144 985 läst ·
440 svar
145k läst
440 svar
Föräldrar sålde hus långt under marknadsvärde till min syster
Medlem
· Uppland
· 2 263 inlägg
Detta med mer eller mindre bra relation till föräldrarna har igen koppling alls till hur de fördelar gåvor och arv. Typexemplet är sonen som arbetat på gården och hjälpt de åldriga föräldrarna med allt får laglotten medan sonen som bara hälsade på vid högtider får resten.
För ett syskonpar som jag kände blev det så att den ena fick den stora familjegården i gåva i ganska ung ålder och den andra fick ärva föräldrarnas personliga lösöre efter deras bortgång.
Världen är orättvis.
För ett syskonpar som jag kände blev det så att den ena fick den stora familjegården i gåva i ganska ung ålder och den andra fick ärva föräldrarnas personliga lösöre efter deras bortgång.
Världen är orättvis.
Och AVUNDSJUKAN är stor hos många samt lika många tror att deras föräldrars pengar är deras, jag säger bara avskaffa arvsrätt och låt var och en skaffa sina pengar själva så slipper vi avunden mellan syskon som känner sig orättvist behandlade.
Det där lät för mig som ett inlägg någon som är avundsjuk på de som ärver pengar skulle skriva...🤔E elmont skrev:
Hur tänker du att det ska gå till rent praktiskt? Ska föräldrar även förbjudas att skänka pengar till sina barn för att motverka att man försöker gå runt förbudet innan de dör? Vilka övervakningsåtgärder ska införas?E elmont skrev:
Är det inte enklare för dig och alla goda arvingar att bara avstå arvet till förmån för allmänna arvsfonden så får ni de 0 kr ni vill ha? Övriga påverkas inte. Win-win!
Just avräkningen av inbetald hyra från aktuellt huslån, jag tolkar det som dubbelt avdrag mot nuvarande lån men kanske bara jag som tolkar texten fel?R Riverground skrev:I inlägget innan skrev jag just att renoveringen var märklig.
På vilket sätt skiljer det sig från om de gått i borgen? Systern verkar ha betalat en hyra utifrån räntekostnader och har nu fått lösa lånet på 600tkr. Det är väl exakt samma kostnader systern hade haft om föräldrarna gått i borget för det ursprungliga lånet och systern betalat till banken.
Tolkar det som att dom betalt en hyra och sedan när det blir dags att lösa ut lånet så får dom dra av hyran från dagens skuld för att lösa lånet.
A Anton Svensson3 skrev:Jag har ett dilema. Jag har fått redan på att för några år sedan, utan min vetskap, så blev det ett ägarbyte.
Mina föräldrar köpte ett hus för permanentboende att hyra ut till min syster för 15 år sedan. Byggnaderna är placerade på en arrendetomt med årlig avgift. Nu har jag fått reda på att min syster för några år sedan "tog över" huset och jag vill reda ut om allt gick rätt till.
Marknadsvärdet är ca 2.6 miljoner baserat på 4 andra försäljningar på samma gata och i liknande skick och utförande och som också såldes ungefär samtidigt som min syster tog över huset.
Jag vet att mina föräldrar hade ett lån på cirka 600.000kr på huset och min syster löste detta lånet i samband med övertagandet.
När jag frågar hur de tänkte angående om det var rättvist mot deras andra barn så resonerade de som så att de tyckte huset var mindre värt (ca 1.8m) än vad jag fick fram marknadsvärdet till (2.6m) men de tog inte någon mäklare eller liknande till hjälp så hur kan de veta då? De tyckte också att det var rätt att räkna av hela hyran som min syster betalt till dem under de 10-12 år som hon hyrde huset av dem. Samt att min syster och hennes man faktiskt renoverat och förbättrat en del på fastigheten genom åren (dock så vet jag att mina föräldrar alltid betalade för allt material, alla nya verktyg som behövdes och även lön vilket gavs som avdrag på hyran).
Som jag förstått det har hon alltså tagit över ett hus värt ca 2.6m genom att enbart betala för återlösen av ett lån på ca 600.000kr.
Det jag nu vill reda ut är om det de gjort är korrekt juridiskt eller jag har rätt som känner mig lurad på mitt framtida arv.
Vi är de enda två barnen och båda är bröstarvingar.
