Tja,
behöver råd om vad köpa beroende på vad den gamla keramikhällen har för spänning?
Sitter idag en 22 år gammal Gaggenau CK17115 keramikhäll med kontakt.
Är den 230 volt eller 400? Se bild på hällens fakta samt kontakten.
Sitter ingen lapp på sladden...
Våra säkringar är på 16 A det finns 3 för spishällen - vi bor i lägenhet.

Ska jag leta efter induktionshäll 230 volt med kontakt eller 400 volt med kontakt ?

Vad jag förstår får jag också själv byta när den har kontakt? 🤔

• Etikett på Gaggenau CK17115 keramikhäll med elektriska specifikationer, inklusive 230/400V och 7200W, samt kopplingsdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå kontakt som sitter i ett vägguttag under en köksbänk, kopplad till en keramikhäll, fokus på strömanslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har texten "Elements 230 V" på etiketten. Och induktionshällar är 230V allihopa. Så det skall bara vara att koppla in den nya.

Det som bör sägas är att när du har ett perilexuttag som du har så skall det alltid bara vara att koppla in spisen om den har perilexkontakt. Detta oavsett om spisen har 230 V eller 400 V spänning. Varför det är ett problem är eftersom det många gånger är felkopplat i perilexuttaget så att nollan saknas.

A Avemo skrev:
Du har texten "Elements 230 V" på etiketten. Och induktionshällar är 230V allihopa. Så det skall bara vara att koppla in den nya.

Det som bör sägas är att när du har ett perilexuttag som du har så skall det alltid bara vara att koppla in spisen om den har perilexkontakt. Detta oavsett om spisen har 230 V eller 400 V spänning. Varför det är ett problem är eftersom det många gånger är felkopplat i perilexuttaget så att nollan saknas.
ok tack!
jag kanske ska kolla om nollan saknas genom att kolla själv (vet ej hur) eller så tar jag det via en elektriker?

perra pom perra pom skrev:
ok tack!
jag kanske ska kolla om nollan saknas genom att kolla själv (vet ej hur) eller så tar jag det via en elektriker?
Ett perilex, lossa locket 2 skruvar och kika, ska vara 5 tampar inkopplade. Om det är någotsånär yngre installation, så sitter det en blå uppe till vänster. Sen i ordning till höger runt tampar kopplade Då har du koll att det finns för din egen del.
Nu är den gamla spisen i 230 V utförande och då finns allt med i uttaget, så när du köper en ny, så är den en 230 V och då ska vara kopplad för 2 faser och noll + jord. Men det vet en elektriker och dom som säljer vet normalt inget om el, kan bara slå in i kassan och ta betalt.

ok tack!
Eftersom din nuvarande spis går på 230 Volt finns det garanterat nolla i uttaget.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
ok då är jag med, tack för råd,
PS den jag tänker köpa står det 230/400 volt och 2 fas. funkar det?

Så här står det:
Ström

Spänning (Volt) 230 V400 V
Strömförbrukning (W) 7350 W
Säkring (A) 2 x 16 A
Kabellängd 1,5 m
Egenskaper Typ av häll Induktion

ok då är jag med, tack för råd,
PS den jag tänker köpa står det 230/400 volt och 2 fas. funkar det?

Så här står det:
Ström

Spänning (Volt) 230 V400 V
Strömförbrukning (W) 7350 W
Säkring (A) 2 x 16 A
Kabellängd 1,5 m
Egenskaper Typ av häll Induktion
Av någon anledning brukar tillverkarna oegentligt märka dem på det viset. Hällen drivs av 230 V och ingenting annat. Precis som din gamla häll.

J jonaserik skrev:
Ett perilex, lossa locket 2 skruvar och kika, ska vara 5 tampar inkopplade. Om det är någotsånär yngre installation, så sitter det en blå uppe till vänster. Sen i ordning till höger runt tampar kopplade Då har du koll att det finns för din egen del.
Nu är den gamla spisen i 230 V utförande och då finns allt med i uttaget, så när du köper en ny, så är den en 230 V och då ska vara kopplad för 2 faser och noll + jord. Men det vet en elektriker och dom som säljer vet normalt inget om el, kan bara slå in i kassan och ta betalt.
Tänk vad olika man kan uppleva ”normalt”. Den yrkesgrupp som borde vara bäst lämpade för detta är oftast dom som har minst koll gällande just inkoppling av vitvaror - Elektriker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.