D
T TommyC skrev:
Jovisst, allt på internet är naturligtvis inte sant. Det är ju bara att kalkylera med ett batteribyte när vagnskadegarantin går ut eller så köper man en ny bil minst vart åttonde år eller vad favoritleverantören garanterar. Sannolikheten för att det händer vet bara biltillverkarna. Förhoppningsvis håller den sig låg även efter 8 år.

Jag tänker vänta med batteribil tills prototypfasen är över. Det ser ut att bli en lång väntan. Det lockar inte det minsta att slänga en massa pengar på dålig kvalité. Det gäller för övrigt även de flesta bränslebilar sorgligt nog.
Man behöver inte gå till internet, det hade räckt med bekanskapskretsen, bränslepump på BMW med metalldelar i motorn >6 månaders reparation och över 100' i kostnad, osv, osv, osv, det finns såklart hur mycket som helst och det oavsett märke.

Fast det där blir bara konstigt sätt att räkna på, skulle jag behöva skriva av exempelvis en Mercedes på två år så blir den ju dyr, efter det så är man i händerna på försäkringsbolaget, precis som med elbilen.

Med den inställningen och dagens korta modellcykler så blir det aldrig någon bil för dig med det resonemanget :(

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Jag har två gamla bilar som är avskrivna för länge sedan 😆

D djac skrev:
Har du ett särintresse i bränslekostnader, annars är det väl inte den största posten precis?
Särskilt inte om man kör genomsnittliga 1200 mil om året.

Jag har för mig att det är nåt i stil med mindre än 5% av bilarna som körs mer än 3000 mil om året, men de som kör så mycket verkar inte förstå hur liten minoritet de är.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns många okända variabler men att service tenderar att vara avsevärt billigare på elbilar kan man nog räkna med,
Inte så länge tillverkarna kräver märkesservice för att eventuella garantier ska gälla. Det är väl nästan bara Tesla som är "servicefria" enligt tidigare diskussioner i tråden.

Även elbilar har bromsar, hjulupphängning, fjädring och de har väl t.o.m. en växellåda. Dessutom har många av dem en värmepump som är mer avancerad än vad ACn på en bränslebil är.

Från tidigare diskussioner har det ju visat sig att många tillverkare av bränslebilar erbjuder serviceavtal för några hundralappar i månaden (gäller väl visserligen bara nya bilar).

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gjorde liknande uträkning på vår Passat GTE, köpt beggad 2.5år gammal och såld fem år och 7000mil senare.
39,9kr/mil.
Hur hade det sett ut om ni kört genomsnittliga 1200 mil om året istället för 2800 mil om året?

N Nerre skrev:
Hur hade det sett ut om ni kört genomsnittliga 1200 mil om året istället för 2800 mil om året?
Vi körde 1400mil i snitt 😉

Edit: Kan tilläggas att vi körde mer första året, sedan kom pandemi som möjliggjorde mer hemarbete, sen föräldraledighet och byte av jobb för en av oss.

Redigerat:
N Nerre skrev:
Särskilt inte om man kör genomsnittliga 1200 mil om året.

Jag har för mig att det är nåt i stil med mindre än 5% av bilarna som körs mer än 3000 mil om året, men de som kör så mycket verkar inte förstå hur liten minoritet de är.
De som kör mycket köper nya bilar. Kör man bara 1000 mil om året kör man en gammal bil.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
T TommyC skrev:
"väsentligt bättre bil" vad grundar du det på? Det mesta jag läser tyder på motsatsen.

[media] handlar om byte av en trasig battericell i Tesla model 3.

Batteriet innehåller ca 5500 battericeller. Det räcker med fel i en cell så blir bilen oanvändbar. Tesla byter inte enstaka celler utan letar efter ett begagnat batteri som har ungefär samma status som det havererade batteriet hade strax innan det havererade.

