A Avemo skrev:
Jag kan inte säga emot och jag har inte för avsikt att försvara WLTP. Men jag är intresserad av vad du har tillgång till för siffror som är bättre än WLTP. Slutsatsen att diesel är snålare än otto vid nästan alla driftfall kvarstår väl även om skillnaden är störst vid låg belastning?
Jag har jobbat med motorutveckling.
Det är egentligen inte svårare än så här:
En diesel är mest effektiv på låga laster och varvtal. Eftersom vi sällan kör på fullgas så passar diesel bäst i trafik med mkt tomgång och låga hastigheter med lite luftmotstånd.
Otto å andra sidan är tvärtom mest effektiva nära maxlast. Och har ett större effektivt varvtalsområde.
Följaktligen kommer en ottomotor att prestera bättre på landsvägen i lite högre fart där luftmotstånd mm ger mer motstånd att övervinna.
Det finns givetvis de som aldrig lämnar stan och hamnar närmare den körcykel som WLTP stipulerar, men de flesta är ju trots allt uppe i landsvägs eller motorvögshastighet större delen av resan.
De kommer alltså då att uppleva rn rätt stor skillnad mot WLTP vid sin dagliga körning.
Om vi hade tillgång till förbrukning vid konstantfart 90 och 120 som det var tidigare så skulle du få se att skillnaderna mellan Diesel o Otto är mkt mindre än vad WLTP indikerar.
Och räknar man bort det högre energiinnehållet i diesel så blir det än mindre kvar.
 
P PHPersson skrev:
Det beror nog på att det var så fram till högtrycksinsprutningen mm kom.
Högtryck är egentligen mest för att reducera emissioner. Med mindre droppar blir sotet så litet att det inte syns. (Men mer skadligt för människor o djur pga det tar sig längre in i kroppen)
Då kan man hinka in mer.
Men då stiger samtidigt NOx så då får man lösa det med lite olika tricks, dubbelinsprutning och Adblue tex.
Egentligen ett race mot helvetet.
 
K karlmb skrev:
Vad har du själv för argument emot att man inte ska kunna jämföra bilarna vid konstantfart?
Att man inte bara kör en konstant fart är ett gott argument för att det inte ska vara standardjämförelsen för avgasbilar.
K karlmb skrev:
Vad tillför en massa stadskörning till ekvationen?
Det ger en faktisk konsumtionssiffra utifrån hur en normalbilist kör.

***

Oavsett vilket måste det finnas bättre trådar att diskutera körcykler för avgasbilar i.
 
K karlmb skrev:
Jag har jobbat med motorutveckling.
Det är egentligen inte svårare än så här:
En diesel är mest effektiv på låga laster och varvtal. Eftersom vi sällan kör på fullgas så passar diesel bäst i trafik med mkt tomgång och låga hastigheter med lite luftmotstånd.
Otto å andra sidan är tvärtom mest effektiva nära maxlast. Och har ett större effektivt varvtalsområde.
Följaktligen kommer en ottomotor att prestera bättre på landsvägen i lite högre fart där luftmotstånd mm ger mer motstånd att övervinna.
Det finns givetvis de som aldrig lämnar stan och hamnar närmare den körcykel som WLTP stipulerar, men de flesta är ju trots allt uppe i landsvägs eller motorvögshastighet större delen av resan.
De kommer alltså då att uppleva rn rätt stor skillnad mot WLTP vid sin dagliga körning.
Om vi hade tillgång till förbrukning vid konstantfart 90 och 120 som det var tidigare så skulle du få se att skillnaderna mellan Diesel o Otto är mkt mindre än vad WLTP indikerar.
Och räknar man bort det högre energiinnehållet i diesel så blir det än mindre kvar.
Är det därför alla lastbilar med tung last och stort luftmotstånd kör bensin? Jag har nämligen alltid undrat varför de inte kör diesel, men skönt att du förklarar det äntligen…
 
  • Gilla
  • Haha
Swedross och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Högtryck är egentligen mest för att reducera emissioner. Med mindre droppar blir sotet så litet att det inte syns. (Men mer skadligt för människor o djur pga det tar sig längre in i kroppen)
Då kan man hinka in mer.
Men då stiger samtidigt NOx så då får man lösa det med lite olika tricks, dubbelinsprutning och Adblue tex.
Egentligen ett race mot helvetet.
Om det stämmer låter det helt idiotiskt.
 