Jag tycker att de borde pratat med mig också och att vi tillsammans skulle ha värderat huset till rätt marknasvärde och sedan skulle min syster köpt huset till det priset. Sedan hade de kunnat behålla pengarna själva eller om de velat så då delat 50/50 på dem mellan oss två barn.
HejA Anton Svensson3 skrev:Jag har ett dilema. Jag har fått redan på att för några år sedan, utan min vetskap, så blev det ett ägarbyte.
Mina föräldrar köpte ett hus för permanentboende att hyra ut till min syster för 15 år sedan. Byggnaderna är placerade på en arrendetomt med årlig avgift. Nu har jag fått reda på att min syster för några år sedan "tog över" huset och jag vill reda ut om allt gick rätt till.
Marknadsvärdet är ca 2.6 miljoner baserat på 4 andra försäljningar på samma gata och i liknande skick och utförande och som också såldes ungefär samtidigt som min syster tog över huset.
Jag vet att mina föräldrar hade ett lån på cirka 600.000kr på huset och min syster löste detta lånet i samband med övertagandet.
När jag frågar hur de tänkte angående om det var rättvist mot deras andra barn så resonerade de som så att de tyckte huset var mindre värt (ca 1.8m) än vad jag fick fram marknadsvärdet till (2.6m) men de tog inte någon mäklare eller liknande till hjälp så hur kan de veta då? De tyckte också att det var rätt att räkna av hela hyran som min syster betalt till dem under de 10-12 år som hon hyrde huset av dem. Samt att min syster och hennes man faktiskt renoverat och förbättrat en del på fastigheten genom åren (dock så vet jag att mina föräldrar alltid betalade för allt material, alla nya verktyg som behövdes och även lön vilket gavs som avdrag på hyran).
Som jag förstått det har hon alltså tagit över ett hus värt ca 2.6m genom att enbart betala för återlösen av ett lån på ca 600.000kr.
Det jag nu vill reda ut är om det de gjort är korrekt juridiskt eller jag har rätt som känner mig lurad på mitt framtida arv.
Vi är de enda två barnen och båda är bröstarvingar.
Jag tycker att de borde pratat med mig också och att vi tillsammans skulle ha värderat huset till rätt marknasvärde och sedan skulle min syster köpt huset till det priset. Sedan hade de kunnat behålla pengarna själva eller om de velat så då delat 50/50 på dem mellan oss två barn.
Jag gjorde en snabb googling och fick upp följande. "Om du får en gåva av ovanligt stort värde av din förälder ska dina syskon kompenseras med samma värde när föräldern dör. På så vis blir gåvan ett förskott på ditt arv. Vad du sedan får i arvskiftet kommer vara mindre jämfört med dina syskon, som inte fick en sådan gåva när föräldern var vid liv. För att en gåva till ett barn inte ska räknas som förskott på arv måste gåvogivaren (föräldern) förtydliga det på något sätt. Vanligtvis görs det i ett gåvobrev med villkor om att gåvan inte är förskott på arv"
Dina föräldrar behöver alltså skriva ett gåvobrev för att ställa allt till rätta 😉.
Det som ska försvinna är rätten för barn att få föräldrars kvarvarande tillgångar OM föräldrar av en eller annan orsak vill att "kapitalet" ska gå till någon annan än "arvingen"B Bigfoot skrev:Hur tänker du att det ska gå till rent praktiskt? Ska föräldrar även förbjudas att skänka pengar till sina barn för att motverka att man försöker gå runt förbudet innan de dör? Vilka övervakningsåtgärder ska införas?
Är det inte enklare för dig och alla goda arvingar att bara avstå arvet till förmån för allmänna arvsfonden så får ni de 0 kr ni vill ha? Övriga påverkas inte. Win-win!
Du missar hela poängen, det jag skriver är att "föräldern" ska styra vart pengarna ska gå, till ett eller flera barn eller till någon helt "okänd". Barnen ska inte kunna ifrågasätta föräldrarnas val och kräva att få ett arv om föräldrar inte tycker att barnet ska ha pengarna.B Bigfoot skrev:Hur tänker du att det ska gå till rent praktiskt? Ska föräldrar även förbjudas att skänka pengar till sina barn för att motverka att man försöker gå runt förbudet innan de dör? Vilka övervakningsåtgärder ska införas?
passa dej elmont, jag tyckte också att jag skulle få bestämma över mina tillgångar o blev tydligen dömd att brinna i helvetet för det av TechChad, lite hårt tyckte jag men så är detE elmont skrev:
😂😂 Här fick du något ordentligt om bakfoten.A aunnr1 skrev:
Det jag menade var att hur skulle du/någon annan kunna bli straffad rent juridiskt om man redan är död. Då Torn hävdade att det inte juridiskt var rätt det du skrev och då kan jag ju bara se ett enda straff en redan död kan få...
