P
Fairlane Fairlane skrev:
De stora brukar ha som uppdrag att förse folk med bostäder, inte övernattningslägenheter.
Varifrån brukar de stora få sina uppdrag?
Alla är väl inte ideella och icke- vinstdrivande?

P
G g.kraft skrev:
Annars skulle man kunna bo kvar och hyra ut i andra hand, enbart använda som övernattning, till sina barn osv. Vilket gör det än svårare för folk att få bostäder.
Hyresvärden måste väl inte godkänna uthyrning i andra hand?

Istället för stelbenta regler om vem som får hyra och hur vore det väl bättre att bygga fler bostäder.om efterfrågan är.så.stor att ditt.resonemang gäller?

P pmd skrev:
Hyresvärden måste väl inte godkänna uthyrning i andra hand?

Istället för stelbenta regler om vem som får hyra och hur vore det väl bättre att bygga fler bostäder.om efterfrågan är.så.stor att ditt.resonemang gäller?
Nej, men det är mycket svårt att kontrollera, folkbokföring och husägande kan slås upp i register.

Kötiden för att få en hyresrätt utanför stockholm är på 10år och det är många andra platser med långa kötider, så att efterfrågan är stor är redan ett faktum.

Står det tomma lgnh behövs såklart inga sådanna regler men det är extremt ovanligt.

Fairlane
P pmd skrev:
Varifrån brukar de stora få sina uppdrag?
Från sina ägare/styrelse?
P pmd skrev:
Alla är väl inte ideella och icke- vinstdrivande?
Tänker man på stora kommunala uthyrare så är de väl vare sig ideella eller icke-vinstdrivande?

P
G g.kraft skrev:
Står det tomma lgnh behövs såklart inga sådanna regler men det är extremt ovanligt.
Vem har hittat på reglerna?

P
Fairlane Fairlane skrev:
Tänker man på stora kommunala uthyrare så är de väl vare sig ideella eller icke-vinstdrivande?
Ideella är de väl i någon mån? Allmännyttiga bostadsföretag ska visserligen drivas på affärsmässiga principer (vad det nu kan vara), men de ska framförallt "främja bostadsförsörjningen i kommunen".

Vad jag fiskar efter är varför bostadsuthyrare kräver att den som hyr en bostad ska vara folkbordförd på den bostaden. Varför räcker det inte med att hyresgästen betalar hyran?

Fairlane
P pmd skrev:
Ideella är de väl i någon mån? Allmännyttiga bostadsföretag ska visserligen drivas på affärsmässiga principer (vad det nu kan vara), men de ska framförallt "främja bostadsförsörjningen i kommunen".

Vad jag fiskar efter är varför bostadsuthyrare kräver att den som hyr en bostad ska vara folkbordförd på den bostaden. Varför räcker det inte med att hyresgästen betalar hyran?
Det är riktigt att det i många fall är just för att främja bostadsförsörjningen, vilket åtminstone inte jag likställer med ideel verksamhet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Nej, renlärig ideell verksamhet ska väl inte drivas på "affärsmässig grunder", men allmännyttan är knappast heller renodlat kommersiell.

Men min stora undran är varför bostadsuthyrare kräver att den som hyr en bostad ska vara folkbokförd på den bostaden. Varför räcker det inte med att hyresgästen betalar hyran?

En rent affärsmässig bostadsuthyrning vinner knappast något på det. Finns det lagreglering?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.