1 822 086 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Om jag hade en V90 CC och funderar på en BZ4X hade jag nog testkört den en runda för att se så sittställning och ljudnivå är OK. Eventuellt andra egenheter.
Annars är den nog ett bekymmersfritt val i jämförelse med en del andra. 👍
Annars är den nog ett bekymmersfritt val i jämförelse med en del andra. 👍
Nu möjligen men det vet vi inte Tesla och Polestar har haft väldigt mycket mer fel / ofärdiga funktioner som man inte kan förvänta sig. Tex Polestar2 i början som tvärdog lite här och var och fick bärgas till verkstaden för mjukvaruuppdatering trots utlovade OTA (som inte var färdigt). Eller EX90 som släpptes med halvfärdig mjukvara nyligen. Krånglanda snabbladdning med de flesta fabrikat i början, många gånger för att bilarna inte fungerade ihop med laddarna och båda skyllde på varandra. VW bilarna som sagt är väl inte ens värt att ta upp…L Liljeros skrev:Ja sett till misslyckande förhandsbeställningar är det väl igentligen bara VAG första generation av ID serien som verkligen inte levererade enligt utlovat vid leverans pga både brister hos återförsäljare och utveckling.
Både Kia/Hyundai, Tesla, Mercedes och Volvo/polestar presterade ju ungefär enligt förväntat.
Zeekr när de kom för något år sedan, delvis kinesiska menyer, plingande ljud helt plötsligt. Krävdes flera mjukvaruuppdateringar.
Behöver jag säga fler?
Men om du nu ska vara ärlig visste du inte vad du skulle få, men blev nöjd, eller?😉GoC skrev:
Jag beställde en Ioniq 5 AWD, helt osett och oprövat, tror det var mars 2021. Blev ypperligt, satt bra i sätena och den hade ungefär den räckvidd jag förväntat. Drygt 30 mil vinterhalvåret och dryga 40 på sommarhalvåret.
Inga konstigheter alls, bilen uppfyllde mina behov till belåtenhet i knappt tre år.
Är väl enda bilen som jag köpt helt oprövad.
I mitt exempel visste vi ganska bra hur bilen skulle vara utifrån det var välbeprövad teknik.
Har köpt ny modell tidigare utan provkörning.
Så klart jag visste att Hyundai var väldigt duktiga på elbilar, gamla Ioniq och Kona var väl fungerade elbilar med välbeprövad teknik. 800V E-GMP plattformen, som Ioniq5 och Kia EV6 har, hade jag så klart läst på om. Den står sig fortfarande i dag som en av de bästa elbilarna.A AndersS skrev:
Inga problem alls att kunna läsa på lite.
Hade läst på att den hade taskigt helljus så en LED-ramp var redan inköpt när bilen levererades.
Så nej jag visste ganska bra vad jag skulle få, men var orolig för sätena.
Inredningsmaterial var faktiskt bättre än ”normal” Hyundai nivå.
Blev billiga mil med den bilen.
Mellanlandade på en laddhybrid, men nu är en ny elbil beställd och förväntas levereras nån gång jan/feb
Uppdaterade BZ4X skall ha fått ett rejält lyft i fråga om ljudnivå och en massa andra grejer.H hydrolift skrev:
Men framförallt större batteri och förvärmning inför snabbladdning.
Hur löser ett extra laddstopp brist på dragkrok eller för lite lastutrymmet?Mikael_L skrev:
Visste sker utveckling inom batterier, men utvecklingen används inte för att öka räckvidden. Anledningen är att de flesta inte tycker det är värt de extra pengarna för räckvidden, så tillverkarna fokuserar på den stora massan (och då blir minoriteterna ledande). Utveckligen används då istället för att minska vikten på bilarna och eventuellt pressa ner priset.A AndersS skrev:
Det fungerar så på väldigt många områden där det kommer ny teknik. Tillverkarna fokuserar på de som ger stora försäljningsvolymer och struntar i de minoriteter som vill ha nåt helt annat. Inte förrän marknaden börjar bli mättad börjar de snegla på minoritetsgrupper. Det är ren företagsekonomi.