I övrigt känner jag att det här är en otroligt svår fråga att svara på. Jag kan tycka att när man gjort valet att bli förälder, och då till flera dessutom, har gjort ett val att försöka forma individer som blir normalt funtade utifrån dom möjligheterna man har. Att då göra skillnad på barn och barn gör ju inte att man direkt bidrar till det...
Sen när dom blir vuxna och väljer att inte hjälpa till/komma på besök/kräva att få massa hjälp och dylikt så blir det också ett aktivt val av barnent att inte få samma del av eventuellt arv (om man nu ska få det).
Att man sen inte ska få välja vad man gör med sina egna pengar/saker/hus är ju också något jag kan tycka att ens barn/familj inte har med att göra.
Om frågan gällde någon annan familjemedlem eller annan person (än just sina barn) så skulle det vara mycket enklare att svara på frågan.
Ja jag tog inte så hårt på den straffutsikten ändå men förklaringen lät ju bättre än hur jag tolkade den,,,T TechChad skrev:😂😂 Här fick du något ordentligt om bakfoten.
Det jag menade var att hur skulle du/någon annan kunna bli straffad rent juridiskt om man redan är död. Då Torn hävdade att det inte juridiskt var rätt det du skrev och då kan jag ju bara se ett enda straff en redan död kan få...
I övrigt känner jag att det här är en otroligt svår fråga att svara på. Jag kan tycka att när man gjort valet att bli förälder, och då till flera dessutom, har gjort ett val att försöka forma individer som blir normalt funtade utifrån dom möjligheterna man har. Att då göra skillnad på barn och barn gör ju inte att man direkt bidrar till det...
Sen när dom blir vuxna och väljer att inte hjälpa till/komma på besök/kräva att få massa hjälp och dylikt så blir det också ett aktivt val av barnent att inte få samma del av eventuellt arv (om man nu ska få det).
Att man sen inte ska få välja vad man gör med sina egna pengar/saker/hus är ju också något jag kan tycka att ens barn/familj inte har med att göra.
Om frågan gällde någon annan familjemedlem eller annan person (än just sina barn) så skulle det vara mycket enklare att svara på frågan.
När man diskuterar och har åsikter om lagstiftningen så ska man alltid ha i bakhuvudet att lagarna kring arv, dödsbon, vigsel, skilsmässa, och allt sånt är väldigt väldigt mycket baserat på hur de som styr samhället vill att det ska fungera.
Dvs, det är inte i första hand om omtanke om barn, särkullsbarn, efterlevande, skilda partners rätt osv som lagarna är utformade för, utan de är utformade för att driva hela samhället vidare så billigt och effektivt som möjligt.
Lagar är till för det kollektiva, inte individuella.
Folk som gifter sig har ofta en romantisk tro över det, men tänker inte att rent krasst är vigseln till 95% en juridisk konstruktion som skapar en mängd avtal mellan olika parter, och mellan parter och samhället.
Jag menar inte att det är dumt, eller att jag tycker det är dumt, men det kan dock vara bra att ha detta i bakhuvudet när man tänker eller diskuterar sånt här - varför det är som det är, hur det egentligen borde vara...
Dvs, det är inte i första hand om omtanke om barn, särkullsbarn, efterlevande, skilda partners rätt osv som lagarna är utformade för, utan de är utformade för att driva hela samhället vidare så billigt och effektivt som möjligt.
Lagar är till för det kollektiva, inte individuella.
Folk som gifter sig har ofta en romantisk tro över det, men tänker inte att rent krasst är vigseln till 95% en juridisk konstruktion som skapar en mängd avtal mellan olika parter, och mellan parter och samhället.
Jag menar inte att det är dumt, eller att jag tycker det är dumt, men det kan dock vara bra att ha detta i bakhuvudet när man tänker eller diskuterar sånt här - varför det är som det är, hur det egentligen borde vara...