L Liljeros skrev:
Är det inte nästan omöjligt att få tillräcklig dragvikt för att kunna dra hästar med ett B-körkort och elbil i och med deras tjänstevikt?
Japp, det är ett bekymmer med elbilar att de ökar så mycket i vikt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är fritt att inte delta i en tråd om elbilar. Gör man ändå det får man nog leva med att här är många som förespråkar just elbilar.

För min del överväger fördelarna rejält.

Att kunna köra långt utan att behöva ladda var ett av mina formkrav. Nu när jag kört elbil i fyra–fem år ser jag det som ett betydligt mindre problem. Dels för att behov av laddstopp inte upplevs som i närheten av så störande som jag trodde, dels för att laddinfrastrukturen byggts ut något enormt.
Jag att tråden borde handla om elbilar och olika egenskaper, inte försöka argumentera varför en elbil passar någon som den inte passar för eftersom det inte är den bästa lösningen för alla såklart.
 
  • Gilla
Swedross
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Vill du ha de där 40mil på vintern måste du upp på Model Y LR eller bättre, den klarar precis 400km på vintern (-10) blandad körning.
Snålare är svårt, så då bör man kolla på stora batterier typ över 95kWh. T.ex. Zeekr 7x om den är rymlig nog, annars sneakar det iväg mot kommande EX60 och IX3.
Kia EV9 klarar sig inte heller på räckvidd vintertid.
Det du skriver är att skillnad mellan sommar och vinter påverkar mera än 25% i körsträcka på fulladdad elbil?
Observera att det inte är motorväg utan merparten en blandning av 70-100 km/h.
Kommer kunna ladda fullt hemma.
Jag vill göra det enkelt i jämförelse därav mina frågor, vilket jag tror att en majoritet också önskar.
 
K
A AndersS skrev:
Det du skriver är att skillnad mellan sommar och vinter påverkar mera än 25% i körsträcka på fulladdad elbil?
Observera att det inte är motorväg utan merparten en blandning av 70-100 km/h.
Kommer kunna ladda fullt hemma.
Jag vill göra det enkelt i jämförelse därav mina frågor, vilket jag tror att en majoritet också önskar.
Om ditt absoluta krav är 40 mil på vintern utan laddning passar krasst sett ingen elbil. Kan du däremot tänka dig ett laddstopp på 15 min på resan finns många elbilar som uppfyller det kravet.

Om jag förstår ditt krav rätt är 40 mil resan t o r till en annan fastighet du äger? Tänker att du kanske då också oftast stannar ett litet tag vid den andra fastigheten och kan ladda där innan hemresan?

/Krille
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det du skriver är att skillnad mellan sommar och vinter påverkar mera än 25% i körsträcka på fulladdad elbil?
Observera att det inte är motorväg utan merparten en blandning av 70-100 km/h.
Kommer kunna ladda fullt hemma.
Jag vill göra det enkelt i jämförelse därav mina frågor, vilket jag tror att en majoritet också önskar.
Upplever att det pratas värre om påverkan vinter än vad som är verkligheten, självklart är det skillnad men inte så att det är ett problem. Framförallt i den delen av landet där 90% av befolkningen bor och det är ganska milt väder. Likt nämnt ovan så innebär ju inte eventuella extremsituationer såsom stor/tungt släp långa sträckor eller extrem kyla mer än att man får vika in och ladda 10-15min mer än planerat. Bilen är ju inte obrukbar.
 
A AndersS skrev:
Japp, det är ett bekymmer med elbilar att de ökar så mycket i vikt.
Jo, samtidigt räcker oftast B96 men fördelarna med BE gör att det i 9 fall av 10 ändå är det bättre alternativet. Kan också tycka att det är lämpligt med nån typ av verifiering för körning av bil och släp. Man kan skrapa ihop ganska farliga ekipage inom gränserna för ett B-körkort där du inte behöver visa upp jättemycket kunskaper. Ett felaktigt lastat eller surrat ekipage kan ställa till med ganska mycket även vid 1000kg.
 
K Krille4 skrev:
Om ditt absoluta krav är 40 mil på vintern utan laddning passar krasst sett ingen elbil. Kan du däremot tänka dig ett laddstopp på 15 min på resan finns många elbilar som uppfyller det kravet.

Om jag förstår ditt krav rätt är 40 mil resan t o r till en annan fastighet du äger? Tänker att du kanske då också oftast stannar ett litet tag vid den andra fastigheten och kan ladda där innan hemresan?

