1 744 779 läst ·
26 181 svar
1745k läst
26,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
För mig är som sagt var milkostnaden irrelevant, det är årskostnaden som är intressant. Milkostnaden blir ju i princip alltid lägre ju mer man kör (de fasta kostnaderna fördelas på fler mil). Medans årskostnaden alltid ökar ju mer man kör (de fasta kostnaderna är fasta och de rörliga kostnaderna ökar).
Och min disponibla inkomst påverkas inte av hur många mil jag kör, jag får lika mycket lön oavsett om jag kör 0 mil om året eller 5000 mil om året.
Och min disponibla inkomst påverkas inte av hur många mil jag kör, jag får lika mycket lön oavsett om jag kör 0 mil om året eller 5000 mil om året.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Jag kör månadsvis balansräkning, men det blir samma sak, TCO är viktigast.N Nerre skrev:För mig är som sagt var milkostnaden irrelevant, det är årskostnaden som är intressant. Milkostnaden blir ju i princip alltid lägre ju mer man kör (de fasta kostnaderna fördelas på fler mil). Medans årskostnaden alltid ökar ju mer man kör (de fasta kostnaderna är fasta och de rörliga kostnaderna ökar).
Milkostnad kan vara intressant om man har 2st bilad, dvs. Hur mycket skiljer det när man lägger på extra, lite onödiga mil.
Har du ett särintresse i bränslekostnader, annars är det väl inte den största posten precis?trähandtag skrev:
Jag skulle säga att värdeminskning och kapitalkostnader är ohotad etta, sen har du saker som service, försäkring, reparationer. Hur man värderar att man får en väsentligt bättre bil om man väljer el vet jag inte däremot.
Jo jag vet att värdeminskningen är största posten, men det är en parameter som man med exakthet först kan få fram när bilen säljs. Vad jag vet finns inte tidsmaskiner och ej är jag synsk. I tråden ”bilar -ich något” skrev jag att bokslutet på vår Volvo v60 cc inklusive värdeminskning. Kostnaden per mil blev 43,5 kr. Kunde varit några kronor lägre om vi inte hade tankat med HVO100.
Det är semester (sista veckan) och alltid kul att räkna på saker, för att komma med fakta och inte bara gissa. Det går att räkna på löpande kostnader och jämföra. För att utveckla det hela så tittade jag på alla löpande kostnader, så som jag vet om. Ser att elbilen är ca 10 000 kr billigare per år än den fossil bil vi hade. En osäkerhet är service av den nya bilen. Jag räknade med liknande kostnader.
Det är semester (sista veckan) och alltid kul att räkna på saker, för att komma med fakta och inte bara gissa. Det går att räkna på löpande kostnader och jämföra. För att utveckla det hela så tittade jag på alla löpande kostnader, så som jag vet om. Ser att elbilen är ca 10 000 kr billigare per år än den fossil bil vi hade. En osäkerhet är service av den nya bilen. Jag räknade med liknande kostnader.
Att räkna på 50% värdeminsking på tre år är rimligt oavsett bensin eller elbil, oftast blir det lite mindre, kanske 50% på 4 år, men då har man tagit lite höjd. Så bara att räkna, har man inte råd med t ex 400k över tre år så ska man inte köpa en bil för 800k
Det finns många okända variabler men att service tenderar att vara avsevärt billigare på elbilar kan man nog räkna med, så länge man har maskinskadeförsäkring så kan man kanske bortse från större reparationer men sen blir motorn/drivlinan en stor riskfaktor. Laddar man från solceller år man också en annan kostnad.trähandtag skrev:
Jo jag vet att värdeminskningen är största posten, men det är en parameter som man med exakthet först kan få fram när bilen säljs. Vad jag vet finns inte tidsmaskiner och ej är jag synsk. I tråden ”bilar -ich något” skrev jag att bokslutet på vår Volvo v60 cc inklusive värdeminskning. Kostnaden per mil blev 43,5 kr. Kunde varit några kronor lägre om vi inte hade tankat med HVO100.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 363 inlägg
Jag gjorde liknande uträkning på vår Passat GTE, köpt beggad 2.5år gammal och såld fem år och 7000mil senare.trähandtag skrev:
39,9kr/mil.
Jag brukar även ta hänsyn till vad en ny bil kostar i inköp, men det har du kanske i din uppskattning av 3-4 år och 50%.B bhus2021 skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Det är modellspecifikt. Det är inte säkert att en elbil är mycket billigare per service i början, speciellt inte om det är täta intervaller. Det är när de lite större servicepunkterna kommer som det blir dyrt på bensin och dieselbilarna. Kamremsbyte är typexemplet. Det finns inget motsvarande på en elbil.D djac skrev:
"väsentligt bättre bil" vad grundar du det på? Det mesta jag läser tyder på motsatsen.D djac skrev:Har du ett särintresse i bränslekostnader, annars är det väl inte den största posten precis?
Jag skulle säga att värdeminskning och kapitalkostnader är ohotad etta, sen har du saker som service, försäkring, reparationer. Hur man värderar att man får en väsentligt bättre bil om man väljer el vet jag inte däremot.
Batteriet innehåller ca 5500 battericeller. Det räcker med fel i en cell så blir bilen oanvändbar. Tesla byter inte enstaka celler utan letar efter ett begagnat batteri som har ungefär samma status som det havererade batteriet hade strax innan det havererade.
Batterier är känsliga för fukt. Om höljet runt batteriet inte håller tätt så är det bara en tidsfråga innan batteriet havererar. Mindre markkontakt med underredet kan räcka.
