blackarrow blackarrow skrev:
Fast är Appen/Webgui't så buggit lämnar folk 433MHz/Zwave så är det väl nästa lika illa som att lägga ner?
Hur många användrare har dom tappat?

Hur många nya Flow-användare har de fått?
Någon som sett någon provlansering i någon butik?
Jag har egentligen inte haft några problem med appen eller webbgränssnittet.
Men då använder jag det bara för att sätta upp regler, sedan så snurrar systremet för sig själv i bakgrunden.
Använder det bara till larm och åtgärder för kyl/frys samt vattenläckage, det är det riktigt bra på.

Till belysning mm har jag ett annat system, med en app som är mer tilltalande, och kan delas mellan flera användare med olika behörigheter.

Vad gäller Flow-systemet så måste den tanken vara lanserad under svår svamprökning!
Man lanserar en produkt vars fulla funktionalitet bygger på att du även har en utgången produkt, som inte finns att köpa längre.
Jag har väldigt svårt att förstå finessen med det. 🙄

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Fast är Appen/Webgui't så buggit lämnar folk 433MHz/Zwave så är det väl nästa lika illa?
Hur många användrare har dom tappat?

Är detta måhända den nya Årets julklapp?
Vit inomhus plugg för henne och svart utomhus plugg för honom...?

En Telldus "Hey Google" kompatibel BT plugg som paras med Google hub/Nest via BT.

Svart smart uttagsplugg för utomhusbruk, kompatibel med Google Home och styrs via Bluetooth, visas framifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något oklart vad dom menar och hur den fungerar.
BT koppling till Google utan någon GW/internet produkt?

Redigerat:
Hannuse Hannuse skrev:
Vad gäller Flow-systemet så måste den tanken vara lanserad under svår svamprökning!
Man lanserar en produkt vars fulla funktionalitet bygger på att du även har en utgången produkt, som inte finns att köpa längre.
Jag har väldigt svårt att förstå finessen med det. 🙄
Jag tror bara det var ekonomerna som tog över besluten, även de tekniska. 🙃

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nu beställde jag i alla fall en Homey Pro.
Blir lite intressant att prova hur den levererar, speciellt vad gäller 433-protokollet.
Funkar det bra, då kan jag kasta ut Telldus helt och hållet.
Men närmaste tiden får utvisa det, troligvis har jag min analys färdig långt innan Telldus har sin produkt till försäljning.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Nu beställde jag i alla fall en Homey Pro.
Blir lite intressant att prova hur den levererar, speciellt vad gäller 433-protokollet.
Funkar det bra, då kan jag kasta ut Telldus helt och hållet.
Men närmaste tiden får utvisa det, troligvis har jag min analys färdig långt innan Telldus har sin produkt till försäljning.
Gjorde den resan för nåt år sedan när Homey Pro lanserades och fanns tillgänglig.
Har inte ångrat mig en sekund. 👍

Gick lätt att föra över Telldus och Nexa grejerna i Homeyn.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gjorde den resan för nåt år sedan när Homey Pro lanserades och fanns tillgänglig.
Har inte ångrat mig en sekund. 👍

Gick lätt att föra över Telldus och Nexa grejerna i Homeyn.
Intressant, tack.
Kanske läge att köra igång en egen tråd för Homeyn?
Hur upplevde du räckvidden på 433MHz jämfört med Telldus?
Är det samma eller bättre/sämre?

Hannuse Hannuse skrev:
Intressant, tack.
Kanske läge att köra igång en egen tråd för Homeyn?
Hur upplevde du räckvidden på 433MHz jämfört med Telldus?
Är det samma eller bättre/sämre?
Min känsla är att det inte är sämre, utan mer åt andra hållet. 👍

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Min känsla är att det inte är sämre, utan mer åt andra hållet. 👍
Nu kom min lösning (hoppas jag) på Telldus-problematiken.
Lagom till helgen! 🙃

Förpackningar av Homey Pro och en kabel ligger på ett trägolv som en lösning på Telldus-problematiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Nu kom min lösning (hoppas jag) på Telldus-problematiken.
Lagom till helgen! 🙃

[bild]
Jo jag klickade på "gilla" och även om jag har råd så ska jag jag tjurskalligt köra vidare med mitt HA-spår och Telldus Live. 😉

EDIT starta gärna en dedikerad Homey Pro tråd där man kan se hur det funkar eller inte funkar.

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag klickade på "gilla" och även om jag har råd så ska jag jag tjurskalligt köra vidare med mitt HA-spår och Telldus Live. 😉

EDIT starta gärna en dedikerad Homey Pro tråd där man kan se hur det funkar eller inte funkar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/athom-homey-pro.495469/
Denna finns ☝️😉

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[länk]
Denna finns ☝️😉
Tack, jag får lägga in några rader där, är helt lyrisk över denna pryl!

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Nu går mitt premiumabonnemang ut inom någon vecka, så igårkväll monterade jag ner min sista Tellstick för gott, frid över dess minne.
Kändes meningslöst att ha kvar den när automationerna slutar att fungera tänker jag, och den har bara snurrat på som "SUB2" i bakgrunden, eftersom Homeyn löser allting på ett snyggare sätt dessutom.
Loggade i alla fall in i Telldus Live, och där har det inte hänt någotning nytt de senaste åren, man kanske har nöjt sig med gränssnittet som det är?
Är det någon som kör vidare med Telldus och premium?

Hannuse Hannuse skrev:
Nu går mitt premiumabonnemang ut inom någon vecka, så igårkväll monterade jag ner min sista Tellstick för gott, frid över dess minne.
Kändes meningslöst att ha kvar den när automationerna slutar att fungera tänker jag, och den har bara snurrat på som "SUB2" i bakgrunden, eftersom Homeyn löser allting på ett snyggare sätt dessutom.
Loggade i alla fall in i Telldus Live, och där har det inte hänt någotning nytt de senaste åren, man kanske har nöjt sig med gränssnittet som det är?
Är det någon som kör vidare med Telldus och premium?
Inte en chans, inte via molnet iaf!
Allt är ersatt av Zigbee, förutom en brytare. Jag har inte fått tummen ur än...

Kanske kan man koda om telldus-lådan, men det är en massa arbete.
Det enda 433 MHz grejorna i övrigt är termometrar, men det sköts av en Open Mqtt Gateway, kopplad till Home Assistant.

Jag hade som mest fem Tellstick i drift hos olika användare. En av dessa användare hoppade av direkt när abonnemanget blev obligatoriskt. Hos två lade jag om styrningen så den går via Google Home, inte lika smidigt att göra schema etc, men astrour-funktionen finns där.

Två kör vidare med abonnemanget. Att ge sig på att bygga om dessa system hade kostat en slant och tagit (min)tid, premiumkostnaden är i då i jämförelse en liten utgift. Har en massa larm/händelser/övervakning i ett av dessa system.

Där fanns en hel del nyheter och förbättringar i pipen, bl.a Live ver.3, ny fw till Znet med nya funktioner. Allt stoppades tydligen när folket i Lund försvann. De satt på kunskapen och hade byggt grejorna från grunden. Nuvarande ägare tror jag helt enkelt inte vet/har kunskap att göra något med bef. system.
Exempelvis har SMS-tjänsten nu varit ur drift i två veckor, något som tidigare hade fixats på en dag

Istället kommer dom ut med en ny Zigbee-GW, som har dålig prestanda och inte tillför något för oss kvarvarande användare.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Jag kör ju Home Assistant och det var stora problem att uppdatera nycklar för API:et.
Visst det har kostat en del (jag har två ställen, hemma och sommarstugan), det blev inte bättre avv att jag har utökat.
I stugan är det 200+ enheter och hemma är det närmare 300. Fördelen med Zigbee, som jag ser det, är att Ikea's grejor är billiga och funkar tillräckligt bra.
Nu är det projektet att ta bort den sista 433-enheten. Orken och tiden måste finnas, samt stjärnorna måste stå rätt. Dessutom bland alla andra projekt...

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.