75 979 läst ·
396 svar
76k läst
396 svar
Förändring av Telldus Basic 2023-04-24
Jo, jag kör inte deras gateway...E etompau skrev:Jag hade som mest fem Tellstick i drift hos olika användare. En av dessa användare hoppade av direkt när abonnemanget blev obligatoriskt. Hos två lade jag om styrningen så den går via Google Home, inte lika smidigt att göra schema etc, men astrour-funktionen finns där.
Två kör vidare med abonnemanget. Att ge sig på att bygga om dessa system hade kostat en slant och tagit (min)tid, premiumkostnaden är i då i jämförelse en liten utgift. Har en massa larm/händelser/övervakning i ett av dessa system.
Där fanns en hel del nyheter och förbättringar i pipen, bl.a Live ver.3, ny fw till Znet med nya funktioner. Allt stoppades tydligen när folket i Lund försvann. De satt på kunskapen och hade byggt grejorna från grunden. Nuvarande ägare tror jag helt enkelt inte vet/har kunskap att göra något med bef. system.
Exempelvis har SMS-tjänsten nu varit ur drift i två veckor, något som tidigare hade fixats på en dag
Istället kommer dom ut med en ny Zigbee-GW, som har dålig prestanda och inte tillför något för oss kvarvarande användare.
Och det är lite synd, Tellstick var ju riktigt grym på att plocka in 433-termometrar, speciellt med extern antenn.Gohper skrev:
Så det var ett av mina bryderier, att lösa temperaturloggningen.
Men nu är jag helt i hamn med det via Netatmo, Zwave, WiFi och nu slutligen även Zigbee.
Avståndet till det som ska mätas var ett problem, och det andra var att hitta termometrar med extern prob, för att kunna ha dom i frysarna och bastun.
433MHz har ju ett stort utbud där, medan det är magert på andra fronter, men äntligen har jag löst det!
Så det var också en av anledningarna att jag känner mig trygg i att avveckla Telldus.
Redigerat:
Termometrarna var det sista problemet jag egentligen (det som är kvar beror bara på tummen) hade.Hannuse skrev:
Och det är lite synd, Tellstick var ju riktigt grym på att plocka in 433-termometrar, speciellt med extern antenn.
Så det var ett av mina bryderier, att lösa temperaturloggningen.
Men nu är jag helt i hamn med det via Netatmo, Zwave, WiFi och nu slutligen även Zigbee.
Avståndet till det som ska mätas var ett problem, och det andra var att hitta termometrar med extern prob, för att kunna ha dom i frysarna och bastun.
433MHz har ju ett stort utbud där, medan det är magert på andra fronter, men äntligen har jag löst det!
Så det var också en av anledningarna att jag känner mig trygg i att avveckla Telldus.
Men en LillyGo med OMG löste allt. Tyvärr är den inte lika bra på att peka ut exact vilken 433.grej som ansluts, utan det blir en massa förslag, lite irriterande... men, men.
Den fångar saker långt bort, så grannarnas grejor kommer med också.
Det ska väl gå att dölja de ointressanta grejorna, men jag har inte grottat i det än.
Jag har deiverse temperaturgivare för bla växthus och styrning av en värmebädd där. Där bygger jag eget med ESPHome, funkar kanon.
På G är väderstationer och bevattning. Bevattningen blir en basenhet med display och en ESP32. Vid magnetventilerna en ESP32 med reläkort. Detta gör att jag slipper en massa kabel.
Noderna ska drivas av en 12V nätdel eller ett 12V batteri. Konfigureringen är sådan att det kan fungera utan att HA är igång.
Påbörjade bevattningen förra våren, men en stroke kom emellan, nu går det långsamt, allt tar en jäkla tid...
Här hänger jag på minst ett år till då jag har 3 st ställen med både tempgivare,väderstation, brytare och larmpunkter.
Kostnaden för 3 st nya GW som fixar 433 så jag slipper byta alla givar och brytare som funkar utmärkt är för hög som det ser ut nu.
Kostnaden för 3 st nya GW som fixar 433 så jag slipper byta alla givar och brytare som funkar utmärkt är för hög som det ser ut nu.
