A Avemo skrev:
Jag kan inte säga emot och jag har inte för avsikt att försvara WLTP. Men jag är intresserad av vad du har tillgång till för siffror som är bättre än WLTP. Slutsatsen att diesel är snålare än otto vid nästan alla driftfall kvarstår väl även om skillnaden är störst vid låg belastning?
Jag har jobbat med motorutveckling.
Det är egentligen inte svårare än så här:
En diesel är mest effektiv på låga laster och varvtal. Eftersom vi sällan kör på fullgas så passar diesel bäst i trafik med mkt tomgång och låga hastigheter med lite luftmotstånd.
Otto å andra sidan är tvärtom mest effektiva nära maxlast. Och har ett större effektivt varvtalsområde.
Följaktligen kommer en ottomotor att prestera bättre på landsvägen i lite högre fart där luftmotstånd mm ger mer motstånd att övervinna.
Det finns givetvis de som aldrig lämnar stan och hamnar närmare den körcykel som WLTP stipulerar, men de flesta är ju trots allt uppe i landsvägs eller motorvögshastighet större delen av resan.
De kommer alltså då att uppleva rn rätt stor skillnad mot WLTP vid sin dagliga körning.
Om vi hade tillgång till förbrukning vid konstantfart 90 och 120 som det var tidigare så skulle du få se att skillnaderna mellan Diesel o Otto är mkt mindre än vad WLTP indikerar.
Och räknar man bort det högre energiinnehållet i diesel så blir det än mindre kvar.

P PHPersson skrev:
Det beror nog på att det var så fram till högtrycksinsprutningen mm kom.
Högtryck är egentligen mest för att reducera emissioner. Med mindre droppar blir sotet så litet att det inte syns. (Men mer skadligt för människor o djur pga det tar sig längre in i kroppen)
Då kan man hinka in mer.
Men då stiger samtidigt NOx så då får man lösa det med lite olika tricks, dubbelinsprutning och Adblue tex.
Egentligen ett race mot helvetet.

K karlmb skrev:
Vad har du själv för argument emot att man inte ska kunna jämföra bilarna vid konstantfart?
Att man inte bara kör en konstant fart är ett gott argument för att det inte ska vara standardjämförelsen för avgasbilar.
K karlmb skrev:
Vad tillför en massa stadskörning till ekvationen?
Det ger en faktisk konsumtionssiffra utifrån hur en normalbilist kör.

Oavsett vilket måste det finnas bättre trådar att diskutera körcykler för avgasbilar i.

K karlmb skrev:
En diesel är mest effektiv på låga laster och varvtal. Eftersom vi sällan kör på fullgas så passar diesel bäst i trafik med mkt tomgång och låga hastigheter med lite luftmotstånd.
Otto å andra sidan är tvärtom mest effektiva nära maxlast. Och har ett större effektivt varvtalsområde.
Följaktligen kommer en ottomotor att prestera bättre på landsvägen i lite högre fart där luftmotstånd mm ger mer motstånd att övervinna.
Det finns givetvis de som aldrig lämnar stan och hamnar närmare den körcykel som WLTP stipulerar, men de flesta är ju trots allt uppe i landsvägs eller motorvögshastighet större delen av resan.
De kommer alltså då att uppleva rn rätt stor skillnad mot WLTP vid sin dagliga körning.
Om vi hade tillgång till förbrukning vid konstantfart 90 och 120 som det var tidigare så skulle du få se att skillnaderna mellan Diesel o Otto är mkt mindre än vad WLTP indikerar.
Och räknar man bort det högre energiinnehållet i diesel så blir det än mindre kvar.
Är det därför alla lastbilar med tung last och stort luftmotstånd kör bensin? Jag har nämligen alltid undrat varför de inte kör diesel, men skönt att du förklarar det äntligen…

K karlmb skrev:
Högtryck är egentligen mest för att reducera emissioner. Med mindre droppar blir sotet så litet att det inte syns. (Men mer skadligt för människor o djur pga det tar sig längre in i kroppen)
Då kan man hinka in mer.
Men då stiger samtidigt NOx så då får man lösa det med lite olika tricks, dubbelinsprutning och Adblue tex.
Egentligen ett race mot helvetet.
Om det stämmer låter det helt idiotiskt.

K karlmb skrev:
Det finns en bättre tråd för att diskutera förbränningsmotorer och verkningsgrad. Jag fortsätter där.
https://www.byggahus.se/forum/threa...iljer-motorerna-avs-verkningsgrad-etc.565842/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.