tycker faktiskt att jag märker en skillnad att många hantverkare nu förkastar höga påslag och är tydliga med att de inte har särskilt stora påslag på sina inköpspriser. Kommer ihåg många diskussioner genom åren där man blivit idiotförklarad när man framhävt en prismodell med måttliga påslag som beskrivs närmast som standard idag av hantverkare i tråden.

Men är det vanligt med stora påslag? Min bror i Stockholm har dragit nitlotten på två av två försök när han anlitat elektriker, jag har råkat ut för det och alla trådar här på byggahus visar att det förekommer. Så det förekommer absolut men sen är det väl en annan diskussion om man vill kalla det vanligt och det hänger väl ihop med vilken definition man har för begreppet. Men absolut kul att så många hantverkare verkar förkasta beteendet :)

tommib skrev:
Förutom sjukvårdspersonal, lustigt nog. Det är väldigt mycket bättre betalt i glesbygden, speciellt när man hoppar in som hyrläkare. Ordinarie löner för läkare är nog också i regel bättre, speciellt på underläkarsidan.
Efterfrågan och tillgång... ;)

tommib
thomasx skrev:
Efterfrågan och tillgång... ;)
Ja, och det faktum att jobbet i allt väsentligt inte kan flyttas någon annan stans eller skötas på distans (till en gräns förstås, många småsjukhus har inte akutmottagning längre dygnet runt).

DanielF skrev:
Jag tror det är så att elfirmorna är bekväma och köper sina produkter från svindyra Ahlsell eftersom kunden tar kostnaden. Men som prismedveten konsument så anser man det som svindyrt eller ekonomiskt oansvarigt mot kunden.

Ahlsell har troligen större lager och fler fysiska butiker än elbutiker online. Snabbt och enkelt för elfirmor men dyrt för kunden.
Jag har haft konto hos Ahlsell, och fick deras reklam. De bjöd på frukost på förmiddagarna. Ett försäljningsargument så gott som något, och utan möjlighet för nätbutikerna att konkurrera med.

Svärfar är pensionerad snickare av den gamla skolan och tog upp fenomenet med frukost hos grossister som han anser vara ett otyg. Han har svårt att köpa att det är överfullt med bilar hos grossisterna vid frukosttid och han brukar fika i närheten så det är tydligen inga korta besök vid den tiden. Han konstaterade kort att det blir väldigt dyra inköpsturer för kunderna och han har svårt at köpa ett beteende där kunderna ska betala hantverkarens frukost.

Problemet är så klart att det kanske inte finns något incitament för en hantverkare att välja ett billigare alternativ när man själv får frukost, en prislista man kan redovisa till kund på fakturan som man sedan har mer eller mindre stor rabatt på så man med hjälp av grossisten kan dölja väldigt stora påslag.

Redigerat:
  • Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
S
mr_bygg skrev:
Svärfar är snickare av den gamla skolan och tog upp fenomenet med frukost hos grossister som han anser vara ett otyg. Han har svårt att köpa att det är överfullt med bilar hos grossisterna vid frukosttid och han brukar fika i närheten så det är tydligen inga korta besök vid den tiden. Han konstaterade kort att det blir väldigt dyra inköpsturer för kunderna och han har svårt at köpa ett beteende där kunderna ska betala hantverkarens frukost.

Problemet är så klart att det kanske inte finns något incitament för en hantverkare att välja ett billigare alternativ när man själv får frukost, en prislista man kan redovisa till kund på fakturan som man sedan har mer eller mindre stor rabatt på så man med hjälp av grossisten kan dölja väldigt stora påslag.
Blir mer o mer sugen på att köra egen firma när du beskriver det så glamouröst :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.