Jo många släpptes väl tidigare än lämpligt men det var ju brister man lyckades hantera med mjukvara, även om det är illa nog. Det skulle jag inte säga är specifikt för elbilar utan överlag moderna bilar där man inte klarar att få en fungerande mjukvara på plats innan lansering.P PHPersson skrev:Nu möjligen men det vet vi inte Tesla och Polestar har haft väldigt mycket mer fel / ofärdiga funktioner som man inte kan förvänta sig. Tex Polestar2 i början som tvärdog lite här och var och fick bärgas till verkstaden för mjukvaruuppdatering trots utlovade OTA (som inte var färdigt). Eller EX90 som släpptes med halvfärdig mjukvara nyligen. Krånglanda snabbladdning med de flesta fabrikat i början, många gånger för att bilarna inte fungerade ihop med laddarna och båda skyllde på varandra. VW bilarna som sagt är väl inte ens värt att ta upp…
Zeekr när de kom för något år sedan, delvis kinesiska menyer, plingande ljud helt plötsligt. Krävdes flera mjukvaruuppdateringar.
Behöver jag säga fler?
Tog väl åtminstone ett drygt år innan man lanserade bilen pga dessa problem.L Liljeros skrev:
Sedan så har man ju plockat bort LiDAR sensorn på EX90 då man inte klarat av att få det att fungera.
Och så skyller man på att kunderna inte önskar det 😆
Fast just i fallet elbilar var det tvärtom.N Nerre skrev:
Först fokuserades det på minoritetsgrupper.
Och det har inte riktigt än nått majoritetsgrupperna, men det börjar vara nära nu tror jag.
Räckvidd är väl inte heller en elbilsfråga? Det finns elbilar med lång räckvidd.L Liljeros skrev:
Poängen är att det handlar inte bara om bilens egenskaper, jag vågar påstå att för de allra flesta bilköpare så är inköpspriset en avgörande faktor. Om man bara sparar in 10-15 tusen om året på att slippa tanka bensin/diesel så köpar man inte en elbil som kostar en halv miljon mer än "motsvarande" bensin/diesel.
Om man nu inte har mer pengar än man kan göra av med.
Jag har inte kört 15 år i en Opel istället för Ferrari för att jag tyckte Opeln var bättre... (Även om den för mitt användningsmönster antagligen var bättre, svårt att få in 5 ungar i en Ferrari när man ska skjutsa till fotbollsmatch.)
Det kommer, utvecklingen som finns idag tar några år på sig att hamna i produktion. Och det är ingen brådska att byta för oss om det just nu inte finns någon elbil som passar utifrån funktion och vad vi anser vara värt att betala för. Jag funderar inte så mycket och känner mig inte alls i någon minoritet, det är bara inget som vi prioriterar idag utifrån befintliga bilar och dess användande, men intressant att följa lite halvengagerat😀N Nerre skrev:Visste sker utveckling inom batterier, men utvecklingen används inte för att öka räckvidden. Anledningen är att de flesta inte tycker det är värt de extra pengarna för räckvidden, så tillverkarna fokuserar på den stora massan (och då blir minoriteterna ledande). Utveckligen används då istället för att minska vikten på bilarna och eventuellt pressa ner priset.
Det fungerar så på väldigt många områden där det kommer ny teknik. Tillverkarna fokuserar på de som ger stora försäljningsvolymer och struntar i de minoriteter som vill ha nåt helt annat. Inte förrän marknaden börjar bli mättad börjar de snegla på minoritetsgrupper. Det är ren företagsekonomi.
Diskussionen handlade om osäkerheten med ett elbilsköp, lastutrymme och dragkrok är ett faktum på samma sätt som en en ICE bil. Däremot så är hur långt man kan köra och hur snabbt det laddar en osäkerhetsfaktor då uppgivna siffror inte alltid stämmer av olika orsaker.N Nerre skrev:Räckvidd är väl inte heller en elbilsfråga? Det finns elbilar med lång räckvidd.
Poängen är att det handlar inte bara om bilens egenskaper, jag vågar påstå att för de allra flesta bilköpare så är inköpspriset en avgörande faktor. Om man bara sparar in 10-15 tusen om året på att slippa tanka bensin/diesel så köpar man inte en elbil som kostar en halv miljon mer än "motsvarande" bensin/diesel.
Om man nu inte har mer pengar än man kan göra av med.
Jag har inte kört 15 år i en Opel istället för Ferrari för att jag tyckte Opeln var bättre... (Även om den för mitt användningsmönster antagligen var bättre, svårt att få in 5 ungar i en Ferrari när man ska skjutsa till fotbollsmatch.)
Gällen inköpspriset så är inte prisskillnaden så stor en Passat kostar 470 och id7 tourer 600 men har något högre utrustningsnivå.
Det är en ond spiral där biltillverkarna inte släpper billiga lågmarginalprodukter. En väldigt stor andel av bilköpen för 6-700tkr är tjänstebilsköp och där är kostnaden neutral i princip mellan el bensin pga förmånsvärdet.