/Krille
Tyvärr är det svårt att ta sig fram till byggnad vinterhalvåret även med AWD, annars hade det fungerat utmärkt.👍
Innan jag börjar kompromissa och leta alternativ så kan jag avvakta med bytet istället, det är inget akut och det är väl bra. Redan för 3-4 år sedan i tråden hävdades att det inte skulle hända så mycket inom batteriutveckling och med facit idag...
Jag är just nu mera intresserad vad som finns idag och hur utvecklingen ser ut utifrån "för tidigt idag" till vad jag vill betala, låt säga 600-650" för ny bil. Skulle det gå för långsamt är jag inte främmande att istället byta till en diesel igen utifrån nuvarande förutsättningar. El eller diesel som drivmedel har ingen betydelse vid valet utan enkelt och komfort som tar sig fram även när det är besvärligt.
 
  • Gilla
Swedross
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jo, samtidigt räcker oftast B96 men fördelarna med BE gör att det i 9 fall av 10 ändå är det bättre alternativet. Kan också tycka att det är lämpligt med nån typ av verifiering för körning av bil och släp. Man kan skrapa ihop ganska farliga ekipage inom gränserna för ett B-körkort där du inte behöver visa upp jättemycket kunskaper. Ett felaktigt lastat eller surrat ekipage kan ställa till med ganska mycket även vid 1000kg.
Vet om du tänkte på tidigare med krav på elbil utifrån vad som är dragbilen idag.
Redan nu krävs B96 för att dra hästsläpen, vi går då från ca 1100 till dryga 1800.😉
Och som jag noterade är själva körning med släp en ickefråga exkl. tågvikt.
 
A AndersS skrev:
Tyvärr är det svårt att ta sig fram till byggnad vinterhalvåret även med AWD, annars hade det fungerat utmärkt.👍
Innan jag börjar kompromissa och leta alternativ så kan jag avvakta med bytet istället, det är inget akut och det är väl bra. Redan för 3-4 år sedan i tråden hävdades att det inte skulle hända så mycket inom batteriutveckling och med facit idag...
Jag är just nu mera intresserad vad som finns idag och hur utvecklingen ser ut utifrån "för tidigt idag" till vad jag vill betala, låt säga 600-650" för ny bil. Skulle det gå för långsamt är jag inte främmande att istället byta till en diesel igen utifrån nuvarande förutsättningar. El eller diesel som drivmedel har ingen betydelse vid valet utan enkelt och komfort som tar sig fram även när det är besvärligt.
Som vi ser, är det högre förbrukning på vintern. Luften har högre densitet så luftmotstånd går upp, rullmotstånd ökar samtidigt som Cupen ska värmas.

Model Y LR kostar 650' och blandad körning kommer du runt 550km på sommaren, medans samma körning i -10 ger dig 400km. Det är liknande tapp på en Skoda Elroq 85x, från 515km till 375km bara för att det är -10 istället för +23

Är det mest niceness skulle jag bara sätta att WLTP räckvidd behöver vara runt 600km för det fallet med 400km verklig räckvidd på vintern

Brasklapp att kolla laddhastighet i kallt väder, Tesla vet vi funkar medans VW har varit lite långsammare, men det kanske funkar ändå
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Som vi ser, är det högre förbrukning på vintern. Luften har högre densitet så luftmotstånd går upp, rullmotstånd ökar samtidigt som Cupen ska värmas.

Model Y LR kostar 650' och blandad körning kommer du runt 550km på sommaren, medans samma körning i -10 ger dig 400km. Det är liknande tapp på en Skoda Elroq 85x, från 515km till 375km bara för att det är -10 istället för +23

Är det mest niceness skulle jag bara sätta att WLTP räckvidd behöver vara runt 600km för det fallet med 400km verklig räckvidd på vintern

Brasklapp att kolla laddhastighet i kallt väder, Tesla vet vi funkar medans VW har varit lite långsammare, men det kanske funkar ändå
Det du skriver utan att gå in på detaljer är att skillnad på sommar kontra vinterkörning med minusgrader kan skilja upp till 33% utifrån uppgiven körsträcka från tillverkare på fullt laddat bil.
Laddhastighet ska vara jämförbar som att välja rätt pumphandtag vid mack. Jo, jag vet att vi har en kraftfull laddplats på vägen men innan jag börjar kompromissa vill jag dra det så långt det går, se det utifrån många som inte väljer elbil pga av alla dessa "om och men".
Denna kan väl "pumpa" i el så det räcker till och nybyggd på vägen bara 1,5 mil från den fastigheten vi besöker vintertid.😉
https://www.chargetomove.se/laddning

Ta inte illa upp, men merparten av de som skriver i tråden är redan elbilsägare och har gjort valet, oftast hängivna till alla detaljer.😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Swedross
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det du skriver utan att gå in på detaljer är att skillnad på sommar kontra vinterkörning med minusgrader kan skilja upp till 33% utifrån uppgiven körsträcka från tillverkare på fullt laddat bil.
Laddhastighet ska vara jämförbar som att välja rätt pumphandtag vid mack.

