Carup är mest clickbait, så jag har slutat läsa där.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
G
H HenrikHuslöse skrev:
De som kör mycket köper nya bilar. Kör man bara 1000 mil om året kör man en gammal bil.
Det är lika tråkigt att bli stående på vägrenen även om man bara kör 1000 mil...

Hur svårt är det att acceptera att det finns folk som inte vill åka runt i 15 år gamla bilar där risken för totalhaveri är mycket större än en ny och är villiga att lägga några hundra tusen på en 0-3 år gammal bil som dessutom är mycket säkrare att åka runt i.


För många personer i medelåldern som ägt sitt boende sedan dom varit unga och har bra jobb är leasing kostanden för en ny bil en fis i rymden kostar ju mer att ha jycken på hunddagis..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Om folk inte skulle köpa 10 år gamla bilar skulle dessa ha noll andrahandsvärde. Fundera över vad värdeminskningen blir om hela värdet är borta efter 10 år. Ni som köper nya bilar ska väl tvärtom vara glada över att det finns folk som köper gamla bilar, för det gör värdeminskningen mindre för er.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
"väsentligt bättre bil" vad grundar du det på? Det mesta jag läser tyder på motsatsen.

[media] handlar om byte av en trasig battericell i Tesla model 3.

Batteriet innehåller ca 5500 battericeller. Det räcker med fel i en cell så blir bilen oanvändbar. Tesla byter inte enstaka celler utan letar efter ett begagnat batteri som har ungefär samma status som det havererade batteriet hade strax innan det havererade.

Batterier är känsliga för fukt. Om höljet runt batteriet inte håller tätt så är det bara en tidsfråga innan batteriet havererar. Mindre markkontakt med underredet kan räcka.

Som vanligt finns ingen statistik över hur vanligt eller ovanligt problemet är, bara tillverkarna vet. Det kommer såklart att bli vanligare och vanligare varefter bilarna åldras. Någon i Florida råkade ut för felet på en tre år gammal Tesla M3.
Varför referera till Tesla? Det är iofs den mest sålda bilen, men också den sämsta designen både när det gäller typ av batteri och uppbyggnad av batteripack. Andra tillverkare har valt hållbarare batterier och byggt ihop dem på ett mer servicevänligt sätt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Varför referera till Tesla? Det är iofs den mest sålda bilen, men också den sämsta designen både när det gäller typ av batteri och uppbyggnad av batteripack. Andra tillverkare har valt hållbarare batterier och byggt ihop dem på ett mer servicevänligt sätt.
Det går att laga Teslabatterier.
Se EVClinic.
 
K karlmb skrev:
Det går att laga Teslabatterier.
Se
K karlmb skrev:
Det går att laga Teslabatterier.
Se EVClinic.
Ja, såklart det går.
 
G Greger_08 skrev:
Det är lika tråkigt att bli stående på vägrenen även om man bara kör 1000 mil...

Hur svårt är det att acceptera att det finns folk som inte vill åka runt i 15 år gamla bilar där risken för totalhaveri är mycket större än en ny och är villiga att lägga några hundra tusen på en 0-3 år gammal bil som dessutom är mycket säkrare att åka runt i.
Då har man kastat alla ekonomiska argument över bord. Hela diskussionen om värdeminskning, milkostnad och val av drivmedel blir irrelevant om man rycker undan förutsättningen att ekonomin spelar roll.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Ja, såklart det går.
Och många andra reparationer är lättast på Tesla.
 
G Greger_08 skrev:
Det är lika tråkigt att bli stående på vägrenen även om man bara kör 1000 mil...

Hur svårt är det att acceptera att det finns folk som inte vill åka runt i 15 år gamla bilar där risken för totalhaveri är mycket större än en ny och är villiga att lägga några hundra tusen på en 0-3 år gammal bil som dessutom är mycket säkrare att åka runt i.


För många personer i medelåldern som ägt sitt boende sedan dom varit unga och har bra jobb är leasing kostanden för en ny bil en fis i rymden kostar ju mer att ha jycken på hunddagis..
Frågan är när en bil kan betraktas som mest tillförlitlig.
Är det en sprillans ny bil, eller en som rullat ett tag och bevisligen inte är ett utpräglat måndagsexemplar?

