1 861 953 läst ·
28 261 svar
1862k läst
28,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Men om priset skenar är det gött.Nötegårdsgubben skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 453 inlägg
Det känns som att det är svårt att hitta en bil man inte stör sig på i dagens läge.P PHPersson skrev:Det är aldrig försent att ge upp sa en klok man… det har jag tyvärr inte lärt mig.
Jag körde elbil på heltid mellan 2015-2025 även om I3an hade REX. Har fortfarande tillgång till elbilar som jag kör då och då så tycker ändå min erfarenhet är ganska god. Visst har det kommit fler laddare men märkte i somras när vi körde runt i dalarna att en elbil som har en räckvidd på 30-40mil hade varit bökigt. Men det beror på vårt sätt att semestra med spontana utflykter till saker i obygden, tex en fäbod.
Däremot är jag, som jag kanske varit övertydlig med, sjukt besviken på BMWn. Det som är bra med bilen är drivlinan men det beror på att BMWs raka sexor är (enligt mig) världens bästa motorer. Dessutom när man kör på el (90%+) får man ingen glädje av den. BMW är inte vad det var tyvärr.
Så jag kommer byta snarast till en elbil, fortfarande inne på en EX90 beg som sjunker som en sten. -500 000 på ett år kan kanske vara ett hyffsat köp som 2:a ägare. Men den tilltalar mig egentligen inte heller men borde uppfylla mina praktiska behov till en hanterbar kostnad.
Det kloka vore nog ändå en Model Y som bara fungerar för är sjukt trött på att man irriterar sig på bilen, jag älskar bilar men den måste huvudsakligen fungera. Rädd för Volvos alla buggar gör det till samma upplevelse.
Elbilar har antingen kort räckvidd eller slö laddning att undvika
Pilliga dörrhandtag, fippligt infotainment eller jättedyr.
Måste man ha inbyggd Grok integration i bilen? 😆
Haha, ja det är galet. EX60 verkar redan ha problem med dörrhandtagen… varför är min stora fråga. Det måste kosta massor jämfört med att ta en gammal konstruktion som fungerar.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 453 inlägg
Ja, vår EQA har vanliga dörrhandtag och relativt korta dörrar, som natt och dag mot Teslan. Väljer helt klart klassiska mekaniska dörrhandtag om det finns något vettigt alternativP PHPersson skrev:
Inte nödvändigtvis. I princip alla mackar har de senaste halvseklet mer och mer lämnat "bilsfären" och inriktat sig mer på att vara en servicebutik och snabbmatsrestaurang. Jag vet flera före detta mackar som tagit steget fullt ut och helt slutat med bränsleförsäljning och istället ägnat sig åt denna typ av service.H HenrikHuslöse skrev:
Varför inte sätta upp ett gäng snabbladdare och låta folk fortsätta tanka? De kan ju rent av få 10 min längre tid på sig att köpa korv o läsk.Alfredo skrev:
Inte nödvändigtvis. I princip alla mackar har de senaste halvseklet mer och mer lämnat "bilsfären" och inriktat sig mer på att vara en servicebutik och snabbmatsrestaurang. Jag vet flera före detta mackar som tagit steget fullt ut och helt slutat med bränsleförsäljning och istället ägnat sig åt denna typ av service.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 453 inlägg
Medlem
· Uppland
· 2 667 inlägg
Japp. Inget konstigt alls. Full tank så har den närmare 70 mils räckvidd. Jag kan alltså köra 30 mil innan räckvidden är nere under 40 mil. Och då jag till vardags kör kanske 3 mil i veckan i genomsnitt så dröjer det 10 veckor innan räckvidden är nere under 40 mil.Fairlane skrev:
Om det ändå vore så att man övernattade på hotell hela tiden, och inte hos släktingar som bor i lägenhet och inte ens har egen bil.Mikael_L skrev: