1 822 094 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Spännande, Ford focus finns ju inte som elbil - då måste det vara ett hemmabygge ?H HenrikHuslöse skrev:
Generellt sett: Just 2011 fanns inte många elbilar, men värdeminskningen verkar vara i linje med bilar med förbränningsmotor ? iaf om man kollar på automat ?
Hej,Nötegårdsgubben skrev:
Ja, Eon och Virta är i alla fall samma, OKQ8 visste jag inte.
Själv har jag en Ica-brandad Eon/Virta-app. De har egenheten att man sätter in 200 kr på ett konto snarare än att pengar bara dras vid konsumtion, så jag drar mig från att byta även om det är småpengar. Och det håller en på tå med att komma ihåg vad som är vad.
Men poängen var inte att de är billigast. På en annan laddare kan det som synes vara tvärtom.
[bild]
Är tyvärr inte helt med.
Är det samma laddare och priset skiljer sig beroende vilken app man använder?
Vad nånstans ser du detta?
Helt nytt för mig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Jodå, den fanns som elbil från fabrik. Ingen snabbladdning om jag minns rätt. Jag har för mig att den ändå var rätt dyr.klaskarlsson skrev:
Du har nog rätt. Jag tänkte inte på att jämföra.klaskarlsson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Jag gissar på att de säljs i de häraderna.H HenrikHuslöse skrev:
En vanlig Golf från 2015 går på 60k, och då har de gått 20 000mil+
Du kan hämta appen Chargefinder eller surfa till https://chargefinder.com/seH he-peter skrev:
Där kan man ta upp kartan och leta laddstationer, klicka på en så får du upp all info inklusive vilka appar som funkar. Visar även om stationen tar kort.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Ingen av mina tidigare bilar (som jag ägde i över 10 år och sen skrotade) har behövt skrotas på grund av rost. Nej, nu ljuger jag, min första bil (Opel Rekord kombi, årsmodell -70, två år yngre än mig själv) skrotade jag då det var för mycket rost, men den gav jag bara 3000 för.H HenrikHuslöse skrev:
Motorhaveri (på grund av att jag inte bytte olja eller oljefilter på 5 år... när man var ung, dum och fattig typ) och sen nåt skumt ECU-fel som verkstaden aldrig lyckades lösa (och det kändes inte värt att lägga 10-20 tusen på att reparera en bil som var värt typ 40).
Problemet som jag ser med elbilar är att batterierna efter så lång tid är värda mer än bilen. Så när bilen börjar bli tillräckligt gammal är det mer lockande att sälja batteriet för energilagring än att försöka få nån att betala lika mycket för bilen.13th Marine skrev:
Visst, den som säljer får betalt så det är inget problem att äga den, problemet är att andrahandsmarknaden får brist på gamla körbara bilar till vettiga priser.
Är det inte samma oro som många har för att till exempel behöva byta partikelfilter på en diesel? Det är kanske inte så sannolikt att det händer, men om det händer blir det en väldigt hög kostnad som man kanske inte har ekonomi att hantera. Alla har inte flera hundra tusen i buffert.D djac skrev:
Som Anne Wibble skaldade 2014: Du ska ha en årslön i buffert på banken! Punkt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Så nu är problemet att de är värda för mycket istället?N Nerre skrev:Problemet som jag ser med elbilar är att batterierna efter så lång tid är värda mer än bilen. Så när bilen börjar bli tillräckligt gammal är det mer lockande att sälja batteriet för energilagring än att försöka få nån att betala lika mycket för bilen.
Visst, den som säljer får betalt så det är inget problem att äga den, problemet är att andrahandsmarknaden får brist på gamla körbara bilar till vettiga priser.
Den rädslan finns alltid, som sagt så har jag precis handlat beg bil och det är slående att vilken modell man än tittar på så är man efter en timme i användarforum etc avskräckt, alla verkar ha någon modelltypisk brist av stor dignitet som lurar runt hörnan.N Nerre skrev: