Nissens
Kilrain Kilrain skrev:
Kan vara allt från 0 till tiotusentals kronor. Beror på vilka de är, i vilket skick de är, och om man har kvar originalkartong och manual.

Du kan lätt kolla upp dem själv på t.ex. Ebay, eller Tradera om du vill begränsa dig till den svenska marknaden.

Ett trasigt Donkey Kong (DK-52) är värt typ noll, men om du slänger ett Ball (AC-01) med originalkartong är du ungefär på samma nivå som folk som vaskar skumpa på krogen för att de tror att de ser coola ut...
Ok, de är i bruksskick o utan kartonger, så det är nog hundringar i bästa fall då. 🙂

Nissens Nissens skrev:
Ok, de är i bruksskick o utan kartonger, så det är nog hundringar i bästa fall då. 🙂
Varje gång någon kastar dom på tippen stiger värdet på dom som är kvar 😉

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Eller hur? Så länge något inte är uppenbart orimligt får man utgå från att det TS skriver är sant.
Precis! 100%.

Nissens Nissens skrev:
Kanske, beror på vilka de är. Men så länge de fungerar är de värda pengar.

Kollade upp några nyligen sålda, i rätt slitet skick, utan kartonger:

Donkey Kong (DK-52): 476 kr.

https://www.tradera.com/item/301854/589329632/nintendo-game-watch-donkey-kong

Popeye (PG-74): 4 200 kr.

https://www.tradera.com/item/301854/584659761/nintendo-table-top-popeye-spel-japan

Judge (IP-05): 3 150 kr.

https://www.tradera.com/item/301854/587402407/game-watch-judge

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Hur tänker du att det ska gå till rent praktiskt? Ska föräldrar även förbjudas att skänka pengar till sina barn för att motverka att man försöker gå runt förbudet innan de dör? Vilka övervakningsåtgärder ska införas?

Är det inte enklare för dig och alla goda arvingar att bara avstå arvet till förmån för allmänna arvsfonden så får ni de 0 kr ni vill ha? Övriga påverkas inte. Win-win!
Tror du medvetet missförstår vad hen menar, tror att vad som menas är att arv såååå jävla ofta ställer till det för att nån tycker att "de har minsann blivit missunnad" Om det inte va nån arvsrätt utan föräldrarna bestämde själva vem som skulle få deras tillgångar när de går bort. I 99 fall av 100 tror jag att det blivit som vanligt att barnen får samma som vanligt. Och det du säger "skall föräldrar även förbjudas...." I princip är de ju förbjudna att göra det nu när det andra syskonet kan hävda "Förskott på arv"

T Tommynorskens skrev:
Tror du medvetet missförstår vad hen menar, tror att vad som menas är att arv såååå jävla ofta ställer till det för att nån tycker att "de har minsann blivit missunnad" Om det inte va nån arvsrätt utan föräldrarna bestämde själva vem som skulle få deras tillgångar när de går bort.
Jag förstår inte riktigt hur borttagen arvsrätt skulle eliminera att något syskon känner sig missunnad. I de fall där föräldrar favoriserar ett barn framför ett annat innebär det ju bara att det missunnade barnet får noll om arvslotten tas bort, istället för att få åtminstone en fjärdedel. Känslan av att vara bortvald kommer ju finnas i båda fallen.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag förstår inte riktigt hur borttagen arvsrätt skulle eliminera att något syskon känner sig missunnad. I de fall där föräldrar favoriserar ett barn framför ett annat innebär det ju bara att det missunnade barnet får noll om arvslotten tas bort, istället för att få åtminstone en fjärdedel. Känslan av att vara bortvald kommer ju finnas i båda fallen.
Du har helt rätt i att så kan vara fallet. Men varför favoriseras det en eller andra barnet? Det troliga är att av en hel drös olika anledningar så kan det ena barnet vara "favorit" även om det inte skall vara så. Men rent krasst tycker vi verkligen att barnen skall ha precis exakt samma? Det är ju så väldigt olika från fall till fall. Är det inte meningen att barnen skall växa upp och jobba och tjäna pengar och bygga sin egen förmögenhet?

• Gilla
Vetallt och 2 till
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Du har helt rätt i att så kan vara fallet. Men varför favoriseras det en eller andra barnet? Det troliga är att av en hel drös olika anledningar så kan det ena barnet vara "favorit" även om det inte skall vara så. Men rent krasst tycker vi verkligen att barnen skall ha precis exakt samma? Det är ju så väldigt olika från fall till fall. Är det inte meningen att barnen skall växa upp och jobba och tjäna pengar och bygga sin egen förmögenhet?
Fast lagen säger ju inte att barnen ska dela helt rättvist på arvet. Finns det två bröstarvingar så säger lagen att de ha rätt till en fjärdedel var och föräldrarna kan göra vad de vill med andra hälften...så det finns gott om utrymme att favorisera ett av barnen om man nu skulle vilja det.

Tidigare i tråden skrev jag om en familjesituation där ett syskon valt att dela sitt liv med en psykopat (typ). Denna person har gjort allt den kunnat för att splittra ursprungsfamiljen med störst fokus på att bli av med syskonet. Slutliga målet är givetvis att tillskansa sig familjens tillgångar och lämna syskonet lottlöst. När så skett lät psykopaten dra med alltihop och inget av barnen har något kvar från sina föräldrar.

Här anser jag att arvsrätten har en funktion. Samma lika när något syskon är hänsynslöst och gör allt för att roffa åt sig ett arv. Det kan vara så att det inte handlar om föräldrar som självmant favoriserar...det kan även förekomma manipulation, utpressning, bedrägeri osv. från något syskon, eller som i exemplet ovan dess partner.

• Gilla
boskoten
  • Laddar…
Men INNAN föräldrarna är döda ska dom få välja vart deras pengar ska gå. Det som sedan blir kvar efter deras bortgång kan väl arvtagarna dela på och det oavsett vad dom tidigare har fått. Vore ett av mina barn en nersupen narkoman och det andra en hederlig arbetande person utan missbruk skulle jag se till att den skötsamma finge så mycket som bara möjligt av mina pengar och missbrukaren skulle, om möjligt, bli helt utan.
Folk ska behandlas efter förtjänst inte efter börd.

Den här frågan brukar jag aktivt diskutera på annat håll, då jag tycker att ingen någonsin ska förvänta sig att få NÅGOT av sina föräldrar / andra. De ska kunna spendera sina surt förvärvade pengar precis som de vill.. ge till vem som helst - även om det betyder att barn inte får något i slutänden.

Det är deras pengar, deras liv och pengarna ska ge dem guldkant på tillvaron.. och det säger jag varje gång någon nämner arv... säger åt min mamma att slösa, res, gör roliga saker, ge gåvor till mina bröder osv. Det hon känner för att göra.. ska hon göra - hon ska inte tänka på att spara några pengar till oss som ev blir kvar.

Har de gjort något rätt, så ska barnen klara sig ändå och hinna spara egna pengar (eller välja att slösa).

Jag har inga pengar, men det är inte hennes problem - ingen ska tänka på det! Det är mitt problem.

Jag har sagt att jag uppskattar information om stora saker, men jag kommer aldrig bråka om pengar eller saker. Jag vägrar låta sånt blir ett "bråk" (har sett det krossa familjerelationer för evigt).

Ska man få något, ska det vara en överraskning efter de dött.. (inte en förväntan)

Men nu har "ni" ju tur att det inte riktigt funkar så i sverige (än)
Vi har laglott/arvslott..

Lavendla tar snabbt upp 5 punkter som är bra att tänka på:
Text om arvslott och laglott, rättigheter, testamente, bröstarvingar, och särkullbarn. Inga personer visas.

