Och har man inte behov eller ser det som viktigt behöver man inte stressa på byte till elbil. Har ju följt den här tråden sedan 2018 och den är fortfarande aktuell vilket visar på att det finns mera att göra och vänta på inom elbilsutvecklingen.
"Lillbilen" skulle redan idag kunna bytas till elbil funktionsmässigt, men rullar för lite och inte ekonomiskt försvarbart utifrån användande.

A AndersS skrev:
Och har man inte behov eller ser det som viktigt behöver man inte stressa på byte till elbil. Har ju följt den här tråden sedan 2018 och den är fortfarande aktuell vilket visar på att det finns mera att göra och vänta på inom elbilsutvecklingen.
"Lillbilen" skulle redan idag kunna bytas till elbil funktionsmässigt, men rullar för lite och inte ekonomiskt försvarbart utifrån användande.
Som lillbil kan man köra väldigt billigt med elbil, vi kör en Nissan Leaf som andrabil för ca 23-24kr/mil inklusive allt. Det är för mig väldigt billig för att köra en 4 år gammal bil.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast just i fallet elbilar var det tvärtom.
Först fokuserades det på minoritetsgrupper.
Och det har inte riktigt än nått majoritetsgrupperna, men det börjar vara nära nu tror jag.
@Nerre , visst har jag rätt här?

L Liljeros skrev:
Som lillbil kan man köra väldigt billigt med elbil, vi kör en Nissan Leaf som andrabil för ca 23-24kr/mil inklusive allt. Det är för mig väldigt billig för att köra en 4 år gammal bil.
Det stämmer nog bra om du står inför ett bilbyte och då med kapitalkostnad.

A AndersS skrev:
Det stämmer nog bra om du står inför ett bilbyte och då med kapitalkostnad.
Det är helt utan kapitalkostnad, månadskostnad inklusive allt. Så skulle säga att det kanske är den bästa formen av ägande, väldigt billig ägandeform med låg tröskel även för icke kapitalstarka köpare

N Nerre skrev:
Om man nu inte har mer pengar än man kan göra av med.

Jag har inte kört 15 år i en Opel istället för Ferrari för att jag tyckte Opeln var bättre... (Även om den för mitt användningsmönster antagligen var bättre, svårt att få in 5 ungar i en Ferrari när man ska skjutsa till fotbollsmatch.)
Du menar att om du hade obegränsat med pengar så skulle du köra Ferrari trots att den är sämre lämpad än en Opel till vad du har den till.

L Liljeros skrev:
Det är helt utan kapitalkostnad, månadskostnad inklusive allt. Så skulle säga att det kanske är den bästa formen av ägande, väldigt billig ägandeform med låg tröskel även för icke kapitalstarka köpare
Är det ett leasingavtal om du inte har kapitalkostnad?
Kan du få samma idag, utifrån att för några år sedan fanns det vissa förmånliga?

A AndersS skrev:
Är det ett leasingavtal om du inte har kapitalkostnad?
Kan du få samma idag, utifrån att för några år sedan fanns det vissa förmånliga?
Ja det är leasing, inget jag har letat runt efter för stunden men snabba googlingar så verkar det finnas en del enklare bilar runt 3000kr för 1000 mil så ska man ha 1500-2000 så är det nog närmare 4000kr/ månad skulle jag gissa på. Man behöver ju ofta kontakta säljare.

Det är såklart release dvs begagnade bilar på privatleasing där högre miltal ofta inte är lika dyrt som på nya.

L Liljeros skrev:
Ja det är leasing, inget jag har letat runt efter för stunden men snabba googlingar så verkar det finnas en del enklare bilar runt 3000kr för 1000 mil så ska man ha 1500-2000 så är det nog närmare 4000kr/ månad skulle jag gissa på. Man behöver ju ofta kontakta säljare.

Det är såklart release dvs begagnade bilar på privatleasing där högre miltal ofta inte är lika dyrt som på nya.
Vad är det för elbil för 3000kr/månad? Inte för att 36kr/mil + drivmedel är jättebilligt iof.

P PHPersson skrev:
Vad är det för elbil för 3000kr/månad? Inte för att 36kr/mil + drivmedel är jättebilligt iof.
Hittade någon Leaf, Opel Mokka och MG5 exempelvis. Nä det bygger ju på att man kör lite mil, men som sagt brukar lite högre mil inte vara så farligt dyrt på begagna bilar.

L Liljeros skrev:
Hittade någon Leaf, Opel Mokka och MG5 exempelvis. Nä det bygger ju på att man kör lite mil, men som sagt brukar lite högre mil inte vara så farligt dyrt på begagna bilar.
Kan du länka till Mokka för 3000kr?

Edit: gärna de andra 2 också

P PHPersson skrev:
Kan du länka till Mokka för 3000kr?

Edit: gärna de andra 2 också
MG5
Leaf
Mokka

Mokka var 3500 men MG5 2800 men som sagt runt 3000kr finns en del att välja på. Vi leasar från från Ayvens som under en lång period hade Leaf till riktigt bra pris.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ingen som anger någon sådan. Alla anger en körsträcka som räknas fram utifrån en körcykel med blandad körning.

Frågar man mig är den kass, för man kör inte blandad körning när man maxar batteriet, då kör man motorväg eller allra minst landsväg.

Ville man informera om hur långt en bil faktiskt går skulle man ha en uppgift om exempelvis räckvidd i 90 och 120 km/h. Men nu är det inte det politikerna tvingar bilnasarna att uppge och då är det inte heller det vi får.
Så var det tidigare, mkt enkelt att se vilken bil som tar dig längst i konstantfart, men så lobbade dieselmaffian in körcykler som skulle spegla "verklig körning" vilket enligt dem innebär en massa stadskörning med minutvis av kökörning o rödljus. Anledningen var att man på den tiden ville få dieslar att se bättre ut jfrt med bensin. Då kunde man sälja dieselbilar som "miljöbilar" till korkade politiker som tyckte det lät bra.
Tyvärr har vi kvar missfostret WLPT om än ngt mer realistiskt i senaste versionen.

L Liljeros skrev:

Japp, då är det inget som motiverar ett byte utifrån våra förutsättningar. Lillbilen kostar oss med 750 mil/år runt 20000kr/år och vi har ännu inga laddare vid våra fastigheter.

A AndersS skrev:
Japp, då är det inget som motiverar ett byte utifrån våra förutsättningar. Lillbilen kostar oss med 750 mil/år runt 20000kr/år och vi har ännu inga laddare vid våra fastigheter.
Elbilar är så länge dyrare i totalkostnad för nästan alla så prioriterar man att köra billigt är det bättre att sitta lugnt i båten.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.