Som vanligt finns ingen statistik över hur vanligt eller ovanligt problemet är, bara tillverkarna vet. Det kommer såklart att bli vanligare och vanligare varefter bilarna åldras. Någon i Florida råkade ut för felet på en tre år gammal Tesla M3.
Tycker att andrahandsvärdet har blivit betydligt svårare att kalkylera med. Det gamla riktmärket 50% efter 3 år har inte alls stämt på de två senaste bilarna vi haft. Bytte nu i sommar och den gamla bilen landade på ca 35% värdeminskning efter 4 år och 12 000 mil. Å andra sidan har ju priserna på nytt rusat så det är ändå sanslöst mycket pengar man ska ut med. Sedan beundrar jag lite alla er som kan se bara strikt matematiskt på ert bilägande. Jag gör också kalkyler så klart men en rätt stor del av mina kalkyler innehåller (tyvärr) andra värden än kronor och ören. Känsla, utseende, vill-ha utrustning tenderar att påverka priset uppåt.
Nu blev det inte heller den här gången en ren elbil utan en laddhybrid trots att jag håller med om argumenten om att det är det sämsta av två världar. Men med våra resmönster tror jag ändå att det här blir en bra kompromiss. Den går upp till 10 mil på el och efter en månad har den gått 100% utsläppsfritt men med möjlighet till brum-brum på våra längre resor med dåliga laddmöjligheter.
Har dock stor tilltro på kommande EX60 som förhoppningsvis inte kommer dras med samma problem som EX 90 gör, så om ytterligare tre år kanske det är dags att bli en renodlad elbilist.
Nu blev det inte heller den här gången en ren elbil utan en laddhybrid trots att jag håller med om argumenten om att det är det sämsta av två världar. Men med våra resmönster tror jag ändå att det här blir en bra kompromiss. Den går upp till 10 mil på el och efter en månad har den gått 100% utsläppsfritt men med möjlighet till brum-brum på våra längre resor med dåliga laddmöjligheter.
Har dock stor tilltro på kommande EX60 som förhoppningsvis inte kommer dras med samma problem som EX 90 gör, så om ytterligare tre år kanske det är dags att bli en renodlad elbilist.
Haha, ja jag tror man kan dra rövarhistorier tills tiden tar slut om bilar som behövt repareras, jag menade såklart inte att att elbilar saknar fel och brister men att elbilen är suverän på det mesta, utom det som det tjatas enormt om, räckvidd utan stopp men det är å andra sidan inte så viktigt för alla utom ett fåtal.T TommyC skrev:"väsentligt bättre bil" vad grundar du det på? Det mesta jag läser tyder på motsatsen.
[media] handlar om byte av en trasig battericell i Tesla model 3.
Batteriet innehåller ca 5500 battericeller. Det räcker med fel i en cell så blir bilen oanvändbar. Tesla byter inte enstaka celler utan letar efter ett begagnat batteri som har ungefär samma status som det havererade batteriet hade strax innan det havererade.
Batterier är känsliga för fukt. Om höljet runt batteriet inte håller tätt så är det bara en tidsfråga innan batteriet havererar. Mindre markkontakt med underredet kan räcka.
Som vanligt finns ingen statistik över hur vanligt eller ovanligt problemet är, bara tillverkarna vet. Det kommer såklart att bli vanligare och vanligare varefter bilarna åldras. Någon i Florida råkade ut för felet på en tre år gammal Tesla M3.
Jag håller med dig men kan samtidigt tycka att 50% på tre år kan användas i kalkyler, det är väl lätt pessimistiskt men hellre det, annars får det bli min kvalificerade gissning att bilens värde antingen går upp, ner, eller förblir oförändrat.M Myckling skrev:Tycker att andrahandsvärdet har blivit betydligt svårare att kalkylera med. Det gamla riktmärket 50% efter 3 år har inte alls stämt på de två senaste bilarna vi haft. Bytte nu i sommar och den gamla bilen landade på ca 35% värdeminskning efter 4 år och 12 000 mil. Å andra sidan har ju priserna på nytt rusat så det är ändå sanslöst mycket pengar man ska ut med. Sedan beundrar jag lite alla er som kan se bara strikt matematiskt på ert bilägande. Jag gör också kalkyler så klart men en rätt stor del av mina kalkyler innehåller (tyvärr) andra värden än kronor och ören. Känsla, utseende, vill-ha utrustning tenderar att påverka priset uppåt.
Ännu svårare blir det när man ska göra om till värdeminskning per mil eftersom det förhållandet inte heller är linjärt, de som kör fler mil tenderar att få lägre milkostnad.
Jovisst, allt på internet är naturligtvis inte sant. Det är ju bara att kalkylera med ett batteribyte när vagnskadegarantin går ut eller så köper man en ny bil minst vart åttonde år eller vad favoritleverantören garanterar. Sannolikheten för att det händer vet bara biltillverkarna. Förhoppningsvis håller den sig låg även efter 8 år.D djac skrev:Haha, ja jag tror man kan dra rövarhistorier tills tiden tar slut om bilar som behövt repareras, jag menade såklart inte att att elbilar saknar fel och brister men att elbilen är suverän på det mesta, utom det som det tjatas enormt om, räckvidd utan stopp men det är å andra sidan inte så viktigt för alla utom ett fåtal.
Jag tänker vänta med batteribil tills prototypfasen är över. Det ser ut att bli en lång väntan. Det lockar inte det minsta att slänga en massa pengar på dålig kvalité. Det gäller för övrigt även de flesta bränslebilar sorgligt nog.