W Weimik skrev:
Om man läser Skatteverkets rättsliga vägledning framgår det att ”Med bosatt menas där man rätteligen enligt folkbokföringslagen ska eller får vara folkbokförd”.
Samtidigt konstaterar Skatteverket själva att man kan vara bosatt på flera platser även om man endast ska vara folkbokförd på en av dessa platser.

https://www.skatteverket.se/privat/...afleraadresser.4.3810a01c150939e893fffb3.html

Text om folkbokföring vid dubbel bosättning, inklusive faktorer som påverkar var man bör vara skriven, som familj, boendetid, och var man förvarar sina tillhörigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad menar du?
"Du måste flytta in i din nya bostad senast den 2 maj andra året efter du sålde den tidigare bostaden. Om du sålde bostaden under 2025 måste du flytta in i den nya bostaden senast 2 maj 2027. Flytta in innebär att du är folkbokförd i den nya bostaden."
[länk]

Betala dina 22% i reavinstskatt så har du löst dina problem.
Ni är väl 2 personer? Låt en vara folkbokförd i hyresrätten och en folkbokförd i nya huset.

BirgitS
M miks62gbg skrev:
Ni är väl 2 personer? Låt en vara folkbokförd i hyresrätten och en folkbokförd i nya huset.
Menar du att de ska bli särbos eller att en av dem ska bryta mot lagen?

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att de ska bli särbos eller att en av dem ska bryta mot lagen?
De kan väl bli kulbos 🤣

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M miks62gbg skrev:
Vad är min roll i detta?

K Kane skrev:
Vad är min roll i detta?
Collateral damage. 😂

• Haha
Kane
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad är min roll i detta?
Haha..jag käkar popcorn och ser på. Bra diskussion om folkbokföring 😁

Fairlane Fairlane skrev:
Ingen här vet vilka regler din uthyrare har. Vi vet inte ens, vem du hyr från. Jag vet hyresvärdar som inte godkänner att man har en hyresrätt och en annan bostad och så finns det andra som inte bryr sig. Det finns inga allmänna regler, och inget kopplat till uppskov. Så du får nog kolla med din hyresvärd, eller dennes hyresvärd om det nu är andrahand.
Vet att nästan alla hyresvärdar i Sthlm iaf kräver att man är skrifven där.

Fairlane
Appendix Appendix skrev:
Vet att nästan alla hyresvärdar i Sthlm iaf kräver att man är skrifven där.
Tänker du då på företag som Svenska Bostäder etc, eller privatvärdar eller någon som hur ut en bostadsrätt, eller någon som hyr ut en attefallare. Vi vet ju inte vad det är. Gäller dessa krav även för den som hyr i andra hand?

P
C Citrona skrev:
Ja, de stora bostadsbolagen brukar ha som krav att man säljer sin bostadsrätt/villa och inte har annan hyreslägenhet.
Vad vinner de på det?

Fairlane
P pmd skrev:
Vad vinner de på det?
De stora brukar ha som uppdrag att förse folk med bostäder, inte övernattningslägenheter.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad vinner de på det?
Annars skulle man kunna bo kvar och hyra ut i andra hand, enbart använda som övernattning, till sina barn osv. Vilket gör det än svårare för folk att få bostäder.

• Gilla
electropura och 4 till
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Ja, de stora bostadsbolagen brukar ha som krav att man säljer sin bostadsrätt/villa och inte har annan hyreslägenhet.
Men en bostadsrätt kan ju mycket väl vara en fritidsbostad i fjällen, får man inte hyra lägenhet av de stora bolagen i staden om man har del i fjällstuga?

Vet inte riktigt alla slängar hit och dit, men den adressen som du väljer att bokföra dig på måste fylla kraven för att kunna få uppskovet. En hyresrätt fyller inte detta kravet som jag förstår att du redan känner till.

1. Som vissa tidigare skrivit. Måste du vara folkbokförd för att bo i en hyresrätt? För du måste vara folkbokförd på den adressen som du ämnar skjuta upp vinsten på. Sen huruvida denna kontrolleras lär vara manuellt vid ev kontroll. En chansning.

2. Fritidshuset (Huset) som du flyttar till måste ju vara dyrare för att kunna skjuta upp vinsten. Men det känner du säkert också till. Om den inte är detta så spelar det ingen roll var du är folkbokförd.

• Gilla
electropura och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.