1 743 677 läst ·
26 153 svar
1744k läst
26,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Det har varit en del förvirrade inlägg om motorernas verkningsgrad, och var ICE har sitt effektivaste område osv.
Jag/vi reder ut det här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...iljer-motorerna-avs-verkningsgrad-etc.565842/
Jag/vi reder ut det här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...iljer-motorerna-avs-verkningsgrad-etc.565842/
Jag förstår inte detta fokus på det primära syftet, vad ska man göra de gånger bilen behövs till nåt annat än det primära syftet?GoC skrev:
Även om nån kanske mest använder bilen för att pendla ett par mil varje vardag så kanske det finns ett behov av att dra tungt släp (hästsläp?) 15-20 helger om året. Så även om det primära syftet kanske är pendling så kan man inte bortse från det sekundära syftet.
Jag har sagt var förut, hur stor del av ens bilbehov behöver bilen klara?
90%, 95%, 99% eller 99,9%?
Använder man bilen varje dag så innebär det följande:
90% - ungefär 36 dagar om året behöver man en annan bil
95% - ungefär18 dagar om året behöver man en annan bil
99% - ungefär4 dagar om året behöver man en annan bil
99,9% - ungefär1 dag vart tredje år behöver man en annan bil
Jag tycker det är orimligt att behöva hyra bil 18 dagar om året, 4 dagar om året kanske kan funka (men då behöver man ta sig till hyrbilsfirman på nåt sätt), men med min nuvarande bensinare har hyrbilsbehovet varit mindre än 1 gång på 10 år.
Har man två bilar i hushållet blir det såklart en icke-fråga, då kan man byta den ena till elbil. Men har man två bilar i hushållet så är det nog rätt ovanligt att bägge bilarna är stora kombi med dragkrok, det är nog betydligt vanligare att den ena bilen är en liten pendlarbil.
Argumentet är lite som att säga att man behöver ingen ugn i köket för man använder den inte varje vecka.
Det är nog rätt många här på forumet som köper verktyg som man inte använder mer än ett par gånger om året.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Acceptera ett visst omak.N Nerre skrev:
Ofta är kraven som icke-elbilsförare ställer på elbilar relativt onödiga. Som att en bil ska kunna köra 40 mil i motorvägsfart på vintern utan laddning.
Har man den inställningen blir det svårt att hitta en bil som duger. Accepterar man istället att något man sällan har behov av är lite sämre blir det lättare.
Sen finns det förstås vissa saker som är dealbreakers, som att husvagnsägare inte klarar sig med en bil som får dra 750 kg.
Ja, men få som köper en hammare som ska klara alla deras verktygsbehov, vilket hade varit en bättre liknelse.N Nerre skrev:
Eller ...N Nerre skrev:
90% - ungefär 36 dagar om året blir det ett extra laddstopp
95% - ungefär18 dagar om året blir det ett extra laddstopp
99% - ungefär4 dagar om året blir det ett extra laddstopp
99,9% - ungefär1 dag vart tredje år blir det ett extra laddstopp
Bilen är ju inte obrukar bara för att du behöver ladda på vägen? Elbilar är en otroligt trevlig dragbil så kan man bara stå ut med att stanna till nån gång eller två vid långturer så funkar det bra.N Nerre skrev:Jag förstår inte detta fokus på det primära syftet, vad ska man göra de gånger bilen behövs till nåt annat än det primära syftet?
Även om nån kanske mest använder bilen för att pendla ett par mil varje vardag så kanske det finns ett behov av att dra tungt släp (hästsläp?) 15-20 helger om året. Så även om det primära syftet kanske är pendling så kan man inte bortse från det sekundära syftet.
Jag har sagt var förut, hur stor del av ens bilbehov behöver bilen klara?
90%, 95%, 99% eller 99,9%?