Batterier är känsliga för fukt. Om höljet runt batteriet inte håller tätt så är det bara en tidsfråga innan batteriet havererar. Mindre markkontakt med underredet kan räcka.

Som vanligt finns ingen statistik över hur vanligt eller ovanligt problemet är, bara tillverkarna vet. Det kommer såklart att bli vanligare och vanligare varefter bilarna åldras. Någon i Florida råkade ut för felet på en tre år gammal Tesla M3.
Jodå, det finns statistik.
Om du verkligen är intresserad av olika problem med moderna bilar och elbilar i synnerhet så besök EVclinic . De har både hemsida och Linkedin.
Du kanske tror de är elbilsfrälsta utan riktig hands-on.
Men repar rutinmässigt en massa elbilar inkl de med döda batterier.
De skriver priser också o jämför med vad Oem hade tagit.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi körde 1400mil i snitt 😉
Ah, sorry, jag tog fel årtal... Delade med 2,5 och inte 5 :)

N Nerre skrev:
Ah, sorry, jag tog fel årtal... Delade med 2,5 och inte 5 :)
Anade det 🙂

D
N Nerre skrev:
Inte så länge tillverkarna kräver märkesservice för att eventuella garantier ska gälla. Det är väl nästan bara Tesla som är "servicefria" enligt tidigare diskussioner i tråden.

Även elbilar har bromsar, hjulupphängning, fjädring och de har väl t.o.m. en växellåda. Dessutom har många av dem en värmepump som är mer avancerad än vad ACn på en bränslebil är.

Från tidigare diskussioner har det ju visat sig att många tillverkare av bränslebilar erbjuder serviceavtal för några hundralappar i månaden (gäller väl visserligen bara nya bilar).
Ja, jag känner såklart inte till alla bilar och dess servicekostnader men det som folk har delat tyder ändå på att även de elbilar som ska servas har billigare servicar. Egen erfarenhet säger mig att vanlig årlig service på en fyrcylindrig bil kan variera mellan ca 5' till 12,5', detta gäller min diesel och beroende på vilken service det gäller.

D djac skrev:
Egen erfarenhet säger mig att vanlig årlig service på en fyrcylindrig bil kan variera mellan ca 5' till 12,5', detta gäller min diesel och beroende på vilken service det gäller.
Så högt har jag aldrig hamnat med min Octavia, jag tror den dyraste servicen jag gjort hamnade på 4000, billigaste var nog neråt 2000. Och då är det hos Skoda dessutom. (En fördel är att de lämnar mobilitetsgaranti ett år om man servar hos dem, så man slipper ha en räddningsförsäkring.)

Vad gör de för 12500? Byter partikelfilter?

D
N Nerre skrev:
Så högt har jag aldrig hamnat med min Octavia, jag tror den dyraste servicen jag gjort hamnade på 4000, billigaste var nog neråt 2000. Och då är det hos Skoda dessutom. (En fördel är att de lämnar mobilitetsgaranti ett år om man servar hos dem, så man slipper ha en räddningsförsäkring.)

Vad gör de för 12500? Byter partikelfilter?
Jag minns inte men det var åtminstone oljebyte i växellådan då också, det är väl generellt vätskorna som drar iväg, jag tror knappt jag får motoroljan för 2' till min.

Hittade en siffra från ADAC (tror jag de heter) att elbilar är ungefär 23% billigare att serva under en femårsperiod. Så det ju ingen enorm skillnad.

En artikel hos Carup listade en massa servicekostnader men det var väl skräckexemplen kanske. Att 4-årsservicen på en elbil kostar över 8000 är ju rätt extremt.

Var någonstans 11k 2020 för 6000milaservicen på GTEn, det var växellådsolja som gjorde att det drog iväg.
I övrigt var det väl 3-4k för en service 1500mil/1år.

Hade stora servicen på id4an, 6100kr inkl bromsvätskebyte och köldmedium till ACn.
Service vartannat år oavsett mil.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.