1 745 889 läst ·
26 210 svar
1746k läst
26,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har jobbat med motorutveckling.A Avemo skrev:
Det är egentligen inte svårare än så här:
En diesel är mest effektiv på låga laster och varvtal. Eftersom vi sällan kör på fullgas så passar diesel bäst i trafik med mkt tomgång och låga hastigheter med lite luftmotstånd.
Otto å andra sidan är tvärtom mest effektiva nära maxlast. Och har ett större effektivt varvtalsområde.
Följaktligen kommer en ottomotor att prestera bättre på landsvägen i lite högre fart där luftmotstånd mm ger mer motstånd att övervinna.
Det finns givetvis de som aldrig lämnar stan och hamnar närmare den körcykel som WLTP stipulerar, men de flesta är ju trots allt uppe i landsvägs eller motorvögshastighet större delen av resan.
De kommer alltså då att uppleva rn rätt stor skillnad mot WLTP vid sin dagliga körning.
Om vi hade tillgång till förbrukning vid konstantfart 90 och 120 som det var tidigare så skulle du få se att skillnaderna mellan Diesel o Otto är mkt mindre än vad WLTP indikerar.
Och räknar man bort det högre energiinnehållet i diesel så blir det än mindre kvar.
Högtryck är egentligen mest för att reducera emissioner. Med mindre droppar blir sotet så litet att det inte syns. (Men mer skadligt för människor o djur pga det tar sig längre in i kroppen)P PHPersson skrev:
Då kan man hinka in mer.
Men då stiger samtidigt NOx så då får man lösa det med lite olika tricks, dubbelinsprutning och Adblue tex.
Egentligen ett race mot helvetet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Att man inte bara kör en konstant fart är ett gott argument för att det inte ska vara standardjämförelsen för avgasbilar.K karlmb skrev:
Det ger en faktisk konsumtionssiffra utifrån hur en normalbilist kör.K karlmb skrev:
***
Oavsett vilket måste det finnas bättre trådar att diskutera körcykler för avgasbilar i.
Är det därför alla lastbilar med tung last och stort luftmotstånd kör bensin? Jag har nämligen alltid undrat varför de inte kör diesel, men skönt att du förklarar det äntligen…K karlmb skrev:Jag har jobbat med motorutveckling.
Det är egentligen inte svårare än så här:
En diesel är mest effektiv på låga laster och varvtal. Eftersom vi sällan kör på fullgas så passar diesel bäst i trafik med mkt tomgång och låga hastigheter med lite luftmotstånd.
Otto å andra sidan är tvärtom mest effektiva nära maxlast. Och har ett större effektivt varvtalsområde.
Följaktligen kommer en ottomotor att prestera bättre på landsvägen i lite högre fart där luftmotstånd mm ger mer motstånd att övervinna.
Det finns givetvis de som aldrig lämnar stan och hamnar närmare den körcykel som WLTP stipulerar, men de flesta är ju trots allt uppe i landsvägs eller motorvögshastighet större delen av resan.
De kommer alltså då att uppleva rn rätt stor skillnad mot WLTP vid sin dagliga körning.
Om vi hade tillgång till förbrukning vid konstantfart 90 och 120 som det var tidigare så skulle du få se att skillnaderna mellan Diesel o Otto är mkt mindre än vad WLTP indikerar.
Och räknar man bort det högre energiinnehållet i diesel så blir det än mindre kvar.
Om det stämmer låter det helt idiotiskt.K karlmb skrev:Högtryck är egentligen mest för att reducera emissioner. Med mindre droppar blir sotet så litet att det inte syns. (Men mer skadligt för människor o djur pga det tar sig längre in i kroppen)
Då kan man hinka in mer.
Men då stiger samtidigt NOx så då får man lösa det med lite olika tricks, dubbelinsprutning och Adblue tex.
Egentligen ett race mot helvetet.
Det finns en bättre tråd för att diskutera förbränningsmotorer och verkningsgrad. Jag fortsätter där.K karlmb skrev:Jag har jobbat med motorutveckling.
Det är egentligen inte svårare än så här:
En diesel är mest effektiv på låga laster och varvtal. Eftersom vi sällan kör på fullgas så passar diesel bäst i trafik med mkt tomgång och låga hastigheter med lite luftmotstånd.
Otto å andra sidan är tvärtom mest effektiva nära maxlast. Och har ett större effektivt varvtalsområde.
Följaktligen kommer en ottomotor att prestera bättre på landsvägen i lite högre fart där luftmotstånd mm ger mer motstånd att övervinna.
Det finns givetvis de som aldrig lämnar stan och hamnar närmare den körcykel som WLTP stipulerar, men de flesta är ju trots allt uppe i landsvägs eller motorvögshastighet större delen av resan.
De kommer alltså då att uppleva rn rätt stor skillnad mot WLTP vid sin dagliga körning.
Om vi hade tillgång till förbrukning vid konstantfart 90 och 120 som det var tidigare så skulle du få se att skillnaderna mellan Diesel o Otto är mkt mindre än vad WLTP indikerar.
Och räknar man bort det högre energiinnehållet i diesel så blir det än mindre kvar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...iljer-motorerna-avs-verkningsgrad-etc.565842/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ersätta nedriven förhydringspapp (?), hus från tidigt 30-tal
Byggnadsvård -
Smeg spis signalerar fel på dubbla plattor, samtidigt - varför?
Vitvaror -
Risk att resa stommen för tidigt?
Lösvirke & Timmerhus -
För tidigt att köpa elmotor till båt?
Övrigt Off Topic -
Balk för bjälklag ser ut att sluta för tidigt
Byggmaterial & Byggteknik
