1 822 096 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vad drar den i 80/100 utan släp?L Liljeros skrev:Vad ligger normalförbrukningen med husvagn och elbil. Har kört mycket släp men aldrig husvagn.
Jag ligger nånstans runt:
-Litet bromsat kåpsläp 80 2.2kWh/mil, 100 2,5-2,6kWh/mil
-Skotersläp 1500kg axel 80 2,4kWh/mil 100 3,2-3,3kWh mil.
Stora släpet blir definitivt hårt straffat av att köra fort, finns ingen vinning i att köra fort och ladda mer utan snabbast går det att hålla lagliga 80.
Kör jag till fjällen utan släp tar det ca 6h, med litet släp 6.45 och med stort släp ca 7.15 så inte så farligt extra. Man har ju trots allt aspekten med att man bör köra lite lugnare med släp också.
Exakt som jag trodde, förutfattade meningar vill jag minnas det heter.P PHPersson skrev:
Jag har busskort, men nye tusan har jag kört buss och stoppat på varenda hållplats 😉
Nej husvagn kör man oftast mellan campingplatserna.
Varför skulle man stoppa hela tiden?
Nej.GoC skrev:
Ja men då kan du väl förklara det tydligare.
Men jag påstår att det är framförallt frontarena och hastigheten som avgör hur mycket förbrukningen ökar.
Är inget svårare än att förstå formeln för effektbehovet för att framföra ett fordon
Den lilla ökningen av verkningsgraden i en högt belastad ICE motor är helt försumbar i den exkvationen.
Det är nog bara jag då, men hade jag haft Husvagn hade jag velat ha en relativt lite och frikampat här och där. Stannat en eller ett par nätter vid en sjö och diskat. Då hade det passat perfekt med en elbil och stort batteri. Men ni kanske vi är lite väl OT?GoC skrev:
Skumläste bara men tolkar det som att de kör motorn på max belastning och skickar ut el samtidigt som de laddar upp batteriet. När batteriet är fullt stannar de eller kör på tomgång och tömmer batteriet för att sedan starta om cykeln. På så sätt kunde de få ner förbrukningen något.K karlmb skrev:
Märker lite samma tendens på min BMW hybrid. Slår jag in en destination på tex. 20mil så räcker inte batteriet och då startar den motorn optimerat under resan. Den väljer då uppförsbackar och vid högre belastning (högre farter). Nu är den inte direkt snål ändå men med tanke på drivlinan och bilen ändå helt ok så jag antar att det blir mindre dåligt än att tex. tömma batteriet först och sedan köra på bensin. Ligger på c:a 0,6-0,7 blandad körning med tomt batteri och det får väl sägas ok ändå på en X5 50e
Självklart så är det bättre ur effektivitetssynpunkt att köra 80% last än tomgång...P PHPersson skrev:Skumläste bara men tolkar det som att de kör motorn på max belastning och skickar ut el samtidigt som de laddar upp batteriet. När batteriet är fullt stannar de eller kör på tomgång och tömmer batteriet för att sedan starta om cykeln. På så sätt kunde de få ner förbrukningen något.
Märker lite samma tendens på min BMW hybrid. Slår jag in en destination på tex. 20mil så räcker inte batteriet och då startar den motorn optimerat under resan. Den väljer då uppförsbackar och vid högre belastning (högre farter). Nu är den inte direkt snål ändå men med tanke på drivlinan och bilen ändå helt ok så jag antar att det blir mindre dåligt än att tex. tömma batteriet först och sedan köra på bensin. Ligger på c:a 0,6-0,7 blandad körning med tomt batteri och det får väl sägas ok ändå på en X5 50e
Va? Så var det inte du som skrev:K karlmb skrev:
”dieselns styrka är ju just att den är effektivast när det är låg belastning, dvs som man mesta tiden kör.
En diesel nära maxeffekt är inte lika effektiv som om man kör lugnt o fisåker.”
?
Har kollat på den nu och verkar fungera, Kollade även på Mercorna men tyvärr inget för oss.GoC skrev:
Dragvikt 1500 kg fungerar utifrån att hästkärror är eller kan typas ned.
Större hund får plats bak och även packning, samt delvis fällbart baksäte utgår jag från.
Panoramatak anges, förhoppningsvis tillval och kan väljas bort.
Bryr oss inte om förbrukning krasst ekonomiskt, men vill kunna rulla 40 mil vintertid utan laddning och inga krav på motorvägsfart, utan istället framkomlighet med AWD, (räknar bort 25% vintertid av 56 mil som anges).
Komfort och framkomlighet är viktigt, några kW "hit och dit" har ingen betydelse för vår körning.
Lika lite som någon deciliter diesel idag.
Maxar ni lasten? Så länge man har BE behöver man ju inte registrera om släpet utan räcker att ha koll på vad man faktiskt släpar på.A AndersS skrev:Har kollat på den nu och verkar fungera, Kollade även på Mercorna men tyvärr inget för oss.
Dragvikt 1500 kg fungerar utifrån att hästkärror är eller kan typas ned.
Större hund får plats bak och även packning, samt delvis fällbart baksäte utgår jag från.
Panoramatak anges, förhoppningsvis tillval och kan väljas bort.
Bryr oss inte om förbrukning krasst ekonomiskt, men vill kunna rulla 40 mil vintertid utan laddning och inga krav på motorvägsfart, utan istället framkomlighet med AWD, (räknar bort 25% vintertid av 56 mil som anges).
Komfort och framkomlighet är viktigt, något kW "hit och dit" har ingen betydelse för vår körning.