Själv kör jag, trots att jag är medelålders, en bil som nosar på 20-årsstrecket, och eftersom den aldrig bråkat med mig litar jag på den.
Jag inser ju att dagen då det är min tur att bli ståendes närmar sig, men tillräckligt många vänner och bekanta med ganska nya bilar drabbas av många skumma fel att jag inte vet om jagskulle känna mig så mycket tryggare med en ny(are).

/GC
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Frågan är när en bil kan betraktas som mest tillförlitlig.
Är det en sprillans ny bil, eller en som rullat ett tag och bevisligen inte är ett utpräglat måndagsexemplar?

/GC
Bra fråga. Min magkänsla utan fakta: Efter tre år. Efter 8 - 10 år gör rosten att den blir allt mer svårmekad och risken att något annat går sönder när den servas och repareras växer för varje år. Kan den gyllene medelvägen vara att ha en bil som är 3 - 8 år ?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Bra fråga. Min magkänsla utan fakta: Efter tre år. Efter 8 - 10 år gör rosten att den blir allt mer svårmekad och risken att något annat går sönder när den servas och repareras växer för varje år. Kan den gyllene medelvägen vara att ha en bil som är 3 - 8 år ?
Något sådant kanske.
Det svåra med den taktiken är ju att veta när man köper den där 3 år gamla bilen att den gått felfritt. :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Bra fråga. Min magkänsla utan fakta: Efter tre år. Efter 8 - 10 år gör rosten att den blir allt mer svårmekad och risken att något annat går sönder när den servas och repareras växer för varje år. Kan den gyllene medelvägen vara att ha en bil som är 3 - 8 år ?
Jag vågar stretcha till 5 - 10 år, beroende på körsträcka men drygt 15000 mil funkar utan större problem om man sköter bilen,
 
Jag har gått över från gamla bilar och meka själv till nyare bilar och låta verkstaden hantera det.
Köper en ca 3år gammal bil och säljer den lagom till maskinskadeförsäkringen slutar gälla vid 8år.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Om folk inte skulle köpa 10 år gamla bilar skulle dessa ha noll andrahandsvärde. Fundera över vad värdeminskningen blir om hela värdet är borta efter 10 år. Ni som köper nya bilar ska väl tvärtom vara glada över att det finns folk som köper gamla bilar, för det gör värdeminskningen mindre för er.
Och på samma sätt ska de som köper begagnade vara glada att någon köper nya, annars finns det snart inga bilar att köpa...

Än så länge har jag inte sett några tendenser på att elbilarna ska vara värda noll efter 10år.
Det är nog mest bara domedagsprofeterna som tror det.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Majgårdarna
N Nerre skrev:
Inte så länge tillverkarna kräver märkesservice för att eventuella garantier ska gälla. Det är väl nästan bara Tesla som är "servicefria" enligt tidigare diskussioner i tråden.

Även elbilar har bromsar, hjulupphängning, fjädring och de har väl t.o.m. en växellåda. Dessutom har många av dem en värmepump som är mer avancerad än vad ACn på en bränslebil är.

Från tidigare diskussioner har det ju visat sig att många tillverkare av bränslebilar erbjuder serviceavtal för några hundralappar i månaden (gäller väl visserligen bara nya bilar).
Det finns inga tillverkare i Sverige som kräver märkesservice för att garantier skall gälla. Kia försökte men de blev fällda i marknadsdomstolen.
Alla biltillverkare måste ladda upp service scheman i en databas som andra får ta del av.
lilytwig lilytwig skrev:
Varför referera till Tesla? Det är iofs den mest sålda bilen, men också den sämsta designen både när det gäller typ av batteri och uppbyggnad av batteripack. Andra tillverkare har valt hållbarare batterier och byggt ihop dem på ett mer servicevänligt sätt.
Vad är skillnaden på Teslas och andra tillverkares batterier ang hållbarheten?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.