36 452 läst ·
265 svar
36k läst
265 svar
Förekommer påslag på material på 300, 500 eller 1000%?
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 868 inlägg
@Skysodan,
1. Jag har ingen firma.
2. Jag jobbar inte på firman kontot står på.
3. Jag må vara elektriker med egen ABL, men jag arbetar inte som elektriker sedan 10 år, förutom det jag gör hemma hos mig själv.
4. Jag är inte anställd på ett företag som säljer installationer eller produkter.
Som jag skrev, så ville jag bringa perspektiv i tråden på vad helt normala inköpspriser är för normalstora elfirmor och som jag skrev för bara några inlägg sedan, att priserna många gånger gånger är högre än konsumentpriserna på nätet.
1. Jag har ingen firma.
3. Jag må vara elektriker med egen ABL, men jag arbetar inte som elektriker sedan 10 år, förutom det jag gör hemma hos mig själv.
4. Jag är inte anställd på ett företag som säljer installationer eller produkter.
Som jag skrev, så ville jag bringa perspektiv i tråden på vad helt normala inköpspriser är för normalstora elfirmor och som jag skrev för bara några inlägg sedan, att priserna många gånger gånger är högre än konsumentpriserna på nätet.
Redigerat:
Som upplysning vill jag bara nämna att grossisternas grundpriser kan skilja sig rätt rejält. Jag kollade på Elektroskandias och dom tre artiklar som har nämnts. E1161501 har ett grundpris på 1830:- E1163051 är 492:- och E1116038 är 330:-. nettopriset är ungefär det samma men i % rabatt är det rätt stor skillnad.Lika är det med det mesta att % satsen skiljer mellan grossisterna och mellan "varan" så man ska inte tro att för att man har 70% på en vara så har man det på hela sortimentet. Jag har hos mina grossister mellan 0 och som max ca 70% på någon enstaka vara.
Om jag hittar ett enda exempel där grossistpriset är betydligt lägre än konsumentpriset på nätet, är det ok då om jag påstår att priserna många gånger är betydligt lägre för elektrikerna, än för konsumenterna?KjellTimell skrev:
Redigerat:
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 868 inlägg
Precis, på 16mm slang var det nettopris på Storel, dvs ingen rabatt alls, men samtidigt inget listpris heller. Den kör dom samma till alla vad jag förstod det som. Tror det skiljde 20kr mellan Storel och nätbutik om jag inte minns fel, var i våras jag shoppade slangen.elmont skrev:
Redigerat:
KjellTimell skrev:@Skysodan,
1. Jag har ingen firma.
Alltså detta bli bara snurrigare o snurrigare. Jag och andra påstår att det inte känns okay att betala 3650 spänn för en grejj som nästan alla elmontörer förmodligen betalar som du påvisade. Nämligen 1500. Det är det enda tråden går ut på.
Det handlar inte om att fackbutiken är snäll. Det handlar om att gemensamt föra slutkunden bakom ljuset.
EXTRA tydligt blir det när exempelvis bauhaus har identisk artikel i sitt sortiment. Finns säkert artiklar som inte har rabatt. Men det är inte det vi pratar om. Kapisch?
Har väl en uppdämd ilska
Sorry. Men har varit med om detta flera gånger. Och efteråt är man bara irriterad o elektrikern tycker att man är skitstövel som ifrågasätter deras priser. Senast var det ellutag draget utanpåliggande 2m kabel från elskåp som borrades upp i plasten. Kostnad 3500 SEK.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Denna eviga batalj är ganska meningslös. Hantverkarfalangen vill tjänar mycket pengar (det är helt OK) och använder allehanda dimridåer (listpriser, rabatter, servicebil mm) för att uppnå detta. Och kunderna känner sig lurade om de upptäcker det.
Då hjälper inga diskussioner heller. Myndiga kunder utför det mesta själva, de andra upptäcker kanske inte ens att dom blir lurade och kan sova lugnt. Och så finns det kanske elfirmor som jobbar helt OK. Och tjänar inte oskäligt på materiel. Och har ett grundförråd av materiel i bilen. Och har en bra planering så att de kommer i tid och behöver inte komma tre gånger för att det kommer ett viktigt jobb emellan.