Ta inte illa upp, men merparten av de som skriver i tråden är redan elbilsägare och har gjort valet, oftast hängivna till alla detaljer.😉
Jag håller med dig, man ska inte behöva vara specialist för att göra ett vettigt val.

Navigerar man till laddare sköter de flesta temperering av batteriet, då får du bra laddhastighet. Men det gäller ju tyvärr inte alla
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag håller med dig, man ska inte behöva vara specialist för att göra ett vettigt val.

Navigerar man till laddare sköter de flesta temperering av batteriet, då får du bra laddhastighet. Men det gäller ju tyvärr inte alla
Jag kompletterade inlägget med en laddstation på vägen.😉
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
Det du skriver utan att gå in på detaljer är att skillnad på sommar kontra vinterkörning med minusgrader kan skilja upp till 33% utifrån uppgiven körsträcka från tillverkare på fullt laddat bil.
Ja så kan man säga.
Först måste man kolla om det är WLTP eller NEDC uppgiven räckvidd, men jag tror att den senare är totalt övergiven idag.
WLTP stämmer för det mesta ganska hyggligt, medan NEDC är totala glädjesiffror.

Så ta WLTP, och kör man över typ 90 knyck (för mig med arbetsbil kan jag börja fundera på över 80, då den har så mycket mer luftmotstånd) så kommer räckvidden inte stämma längre, dra bort 10% från WLTP om du kör mycket motorväg (med personbil, med arbetsbuss, dra bort 20%).

Sen kan värsta vinterdagen i götaland och svealand sno ytterligare 33%. Men obs, det är väldigt få dagar om året som är dessa värsta vinterdagar.
Och en del kan man påverka själv, kör med jacka och handskar på och sänk temperaturen, märks helt klart som längre räckvidd vid 10 minus.

Ja ungefär så, tänker jag att det är.

edit:
Fast nu när jag kollar vad uppgiven WLTP är för bilen jag har nu, så tycker jag nog att de har lite glädjesiffror från första början.
Även om man sen behandlar dem som jag skrev här.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja så kan man säga.
Först måste man kolla om det är WLTP eller NEDC uppgiven räckvidd, men jag tror att den senare är totalt övergiven idag.
WLTP stämmer för det mesta ganska hyggligt, medan NEDC är totala glädjesiffror.

Så ta WLTP, och kör man över typ 90 knyck (för mig med arbetsbil kan jag börja fundera på över 80, då den har så mycket mer luftmotstånd) så kommer räckvidden inte stämma längre, dra bort 10% från WLTP om du kör mycket motorväg (med personbil, med arbetsbuss, dra bort 20%).

Sen kan värsta vinterdagen i götaland och svealand sno ytterligare 33%. Men obs, det är väldigt få dagar om året som är dessa värsta vinterdagar.
Och en del kan man påverka själv, kör med jacka och handskar på och sänk temperaturen, märks helt klart som längre räckvidd vid 10 minus.

Ja ungefär så, tänker jag att det är.
Ujuj, jag vill ha det som idag. Kör värmaren om det behövs och sedan lasta bilen och kör.
Vill inte behöva tänka WLTP eller NEDC, osv, fyll tanken/batteri och veta ungefär hur långt jag kommer och åtminstone minst xx mil.
 
K
A AndersS skrev:
Tyvärr är det svårt att ta sig fram till byggnad vinterhalvåret även med AWD, annars hade det fungerat utmärkt.👍
Innan jag börjar kompromissa och leta alternativ så kan jag avvakta med bytet istället, det är inget akut och det är väl bra. Redan för 3-4 år sedan i tråden hävdades att det inte skulle hända så mycket inom batteriutveckling och med facit idag...
Jag är just nu mera intresserad vad som finns idag och hur utvecklingen ser ut utifrån "för tidigt idag" till vad jag vill betala, låt säga 600-650" för ny bil. Skulle det gå för långsamt är jag inte främmande att istället byta till en diesel igen utifrån nuvarande förutsättningar. El eller diesel som drivmedel har ingen betydelse vid valet utan enkelt och komfort som tar sig fram även när det är besvärligt.
Min spekulation är att det inte kommer att ske någon "revolution" när det gäller maximal räckvidd. I takt med att laddningsnätverken byggs ut och bilarna laddar snabbare finns det helt enkelt för liten marknad för bilar med stora och dyra batterier som ger lång räckvidd. Viktigare blir då "smarta" och välutbyggda laddningsnätverk och bilar som kan ladda snabbt.

/Krille
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.