13th Marine 13th Marine skrev:
Än så länge har jag inte sett några tendenser på att elbilarna ska vara värda noll efter 10år.
Det är nog mest bara domedagsprofeterna som tror det.
Menar du att man inte får en Model S 2014 gratis? Nähä. Men en sådan där Mitsubishi/Peugeot/Citroen från 2010 måste ju vara helt gratis? De är ju snart 15 år gamla nu. Eller? Har domedagsprofeterna lurat mig?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Menar du att man inte får en Model S 2014 gratis? Nähä. Men en sådan där Mitsubishi/Peugeot/Citroen från 2010 måste ju vara helt gratis? De är ju snart 15 år gamla nu. Eller? Har domedagsprofeterna lurat mig?
Nej precis, och lik förbenat hör man jämnt och ständigt hur elbilarna inte kommer vara värda nått efter ett par år.
 
  • Gilla
  • Wow
karlmb och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Hittade en siffra från ADAC (tror jag de heter) att elbilar är ungefär 23% billigare att serva under en femårsperiod. Så det ju ingen enorm skillnad.

En artikel hos Carup listade en massa servicekostnader men det var väl skräckexemplen kanske. Att 4-årsservicen på en elbil kostar över 8000 är ju rätt extremt.
Jo, det har det säkert kostat men meningslöst att hålla på så, det finns gott om bilar där service lätt går på över 100' efter några hundra mil men de kan inte anses representativa.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Om folk inte skulle köpa 10 år gamla bilar skulle dessa ha noll andrahandsvärde. Fundera över vad värdeminskningen blir om hela värdet är borta efter 10 år. Ni som köper nya bilar ska väl tvärtom vara glada över att det finns folk som köper gamla bilar, för det gör värdeminskningen mindre för er.
Det finns såklart anledningar till att man köper en ny bil som privatperson, om de alltid är rationella kan diskuteras.

Däremot står det väl helt klart att begagnatpriserna för de flesta bilar ligger under bruksvärdet, om en bil endast kostar 50% efter tre år så skulle ju det, förenklat, kunna antyda att nu är det bara halva tiden kvar och så är det ju inte.

Har tvingats vara delaktig i bilköp på senare tid och tycker däremot att det är intressant att det verkar ske en normalisering av priserna som verkar sammanfalla med att maskinskadeförsäkringen löper ut. Man verkar då kunna köpa premiumbilar till ungefär samma pris som de lite enklare märkena, i mina ögon kan man göra fynd där. Jag tycker ju att det fortfarande är mycket stora skillnader som gör premiumbilar mer robusta och dessutom enklare att reparera.
 
D
lilytwig lilytwig skrev:
Varför referera till Tesla? Det är iofs den mest sålda bilen, men också den sämsta designen både när det gäller typ av batteri och uppbyggnad av batteripack. Andra tillverkare har valt hållbarare batterier och byggt ihop dem på ett mer servicevänligt sätt.
Man kan väl välja vilken bil man vill, jag är ändå ganska säker på att fossilbilskramarens oro för batterihaveri är av det psykogena slaget, tvärtom så pekar allt på att batterierna håller långt bättre än förväntat.

Att sedan media jagar klick och att en artikel om en besviken elbilsägare betalar sig mycket bättre än ännu en om slapp kamkedja, är ju en helt annan sak.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har gått över från gamla bilar och meka själv till nyare bilar och låta verkstaden hantera det.
Köper en ca 3år gammal bil och säljer den lagom till maskinskadeförsäkringen slutar gälla vid 8år.
Nu kan du behålla några år till, finns bolag som erbjuder 12 år!
 
G
C Costanza skrev:
Frågan är när en bil kan betraktas som mest tillförlitlig.
Är det en sprillans ny bil, eller en som rullat ett tag och bevisligen inte är ett utpräglat måndagsexemplar?

