P PHPersson skrev:
det är inte riktigt sant för att när du ökar hastigheten eller kör i uppförsbackar så ökar effekten normalt mycket mer. Men visst startar man, kör upp i 80 och ligger konstant i 80 och sedan stannar så kommer skillnaden vara liten. Men ofta har man rätt så mycket massa med sig och iaf dagens elbilar klarar som regel inte att ladda upp batteriet med all den rörelseenergin utan den går till spillo istället. Självklart även i en diesel, men därav blir skillnaden större.
Tänkte mig nån form av snitteffekt, självklart är den inte konstant men visar på ungefär hur låga effektuttag som krävs. Men vid en normal körtur så utgör rejält branta backar en mindre del av resan.

Min bil kan hantera ett större skotersläp ner till 0 vid ordinära motorvägsavfarter så kan intyga att det inte är ett problem. Osäker på om påskjuttsbromsem på släpet aktiveras vilket såklart gör att en del av energin går till spillo. Körde med 1600kg på draget när jag hämtade grus med ett boggisläp, då var det gränsfall och man behövde köra väldigt passivt om man ville undvika bromsen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Är väl snarare det som klarar. Märks att du har stor erfarenhet av att kört elbil.
Men för att göra dig lite besviken så återladdade den simpla elbil, en Ioniq 5, jag ägde för nått år sedan ca 200kW vid maximal återladdning.
Så vart du fått din hypotes från verkar snarare vara studier på nätet i grupper för fossilbilskramare.
200kW räcker inte långt när du skall bromsa en 2,5tons bil med ytterligare 2 ton bakom. För det första kan de inte regenerera mer effekt än vad motorn är på. Så jag får nog säga att det är du som saknar erfarenhet från andra elbilar än en Ioniq5.
 
L Liljeros skrev:
Tänkte mig nån form av snitteffekt, självklart är den inte konstant men visar på ungefär hur låga effektuttag som krävs. Men vid en normal körtur så utgör rejält branta backar en mindre del av resan.

Min bil kan hantera ett större skotersläp ner till 0 vid ordinära motorvägsavfarter så kan intyga att det inte är ett problem. Osäker på om påskjuttsbromsem på släpet aktiveras vilket såklart gör att en del av energin går till spillo. Körde med 1600kg på draget när jag hämtade grus med ett boggisläp, då var det gränsfall och man behövde köra väldigt passivt om man ville undvika bromsen.
Precis backar är inte så vanligt med att accelerera och sedan broms är väldigt vanligt. Men herr expert GoC har säkert en kabel på sitt specialbyggda släp med elmotorer som skickar in strömmen till bilens batterier så påskjutbroms behöver han inte.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om dom kan gasa 0-100 på 4sek så klarar dom nog återvinna energin vid ett normalt stopp också.
Hur många elbilar accelererar 0-100 på 4 sekunder med ett tungt släp bakom? X plaid kanske men tveksamt om det är någon mer.
 
P PHPersson skrev:
200kW räcker inte långt när du skall bromsa en 2,5tons bil med ytterligare 2 ton bakom. För det första kan de inte regenerera mer effekt än vad motorn är på. Så jag får nog säga att det är du som saknar erfarenhet från andra elbilar än en Ioniq5.
Två ton bakom har egna bromsar, menandet kanske du har missat. Är max 750 kg på en obromsad släpvagn.
Så din trovärdighet är allt annat än pålitlig.
Men frågan återstår obesvarad, hur många elbilar har du ägt och kört??????
Förövrigt hade min bil, som regenererade 200kW, ca 230kW motoreffekt.
Så du är helt ute och cyklar, förövrigt har jag beställt en ny elbil med 280kW effekt, så klart kommer även den kunna regenerera över 200kW
 
GoC GoC skrev:
Två ton bakom har egna bromsar, menandet kanske du har missat. Är max 750 kg på en obromsad släpvagn.
Så din trovärdighet är allt annat än pålitlig.
Men frågan återstår obesvarad, hur många elbilar har du ägt och kört??????
Förövrigt hade min bil, som regenererade 200kW, ca 230kW motoreffekt.
Så du är helt ute och cyklar, förövrigt har jag beställt en ny elbil med 280kW effekt, så klart kommer även den kunna regenerera över 200kW
Precis… släpet har egna bromsar och var tar den energin vägen?
Jag har inte påstått att de inte regenererar alls bara det att det blir mindre i % med ett tungt släp bakom.
Jag har kört helel sedan 2014, på senare år även diesel och hybrid parallellt. I3, Model X (2st olika), Model 3. Sedan har jag vi jobbet haft Model Y, Model S och lite andra sämre elbilar. Men totalt ca 50 000mil. Så har du mer erfarenhet?
 
P PHPersson skrev:
Precis… släpet har egna bromsar och var tar den energin vägen?
Jag har inte påstått att de inte regenererar alls bara det att det blir mindre i % med ett tungt släp bakom.
Jag har kört helel sedan 2014, på senare år även diesel och hybrid parallellt. I3, Model X (2st olika), Model 3. Sedan har jag vi jobbet haft Model Y, Model S och lite andra sämre elbilar. Men totalt ca 50 000mil. Så har du mer erfarenhet?
Nej.
Men varför dillar du då om ett 2t släp och elbil kontra ICE. Är ju ingen skillnad. Förutom elbilens mer än dubbelt så höga verkningsgrad.
Men du verkar ha bytt elbil varje år…..
 
GoC GoC skrev:
Nej.
Men varför dillar du då om ett 2t släp och elbil kontra ICE. Är ju ingen skillnad. Förutom elbilens mer än dubbelt så höga verkningsgrad.
Men du verkar ha bytt elbil varje år…..
Jag dillar inte jag förklarade bara att ICE bilen blir effektivare vid högre belastning så är man van att dra tunga släp med en diesel som kanske ökar förbrukningen med 50% så blir man kanske negativt förvånad när elbilen istället ökar med 80-90%.

Edit: I3an köpte jag för 12år sedan och den rullar fortfarande fint, men ja det har blivit några elbilar även om absolut mest mil blev i andra Xen.
 
Fairlane
P PHPersson skrev:
Jag dillar inte jag förklarade bara att ICE bilen blir effektivare vid högre belastning så är man van att dra tunga släp med en diesel som kanske ökar förbrukningen med 50% så blir man kanske negativt förvånad när elbilen istället ökar med 80-90%.

Edit: I3an köpte jag för 12år sedan och den rullar fortfarande fint, men ja det har blivit några elbilar även om absolut mest mil blev i andra Xen.
Det är väl inte direkt att ICE bilen blir effektivare utan att ICE bilen har så dålig effektivitet jämfört med elbilen normalt så en försämring märks inte så mycket?

Sen är det såklart så att drar man regelbundet tungt längre sträckor så är elbilen mindre lockande.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl inte direkt att ICE bilen blir effektivare utan att ICE bilen har så dålig effektivitet jämfört med elbilen normalt så en försämring märks inte så mycket?
Ja eller det är väl samma sak bara andra ord? Elbilen är ca lika effektiv oavsett belastning. Kanske 90% medans en diesel är betydligt sämre med 20-50% ca.

Fairlane Fairlane skrev:
Sen är det såklart så att drar man regelbundet tungt längre sträckor så är elbilen mindre lockande.
Verkligen även om det fungerar perfekt rent körmässigt. Men egentligen är det synd för hade varit grymt med V2L och husvagn.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag dillar inte jag förklarade bara att ICE bilen blir effektivare vid högre belastning så är man van att dra tunga släp med en diesel som kanske ökar förbrukningen med 50% så blir man kanske negativt förvånad när elbilen istället ökar med 80-90%.

Edit: I3an köpte jag för 12år sedan och den rullar fortfarande fint, men ja det har blivit några elbilar även om absolut mest mil blev i andra Xen.
Ja men då kan du väl förklara det tydligare.
Men jag påstår att det är framförallt frontarena och hastigheten som avgör hur mycket förbrukningen ökar.
Är inget svårare än att förstå formeln för effektbehovet för att framföra ett fordon
Den lilla ökningen av verkningsgraden i en högt belastad ICE motor är helt försumbar i den exkvationen.
 
GoC GoC skrev:
Ja men då kan du väl förklara det tydligare.
Men jag påstår att det är framförallt frontarena och hastigheten som avgör hur mycket förbrukningen ökar.
Är inget svårare än att förstå formeln för effektbehovet för att framföra ett fordon
Den lilla ökningen av verkningsgraden i en högt belastad ICE motor är helt försumbar i den exkvationen.
Fast jag hävdar att du i praktiken har fel eftersom de flesta gör mycket start stopp. Vid konstant hastighet håller jag med dig dock.
 
P PHPersson skrev:
Fast jag hävdar att du i praktiken har fel eftersom de flesta gör mycket start stopp. Vid konstant hastighet håller jag med dig dock.
Vilka gör många start/stop när dom är ute och drar husvagn?
Man kör mot ett mål och stoppar när man är framme, eller eventuellt blir väldigt hungrig eller kissnödig efter några timmars färd.
Märks att du, trotts egen utsago kört mycket elbil, inte varit på campingsemester med husvagn på släp. Man kör från A till B, helst så fort som möjligt.
 
Vad ligger normalförbrukningen med husvagn och elbil. Har kört mycket släp men aldrig husvagn.
Jag ligger nånstans runt:
-Litet bromsat kåpsläp 80 2.2kWh/mil, 100 2,5-2,6kWh/mil
-Skotersläp 1500kg axel 80 2,4kWh/mil 100 3,2-3,3kWh mil.

Stora släpet blir definitivt hårt straffat av att köra fort, finns ingen vinning i att köra fort och ladda mer utan snabbast går det att hålla lagliga 80.

Kör jag till fjällen utan släp tar det ca 6h, med litet släp 6.45 och med stort släp ca 7.15 så inte så farligt extra. Man har ju trots allt aspekten med att man bör köra lite lugnare med släp också.
 
GoC GoC skrev:
Vilka gör många start/stop när dom är ute och drar husvagn?
Man kör mot ett mål och stoppar när man är framme, eller eventuellt blir väldigt hungrig eller kissnödig efter några timmars färd.
Märks att du, trotts egen utsago kört mycket elbil, inte varit på campingsemester med husvagn på släp. Man kör från A till B, helst så fort som möjligt.
Det stämmer, har aldrig varit på Husvagnssemester. Har mitt E kort för att jag hade en båt innan. Men trodde inte alla låg på en camping i 4 veckor utan att en del åkte runt. Men det kanske är mest husbilar? Undrar varför det inte finns husbilar med el?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.