8 838 läst ·
52 svar
9k läst
52 svar
Folkbokföring kopplat till uppskovsregler
3. Såg också att det stod hur länge man måste vara bosatt i den nya.
Du måste ju vara bosatt (folkbokförd) i det nya boendet senast 2/5 2027. Det står inte någon viss tid eller så. Så om du inte bor där tills vidare och hamnar i kontroll riskerar du återbetalning av uppskjuten vinst OCH ev påslag för felaktiga uppgifter. Den risken vill du inte ta... kontroll kan komma flera år senare....
Du måste ju vara bosatt (folkbokförd) i det nya boendet senast 2/5 2027. Det står inte någon viss tid eller så. Så om du inte bor där tills vidare och hamnar i kontroll riskerar du återbetalning av uppskjuten vinst OCH ev påslag för felaktiga uppgifter. Den risken vill du inte ta... kontroll kan komma flera år senare....
Det är en fråga om hur man nyttjar småhuset. Det är inte kopplat till folkbokföringen.F fribygg skrev:
Och man kan helt sömlöst ta ett småhus i bruk som fritidsbostads eller som permanentbostad. Ena månaden använder du huset till det ena och andra månaden till det andra ändamålet.
Sen kan ju indirekt detta nyttjande av småhuset kopplas till folkbokföringen eftersom du ska vara folkbokförd efter var du bor, typ var du har din mesta dygnsvila eller anknytning.
Jag har nog insett att det får bli en permanent flytt(eg folkbokföring) för när Skatteverket börja använda AI för granskning så är det nog gonatt för många avdrag. Det som handläggarna inte hade resurser för blir helt plötsligt bara att köra en kontrollslinga mot flera register och flagga avvikelser. Låta en AI robot åka 1000 kollektivturer virtuellt för att se om det understiger tidsvinsten. Möjligheterna svindlar.Dr Benz skrev:
3. Såg också att det stod hur länge man måste vara bosatt i den nya.
Yes, förutom att det är en gråzon där man kan hoppas så kan de numera göra det enkelt precis så som du skriver. Det kan också dyka upp i efterhand även om du ”klarat” deklarationen för 2027 sas. 2029 gör man en körning och då blir det något som inte riktigt stämmer. Då får du en chans att förklara dig men den situationen är inget kul att hamna i om man dessutom vet med sig att man inte har helt torrt på fötterna.
Gammal tråd så jag minns nog inte alla detaljer men "avgör" ur vilket perspektiv? Huruvida någon är folkbokförd på fastighetens adress kan rimligen inte påverka något kring frågan fritidsboende eller permanentboende, som jag ser det, men vad menar du/man egentligen med "om en villa är fritidsboende eller permanentboende"?F fribygg skrev:
Jag anser nog att bostaden blir permanentboende iom att man folkbokför sig i den oavsett om man skaffat den för fritids eller permanentbruk.Alfredo skrev:
Om man permanent har ett dubbelt boende (se inlägg 16) så är väl båda bostäderna permanent boende även om man bara är folkbokförd på den ena?
Jag provar väl en tredje gång.F fribygg skrev:
Vad betyder det att något är ett "permanentboende"? När har det relevans? Vad påverkas av den definitionen?
Om jag bor en tredjedel av året i mitt hus utomlands, en tredjedel av året i en lägenhet i stan i Sverige och en tredjedel av året i ett hus på landet i Sverige. Var har jag då mitt permanentboende och på vilket sätt är det viktigt att veta vad som är mitt permanentboende? Vad påverkas av vilken/vilka av bostäderna som någon anser vara ett permanentboende?
Jag förstår alltså helt enkelt inte innebörden av begreppet "permanentboende" och undrar vad det betyder och vilka konsekvenser det har.
Kanske där du har din familj? Lyft frågan med Skatteverket om du känner dej fortsatt tveksam, det är ju straffbart nuförtiden att vara felaktigt folkbokfördAlfredo skrev:
Nej det har ingen koppling till begreppet permanentbostad. En person ska vara folbokförd där denne är bosatt, se folkbokföringslagen.F fribygg skrev:
Begreppet permanentbostad existerar överhuvudtaget inte i folkbokföringslagen.
När det gäller gäller Skatteverkets syn på vad som gäller när man har flera bostäder, beskrev jag det redan för ca tre månader sedan och inte heller där hittar man begreppet permanentbostad.F fribygg skrev:
Du gör även ett märkligt cirkelresonnemang när du skriver:
Att begreppet "permanentbostad" har relevans:
Samtidigt som du skriver:F fribygg skrev:
Om du menar att begreppet "permanetbostad" styr var man ska vara folkbokförd förstår jag inte hur man kan avgöra vad som är en persons permanentbostad genom att titta på var denne är folkbokförd.F fribygg skrev:
Men vi kan släppa detta. Mitt intresse av diskussionen kom av att jag inte förstod "Vad avgör egentligen om en villa är fritidsboende eller permanentboende?" och det gör jag nog fortfarande inte, antagligen därför att det inte existerar någon sådan konkret distinktion. Som Claes senare skrev:
Claes Sörmland skrev: