E etompau skrev:
"Många" har dömt ut Z-wave, så kanske är det rätt väg att köra på med Zigbee och BT. Tycker att Z-wave har funkat bra, finns många kvalificerade enheter/mottagare att välja på.

Ja tiden är en faktor nu, All utveckling och lansering av nya produkter från telldus har stått still i flera år. På det viset får man inga nya kunder. Så det gäller att få upp farten med de nya produkterna.

Priset på den nya GW blir viktigt. Att betala nästa 5000 kr för en Homey är för mig inte aktuellt.

Telldus Live måste enl. mig förbättras med nya funktioner. Inget har hänt med den. En ver. 3 var annonserad för flera år sedan. Inget dök upp.
Ja, tyvärr är det en licenskostnad som jag har fått det förklarat, där Zwave är dyra.
Den stora fördelen som jag ser det är räckvidden, jag har en del "luftgap" i min installation, som är svåra att överbrygga med Zigbee.

Och när det gäller prislappen så har jag inte något problem att betala 5kkr, eller det dubbla, för en produkt som verkligen fungerar, supportas och följer utvecklingen.
Men finns det samtidigt ingen löpande kostnad inblandad, då är jag alltid orolig över vem som betalar för utvecklingen?
Köpa en hub blir en engångskostnad för tillverkaren, men hur finansierar man support och utveckling?
Men där kan man samtidigt läsa ut av forumet att folk generellt verkar besitta en stor vilja av att aldrig betala en löpande kostnad, man hittar hellre på egna lösningar i oändlighet, för att "spara" 30kr/månad.
Så det finns säker marknadsavdelningar som sitter och funderar på det.

Håller helt med dig vad gäller Telldus utveckling, eller frånvaro av utveckling.
Det speglas lite av deras hemsida, klickar man på "Roadmap" så möts man av "2024 roadmap kommer snart!" - så....ja, det börjar bli dags att lansera den kan jag tycka.
Vi får se vart det bär av med Telldus, och med min tekniklösning.

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
för att "spara" 30kr/månad.
På sitt sätt sunt för jag tror många skulle bli förvånade över vilken årlig totalsumma alla dessa "små struntsaker" varje månad faktiskt summerar till. 😮😮😮 Vet inte om jag själv ens vill göra ett ärligt försök att räkna... 😳😱🙄

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, tyvärr är det en licenskostnad som jag har fått det förklarat, där Zwave är dyra.
Den stora fördelen som jag ser det är räckvidden, jag har en del "luftgap" i min installation, som är svåra att överbrygga med Zigbee.
Jo men angående Zwave så öppnade man upp sitt protokoll/mjukvara 2016 och sedan förefaller man ha fått rejäl fart på Zwave Alliance.

"In September 2016, certain parts of the Z-Wave technology were made publicly available, when then-owner Sigma Designs released a public version of Z-Wave's interoperability layer, with the software added to Z-Wave's open-source library.[23]"
https://en.wikipedia.org/wiki/Z-Wave
https://z-wavealliance.org/

Mycket bra med konkurrens hursomhelst.

P paralun skrev:
Jo men angående Zwave så öppnade man upp sitt protokoll/mjukvara 2016 och sedan förefaller man ha fått rejäl fart på Zwave Alliance.

"In September 2016, certain parts of the Z-Wave technology were made publicly available, when then-owner Sigma Designs released a public version of Z-Wave's interoperability layer, with the software added to Z-Wave's open-source library.[23]"
[länk]
[länk]

Mycket bra med konkurrens hursomhelst.
Ja det där har jag också hört om. Licenskostnaden var en hämsko och som fördyrade grejorna.
Det har även talats om ett förbättrat Z-wave-protokoll med utökad räckvidd och lägre strömförbrukning.

Detta borde slå igenom på produktutbudet kan jag tycka

E etompau skrev:
Ja det där har jag också hört om. Licenskostnaden var en hämsko och som fördyrade grejorna.
Det har även talats om ett förbättrat Z-wave-protokoll med utökad räckvidd och lägre strömförbrukning.

Detta borde slå igenom på produktutbudet kan jag tycka
Jo man måste nog läsa hela wikipediartikeln för där står massor.
Sen förefaller det vara full fart på Z-wavealliansen och ett antal mycket levande projekt i Github.
https://github.com/search?q=zwave&type=repositories

Själv blev jag inte nöjd med zwaveprylarna som fanns när jag köpte min Telldus men det var nog för 10 år sedan. Ser lovande ut.

Hannuse Hannuse skrev:

Och när det gäller prislappen så har jag inte något problem att betala 5kkr, eller det dubbla, för en produkt som verkligen fungerar, supportas och följer utvecklingen.
Men finns det samtidigt ingen löpande kostnad inblandad, då är jag alltid orolig över vem som betalar för utvecklingen?
Köpa en hub blir en engångskostnad för tillverkaren, men hur finansierar man support och utveckling?
Men där kan man samtidigt läsa ut av forumet att folk generellt verkar besitta en stor vilja av att aldrig betala en löpande kostnad, man hittar hellre på egna lösningar i oändlighet, för att "spara" 30kr/månad.

Håller helt med dig vad gäller Telldus utveckling, eller frånvaro av utveckling.
Det speglas lite av deras hemsida, klickar man på "Roadmap" så möts man av "2024 roadmap kommer snart!" - så....ja, det börjar bli dags att lansera den kan jag tycka.
Vi får se vart det bär av med Telldus, och med min tekniklösning.
Håller helt med dig om att oavsett vad man tycker om "subscription-tänket" så är det här för att stanna. Finns snart inga applikationer du kan köpa utan allt går med den modellen.
Sen tickar det iväg med abonnemang, der erkänner jag villigt.
Det som slår mig även i detta forum är hur lite folk verkar värdera sin tid.
En vanlig tråd kan ofta sluta såhär "aldrig i helvete att jag betalar 400 kr per år, jag har suttit nu i 4 månader och gjort ett script som nästan klarar av samma sak, sug på den du"
Jag betalar gärna för en bra produkt och jag tyckte och tycker fortfarande att Zwave är det bästa och mest stabila protokollet för hemautomation.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På sitt sätt sunt för jag tror många skulle bli förvånade över vilken årlig totalsumma alla dessa "små struntsaker" varje månad faktiskt summerar till. 😮😮😮 Vet inte om jag själv ens vill göra ett ärligt försök att räkna... 😳😱🙄
Kan väl inte annat än hålla med om det.
Men då får man samtidigt räkna med att utveckla själv.
Jag betalar naturligvis inte vad som helst för vad som helst, men om någon annan ska utveckla och supporta, då måste någon betala.
Hur det ska ske finns det säkerligen många modeller av, men få sitter ju och "pickar" helt gratis, även om dom finns.

Jag summerar faktiskt mina månadskostnader, känns mentalt bra att ha koll, och bra att ha den excelfilen när försäkringsmäklare ringer 🙃

IngemarB IngemarB skrev:
Håller helt med dig om att oavsett vad man tycker om "subscription-tänket" så är det här för att stanna. Finns snart inga applikationer du kan köpa utan allt går med den modellen.
Sen tickar det iväg med abonnemang, der erkänner jag villigt.
Det som slår mig även i detta forum är hur lite folk verkar värdera sin tid.
En vanlig tråd kan ofta sluta såhär "aldrig i helvete att jag betalar 400 kr per år, jag har suttit nu i 4 månader och gjort ett script som nästan klarar av samma sak, sug på den du"
Jag betalar gärna för en bra produkt och jag tyckte och tycker fortfarande att Zwave är det bästa och mest stabila protokollet för hemautomation.
Jovisst och jag betalar själv sedan länge för Telldus Live samt en Homeassistant NabuCasa prenumeration.

Men angående Z-wave så innehöll det sluten proprietär kod som fördyrade men det är ju historia nu.

Hannuse Hannuse skrev:
Det finns lösningar så inte behöver marknadsavdelningen fundera så mycket.😉
Man kan även använda uppgraderingsavgifter som alternativ till månadskostnad. Har kört så i många år med olika programvaror, där jag uppdaterar någon vid varje ny utgåva och andra när jag ser att behov finns, här får jag vissa uppdateringar utan kostnad under x-tid. Parallellt erbjuder de även tjänster med månadsavgift, i mitt fall då molnbaserat och mera avancerade för lite mera yrkesmässig användning.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det finns lösningar så inte behöver marknadsavdelningen fundera så mycket.😉
Man kan även använda uppgraderingsavgifter som alternativ till månadskostnad. Har kört så i många år med olika programvaror, där jag uppdaterar någon vid varje ny utgåva och andra när jag ser att behov finns, här får jag vissa uppdateringar utan kostnad under x-tid. Parallellt erbjuder de även tjänster med månadsavgift, i mitt fall då molnbaserat och mera avancerade för lite mera yrkesmässig användning.
Jovisst, sen har jag ett absolut krav att man ska kunna ha gränssnittet på en laptop för min hemautomation.
Telldus Live och HA funkar ju perfekt för det. Mobilgränssnittet är enbart för att kolla parametrar och manövrera pryttlar. Att det finns ett moln ser jag inte som ett problem men granskar hur man löst kopplingen och vad som finns i molnet.

P paralun skrev:
Jovisst, sen har jag ett absolut krav att man ska kunna ha gränssnittet på en laptop för min hemautomation.
Telldus Live och HA funkar ju perfekt för det. Mobilgränssnittet är enbart för att kolla parametrar och manövrera pryttlar. Att det finns ett moln ser jag inte som ett problem men granskar hur man löst kopplingen och vad som finns i molnet.
Ja, och det beskriver lite av hur olika vi ser på saker och ting.
För mig är gränssnittet i mobilen det viktigaste, och att det går att dela detta med begränsad behörighet till gäster och "husvakter".
Och mina automationer måste fungera även om kopplingen till "molnet" bryts, men i övrigt har inte jag heller något problem med molnet.
Blir i alla fall intressant att se hur Telldus användarskara har sett på detta, och vad produkten kommer att erbjuda i nästa version.....om den nu någonsin kommer.

P paralun skrev:
Homeassistant NabuCasa prenumeration
Vad tycker du denna tillför? Genuint nyfiken då jag inte riktig vet vad man får för nytta från den.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad tycker du denna tillför? Genuint nyfiken då jag inte riktig vet vad man får för nytta från den.
Jo jag kommer enkelt åt min installation från mobilen vart jag än är, sedan vill jag stödja utvecklingen av HA.
(alternativt så får jag köra via min OpenVPN tunnel men det är mer omständigt)

Hannuse Hannuse skrev:
Ja, och det beskriver lite av hur olika vi ser på saker och ting.
För mig är gränssnittet i mobilen det viktigaste, och att det går att dela detta med begränsad behörighet till gäster och "husvakter".
Och mina automationer måste fungera även om kopplingen till "molnet" bryts, men i övrigt har inte jag heller något problem med molnet.
Blir i alla fall intressant att se hur Telldus användarskara har sett på detta, och vad produkten kommer att erbjuda i nästa version.....om den nu någonsin kommer.
Njau, jag "hatar" att sitta och konfigurera via en mobil jämfört med en laptop där man har bra översikt och tex enkelt kan ha en guide i en flik och gränssnittet på en annan flik.
Så ett bra webgränssnitt som är körbart på en laptop är ett absolut krav för mig.
Sen måste givetvist automagin funka om man hamnar offline.

Angående Telldus så tror jag det är genomförbart om de hittat en prisvärd hårdvara, gamla Telldus hade sedan enbart en programmerare, "Micke" och han hittade med bravur i koden som finns öppen i github och fick ihop en bra Tellduslösning.

P paralun skrev:
Njau, jag "hatar" att sitta och konfigurera via en mobil jämfört med en laptop där man har bra översikt och tex enkelt kan ha en guide i en flik och gränssnittet på en annan flik.
Så ett bra webgränssnitt som är körbart på en laptop är ett absolut krav för mig.
Sen måste givetvist automagin funka om man hamnar offline.

Angående Telldus så tror jag det är genomförbart om de hittat en prisvärd hårdvara, gamla Telldus hade sedan enbart en programmerare, "Micke" och han hittade med bravur i koden som finns öppen i github och fick ihop en bra Tellduslösning.
Ja, en dator är ju faktiskt överlägset mycket skönare att sitta och konfigurera på än en mobil, absolut.

Men stackars "Micke", att vara ensam med uppgiften, och även sjukt känsligt för framdriften i verksamheten, och säkrandet av utveckling om denna person inte finns kvar i företaget längre!
Och bara att "hålla igång" Micke kostar säkerligen minst 600kkr/år, och det måste man finansiera på något sätt.
Men det kanske är förklaringen till att Telldus känns som en lite firma, i en källare någonstans.
Hoppas dock att dom kan vända det, det fanns ju potential!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.