Själv kör jag, trots att jag är medelålders, en bil som nosar på 20-årsstrecket, och eftersom den aldrig bråkat med mig litar jag på den.
Jag inser ju att dagen då det är min tur att bli ståendes närmar sig, men tillräckligt många vänner och bekanta med ganska nya bilar drabbas av många skumma fel att jag inte vet om jagskulle känna mig så mycket tryggare med en ny(are).

/GC
En ny bil som producerats i stora volymer under några år utan större kända problem.
 
Fairlane
T TommyC skrev:
Jovisst, allt på internet är naturligtvis inte sant. Det är ju bara att kalkylera med ett batteribyte när vagnskadegarantin går ut eller så köper man en ny bil minst vart åttonde år eller vad favoritleverantören garanterar. Sannolikheten för att det händer vet bara biltillverkarna. Förhoppningsvis håller den sig låg även efter 8 år.
Jag tänker mig att vagnskadegaranti inte har ett dugg med saken att göra. Batterier har man ofta en betydligt längre garantitid än vagnskadegaranti. Med liknande logik på bensin/dieselbilar så bör man kalkylera in ett motorbyte när vagnskadegarantin (eller så länge man har garanti på motorn 2-3 år?). Jag måste nog erkänna att under alla mina år som bilägare har jag aldrig kalkylerat in ett motorbyte och då har nästan alla bilar jag ägt saknat garanti när jag köpt dem.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu kan du behålla några år till, finns bolag som erbjuder 12 år!
Börjar dock springa iväg i premie då, tyckte jag.
 
Jag gjorde en liten koll på begagnatpriset igår,
det verkar inte som att marknaden prisat ut begagnade elbilar än iaf.

Nissan Leaf från 2015 verkar gå från 65k och uppåt.
VW e-Golf 2015 får du för 80k om du tar en långmilare, eller 100k för nått som gått mer normalt.

eGolfen verkar ha kostat 375k ny. dvs ett värdetapp som motsvaras hyfsat av 50%/5år.
eGolfen finns ju inte kvar, men ID3an kan väl vara en rimlig ersättare och den får du med lilla batteriet för 382k (då är det lilla batteriet dubbelt så stort som hos eGolfen)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Frågan är när en bil kan betraktas som mest tillförlitlig.
Är det en sprillans ny bil
Statiskt sett är det nog så, ja. I synnerhet om man mäter etablerade märken.

Att det finns ett fåtal som har otur och har problem även med nyare bilar lär knappast förändra att bilar likt andra förbrukningsvaror slits över tid och därmed är mer att lita på som nya än som gamla.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Statiskt sett är det nog så, ja. I synnerhet om man mäter etablerade märken.

Att det finns ett fåtal som har otur och har problem även med nyare bilar lär knappast förändra att bilar likt andra förbrukningsvaror slits över tid och därmed är mer att lita på som nya än som gamla.
Jag har haft mer problem med nya bilar än lite äldre,
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gjorde en liten koll på begagnatpriset igår,
det verkar inte som att marknaden prisat ut begagnade elbilar än iaf.

Nissan Leaf från 2015 verkar gå från 65k och uppåt.
VW e-Golf 2015 får du för 80k om du tar en långmilare, eller 100k för nått som gått mer normalt.

eGolfen verkar ha kostat 375k ny. dvs ett värdetapp som motsvaras hyfsat av 50%/5år.
eGolfen finns ju inte kvar, men ID3an kan väl vara en rimlig ersättare och den får du med lilla batteriet för 382k (då är det lilla batteriet dubbelt så stort som hos eGolfen)
Mer anmärkningsvärt är vad man försöker få ut för elbilar av 2011 års modell på Blocket. Närmare 50000 kr när de borde kosta 15000.

En Ford Focus elbil 2015 försöker någon få över 100' för. 😂
 
G
Kanske var GMs nya 6,2-liters V8-motorn som rasade direkt p.g.a tillverkningsfel på komponenter..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.