L Liljeros skrev:
Vad ligger normalförbrukningen med husvagn och elbil. Har kört mycket släp men aldrig husvagn.
Jag ligger nånstans runt:
-Litet bromsat kåpsläp 80 2.2kWh/mil, 100 2,5-2,6kWh/mil
-Skotersläp 1500kg axel 80 2,4kWh/mil 100 3,2-3,3kWh mil.

Stora släpet blir definitivt hårt straffat av att köra fort, finns ingen vinning i att köra fort och ladda mer utan snabbast går det att hålla lagliga 80.

Kör jag till fjällen utan släp tar det ca 6h, med litet släp 6.45 och med stort släp ca 7.15 så inte så farligt extra. Man har ju trots allt aspekten med att man bör köra lite lugnare med släp också.
Vad drar den i 80/100 utan släp?
 
P PHPersson skrev:
Det stämmer, har aldrig varit på Husvagnssemester. Har mitt E kort för att jag hade en båt innan. Men trodde inte alla låg på en camping i 4 veckor utan att en del åkte runt. Men det kanske är mest husbilar? Undrar varför det inte finns husbilar med el?
Exakt som jag trodde, förutfattade meningar vill jag minnas det heter.
Jag har busskort, men nye tusan har jag kört buss och stoppat på varenda hållplats 😉
Nej husvagn kör man oftast mellan campingplatserna.
Varför skulle man stoppa hela tiden?
 
P PHPersson skrev:
Det är ingen sug-otto utan en modern turbodiesel i en hybrid.
Vadå, i ett elverk?
 
GoC GoC skrev:
Ja men då kan du väl förklara det tydligare.
Men jag påstår att det är framförallt frontarena och hastigheten som avgör hur mycket förbrukningen ökar.
Är inget svårare än att förstå formeln för effektbehovet för att framföra ett fordon
Den lilla ökningen av verkningsgraden i en högt belastad ICE motor är helt försumbar i den exkvationen.
Nej.
 
GoC GoC skrev:
Exakt som jag trodde, förutfattade meningar vill jag minnas det heter.
Jag har busskort, men nye tusan har jag kört buss och stoppat på varenda hållplats 😉
Nej husvagn kör man oftast mellan campingplatserna.
Varför skulle man stoppa hela tiden?
Det är nog bara jag då, men hade jag haft Husvagn hade jag velat ha en relativt lite och frikampat här och där. Stannat en eller ett par nätter vid en sjö och diskat. Då hade det passat perfekt med en elbil och stort batteri. Men ni kanske vi är lite väl OT?
 
K karlmb skrev:
Vadå, i ett elverk?
Skumläste bara men tolkar det som att de kör motorn på max belastning och skickar ut el samtidigt som de laddar upp batteriet. När batteriet är fullt stannar de eller kör på tomgång och tömmer batteriet för att sedan starta om cykeln. På så sätt kunde de få ner förbrukningen något.
Märker lite samma tendens på min BMW hybrid. Slår jag in en destination på tex. 20mil så räcker inte batteriet och då startar den motorn optimerat under resan. Den väljer då uppförsbackar och vid högre belastning (högre farter). Nu är den inte direkt snål ändå men med tanke på drivlinan och bilen ändå helt ok så jag antar att det blir mindre dåligt än att tex. tömma batteriet först och sedan köra på bensin. Ligger på c:a 0,6-0,7 blandad körning med tomt batteri och det får väl sägas ok ändå på en X5 50e
 
P PHPersson skrev:
Vad drar den i 80/100 utan släp?
Skulle säga runt 1,4 i 80 och kanske 1,6 i 100
 
L Liljeros skrev:
Skulle säga runt 1,4 i 80 och kanske 1,6 i 100
Så väldigt nära dubbla förbrukningen med 1500kg släp? Jag är bara nyfiken för jag upplever drygt dubbla med Xen fast då med c:a 2ton.
 
