1 745 951 läst ·
26 210 svar
1746k läst
26,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Så länge jag kan minnas har avgasbilar sålts med mått om förbrukning vid blandad körning; det är ett rimligt mått och ärligt talat bryr jag mig inte om den ena petroleumlobbyisten lurat den andre eller inte.K karlmb skrev:
För elbilar är genomsnittsförbrukning också intressant, men räckvidd är bara relevant vid högre hastigheter (och för nordiska konsumenter, och några till, även vid kyla), där har konstruktörerna av testcykler helt gått bort sig.
Det var på 10-talet de värdelösa "blandad körning" blev krav vid försäljning av nya bilar tror jag.Nötegårdsgubben skrev:
Så länge jag kan minnas har avgasbilar sålts med mått om förbrukning vid blandad körning; det är ett rimligt mått och ärligt talat bryr jag mig inte om den ena petroleumlobbyisten lurat den andre eller inte.
För elbilar är genomsnittsförbrukning också intressant, men räckvidd är bara relevant vid högre hastigheter (och för nordiska konsumenter, och några till, även vid kyla), där har konstruktörerna av testcykler helt gått bort sig.
Anledningen är precis den jag skrev, man ville få ner siffran för bilar man ville sälja som bättre än vanliga bensinbilar.
Det är väl inget falskt påstående att dieselbilar oftast är snålare än motsvarande bensinbilar? Skillnaden må vara större i stad. Men den finns där även på landsväg. Problemet var ju snarare att de fuskade med avgastesterna så att dieselbilarna såg ut att släppa ut mindre än de gjorde.K karlmb skrev:
Vad gäller 40 mils resan är det väl bara att göra som många andra dvs att ha en dragbil som klarar den resan och att dra släp generellt? Sen en mindre/annan bil för vardagsresorna.där man gör miljövinster och ev den ekonomiska vinsten med el.A AndersS skrev:
Skaffar vi el/hybrid kommer vi behålla en bil som utan problem drar släpet. Det är inte så dyrt att ha en extra bil i förhållande till värdeminskning på en ny eller nyare elbil.
mmm en privatperson kan inte göra en mijövinst, möjligrn greenwaschaZ z_bumbi skrev:Vad gäller 40 mils resan är det väl bara att göra som många andra dvs att ha en dragbil som klarar den resan och att dra släp generellt? Sen en mindre/annan bil för vardagsresorna.där man gör miljövinster och ev den ekonomiska vinsten med el.
Skaffar vi el/hybrid kommer vi behålla en bil som utan problem drar släpet. Det är inte så dyrt att ha en extra bil i förhållande till värdeminskning på en ny eller nyare elbil.
Vi har två bilar, se senare inlägg där det diskuteras.😃 Senast den mindre av bilarna... senast idag😎Z z_bumbi skrev:Vad gäller 40 mils resan är det väl bara att göra som många andra dvs att ha en dragbil som klarar den resan och att dra släp generellt? Sen en mindre/annan bil för vardagsresorna.där man gör miljövinster och ev den ekonomiska vinsten med el.
Skaffar vi el/hybrid kommer vi behålla en bil som utan problem drar släpet. Det är inte så dyrt att ha en extra bil i förhållande till värdeminskning på en ny eller nyare elbil.
Och de används för olika syften.
Det är väl klart att man kan göra en miljövinst som privatperson.returen skrev:
Fast vinsten delas ju förstås på många ..
Om man greenwashar beror helt på syftet med att man gjorde miljövinsten, en del greenwashar, andra är genuina.
Wltp överdriver skillnaderna groteskt. Typ 30% när det handlar om 10 kanske på landsväg.A Avemo skrev:
Jag kan inte säga emot och jag har inte för avsikt att försvara WLTP. Men jag är intresserad av vad du har tillgång till för siffror som är bättre än WLTP. Slutsatsen att diesel är snålare än otto vid nästan alla driftfall kvarstår väl även om skillnaden är störst vid låg belastning?K karlmb skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Det går inte att komma ifrån att diesel har högre energiinnehåll än bensin.A Avemo skrev:
Sen hade vi förr större skillnad i verkningsgrad, nu har vi fler trix på bensinarna med miller cykel, mildhybrider och cylinderavstängning som ändrar resultatet något.
Mitt minne säger mig att WLTP togs fram för att få mer realistiska förbrukningssiffror än den tiidgare NEDC. Har aldrig hört talas om något annat, tror att vi har en konspirationsteoretiker bland oss.
NEDS var ännu värre, WLTP är bara justerad lite men problemet med överdriven stadskörning kvarstår.trähandtag skrev:
Vad har du själv för argument emot att man inte ska kunna jämföra bilarna vid konstantfart? Vad tillför en massa stadskörning till ekvationen?trähandtag skrev:
Pröva och tänk själv innan du börjar förlöjliga andra som gör just det.
Ja, ett större energiinnehåll är också något som lurar gemene man på gatan att diesel är effektivare än otto.Rabbithole skrev:
CO2 siffrorna adresserar det förstås men folk är vana att jämföra l/mil.