Använder man bilen varje dag så innebär det följande:
90% - ungefär 36 dagar om året behöver man en annan bil
95% - ungefär18 dagar om året behöver man en annan bil
99% - ungefär4 dagar om året behöver man en annan bil
99,9% - ungefär1 dag vart tredje år behöver man en annan bil
Jag tycker det är orimligt att behöva hyra bil 18 dagar om året, 4 dagar om året kanske kan funka (men då behöver man ta sig till hyrbilsfirman på nåt sätt), men med min nuvarande bensinare har hyrbilsbehovet varit mindre än 1 gång på 10 år.
Har man två bilar i hushållet blir det såklart en icke-fråga, då kan man byta den ena till elbil. Men har man två bilar i hushållet så är det nog rätt ovanligt att bägge bilarna är stora kombi med dragkrok, det är nog betydligt vanligare att den ena bilen är en liten pendlarbil.
Argumentet är lite som att säga att man behöver ingen ugn i köket för man använder den inte varje vecka.
Det är nog rätt många här på forumet som köper verktyg som man inte använder mer än ett par gånger om året.
Frågan är väl enklare än så… om funktion är viktigast köp den bilen som passar dig bäst oavsett drivmedel. Om det finns andra prioriteringar köp det som du tycker om mest. Som jag sagt tidigare är det ändå ingen som på riktigt köper en elbil för miljöns skull. Och den promillen som gör det har förmodligen vare sig häst, båt eller husvagn.Nötegårdsgubben skrev:
Acceptera ett visst omak.
Ofta är kraven som icke-elbilsförare ställer på elbilar relativt onödiga. Som att en bil ska kunna köra 40 mil i motorvägsfart på vintern utan laddning.
Har man den inställningen blir det svårt att hitta en bil som duger. Accepterar man istället att något man sällan har behov av är lite sämre blir det lättare.
Sen finns det förstås vissa saker som är dealbreakers, som att husvagnsägare inte klarar sig med en bil som får dra 750 kg.
Ja, men få som köper en hammare som ska klara alla deras verktygsbehov, vilket hade varit en bättre liknelse.
Förstår inte syftet med att försöka trycka på någon en bil som inte passar den personens behov i så många % som möjligt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 959 inlägg
Vill du ha de där 40mil på vintern måste du upp på Model Y LR eller bättre, den klarar precis 400km på vintern (-10) blandad körning.A AndersS skrev:Har kollat på den nu och verkar fungera, Kollade även på Mercorna men tyvärr inget för oss.
Dragvikt 1500 kg fungerar utifrån att hästkärror är eller kan typas ned.
Större hund får plats bak och även packning, samt delvis fällbart baksäte utgår jag från.
Panoramatak anges, förhoppningsvis tillval och kan väljas bort.
Bryr oss inte om förbrukning krasst ekonomiskt, men vill kunna rulla 40 mil vintertid utan laddning och inga krav på motorvägsfart, utan istället framkomlighet med AWD, (räknar bort 25% vintertid av 56 mil som anges).
Komfort och framkomlighet är viktigt, några kW "hit och dit" har ingen betydelse för vår körning.
Lika lite som någon deciliter diesel idag.
Snålare är svårt, så då bör man kolla på stora batterier typ över 95kWh. T.ex. Zeekr 7x om den är rymlig nog, annars sneakar det iväg mot kommande EX60 och IX3.
Kia EV9 klarar sig inte heller på räckvidd vintertid.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Det är fritt att inte delta i en tråd om elbilar. Gör man ändå det får man nog leva med att här är många som förespråkar just elbilar.
För min del överväger fördelarna rejält.
Att kunna köra långt utan att behöva ladda var ett av mina formkrav. Nu när jag kört elbil i fyra–fem år ser jag det som ett betydligt mindre problem. Dels för att behov av laddstopp inte upplevs som i närheten av så störande som jag trodde, dels för att laddinfrastrukturen byggts ut något enormt.
För min del överväger fördelarna rejält.
Att kunna köra långt utan att behöva ladda var ett av mina formkrav. Nu när jag kört elbil i fyra–fem år ser jag det som ett betydligt mindre problem. Dels för att behov av laddstopp inte upplevs som i närheten av så störande som jag trodde, dels för att laddinfrastrukturen byggts ut något enormt.