Redigerat:
P PHPersson skrev:
Skumläste bara men tolkar det som att de kör motorn på max belastning och skickar ut el samtidigt som de laddar upp batteriet. När batteriet är fullt stannar de eller kör på tomgång och tömmer batteriet för att sedan starta om cykeln. På så sätt kunde de få ner förbrukningen något.
Märker lite samma tendens på min BMW hybrid. Slår jag in en destination på tex. 20mil så räcker inte batteriet och då startar den motorn optimerat under resan. Den väljer då uppförsbackar och vid högre belastning (högre farter). Nu är den inte direkt snål ändå men med tanke på drivlinan och bilen ändå helt ok så jag antar att det blir mindre dåligt än att tex. tömma batteriet först och sedan köra på bensin. Ligger på c:a 0,6-0,7 blandad körning med tomt batteri och det får väl sägas ok ändå på en X5 50e
Självklart så är det bättre ur effektivitetssynpunkt att köra 80% last än tomgång...
 
K karlmb skrev:
Självklart så är det bättre ur effektivitetssynpunkt att köra 80% last än tomgång...
Va? Så var det inte du som skrev:
”dieselns styrka är ju just att den är effektivast när det är låg belastning, dvs som man mesta tiden kör.
En diesel nära maxeffekt är inte lika effektiv som om man kör lugnt o fisåker.”

?
 
P PHPersson skrev:
Va? Så var det inte du som skrev:
”dieselns styrka är ju just att den är effektivast när det är låg belastning, dvs som man mesta tiden kör.
En diesel nära maxeffekt är inte lika effektiv som om man kör lugnt o fisåker.”

?
Tomgång är allra sämst...
 
GoC GoC skrev:
Toyota BZ4X Touring bör inte komma kosta några 800”, gissar på ett par hundra tusen lägre.
Har kollat på den nu och verkar fungera, Kollade även på Mercorna men tyvärr inget för oss.
Dragvikt 1500 kg fungerar utifrån att hästkärror är eller kan typas ned.
Större hund får plats bak och även packning, samt delvis fällbart baksäte utgår jag från.
Panoramatak anges, förhoppningsvis tillval och kan väljas bort.
Bryr oss inte om förbrukning krasst ekonomiskt, men vill kunna rulla 40 mil vintertid utan laddning och inga krav på motorvägsfart, utan istället framkomlighet med AWD, (räknar bort 25% vintertid av 56 mil som anges).
Komfort och framkomlighet är viktigt, några kW "hit och dit" har ingen betydelse för vår körning.
Lika lite som någon deciliter diesel idag.
 
A AndersS skrev:
Har kollat på den nu och verkar fungera, Kollade även på Mercorna men tyvärr inget för oss.
Dragvikt 1500 kg fungerar utifrån att hästkärror är eller kan typas ned.
Större hund får plats bak och även packning, samt delvis fällbart baksäte utgår jag från.
Panoramatak anges, förhoppningsvis tillval och kan väljas bort.
Bryr oss inte om förbrukning krasst ekonomiskt, men vill kunna rulla 40 mil vintertid utan laddning och inga krav på motorvägsfart, utan istället framkomlighet med AWD, (räknar bort 25% vintertid av 56 mil som anges).
Komfort och framkomlighet är viktigt, något kW "hit och dit" har ingen betydelse för vår körning.
Maxar ni lasten? Så länge man har BE behöver man ju inte registrera om släpet utan räcker att ha koll på vad man faktiskt släpar på.
 
L Liljeros skrev:
Maxar ni lasten? Så länge man har BE behöver man ju inte registrera om släpet utan räcker att ha koll på vad man faktiskt släpar på.
Är känt, men det är flera som drar hästkärrona också.
Har själv C-kort så det finns hästbilar att hyra i extremfall.
 
K karlmb skrev:
Tomgång är allra sämst...
Spelar ju ingen roll i detta fallet, det handlar om att ha så hög genomsnittlig verkningsgrad som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.