engs
Ska ta en lite längre tripp med släp nästa vecka. Inte nån massiv men ändå, 350km enkel väg kanske.
Elbil med gallersläp modell obromsat, relativt högt galler.

Ena vägen kommer det gå helt tomt, tror ni det lönar sig om man plockar av gallren och lägger de i släpet den vägen det går tomt? Menar mer om det är märkbart så pass man slipper kanske 1 laddstopp till eller så den vägen.

Testar på ABRP och då adderar den 2 laddstopp på sträckan, men klarar det helt utan stopp utan släp. Valt "mellansläp" då.

Då det är extra knöligt att ladda med släp så är varje extra stopp man kan undvika positivt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
engs engs skrev:
Ska ta en lite längre tripp med släp nästa vecka. Inte nån massiv men ändå, 350km enkel väg kanske.

Ena vägen kommer det gå helt tomt, tror ni det lönar sig om man plockar av gallren och lägger de i släpet den vägen det går tomt? Menar mer om det är märkbart så pass man slipper kanske 1 laddstopp till eller så den vägen.

Testar på ABRP och då adderar den 2 laddstopp på sträckan, men klarar det helt utan stopp utan släp. Valt "mellansläp" då.

Då det är extra knöligt att ladda med släp så är varje extra stopp man kan undvika positivt.
Jag gissar att det inte påverkar så mycket men kanske värt att ta ner dem? Det är ju rätt så lätt.
Rapportera gärna förbrukning tom / med last. Väldigt intressant.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:

Är det mycket högre än bilens avslut?

Man kör trots allt bara lagligt 80km/h med släp så luftmotståndet blir måttligt med en liten vagn. Kanske vinterräckvidd?
Hade oavsett varit intressant om du körde halva tomma sträckan med galler uppe och sen ta ner dom och se om du ser någon skillnad.

Kolla däcktrycket på vagnen så det är högt och rullar lätt.

+ Det finns några nyinkopplade Tesla stationer, kanske inte med i navigatorn ännu?

engs engs skrev:

Jag tror absolut att det lönar sig att lägga gallret ner. Vet inte vad du har för bil, så svårt att veta hur många stopp som kommer att krävas. Min erfarenhet är dock att man kan köra ungefär lika lång tid med släp som utan, givet att man kör 80 km/h istället för 110-120 km/h

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller släp så är det väl bara att haka av släpet innan om det är så trångt där du laddar?

S
Gallergrindarna är väldigt icke-aerodynamiska. Det blir väldigt turbulent av alla maskor.
Det är värt jobbet att lägga grindarna på flaket.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Jag ligger runt 2,4 med litet kåpsläp i dryga 90. Större och tyngre kåpsläp (skootersläp) 3,2-3,4 så det kan vara markant skillnad. Husvagn 1-axlad drar runt 3,4-3,5.

Gissar på att du kommer ligger strax under 2 tomt utan grindar och strax över 2 med. Mätbart men marginell skillnad. Det som primärt straffar är fart, stor skillnad på 80 och 95.

Brukar gå bra att ladda på dom flesta ställena med släp, jag har kört ganska mycket och har aldrig behövt haka av hittills.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ta ned gallret på släpet. Det blir nästan dubbla luftmotståndet.

Jag räknar med att det kommer att komma påbyggnadssatser i presenning bakdel över släpet för de som ofta drar trailer. Det kommer kraftigt att förlänga räckvidden, kanske uppåt 15-20%.

Nu gav jag bort idén, men jag kommer aldrig att orka starta ett företag för att tillverka dessa ändå...

Tänk er att det blir som dragspelet på en buss som ligger mot bilen och att det är presenning som sedan går mot släpets sidor och överkant. Den aerodynamiska vinsten blir stor!

Och för den som undrar så är vinsten lika stor på en bensinbil, men eftersom bensinaren använder en lägre andel av energin i bensinen till att driva bilen framåt så blir skillnaden i drivmedelskostnad inte alls lika stor. Räkna med runt 1/3 lägre förluster i räckvidd på samma mängd energi.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ta ned gallret på släpet. Det blir nästan dubbla luftmotståndet.

Jag räknar med att det kommer att komma påbyggnadssatser i presenning bakdel över släpet för de som ofta drar trailer. Det kommer kraftigt att förlänga räckvidden, kanske uppåt 15-20%.

Nu gav jag bort idén, men jag kommer aldrig att orka starta ett företag för att tillverka dessa ändå...

Tänk er att det blir som dragspelet på en buss som ligger mot bilen och att det är presenning som sedan går mot släpets sidor och överkant. Den aerodynamiska vinsten blir stor!

Och för den som undrar så är vinsten lika stor på en bensinbil, men eftersom bensinaren använder en lägre andel av energin i bensinen till att driva bilen framåt så blir skillnaden i drivmedelskostnad inte alls lika stor. Räkna med runt 1/3 lägre förluster i räckvidd på samma mängd energi.
Det där tvivlar jag på. Galler är bättre än ogenomtränglig press.

K karlmb skrev:
Det där tvivlar jag på. Galler är bättre än ogenomtränglig press.
Inte så mycket som du tror, det blir som en nästintill solid vägg någonstans runt 70-80 km/h pga turbulensen.

Och man skall passa på att ta av baklemmen också. Den ger oväntat högt vindmotstånd också.

Sämsta är ett halvfullt gallersläp med ett asymmetriskt innehåll staplat i. Spänn över en presenning och du sparar massor av luftmotstånd.

• Gilla
gmogmo och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte så mycket som du tror, det blir som en nästintill solid vägg någonstans runt 70-80 km/h pga turbulensen.

Och man skall passa på att ta av baklemmen också. Den ger oväntat högt vindmotstånd också.

Sämsta är ett halvfullt gallersläp med ett asymmetriskt innehåll staplat i. Spänn över en presenning och du sparar massor av luftmotstånd.
Jag har lånat en grannes släp med och utan solid körramp. När han bytte från durkplåt till sträckmetall på rampen kändes det inte längre som en husvagn i 100.
Det säger allt tycker jag.

kisumisu
Skall bli kul att se om bensinen räcker i helgen 😂

Jävla tur att man bor i egen villa och har elbil. Inget köande!

Bekräftar verkligen att man gjort rätt val!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lite tänkvärt att denna diskussion ligger i elbilstråden. Med riktiga bilar behöver man aldrig fundera på dessa detaljer. 😉😂🙃

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Med riktiga bilar behöver man aldrig fundera på dessa detaljer. 😉😂🙃
Japp, så är det ... väl ... ;)
kisumisu kisumisu skrev:

[video]

kisumisu kisumisu skrev:

[video]

Är detta en lokal företeelse?😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.