Sedan kan jag också länka vidare till lawline.. för ett läsvärt "fall" där de förklaras lite:

Text om fastighetsförsäljning inom familjen, arv, lagligt utan syskons medgivande. Datum: 21 juni 2020.

Länk till artikeln: https://lawline.se/answers/far-mina-foraldrar-salja-sin-fastighet-till-mitt-syskon

• Gilla
Arnejaevel och 2 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Så vad är sanningen då? Eftersom du hävdar att TS inte representerar den så måste ju du då veta annorlunda.
TS beskriver sin sanning. Jag utgår ifrån att systern och föräldrarna ser annorlunda på saken. Vad är då sant?

• Gilla
Arnejaevel och 2 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Jag blir så trött på folk som tror att folk inte talar sanning utan att ha något som helst belägg för det. Det är möjligt att TS story är vinklad. Men ingen av oss här har några bevis för att det är så och tills man har det får man faktiskt acceptera den informationen man har.
Jag förstår att vissa här letar efter konspirationsteorier och misstror andra men det säger faktiskt mer om dom själva än någon annan.
Det där är ju bara dumt. Troligen tror TS att hens bild är sann men det är inte en konspirationsteori att alla ser saker på olika sätt och att olika tillgång till fakta ger olika slutsatser. Det är enkla "facts of life".
Alla vet att man, om man vill förstå ett skeende med flera parter, måste lyssna på alla parter för att ens kunna komma i närheten av "sanningen".

• Gilla
Arnejaevel och 2 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
TS beskriver sin sanning. Jag utgår ifrån att systern och föräldrarna ser annorlunda på saken. Vad är då sant?
Det finns bara en sanning och det är fakta. Allt annat är påhitt, lögner, förvrängningar, etc.

• Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Det finns bara en sanning och det är fakta. Allt annat är påhitt, lögner, förvrängningar, etc.
Bara en liten varning om sanningar och fakta:

Fakta tolkas fritt för att passa in i det sammanhang man vill ha det i.

T ex om ett militärt flygplan ses komma in lite på annat lands luftrum.. (alla ser det med egna ögon och ser samma rapporter om handlingen) så kommer inte alla runt "runda bordet" tänka likadant..

Den ena ser det som en ren krigshandling, den andra ser det som en olyckshändelse, den tredje funderar på om det är en skenmanöver (och funderar på vad den isf döljer..), den fjärde är säker på att flyget bara åkte fel (och inget mer med det) och den femte anser att man måste kontrollera om det kan ha varit pilotfel och/eller elektronikfel...osv osv

Den som inte tolkar faktan på samma sätt "som en själv" anses alltid förvränga faktan. Men i själva verket förvränger alla den lika mycket (eller lite).

Krig har startats för mindre.

• Gilla
Arnejaevel och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Bara en liten varning om sanningar och fakta:

Fakta tolkas fritt för att passa in i det sammanhang man vill ha det i.

T ex om ett militärt flygplan ses komma in lite på annat lands luftrum.. (alla ser det med egna ögon och ser samma rapporter om handlingen) så kommer inte alla runt "runda bordet" tänka likadant..

Den ena ser det som en ren krigshandling, den andra ser det som en olyckshändelse, den tredje funderar på om det är en skenmanöver (och funderar på vad den isf döljer..), den fjärde är säker på att flyget bara åkte fel (och inget mer med det) och den femte anser att man måste kontrollera om det kan ha varit pilotfel och/eller elektronikfel...osv osv

Den som inte tolkar faktan på samma sätt "som en själv" anses alltid förvränga faktan. Men i själva verket förvränger alla den lika mycket (eller lite).

Krig har startats för mindre.
Konstig jämförelse. I ditt exempel är fakta att planet flög in i ett annat lands luftrum. Resten är spekulationer om vad orsaken är till att det gjorde det.
Fakta är fakta.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.