Jag kör två enheter på helt olika platser i landet med tempövervakning, styrning av fläktar, pumpar mm. Är mycket nöjd med den användarvänliga schema-och triggerfunktionen.
Funkar helt ok för mig och tycker den är klart värd den lilla struntsumman per år för att slippa börja om med nåt helt nytt som inte på något sätt blir gratis..
Dessutom har jag varken tid eller intresse för att ägna tid till att grotta med egna andra lösningar på något som jag redan har.
Funkar helt ok för mig och tycker den är klart värd den lilla struntsumman per år för att slippa börja om med nåt helt nytt som inte på något sätt blir gratis..
Dessutom har jag varken tid eller intresse för att ägna tid till att grotta med egna andra lösningar på något som jag redan har.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Något av det viktigaste för mig har varit att bli av med molnbaserade enheter.
Det viktigaste ska fungera även när internet är nere.
Zigbee ger dessutom en bra kontroll. Knapparna pratar oftast direkt med brytarna .Sedan kan jag få in med automationer om jag vill.
Det viktigaste ska fungera även när internet är nere.
Zigbee ger dessutom en bra kontroll. Knapparna pratar oftast direkt med brytarna .Sedan kan jag få in med automationer om jag vill.
Jag fasade ur Telldus förra året när mitt cert gick ut och jag inte lyckades förnya det. Köpte den här kontrollern från styra hem för de 433 enheter jag har kvar:
https://www.styrahem.se/p/3690/kontroller-433mhz-styrahem-rfhub
Nu är det bara avläsning jag gör men till det fungerar den klockrent. Har den kopplad till en HA.
https://www.styrahem.se/p/3690/kontroller-433mhz-styrahem-rfhub
Nu är det bara avläsning jag gör men till det fungerar den klockrent. Har den kopplad till en HA.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Jag kör Nexa hub och den styr det mesta men tyvärr kan det vara problem med kompabilitet mellan tillverkare. Dock är enkla pluggar billiga begagnade.O olof63 skrev:
Min Tellstick funkar trots att webben ligger nere.Gohper skrev:
Homey Pro kostar ca 4400 kr idag så ska jag byta ut mina 3 st så blir det en nätt summa på 13 200 kr.
Blir några år innan jag räknat hem den dealen.
Retar mig grymt på att de inte erbjuder något liknande längre med 433 system och att de tvingar mig till en kostnad men fortfarande finns det inga bra och prisvärda alternativ.
Skulle idag kunnat köpa flera Telldus lite och anslutit om de fanns. Och skulle nog köpt deras hub oxå om den klarade 433.
Retar mig grymt på att de inte erbjuder något liknande längre med 433 system och att de tvingar mig till en kostnad men fortfarande finns det inga bra och prisvärda alternativ.
Skulle idag kunnat köpa flera Telldus lite och anslutit om de fanns. Och skulle nog köpt deras hub oxå om den klarade 433.
Ja det är nog Telldus smala lycka att många användare har byggt upp flera eller stora system som kan bli svåra och kostsamma att byta ut.snuttjulle skrev:
Homey Pro kostar ca 4400 kr idag så ska jag byta ut mina 3 st så blir det en nätt summa på 13 200 kr.
Det dyker upp en del Znet/net på Tradera och andra säljsidor. Telldus har även börjat sälja begagnade Znet för 800 kr.
Trist att Telldus körde ner i diket och slutade att utveckla sina grejor. En ny Tellstick med 433/Z-wave och Zigbee hade varit det naturliga steget. Ny hårdvara och bättre kraft i CPU och de hade kunnat lagt på nya funktioner och tjänster.
Hade man fått drömma, så skulle det även funnit Bluetooth och med de smarta hjärnor som fanns, en koppling och integration direkt mot Plejds produkter, det hade varit en riktigt killer imho.
När det gäller Homey, så har företaget nyligen blivit uppköpt av LG Electronics, hur framtiden ser ut och om det ev. dyker upp några avgifter för tjänster och funktioner står skrivet i stjärnorna, helt uteslutet lär det inte vara.
Jag kör Home Assistant och 433 hubben jag länkade till ovan. Home Assistant kräver lite teknikintresse men funkar klockrent. Inga abb eller andra avgifter.O olof63 skrev: