Hej jag behöver lite hjälp nu när jag ska renovera köket.
Jag ska riva ut köket och ta bort köksfläkten som är kopplat till mitt svab ftx system. Huset är från 83 och det som finns är en svab ftx som har en tilllufts fläkt och en frånluftsfäkt på taket. När jag startar köksfläkten så gå fläkten på taket på max effekt och suger ut allt. Jag har en kanpp på fläkten som jag kan trycka på då stänger något spjäll i fläkten och den suger ut allt från badrum och tvättstuga. Den funktionen vill jag behålla men jag vet inte riktigt vad jag behöver. <jag är också osäker hur jag gör med ventilations hålet som går till fläkten pluggar man den eller vad gör man.
Jag ska riva ut köket och ta bort köksfläkten som är kopplat till mitt svab ftx system. Huset är från 83 och det som finns är en svab ftx som har en tilllufts fläkt och en frånluftsfäkt på taket. När jag startar köksfläkten så gå fläkten på taket på max effekt och suger ut allt. Jag har en kanpp på fläkten som jag kan trycka på då stänger något spjäll i fläkten och den suger ut allt från badrum och tvättstuga. Den funktionen vill jag behålla men jag vet inte riktigt vad jag behöver. <jag är också osäker hur jag gör med ventilations hålet som går till fläkten pluggar man den eller vad gör man.
Antar din nuvarande FTX har 5st rör in?
Det bästa är om du kan få till att köksfläkten inte går via FTX utan kommer ut på taket i ett helt eget rör.
Då är du fri att byta till en effektivare FTX i framtiden som inte har funktionen att koppla köksfläkt efter återvinning ( för att förhindra matos genom värmeväxlaren)
De flesta moderna FTXer har funktionen att skapa övertryck när köksfläkten går, men ditt hus är nog inte så tätt att den funktionen behövs.
Det bästa är om du kan få till att köksfläkten inte går via FTX utan kommer ut på taket i ett helt eget rör.
Då är du fri att byta till en effektivare FTX i framtiden som inte har funktionen att koppla köksfläkt efter återvinning ( för att förhindra matos genom värmeväxlaren)
De flesta moderna FTXer har funktionen att skapa övertryck när köksfläkten går, men ditt hus är nog inte så tätt att den funktionen behövs.
Hej tack för svar, det är precis vad jag ska göra nu ska jag köra med spishäll med inbyggd fläkt, det jag undrar är vad man gör man med hålet ska man bara plugga det? och vad behövs för att fortsatt kunna forsera frånluft när man vill köra extra från badrummen?Attitudeswe skrev:
Antar din nuvarande FTX har 5st rör in?
Idag finns en knapp på köksfläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ta gärna en bild på din kökskåpa så man vet vad det är.
Men generellt så skall man sätta ett vanligt justerbart frånluftsdon i hålet som blir kvar. Detta utgör din ventilation i köket framöver. Din spiskåpa löste detta själv när du inte körde den på forcerat läge utan lämnade då en glipa öppen för att fungera som enbart ventilation.
Men generellt så skall man sätta ett vanligt justerbart frånluftsdon i hålet som blir kvar. Detta utgör din ventilation i köket framöver. Din spiskåpa löste detta själv när du inte körde den på forcerat läge utan lämnade då en glipa öppen för att fungera som enbart ventilation.
Ditt svab aggregat får sin kraftmatningoch styrning via spiskåpans kraftmatning, så här kommer du behöva ta in en elektriker som bygger om lite.D denisaa skrev:Hej jag behöver lite hjälp nu när jag ska renovera köket.
Idag har du en så kallad alliancefläkt. Min rekommendation är att du byter till en vanlig ”standard” med egen motor och drar om imkanalen så den blir egen ut.
Glöm inte att den ska brandisoleras (EI15) 30mm brandmatta.
Min rekommendation är att byta aggregatet i samma veva, då din styrning för det försvinner när du byter spiskåpa.
Även för att få bättre värmeåtervinning och möjlighet till typ sommarnattkyla.
Det är en Franke fläkt, det som jag har är ett ft mekanisk från och tillluft.H Håbbe01 skrev:Ta gärna en bild på din kökskåpa så man vet vad det är.
Vad behövs för att fortsatt kunna forsera frånluften ibland? Jag hör att det är ett spjäll inne i fläkten som stänger och öppnar när man kör köksfläkten vid matlagning. Men när jag trycker bara knappen från luft då hör man inget spjäll utan den bara startar fläkten uppe på taket på max fart.
Jag ska ladda upp en bild senare när jag är hemma.
Haara93 skrev:
Ditt svab aggregat får sin kraftmatningoch styrning via spiskåpans kraftmatning, så här kommer du behöva ta in en elektriker som bygger om lite.
Idag har du en så kallad alliancefläkt. Min rekommendation är att du byter till en vanlig ”standard” med egen motor och drar om imkanalen så den blir egen ut.
Glöm inte att den ska brandisoleras (EI15) 30mm brandmatta.
Min rekommendation är att byta aggregatet i samma veva, då din styrning för det försvinner när du byter spiskåpa.
Även för att få bättre värmeåtervinning och möjlighet till typ sommarnattkyla.
D denisaa skrev:Det är en Franke fläkt, det som jag har är ett ft mekanisk från och tillluft.
Vad behövs för att fortsatt kunna forsera frånluften ibland? Jag hör att det är ett spjäll inne i fläkten som stänger och öppnar när man kör köksfläkten vid matlagning. Men när jag trycker bara knappen från luft då hör man inget spjäll utan den bara startar fläkten uppe på taket på max fart.
Jag ska ladda upp en bild senare när jag är hemma.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
En bild på en sladdsallad ger inte mycket att gå på. Har du modell nummer på din fläkt kanske man kan ge mer råd.D denisaa skrev:
Tack för info, fläktkåpan har inbyggd transformator för fläktstyrning. Finns, alternativt ersätta den med.
Typ
https://ventilation.se/sv/products/varvtalsstyrning-ms-ec-steglos
Skall då ställas in på normalflöde
Typ
https://ventilation.se/sv/products/varvtalsstyrning-ms-ec-steglos
Skall då ställas in på normalflöde