H HenrikHuslöse skrev:
Jag har haft mer problem med nya bilar än lite äldre,

Mer anmärkningsvärt är vad man försöker få ut för elbilar av 2011 års modell på Blocket. Närmare 50000 kr när de borde kosta 15000.

En Ford Focus elbil 2015 försöker någon få över 100' för. 😂
Spännande, Ford focus finns ju inte som elbil - då måste det vara ett hemmabygge ?
Generellt sett: Just 2011 fanns inte många elbilar, men värdeminskningen verkar vara i linje med bilar med förbränningsmotor ? iaf om man kollar på automat ?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, Eon och Virta är i alla fall samma, OKQ8 visste jag inte.

Själv har jag en Ica-brandad Eon/Virta-app. De har egenheten att man sätter in 200 kr på ett konto snarare än att pengar bara dras vid konsumtion, så jag drar mig från att byta även om det är småpengar. Och det håller en på tå med att komma ihåg vad som är vad.

Men poängen var inte att de är billigast. På en annan laddare kan det som synes vara tvärtom.

[bild]
Hej,

Är tyvärr inte helt med.

Är det samma laddare och priset skiljer sig beroende vilken app man använder?

Vad nånstans ser du detta?


Helt nytt för mig.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Spännande, Ford focus finns ju inte som elbil - då måste det vara ett hemmabygge ?
Generellt sett: Just 2011 fanns inte många elbilar, men värdeminskningen verkar vara i linje med bilar med förbränningsmotor ? iaf om man kollar på automat ?
Jodå!

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Focus_Electric
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Spännande, Ford focus finns ju inte som elbil - då måste det vara ett hemmabygge ?
Jodå, den fanns som elbil från fabrik. Ingen snabbladdning om jag minns rätt. Jag har för mig att den ändå var rätt dyr.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Generellt sett: Just 2011 fanns inte många elbilar, men värdeminskningen verkar vara i linje med bilar med förbränningsmotor ? iaf om man kollar på automat ?
Du har nog rätt. Jag tänkte inte på att jämföra.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Mer anmärkningsvärt är vad man försöker få ut för elbilar av 2011 års modell på Blocket. Närmare 50000 kr när de borde kosta 15000.

En Ford Focus elbil 2015 försöker någon få över 100' för. 😂
Jag gissar på att de säljs i de häraderna.
En vanlig Golf från 2015 går på 60k, och då har de gått 20 000mil+
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Hej,

Är tyvärr inte helt med.

Är det samma laddare och priset skiljer sig beroende vilken app man använder?

Vad nånstans ser du detta?


Helt nytt för mig.
Du kan hämta appen Chargefinder eller surfa till https://chargefinder.com/se

Där kan man ta upp kartan och leta laddstationer, klicka på en så får du upp all info inklusive vilka appar som funkar. Visar även om stationen tar kort.
 
  • Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jodå, den fanns som elbil från fabrik. Ingen snabbladdning om jag minns rätt. Jag har för mig att den ändå var rätt dyr.
Du har rätt, när jag söker lite får jag fram den. En tidig modell med ca 12 mils räckvidd...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du har rätt, när jag söker lite får jag fram den. En tidig modell med ca 12 mils räckvidd...
Det var väl i den häraden de flesta elbilar låg för 10-15år sedan.
Dög gott till att pendla med.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Du kan hämta appen Chargefinder eller surfa till [länk]

Där kan man ta upp kartan och leta laddstationer, klicka på en så får du upp all info inklusive vilka appar som funkar. Visar även om stationen tar kort.
Tackar
 
H HenrikHuslöse skrev:
Bra fråga. Min magkänsla utan fakta: Efter tre år. Efter 8 - 10 år gör rosten att den blir allt mer svårmekad och risken att något annat går sönder när den servas och repareras växer för varje år. Kan den gyllene medelvägen vara att ha en bil som är 3 - 8 år ?
Ingen av mina tidigare bilar (som jag ägde i över 10 år och sen skrotade) har behövt skrotas på grund av rost. Nej, nu ljuger jag, min första bil (Opel Rekord kombi, årsmodell -70, två år yngre än mig själv) skrotade jag då det var för mycket rost, men den gav jag bara 3000 för.

Motorhaveri (på grund av att jag inte bytte olja eller oljefilter på 5 år... när man var ung, dum och fattig typ) och sen nåt skumt ECU-fel som verkstaden aldrig lyckades lösa (och det kändes inte värt att lägga 10-20 tusen på att reparera en bil som var värt typ 40).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej precis, och lik förbenat hör man jämnt och ständigt hur elbilarna inte kommer vara värda nått efter ett par år.
Problemet som jag ser med elbilar är att batterierna efter så lång tid är värda mer än bilen. Så när bilen börjar bli tillräckligt gammal är det mer lockande att sälja batteriet för energilagring än att försöka få nån att betala lika mycket för bilen.

Visst, den som säljer får betalt så det är inget problem att äga den, problemet är att andrahandsmarknaden får brist på gamla körbara bilar till vettiga priser.
 
D djac skrev:
Man kan väl välja vilken bil man vill, jag är ändå ganska säker på att fossilbilskramarens oro för batterihaveri är av det psykogena slaget, tvärtom så pekar allt på att batterierna håller långt bättre än förväntat.
Är det inte samma oro som många har för att till exempel behöva byta partikelfilter på en diesel? Det är kanske inte så sannolikt att det händer, men om det händer blir det en väldigt hög kostnad som man kanske inte har ekonomi att hantera. Alla har inte flera hundra tusen i buffert.
 
Som Anne Wibble skaldade 2014: Du ska ha en årslön i buffert på banken! Punkt.
 
N Nerre skrev:
Problemet som jag ser med elbilar är att batterierna efter så lång tid är värda mer än bilen. Så när bilen börjar bli tillräckligt gammal är det mer lockande att sälja batteriet för energilagring än att försöka få nån att betala lika mycket för bilen.

Visst, den som säljer får betalt så det är inget problem att äga den, problemet är att andrahandsmarknaden får brist på gamla körbara bilar till vettiga priser.
Så nu är problemet att de är värda för mycket istället?
 
  • Haha
  • Gilla
jannebmw och 4 till
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Är det inte samma oro som många har för att till exempel behöva byta partikelfilter på en diesel? Det är kanske inte så sannolikt att det händer, men om det händer blir det en väldigt hög kostnad som man kanske inte har ekonomi att hantera. Alla har inte flera hundra tusen i buffert.
Den rädslan finns alltid, som sagt så har jag precis handlat beg bil och det är slående att vilken modell man än tittar på så är man efter en timme i användarforum etc avskräckt, alla verkar ha någon modelltypisk brist av stor dignitet som lurar runt hörnan.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.