1 822 100 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag vill inte lura dig att köpa en bil som du sen inte tycker stämmer med vad som förväntades.A AndersS skrev:
Det finns helt enkelt en del nackdelar, åtminstone för en del.
Jag har ju typ 23 mil räckvidd på sommaren, och kanske 18 mil värsta vinterdagen.
Men jag lovar, jag kommer aldrig ta på mig något jobb som är mer än 10 mil bort, de allra flesta dagarna kör jag 8-10 mil totalt.
Så bilen passar mig jättebra, och jag upplever typ inga alls nackdelar.
Men jobbade jag som isakare gör, så skulle det förstås inte funka något vidare, dubbla räckvidden skulle behövas.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Köp en Tesla då, den är bra på att visa hur långt du faktiskt kommer när du är ute och kör.A AndersS skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det är ingen som anger någon sådan. Alla anger en körsträcka som räknas fram utifrån en körcykel med blandad körning.A AndersS skrev:
Frågar man mig är den kass, för man kör inte blandad körning när man maxar batteriet, då kör man motorväg eller allra minst landsväg.
Ville man informera om hur långt en bil faktiskt går skulle man ha en uppgift om exempelvis räckvidd i 90 och 120 km/h. Men nu är det inte det politikerna tvingar bilnasarna att uppge och då är det inte heller det vi får.
Redigerat:
Jag ser mest WLTP som en möjlighet att jämföra bilar. Kan dock tycka att man i betydligt högre grad i biltester borde ange förbrukningssiffran i 90 / 120, vill minnas att detta alltid gjordes förr på papperstidningstiden fast då med förbrukning av bränsle och motorväg och landsväg.Nötegårdsgubben skrev:
Det är ingen som anger någon sådan. Alla anger en körsträcka som räknas fram utifrån en körcykel med blandad körning.
Frågar man mig är den kass, för man kör inte blandad körning när man maxar batteriet, då kär nan motorväg eller allra minst landsväg.
Ville man informera om hur långt en bil faktiskt går skulle man ha en uppgift om exempelvis räckvidd i 90 och 120 km/h. Men nu är det inte det politikerna tvingar bilnasarna att uppge och då är det inte heller det vi får.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det är en svår avvägning. Om någon säger att denne inte kan ha en elbil då det inte finns någon som kommer 40 mil utan laddning i minusgrader, snöslask och motvind kommer jag argumentera mot eftersom jag tycker att det är löjliga krav.P PHPersson skrev:
Om någon istället kommer med invändningen att denne ofta behöver dra ett tungt hästsläp långa sträckor och det därtill finns en begränsad budget kommer jag inte argumentera emot.
Och om någon som kör 500 mil om året frågar vilken elbil som är bäst för hen kommer jag oftast avråda helt då priset per mil i mina ögon inte blir försvarbart jämfört med en avgasbil.
Så jag håller med om att elbil inte är för alla, men det är i mina ögon inte alltid detsamma som att argumenten mot är rimliga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Är man intresserad finns sådan data att tillgå, om än inte direkt från producenterna.L Liljeros skrev:
EV Database ger exempelvis jämförbar, verklig körsträcka för i princip alla bilar som finns. Kanske något för @AndersS att botanisera i.
https://ev-database.org/
Finns mycket data från tester på NAF:s hemsida.
Dom har kört sommar och vintertester i femårs tid. Det är bra för en fingervisning
https://www.naf.no/elbil/elprix
Dom har kört sommar och vintertester i femårs tid. Det är bra för en fingervisning
https://www.naf.no/elbil/elprix
Stämmer bra, blandad körning med även korta sträckor fixar vi lätt med hemmaladdning.Nötegårdsgubben skrev:
Det är ingen som anger någon sådan. Alla anger en körsträcka som räknas fram utifrån en körcykel med blandad körning.
Frågar man mig är den kass, för man kör inte blandad körning när man maxar batteriet, då kör man motorväg eller allra minst landsväg.
Ville man informera om hur långt en bil faktiskt går skulle man ha en uppgift om exempelvis räckvidd i 90 och 120 km/h. Men nu är det inte det politikerna tvingar bilnasarna att uppge och då är det inte heller det vi får.
Det är nog det som är problemet… köper man säg en V90cc så åker man till Volvo, provsitter, ev kollar om hundburen går in. Tar en tur och sedan köper man.A AndersS skrev:
Skall man köpa elbil idag så måste man nörda in sig lite om man vill vara söker på att bli nöjd. Tex så kanske man bara kommer 35mil fast man behöver komma 40 trots att säljaren sagt att 45 inte är några problem. Likaså har någon bil enfasladdare och kanske i praktiken tar 2 dygn att ladda hemma. Eller så på beg bilar finns det tom modeller utan CCS uttag. Kanske någon köper en Tesla Model S med dragkrok och inser att de bara kan använda den till cykelställ. Sen måste man ha massa appar för att kunna snabbladda. Köpa rätt typ2 kabel etc.
Med andra ord kanske tant Agda misslyckas med att kolla allt detta innan köp.
Så det är en jungel för de ointresserade. Tesla är väl möjligen undantaget där allt bara fungerar.
Vi beställde vår i november 2017 då den bara fanns på bild som ny modell.P PHPersson skrev:
Men visste ganska bra vad vi skulle få.😃
Samma enkla förhållande finns inte för oss idag. Utifrån det ser jag inte elbilsmarknaden lika mogen utifrån generellt bilägande.
Däremot så kommer det att "mogna" framöver och bli enklare, men där är vi inte riktigt ännu.
Hum, tycker mig se det i tråden.😉
Jag beställde en Ioniq 5 AWD, helt osett och oprövat, tror det var mars 2021. Blev ypperligt, satt bra i sätena och den hade ungefär den räckvidd jag förväntat. Drygt 30 mil vinterhalvåret och dryga 40 på sommarhalvåret.
Inga konstigheter alls, bilen uppfyllde mina behov till belåtenhet i knappt tre år.
Är väl enda bilen som jag köpt helt oprövad.
Inga konstigheter alls, bilen uppfyllde mina behov till belåtenhet i knappt tre år.
Är väl enda bilen som jag köpt helt oprövad.
Ja sett till misslyckande förhandsbeställningar är det väl igentligen bara VAG första generation av ID serien som verkligen inte levererade enligt utlovat vid leverans pga både brister hos återförsäljare och utveckling.
Både Kia/Hyundai, Tesla, Mercedes och Volvo/polestar presterade ju ungefär enligt förväntat.
Både Kia/Hyundai, Tesla, Mercedes och Volvo/polestar presterade ju ungefär enligt förväntat.
Tja Volvo EX90 och EX30 har väl varit allt annat än problemfria.L Liljeros skrev:Ja sett till misslyckande förhandsbeställningar är det väl igentligen bara VAG första generation av ID serien som verkligen inte levererade enligt utlovat vid leverans pga både brister hos återförsäljare och utveckling.
Både Kia/Hyundai, Tesla, Mercedes och Volvo/polestar presterade ju ungefär enligt förväntat.