K karlmb skrev:
Jag har jobbat med motorutveckling.
Det är egentligen inte svårare än så här:
En diesel är mest effektiv på låga laster och varvtal. Eftersom vi sällan kör på fullgas så passar diesel bäst i trafik med mkt tomgång och låga hastigheter med lite luftmotstånd.
Otto å andra sidan är tvärtom mest effektiva nära maxlast. Och har ett större effektivt varvtalsområde.
Följaktligen kommer en ottomotor att prestera bättre på landsvägen i lite högre fart där luftmotstånd mm ger mer motstånd att övervinna.
Det finns givetvis de som aldrig lämnar stan och hamnar närmare den körcykel som WLTP stipulerar, men de flesta är ju trots allt uppe i landsvägs eller motorvögshastighet större delen av resan.
De kommer alltså då att uppleva rn rätt stor skillnad mot WLTP vid sin dagliga körning.
Om vi hade tillgång till förbrukning vid konstantfart 90 och 120 som det var tidigare så skulle du få se att skillnaderna mellan Diesel o Otto är mkt mindre än vad WLTP indikerar.
Och räknar man bort det högre energiinnehållet i diesel så blir det än mindre kvar.
Det finns en bättre tråd för att diskutera förbränningsmotorer och verkningsgrad. Jag fortsätter där.
https://www.byggahus.se/forum/threa...iljer-motorerna-avs-verkningsgrad-etc.565842/
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Alla tillverkare borde vara tvungna att presentera en standardiserad graf som visar förbrukning som en funktion av hastighet, utöver existerade jämförelse siffror
 
A ajn82 skrev:
Alla tillverkare borde vara tvungna att presentera en standardiserad graf som visar förbrukning som en funktion av hastighet, utöver existerade jämförelse siffror
Vad skulle en sådan graf göra för nytta? 99,9% av bilköparna är intresserade av hur mycket bil A drar vid normal användning jämfört med bil B. Då funkar dagen siffror bättre.
 
  • Gilla
trähandtag och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Alla tillverkare borde vara tvungna att presentera en standardiserad graf som visar förbrukning som en funktion av hastighet, utöver existerade jämförelse siffror
Vid vilken temperatur? ;)

Jag tänker att liknande EV-database kan duga: Elbilars realistiska räckvidd vid olika temperaturer och körförhållanden: stad, landsväg, och blandat under kallt respektive milt väder, med avstånd i kilometer.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad skulle en sådan graf göra för nytta? 99,9% av bilköparna är intresserade av hur mycket bil A drar vid normal användning jämfört med bil B. Då funkar dagen siffror bättre.
För då kan de som är intresserade av andra körmönster själv läsa ut hur en tilltänkt bil skulle fungera
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vid vilken temperatur? ;)

Jag tänker att liknande EV-database kan duga:[bild]
En sådan är jag nöjd med och "rättvisande", ger mig tillräckligt bra underlag.
 
A AndersS skrev:
En sådan är jag nöjd med och "rättvisande", ger mig tillräckligt bra underlag.
Så länge respektive körcykel är tydlig, och inget jäkla avmonterade backspeglar, tejpade dörrar och specialdäck med specialutbildade förare som åtminstone NEDC var.
 
A ajn82 skrev:
För då kan de som är intresserade av andra körmönster själv läsa ut hur en tilltänkt bil skulle fungera
Det räcker inte med intresse. Det krävs förståelse av diagrammet och statistik på ens egna körmönster också. Jag tror att mängden människor som tittar på diagrammets snålaste eller högsta förbrukning och tar det som en sanning överskrider dem som verkligen gör något vettigt av diagrammet. Inte så att det blir värdelöst för alla. Men missvisande för alltför många.
 
Räckvidd är även en beteendefråga, jag t.ex. kör aldrig våra bilar tomma utan de fylls på med bränsle när de närmar sig reserven.
 
K karlmb skrev:
Så var det tidigare, mkt enkelt att se vilken bil som tar dig längst i konstantfart, men så lobbade dieselmaffian in körcykler som skulle spegla "verklig körning" vilket enligt dem innebär en massa stadskörning med minutvis av kökörning o rödljus. Anledningen var att man på den tiden ville få dieslar att se bättre ut jfrt med bensin. Då kunde man sälja dieselbilar som "miljöbilar" till korkade politiker som tyckte det lät bra.
Tyvärr har vi kvar missfostret WLPT om än ngt mer realistiskt i senaste versionen.
Rent påhitt. Alla förbränningsmotorbilar ser bäst ut med konstant fart. Att man införde körcykler på 1970-talet var för att fånga hur ineffektiva de är i stadskörning. Förbrukningen i stadstrafik är högre än på landsväg.

Elbilar är annorlunda och det finns egentligen ingen anledning att använda en körcykel. Konstantfart 120 km/h skulle räcka bra.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.