1 822 055 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har jobbat med motorutveckling.A Avemo skrev:
Det är egentligen inte svårare än så här:
En diesel är mest effektiv på låga laster och varvtal. Eftersom vi sällan kör på fullgas så passar diesel bäst i trafik med mkt tomgång och låga hastigheter med lite luftmotstånd.
Otto å andra sidan är tvärtom mest effektiva nära maxlast. Och har ett större effektivt varvtalsområde.
Följaktligen kommer en ottomotor att prestera bättre på landsvägen i lite högre fart där luftmotstånd mm ger mer motstånd att övervinna.
Det finns givetvis de som aldrig lämnar stan och hamnar närmare den körcykel som WLTP stipulerar, men de flesta är ju trots allt uppe i landsvägs eller motorvögshastighet större delen av resan.
De kommer alltså då att uppleva rn rätt stor skillnad mot WLTP vid sin dagliga körning.
Om vi hade tillgång till förbrukning vid konstantfart 90 och 120 som det var tidigare så skulle du få se att skillnaderna mellan Diesel o Otto är mkt mindre än vad WLTP indikerar.
Och räknar man bort det högre energiinnehållet i diesel så blir det än mindre kvar.
Högtryck är egentligen mest för att reducera emissioner. Med mindre droppar blir sotet så litet att det inte syns. (Men mer skadligt för människor o djur pga det tar sig längre in i kroppen)P PHPersson skrev:
Då kan man hinka in mer.
Men då stiger samtidigt NOx så då får man lösa det med lite olika tricks, dubbelinsprutning och Adblue tex.
Egentligen ett race mot helvetet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Att man inte bara kör en konstant fart är ett gott argument för att det inte ska vara standardjämförelsen för avgasbilar.K karlmb skrev:
Det ger en faktisk konsumtionssiffra utifrån hur en normalbilist kör.K karlmb skrev:
***
Oavsett vilket måste det finnas bättre trådar att diskutera körcykler för avgasbilar i.
Är det därför alla lastbilar med tung last och stort luftmotstånd kör bensin? Jag har nämligen alltid undrat varför de inte kör diesel, men skönt att du förklarar det äntligen…K karlmb skrev:Jag har jobbat med motorutveckling.
Det är egentligen inte svårare än så här:
En diesel är mest effektiv på låga laster och varvtal. Eftersom vi sällan kör på fullgas så passar diesel bäst i trafik med mkt tomgång och låga hastigheter med lite luftmotstånd.
Otto å andra sidan är tvärtom mest effektiva nära maxlast. Och har ett större effektivt varvtalsområde.
Följaktligen kommer en ottomotor att prestera bättre på landsvägen i lite högre fart där luftmotstånd mm ger mer motstånd att övervinna.
Det finns givetvis de som aldrig lämnar stan och hamnar närmare den körcykel som WLTP stipulerar, men de flesta är ju trots allt uppe i landsvägs eller motorvögshastighet större delen av resan.
De kommer alltså då att uppleva rn rätt stor skillnad mot WLTP vid sin dagliga körning.
Om vi hade tillgång till förbrukning vid konstantfart 90 och 120 som det var tidigare så skulle du få se att skillnaderna mellan Diesel o Otto är mkt mindre än vad WLTP indikerar.
Och räknar man bort det högre energiinnehållet i diesel så blir det än mindre kvar.
Om det stämmer låter det helt idiotiskt.K karlmb skrev:Högtryck är egentligen mest för att reducera emissioner. Med mindre droppar blir sotet så litet att det inte syns. (Men mer skadligt för människor o djur pga det tar sig längre in i kroppen)
Då kan man hinka in mer.
Men då stiger samtidigt NOx så då får man lösa det med lite olika tricks, dubbelinsprutning och Adblue tex.
Egentligen ett race mot helvetet.
Det finns en bättre tråd för att diskutera förbränningsmotorer och verkningsgrad. Jag fortsätter där.K karlmb skrev:Jag har jobbat med motorutveckling.
Det är egentligen inte svårare än så här:
En diesel är mest effektiv på låga laster och varvtal. Eftersom vi sällan kör på fullgas så passar diesel bäst i trafik med mkt tomgång och låga hastigheter med lite luftmotstånd.
Otto å andra sidan är tvärtom mest effektiva nära maxlast. Och har ett större effektivt varvtalsområde.
Följaktligen kommer en ottomotor att prestera bättre på landsvägen i lite högre fart där luftmotstånd mm ger mer motstånd att övervinna.
Det finns givetvis de som aldrig lämnar stan och hamnar närmare den körcykel som WLTP stipulerar, men de flesta är ju trots allt uppe i landsvägs eller motorvögshastighet större delen av resan.
De kommer alltså då att uppleva rn rätt stor skillnad mot WLTP vid sin dagliga körning.
Om vi hade tillgång till förbrukning vid konstantfart 90 och 120 som det var tidigare så skulle du få se att skillnaderna mellan Diesel o Otto är mkt mindre än vad WLTP indikerar.
Och räknar man bort det högre energiinnehållet i diesel så blir det än mindre kvar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...iljer-motorerna-avs-verkningsgrad-etc.565842/
Vad skulle en sådan graf göra för nytta? 99,9% av bilköparna är intresserade av hur mycket bil A drar vid normal användning jämfört med bil B. Då funkar dagen siffror bättre.A ajn82 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Det räcker inte med intresse. Det krävs förståelse av diagrammet och statistik på ens egna körmönster också. Jag tror att mängden människor som tittar på diagrammets snålaste eller högsta förbrukning och tar det som en sanning överskrider dem som verkligen gör något vettigt av diagrammet. Inte så att det blir värdelöst för alla. Men missvisande för alltför många.A ajn82 skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Rent påhitt. Alla förbränningsmotorbilar ser bäst ut med konstant fart. Att man införde körcykler på 1970-talet var för att fånga hur ineffektiva de är i stadskörning. Förbrukningen i stadstrafik är högre än på landsväg.K karlmb skrev:Så var det tidigare, mkt enkelt att se vilken bil som tar dig längst i konstantfart, men så lobbade dieselmaffian in körcykler som skulle spegla "verklig körning" vilket enligt dem innebär en massa stadskörning med minutvis av kökörning o rödljus. Anledningen var att man på den tiden ville få dieslar att se bättre ut jfrt med bensin. Då kunde man sälja dieselbilar som "miljöbilar" till korkade politiker som tyckte det lät bra.
Tyvärr har vi kvar missfostret WLPT om än ngt mer realistiskt i senaste versionen.
Elbilar är annorlunda och det finns egentligen ingen anledning att använda en körcykel. Konstantfart 120 km/h skulle räcka bra.