Och det kommer fler sådana trådar framöver. Återväxten på båda sidor är säkrad.
Då hjälper inga diskussioner heller. Myndiga kunder utför det mesta själva, de andra upptäcker kanske inte ens att dom blir lurade och kan sova lugnt. Och så finns det kanske elfirmor som jobbar helt OK. Och tjänar inte oskäligt på materiel. Och har ett grundförråd av materiel i bilen. Och har en bra planering så att de kommer i tid och behöver inte komma tre gånger för att det kommer ett viktigt jobb emellan.
Och det kommer fler sådana trådar framöver. Återväxten på båda sidor är säkrad.
Och vi kommer att ha kunder som blir lurade för att dom inte orkar/vill be om en offert, gör dom det så vet dom på förhand vad det kostar och kan välja att köpa eller avstå alternativt fråga om pris hos någon annan.
En sak är dock säker kunderna kommer aldrig att ha möjlighet till att på egen hand bestämma hur företagen tar betalt.
Och oavsett hur "billigt" det blir så finns det ett antal som tycker att det är totalt oskäliga priser.
En sak är dock säker kunderna kommer aldrig att ha möjlighet till att på egen hand bestämma hur företagen tar betalt.
Och oavsett hur "billigt" det blir så finns det ett antal som tycker att det är totalt oskäliga priser.
Det där är inte riktigt sant. Man kan inte räkna med att konsumenten vet vad alla artiklarna kommer att kosta, offerten kan t.ex. specificera att kunden betalar listpris för materialet. Det är ett fult knep som får kunden att tro att denne inte behöver betala "något extra" för materialet, och förväntar sig priser motsvarande det kunden själv sett i handeln, men får sedan en faktura på Ahlsells listpriser. Det finns ingen rimlig chans för en normal konsument att förutse de priserna.elmont skrev:
Vad som borde ingå i varje beställning på löpande, är någon form av skrivning att material skall köpas in till ett för konsumenten konkurrenskraftigt pris, med betydelsen att om ett flertal återförsäljare säljer en viss vara för X kr +- 20% så kan inte konsumenten faktureras X kr + 300% för samma eller likvärdig vara.
Med tanke på hur det ser ut idag, är det här något som konsumentmyndigheterna borde ta tag i och se till att det kom någon form av skyddsnät för alla konsumenter som inte kan eller vill sätta sig in varje bransch i detalj.
Med tanke på hur det ser ut idag, är det här något som konsumentmyndigheterna borde ta tag i och se till att det kom någon form av skyddsnät för alla konsumenter som inte kan eller vill sätta sig in varje bransch i detalj.
Du skriver ofta att kunden borde be om fastprisofferter.elmont skrev:Och vi kommer att ha kunder som blir lurade för att dom inte orkar/vill be om en offert, gör dom det så vet dom på förhand vad det kostar och kan välja att köpa eller avstå alternativt fråga om pris hos någon annan.
Älskar du själv att skriva offerter? Ratar du aldrig en kund (eller är åtminstone sugen på det) för att denna vill att du ska upprätta en offert?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det borde inte behövas några offerter...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Tycker du att lönen enbart ska återspegla utbildning då?thomasx skrev:Åh, fan, måste man gå 5 år i högskola för att bli fullbetald elektriker, sen när då?
För det kan väl inte vara så att du menar att innan civilingenjören ens hunnit tjäna sin första krona, och istället dragit på sig hundratusentals kronor i studieskulder, har en elektriker redan hunnit bli fullbetald?
Hur lång tid tar det för en civilingenjör att bli fullbetald, tror du?
Och sedan betala av sina studieskulder?
Elektriker sliter ut sina axlar och ryggar medans civilingenjören sitter bekvämt i en specialbeställd stol och sliter på sin höjd ut mattan under stolen. Civil ingenjören får sitta med ett bekvämt jobb i 40 år, det är en ganska bra belöning för utbildningen även det.
De som jobbar i gruvindustrin har ett riktigt skitjobb som inte kräver utbildning, de tjänar ofta bra, bättre än civil ingenjörer, är det fel?